صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱  ، 
شناسه خبر : ۲۸۴۶۸۳
صف‌آرايي گروه‌هاي سياسي براي كسب حداكثر كرسي‌هاي پارلماني؛
پایگاه بصیرت / فرهاد اسماعيلي
(روزنامه ابتكار ـ 1394/06/09 ـ شماره 3230 ـ صفحه 7)
هفتم اسفند 1394 زمان برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي است. انتخاباتي كه شايد به دليل برخي اتفاقات و جريان‌هاي سياسي كه بين احزاب و جناح‌هاي سياسي روي داده، مي‌تواند حساسيت‌هاي خاصي داشته باشد. در حال حاضر اختلافاتي كه در اردوگاه اصولگرايان وجود دارد و منجر به شكاف‌هايي در اين جناح سياسي شده، از يك سو و شكل‌گيري احزاب جديد با رويكرد اصلاح‌طلبي كه در آنها برخي چهره‌هاي شناخته شده هم وجود دارد، از سوي ديگر منجر به داغ‌تر شدن تنور انتخابات خواهد شد. نكته ديگري كه اين دوره انتخابات را متمايز از ديگر انتخابات مي‌كند، همزماني انتخابات مجلس خبرگان با انتخابات مجلس شوراي اسلامي است. اين سه دليل در كنار آرايش‌هاي جديد سياسي نامزدهاي انتخابات مجلس، جو اين دوره را با فراز و نشيب‌هايي مواجه مي‌كند. آنچه در اين ميان بين جناح‌ها و احزاب سياسي به ويژه راستي‌ها به چشم مي‌خورد تلاش براي ائتلاف و رسيدن به يك اجماع و اشتراك است تا از پراكندگي فهرست‌هاي انتخاباتي جلوگيري شده و بتوانند با قدرت بيشتري وارد انتخابات شوند.

آنچه از شواهد برمي‌آيد گويا اصولگرايان با قدرت بيشتري براي مجلس خبرگان خيز برداشته‌اند و نيم نگاهي هم به مجلس شوراي اسلامي دارند. البته برخي طيف‌ها مانند جبهه پايداري و ايثارگران و موتلفه دنبال ارائه ليست واحد براي انتخابات مجلس هستند تا بدين صورت، كرسي‌هاي بيشتري را در مجلس كسب كنند. از طرف ديگر اصلاح‌طلبان با تشكيل گروه‌هاي جديد سياسي سعي در حضور بهتر و بيشتر در مجلس دارند تا به اين صورت از اقليت در مجلس كنوني به اكثريت در مجلس آتي برسند. اما نبايد از گروه‌هاي ديگر مانند دولت بهار كه به طيف حاميان احمدي‌نژاد برمي‌گردد كه پس از انتخابات رياست جمهوري فعاليت خود را آغاز كرده و حتي سفرهاي انتخاباتي توسط چهره‌هاي سرشناس اين گروه به ويژه احمدي‌نژاد از يك سال پيش انجام مي‌شود. از سوي ديگر حزب اعتدال كه اكنون قوه مجريه ايران را در دست دارد، ‌براي تفاهم بيشتر با مجلس، نياز دارند كه تعامل زيادي با احزاب همراستاي خود داشته باشد تا بتواند به واسطه كسب كرسي‌هاي حداكثري، برنامه‌هاي خود را بدون دغدغه پيش ببرند. كارشناسان معتقدند ورود زودهنگام احزاب به جريان انتخابات يك مشكل بزرگ است كه مي‌تواند به سياست‌زدگي مردم بيانجامد و اين‌ آسيبب بزرگ به شور انتخاباتي مردم وارد مي‌كند. عابد فتاحي، نماينده اصلاح‌طلب مجلس شوراي اسلامي نسبت به آرايش زودهنگام انتخاباتي دولت و مجلس هشدار داد و گفت: رنگ و بوي سياسي و انتخاباتي فعاليت‌هاي دولت و مجلس منافع ملي را تهديد مي‌كند. او با انتقاد از ورود زودهنگام نمايندگان به رقابت‌هاي انتخاباتي افزود: در اين شرايط به منافع ملي آسيب وارد شده و شخصيت‌شكني‌ها در راستاي رقابت‌هاي سياسي افزايش مي‌يابد و هر روز تعداد زيادي از افرادي كه نامزد انتخابات هستند، در مطبوعات محلي به رقابت با هم مي‌پردازند. فتاحي با اشاره به نطق برخي نمايندگان مجلس، آنرا را از مصاديق ورود زودهنگام به انتخابات خواند و اضافه كرد: هنوز مدت زمان زيادي به انتخابات باقي مانده و اگر مجلس به اين زودي وارد انتخابات شود، به ضرر منافع ملي است.
وي با تاكيد بر اينكه دولت و مجلس و جبهه‌هاي سياسي، از مدت‌ها قبل آرايش انتخاباتي گرفته‌اند، نسبت به اين ورود نمايندگان به انتخابات هشدار داد و گفت: اقدامات نمايندگان در حوزه‌هاي انتخابيه نيز رنگ و بوي سياسي و انتخاباتي گرفته و به نظر مي‌رسد آسيب و آفت مهمي كشور را تهديد مي‌كند. در حالي كه كمتر از 6 ماه به انتخابات مجلس باقي مانده است اصولگرايان به محوريت سه شيخ بزرگ و به صورت كدخدامنشانه سعي در رسيدن به ائتلاف براي رسيده به ليست واحد براي مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان دارند. اما به نظر مي‌رسد كه حركت اصلاح‌طلب با آرامش خاصي در حال انجام است هرچند ايجاد احزاب جديد يعني بيشتر شدن ليست‌ها و پخش راي بين گروه‌هاي اصلاح‌طلب كه آفت بزرگي براي آنها خواهد بود. از سوي ديگر برخي از افراد سياسي ادعا دارند كه بايد محدوديت‌هايي را براي ورود به كانديداتوري مجلس قرار داد كه از آن جمله شائبه فعاليت‌هاي مشكوك و حتي برخي مسايل مربوط به انتخابات 88 و حواشي پيش از آن را مبنا قرار مي‌دهند. اين موضوع اگر قرار باشد كه مبنا قرار گيرد، مي‌تواند به دغدغه بزرگي براي جناح اصلاح‌طلب تبديل شود. حتي مصطفي كواكبيان، دبيركل حزب مردمسالاري در همايش تدبير اصلاح‌طلبان كه از سوي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات و حزب مردمسالاري استان گلستان با اشاره به اينكه در تفكر انقلابي تغيير كامل و دگرگوني نظام مورد توجه است اما در تفكر اصلاح‌طلبي دگرگوني در چارچوب نظام با هدف ارتقا و بهبود شاخص‌ها و شرايط مورد نظر و توجه است، گفت: با اين ديدگاه، اصلاح‌طلبان علاوه بر قبول داشتن كامل اصول نظام به دنبال برطرف شدن مشكلات و نارسايي‌ها در چارچوب قانون و نظام هستند و چسباندن انگ ضد انقلاب بودن به اصلاح‌طلبان ناممكن است.
وي به آغاز برنامه‌ريزي‌ها براي انتخابات مجلس آينده اشاره كرد و گفت: پيش از اين برخي معتقد بودند خط قرمز تاييد صلاحيت افراد فتنه 88 است اما اين روزها با پررويي هر چه تمام‌تر اصلاح‌طلبي را خط قرمز دانسته و مي‌گويند همه كساني كه به اين تفكر پايبندند بايد رد صلاحيت شوند. اگر اين شيوه به اجرا درآيد به جز عده‌اي معدود و وابسته به يك جريان خاص، ديگر هيچكس نمي‌ماند كه بخواهد براي تصدي كرسي مجلس تلاش كند. كواكبيان تشكيل مجلس كارآمد را از جمله دلايل اصلي موفقيت دولت‌ها برشمرد و گفت: اگر مجلس داراي توانمندي و قدرت انديشه بالا باشد مي‌تواند مسير حركت دولت را مشخص كرده و راه كسب موفقيت را هموارتر كند. اما مجلس كنوني نمونه كاملي از يك مجلس بي‌توجه به امور كشور است و به جاي آن كه به فكر برنامه‌ريزي براي رفع مشكلات كشور باشد به دنبال طرح عدم كفايت رئيس‌جمهوري است.

آرايش اصولگرايي سه دوره مجلس

اگر نگاهي به آرايش سياسي مجلس در 5 دوره گذشته بياندازيم درمي‌يابيم كه پس از مجلس ششم كه اصلاح‌طلبان اكثريت مجلس را در دست داشتند، از دوره هفتم مجلس اصولگرايان توانستند اكثريت مجلس را به دست آورند و فراكسيون يكدستي با عنوان «فراكسيون اصولگرايان» تشكيل دهند. اين فراكسيون در دوره هشتم مجلس كه لاريجاني رياست پارلمان را بر عهده داشت نيز در اكثريت بود، تا اينكه بعد از انتخابات مجلس نهم اصولگرايان در مجلس دو دسته شدند. علت اين انشقاق هم رقابت ميان حدادعادل و لاريجاني براي كرسي رياست مجلس بود. در اين ميان حاميان لاريجاني فراكسيون «رهروان ولايت» را تشكيل دادند كه دامنه آن از يوناتن بت كليا، نماينده آشوريان و كلدانيان و برخي اصلاح‌طلبان مجلس بود تا علي لاريجاني و كاظم جلالي كه در حال حاضر رياست اين فراكسيون را بر عهده دارد. آن طرف هم حاميان حدادعادل «فراكسيون اصولگرايان» ‌را تشكيل دادند كه در مقابل فراكسيون رهروان در اقليت بودند. حال بايد ديد كه آيا اصلاح‌طلبان يا اعتداليون مي‌توانند پس از سه دوره، ‌اكثريت كرسي‌هاي مجلس را از آن خود كنند يا باز هم بايد شاهد اختلاف مجلس و دولت و ياركشي‌هاي سياسي اين دو قوه باشيم كه بيش از همه مردم از اين سياسي‌كاري‌ها متضرر خواهند شد.

ش.د9402298

برچسب اخبار
نام:
ایمیل:
نظر: