صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۹  ، 
شناسه خبر : ۳۱۸۶۹۲
پایگاه بصیرت / محمد عینی‌زاده‌موحد

پیغمبران الهی پس از آنكه طرفداران خود را گرد می‌آوردند و تجهیز می‌کردند، آنگاه با دشمنان توحید و دشمنان بشریت، با زبان قدرت حرف می‌زدند. از جمله آیاتی که مستند این دیدگاه است، آیه ۲۵ سوره «حدید» است که خداوند متعال می‌فرمایند:

«ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها كتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل كردیم تا مردم قیام به عدالت كنند و آهن را نازل كردیم كه در آن نیروی شدید و منافعی برای مردم است، تا خداوند بداند چه كسی او و رسولانش را یاری می‏كند بی‏آنكه او را ببینند. خداوند قوی و شكست‏ناپذیر است! »

این آیه مؤید این دیدگاه است که روش انبیا در تحقق اهداف دین بهره‌گیری از زبان قدرت است: «وَ أَنزَلْنَا الْحَدِیدَ»؛ آهن را فرستادیم. به صرف حرف زدن و موعظه کردن، محیط و نظام عادلانه درست نمی‌شود. حتی پس از ایجاد نظام عادلانه هم باید با آهن، یعنی با قدرت از ارزش‌های اصیل دفاع کرد. باز مؤید این تفسیر، روایت امیرالمؤمنین(ع) است که حدید را به «سلاح» تفسیر کرده است. (عروسی حویزی، تفسیر نور الثقلین، ۵، ص ۲۵۰)

این آیه شریفه در کنار شأن موعظه‌گری که برای پیامبران فرض می‌شود و در کنار ایده تشکیل نظام توحیدی و الهی، از اسلحه و قوه قهریه یاد می‌کند. «فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ». که در آن صلابت و آسیبی سخت است، «وَ مَنَافِعُ لِلنَّاسِ» و سودهایی برای مردم. «وَ لِیعْلَمَ اللّهُ مَن ینصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَیبِ» تا معلوم شود آن کسانی که خدا و پیامبرانش را به غیب، با ایمان به غیب یاری می‌کنند. «إِنَّ اللَّهَ قَوِی عَزِیز» همانا خدا نیرومند و شکست‌ناپذیر است؛ یعنی خیال نکنید پیغمبران نمی‌توانند این جامعه‌ای را که ترسیم کردیم و این محیط را به وجود بیاورند؛ از اینکه با پیامبران خدا، معارضه و مبارزه می‌کنند، نترسید! خدا نیرومند و شکست‌ناپذیر است. (ر.ک. سیدعلی خامنه‌‌ای، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص ۳۹۲‌ـ ۳۹۰)

«وَ أَنزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَ مَنَفِعُ لِلنَّاسِ»؛ یعنی پیغمبران علاوه بر اینکه با زبان دعوت سخن می‌گویند، با بازوان و سرپنجگان قدرت که مجهز به سلاح هستند، با زورگویان و قدرت‌طلبان فاسد، معارضه و مبارزه می‌کنند. پیغمبر اکرم (ص) وقتی به مدینه آمدند و نظام اسلامی را تشکیل دادند، وقتی آیات قرآن را بر مردم می‌خواندند، به گوش دشمنان هم می‌رساندند؛ اما به این اکتفا نمی‌کردند. کسانی که طرفدار عدالت هستند، در مقابل زورگویان و زیاده‌طلبان و متجاوزان به حقوق انسان‌ها باید خود را به قدرت مجهز کنند؛ بنابراین از روزی که نظام اسلامی به وجود آمد ـ یعنی مجهز به قدرتِ یک ملت بزرگ و امکانات یک کشور و دولت بزرگ شدـ دشمنان اسلام، حرکت اسلام را جدی گرفتند و علاقه‌مندان و طرفداران اسلام هم در اطراف و اکناف عالم امیدوار شدند.

 

برچسب اخبار
نام:
ایمیل:
نظر: