صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶  ، 
شناسه خبر : ۲۷۱۰۰۳
نبوی در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین

گروه سیاسی: به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه ماهانه جامعه اسلامی مهندسین که امروز شنبه در محل این تشکیل برگزار شد، با اشاره به عملکرد دولت‌‌های پس از انقلاب و مقایسه آنها اظهار داشت: مقایسه کردن عملکرد دولت‌‌ها کار دشواری است. در حوزه کلان، همه دولت‌ها نقاط قوت و ضعف داشته‌اند و همگی ما بشر هستیم و از لغزش مصون نیستیم.

وی با تأکید براینکه ما پیشرفت‌های خوبی در جمهوری اسلامی داشته‌ایم، تصریح کرد: علی‌رغم همه توطئه‌ها، فشارها، خطر کودتا، خطر تجزیه و تحریم‌های مختلف، ما پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته‌ایم و به طور مثال در حوزه شاخص توسعه انسانی، ارتقا پیدا کرده‌ایم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به رأی عدم اعتماد مجلس به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان داشت: بعضی رسانه‌ها می‌خواستند اینطور القا کنند که حرکت نمایندگان سیاسی است در حالی که استیضاح از اختیارات نمایندگان مجلس است و می‌تواند از وزیر توضیح بخواهند و اگر چنین مسئله‌ای را به رسمیت نشناسیم، مشخص است که با دموکراسی مشکل داریم.

وی ادامه داد: نمایندگان مردم سؤالات خود را مطرح می‌کنند، ما در جمهوری اسلامی استیضاح‌های فراوانی داشته‌ایم که البته اکثراً مجلس رأی اعتماد داده است و خوشبختانه ریاست جمهوری هم عکس‌العمل مناسبی نسبت به نظر نمایندگان مجلس اتخاذ کرد.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت‌های دولت شهید باهنر و موسوی خاطرنشان کرد:‌ دولت شهید باهنر از نظر مواضع انقلابی و مذهبی کاملاً جا افتاده بود و جامع‌الاطراف نگاه می‌کرد. دولت آقای موسوی دارای گرایش‌های خاصی بودند و در زمینه اقتصاد فکر می‌کردند با دولتی شدن اقتصاد مشکلات حل می‌شود که همین مسئله باعث بروز اختلافات درون دولت وی شد.

نبوی اضافه کرد: سعه صدر که لازمه ریاست بود در شهید باهنر وجود داشت و می‌توانست دولت را جمع کند اما موسوی نتوانست دولت را سامان دهد و دولت دوم او هم به سمت یک جناح کشیده شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی، گفت: چیزی که در دولت پررنگ بوده است مسئله تمرکز روی مذکرات هسته‌ای و به نتیجه‌ رسیدن آن است و معتقدند اگر تحریم‌ها برداشته شود در سایه آن مسائل داخلی حل خواهد شد اما مشخص شد این راهبرد به نتیجه نمی‌رسد و هم‌اکنون نیز آقای روحانی می‌گوید ما اساس کارهای‌مان را با فرض عدم رفع تحریم‌ها قرار داده‌ایم.

وی اضافه کرد:‌ در مورد به توافق رسیدن به آمریکا و اروپا نظر من این است که آنها برای اینکه مسائل خودشان را حل کنند به مذاکره نیاز دارند اما آنها حداکثر تلاش خود را می‌کنند که بیشترین امتیاز را بگیرند و در حقیقت در یک مبارزه قرار داریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: رهبری انقلاب فرمودند در سیاست خارجی مانند کشتی‌گیر باید انعطاف نشان داد اما در نهایت باید پشت حریف را به خاک مالید و بر همین اساس نباید با گارد باز وارد مذاکره شده و باید با هوشمندی و هوشیاری عمل کرد و دولت باید این مسائل را در نظر بگیرد.

نبوی در ادامه با اشاره به برخی اختلاف سلیقه‌ها درون اصولگرایان، اظهار کرد: اختلافات در انتخابات 92 رونمایی شد و بزرگان ما در قوم اصولگرایی در جریان انتخابات مقابل هم ایستادند که این تجربه ناموفقی بود که نتیجه این اختلافات را هم در پایان انتخابات دیدیم.

وی افزود: این در حالی است که اصولگرایان نزدیک 50 درصد رأی را در اختیار داشتند و امیدواریم حالا با تلاش اصولگرایان کنار یکدیگر جمع بشوند؛ در همین خصوص ما این تجربه را داریم که در مجلس ششم اصولگرایان دچار تفرقه شده‌اند اما در مجلس هفتم، هشتم و نهم توانستند به لیست مشترک برسند و امیدواریم هم‌اکنون نیز چنین اتفاقی بیفتد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تحولات خاورمیانه و اینکه گفته می‌شود ایران با آمریکا بر سر موضوع داعش مذاکره خواهد کرد، گفت: همکاری با آمریکا طنز روزگار است. از نظر راهبردی داعش را خود آمریکایی‌ها درست کردند و آن را به جان کشورهای مسلمان انداختند.

نبوی خاطرنشان کرد: اصل هدف آنها این است که با داعش کشورهای اسلامی را ناامن کنند و این به نظر ما توطئه است که می‌گویند ایران با ما همکاری کند آنها در مرحله بعد می‌خواهند وارد سوریه شوند و آخر سر معلوم نیست می‌خواهند چه کاری انجام بدهند.

وی با ارزیابی معرفی محمدعلی نجفی برای سرپرست وزارت علوم، اذعان کرد: حالا هم به خاطر اینکه آقای نجفی سابقه وزارت دارد وی را در این پست قرار داده‌اند تا وزیر معرفی شود اما امیدواریم دولت با توجه به حساسیت کشور و دانشگاه‌ها کسی را معرفی کند که نسبتی با فتنه و فتنه‌گران نداشته باشد زیرا این فراز و نشیب‌ها از نظر علمی به ما دانشگاه صدمه وارد می‌کند.

نبوی در خصوص عملکرد دولت در حوزه فرهنگ بیان کرد: علائم مثبتی مشاهده نمی‌شود به خصوص اینکه به وزارت ارشاد انتقادات زیادی وارد شده است.

وی درباره فعالیت‌‌های خود در شورای حل اختلاف گفت: از دولت یازدهم از طرف رئیس جمهور نامه‌ای به ما ارجاع نشده در حالی که مرتب در دولت قبلی نامه می‌رسید و شورا نظر کارشناسی می‌داد و رهبری ابلاغ می‌کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به عصبانیت رئیس جمهور در اعلام مواضع خود، گفت: شاید این مسئله ناشی از خصوصیات شخصی باشد انتظار ما از آقای روحانی همان اعتدال و عقلانیت و تدبیر و امید است.

نبوی متذکر شد: قبول داریم مشکلات اجرایی فراوان است اما امیدواریم این مسائل باعث نشود که از کوره در بروند و حتی باعث سرزنش دوستان‌شان شوند.

وی در ادامه سخنان خود به ویژگی‌های اخلاقی و سیاسی شهیدان رجایی و باهنر اشاره کرد و ضمن گرامیداشت هفته دولت گفت: از رجایی و باهنر می‌توان به عنوان الگو برای مسئولین نام برد. از نظر آرمان‌گرایی، انقلابی بودن، مکتبی بودن، اخلاق و رفتار، جدیت و مجاهدت و در همه ابعاد این دو بزرگوار الهام‌بخش و الگو هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سابقه آشنایی خود با شهید رجایی، یادآور شد: در آن ایام دو روز در هفته به قزوین می‌آمدند و توفیق آشنایی با ایشان را داشتم و واقعاً یک شخصیت خود ساخته بود که در خانواده‌ای متوسط رشد کرده بود و با کار و تلاش خود در نهایت سمت دبیری را انتخاب کرده بود.

به گفته وی هر شخصی از نزدیک با شهید رجایی برخورد می‌کرد، تحت تأثیر رفتار او قرار می‌گرفت و هیچ طوفانی نمی‌توانست او را ناآرام کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دیگر ابعاد شخصیتی شهید رجایی، خاطرنشان کرد: شخصیت ایشان با قرآن و محبت به اهل بیت شکل گرفته بود و زمانی که صحبت می‌کرد امکان نداشت به آیات قرآن استناد نکند و یا به دعا متمسک نشود.

«شهید رجایی معلم بود و جامعه شناسی قوی داشت، سینه‌ای پر از اسرار داشت و زمانی هم که ایشان را دستگیر کردند با وجود شکنجه‌های فراوان نتوانستند اطلاعاتی از او بگیرند همچنین زمانی هم که در جمهوری اسلامی پست گرفت هیچ تغییری در شخصیت او ایجاد نشد.»

نبوی همچنین به ویژگی‌های اخلاقی شهید باهنر پرداخت و توضیح داد:‌ اگر بخواهیم یک مسئول مردمی را معرفی کنیم می‌توانیم شهید باهنر را مثال بزنیم که پایبند خدمت به مردم بود. از نظر تدبیر و عقلانیت باید گفت که عقلانیت باهنر را امام تأیید کرد.

وی یادآور شد: شهید باهنر عمق مذهبی داشت و حکیمانه سخن می‌گفت، اولین بار که خدمت او رسیدم گفت اگر می‌خواهید برای حزب جمهوری کمک جمع‌آوری کنید طوری رفتار کنید که بعداً توقعی نداشته باشند و این مسئله را وسیله قرار بدهند تا از کمک مالی سوء‌استفاده کنند.

نام:
ایمیل:
نظر: