صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

صفحات داخلی

صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶  ، 
شناسه خبر : ۳۱۹۲۸۹
پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان

هفته پژوهش در سپاه سپری شد، هفته‌ای پر از افتتاح همایش و نمایشگاه با موضوع کانونی صیانت از انقلاب اسلامی. روزگاری، در گام اول انقلاب اسلامی در کشاکش درگیری نیروهای اطلاعات سپاه با گروهک‌ها و سازمان‌های تروریستی داخل کشور و در کشاکش نبرد در جبهه‌های غرب کشور، نخبگانی در این مجموعه بودند که از مسئله علم و دانش غافل نماندند. دانشگاه‎های سپاه در همین زمان تأسیس شد. تا پایان گام اول انقلاب این دانشگاه‏ها توسعه کمی، سپس توسعه کیفی پیدا کردند. اما انقلاب اسلامی بلندترین هدف ممکن را در قله‏های بشری دارد و گام دوم انقلاب طراحی شد تا در حد امکان به این هدف نزدیک شود. مبدأ اما دانشگاه است. سپاه در گام دوم انقلاب باید در ترازِ این اندیشه عمیق و آرمان عظیم پیشتاز و پیشران دانشگاه باشد. دانشگاه‎های سپاه اگرچه باید پاسخگوی مأموریت دفاعی و امنیتی سپاه باشند، اما حوزه مأموریت سپاه چیزی فراتر از این است. با فرض هشت عرصه مأموریتی که حکیم انقلاب و فرمانده کل قوا بیان کردند، دانشگاه‎های سپاه پشتیبانی علمی، پژوهشی و دانشی سپاه را در این هشت عرصه برعهده دارند.

این دانشگاه‌ها در پشتیبانی از مأموریت‌های سپاه در عرصه‎های مدیریتی، محرومیت‌زدایی، جغرافیای مقاومت، دفاع، امنیت و... وظایف سنگینی دارند. نکته مهم این است که اینها همه نه «مأموریت سپاه برای سپاه» بلکه «مأموریت‎های سپاه برای انقلاب» است. چشم‌انداز بلند انقلاب اسلامی موجب می‏شود، سپاه وظایفی بسیار جدی پیدا کند و در این حوزه، دانشگاه یکی از سنگین‎ترین وظایف را در این مجموعه پیدا می‎کند. امروز حرکت سپاه در مسیر انقلاب اسلامی، حرکتی در مسیر علم، دانش و فناوری‎های روز دنیا و حتی دانش‎هایی است که پیش از این شاید وجود نداشته‌اند.

حرکت دانشگاه‎ها و مراکز علمی و پژوهشی سپاه اگر امروز در مرز دانش و فناوری‎های روز در حال انجام است، در سال‎های ابتدایی گام دوم انقلاب، هدف‎گذاری انقلاب ایجاد دانش‎های جدید و رسیدن به قله بسیاری از دانش‎های روز دنیاست. برتری در حوزه‌های علمی است که از انقلاب اسلامی یک قطب نوظهور قدرت جهانی در سطح برتر از سایر قدرت‎های جهانی پدید می‎آورد؛ بنابراین هرآنچه امروز برای ارتقای دانشگاه‎های سپاه، چه در حوزه‏های نظامی و دفاعی و چه در حوزه‎های علوم پزشکی، فنی و مهندسی و علوم انسانی و حتی علوم شناختی هزینه شود، برای انتهای گام دوم محصول بهتری برداشت خواهد شد. امروز‌ـ بحمدالله‌ـ در دانشگاه‎های سپاه هم در سطح دانشگاه‎های امام حسین(ع) و هم در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی، علوم انسانی و سایر مراکز علمی شاهد حرکت شتابنده انقلابی هستیم، تجهیزی که مقدمه‎ای برای برتری و الگو شدن این مراکز در آینده نزدیک است و ان‌شاءاللّه به سمتی می‌رویم که این آرمان را که «هرکس که بخواهد علم روز دنیا را بیاموزد، باید زبان فارسی را بلد باشد»، محقق خواهیم ساخت.

 

نام:
ایمیل:
نظر: