صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶  ، 
شناسه خبر : ۳۲۲۳۸۲
به بهانه میلاد فرخنده کریم اهل‌بیت امام حسن‌مجتبی(ع)
پایگاه بصیرت / سیدحسین خاتمی خوانساری

همه شیعیان و پیروان اهل بیت(ع) در طول زندگی دینی خود با حیرت‌ها و تردیدهایی مواجه شده‌اند که جواز و عدم جواز یک فعل را از نظر شرعی نمی‌دانند. گاهی با احکام شرعی به پاسخ‌مان می‌رسیم و گاهی حتی با انجام دستورالعمل‌ها هم دل‌مان آرام نمی‌گیرد و احساس می‌کنیم این اعمال مناسب حال ایمانی ما نیستند. در این موقعیت‌ها کافی است خود را به رفتار و گفتار اهل بیت(ع) نزدیک کنیم و از خود بپرسیم اگر حضرت علی(ع) در این موقعیت بودند، چه کاری انجام می‌دادند؟ آیا ایشان هم مانند ما با بی‌خیالی به برخی محرمات و منکرات حتی مکروهات نگاه می‌کردند؟ آیا ایشان و فرزندان‌شان مانند ما متوجه خدا بودند و به سبب محبت او، در دل‌شان ترسی غیرقابل وصف وجود داشت؟ برای نمونه، گاهی درباره شنیدن یا گفتن یک سخن مرددیم که آیا این سخن صحیح است یا نه؟ می‌توانیم فوراً با خود بگوییم اگر اهل بیت(ع) بودند، این سخن را می‌شنیدند یا این‌گونه سخن می‌گفتند؟ یا به این صحنه نگاه می‌کردند؟ یا این کار را چه خوب چه بد انجام می‌دادند؟ از این راه درآمد کسب می‌کردند و به خانه می‌بردند؟ در اغلب اوقات به جواب می‌رسیم.

دلیلش این است که خداوند فطرت ما را پاک آفریده است و اهل بیت(ع) تنها کسانی بودند که کاملاً مطابق با فطرت‌شان عمل می‌کردند و خدا را با عمق وجود می‌شناختند. پس مراجعه ما به اهل بیت(ع) همان مراجعه به فطرت است؛ فطرتی که همیشه ما را به خوبی هدایت می‌کند. خداوند در ماه مبارک رمضان فرصتی را در اختیار ما قرار داده است که خلوت ‌ما با فطرت‌مان بیشتر شود. ضمن اینکه بنا بر دستورهای اهل بیت(ع)، روزه‌دار واقعی کسی است که تمام اعضا و جوارحش روزه‌دار باشد.

حال سؤال اینجاست که در تمرین تقوا در ماه مبارک رمضان، حالات اهل بیت(ع) چگونه بوده است؟ با توجه به اینکه نیمه ماه مبارک رمضان مزین به نام امام حسن‌مجتبی(ع) شده و روز ولادت ایشان است، بهتر است تکلیف خود را در احوالات این امام عزیز جست‌وجو کنیم؛ زیرا حالات امام حسن(ع) در اوقات مختلف و در برابر خداوند، حالات عجیب و پرنوری بود. ایشان در بندگی خدا مانند ما نبود و ما هم مانند ایشان نیستیم؛ زیرا اولاً، ایشان یکی از پنج نفری است که آیه شریفه تطهیر در شأن آنان نازل شد و کسی است که خداوند عالم هر رجس و پلیدی را از روح او زدود و قلبش را به طهارتی مطهر فرمود که خزانه اسرار کتاب او باشد؛ ثانیاً، خصوصیات ایمانی این حضرت شاخص و میزان است. حضرت امام جعفر صادق(ع) از پدر خود از امام زین‌العابدین(ع) روایت می‌فرمایند: «حسن‌بن‌علی عابدترین اهل زمان خود و زاهدترین و فاضل‌ترین آنان بود. اگر حج می‌کرد پیاده و گاهی با پای برهنه می‌رفت و هرگاه مرگ را به خاطر می‌آورد، گریه می‌کرد و اگر قبر را به یاد می‌آورد، می‌گریست و اگر برانگیختن قیامت را به یاد می‌آورد، می‌گریست و اگر عرض بر خداوند تعالی را به یاد می‌آورد، غش می‌کرد و اگر به نماز می‌ایستاد، بندهای بدنش می‌لرزید و اگر بهشت و دوزخ را به یاد می‌آورد، همچون مارگزیده مضطرب می‌شد و از خدا بهشت را مسئلت می‌نمود و از آتش دوزخ به خدا پناه می‌برد و از قرآن آیه «یا أیها الذین آمنوا» نمی‌خواند مگر این که می‌گفت: «لبیک اللهم لبیک» و در هیچ حالی از احوالش دیده نمی‌شد، مگر اینکه ذاکر خداوند سبحان بود و زبانش راستگوترین مردم و پیامش فصیح‌ترین آنان بود.»حتی دشمنان وصف او را می‌گویند؛ مروان درباره ایشان گفته است: «با کسی آن رفتار(های آزاردهنده) را کردم که حلم او از کوه سنگین‌تر بود. کسی که دشمن، بردباری او را این‌چنین بستاید و ابر عداوت، حجاب آفتاب کمالات او نشود و دشمن بر او اشک بریزد، جا دارد که چشم روزگار بر او خون گریه کند.» پس بهترین حال در ماه مبارک رمضان همین حال است؛ اینکه خودمان را شبیه این امام همام کنیم و ایشان را الگوی دین‌داری خود قرار دهیم.

داستان ولادت آن حضرت به گونه‌ای که در روایات شیخ صدوق در «امالی»، «علل الشرایع» و «عیون اخبار الرضا(ع)» و روایات دیگر محدثان شیعه و اهل سنت آمده و از امام سجاد(ع) روایت شده، این‌گونه است که فرموده‌اند: «چون امام حسن(ع) به دنیا آمد، به پدرش، حضرت علی(ع) عرض کردند نامی برای او بگذار، امام علی(ع) فرمود: من چنان نیستم که در نام‌گذاری او از رسول خدا(ص) پیشی گرفته و سبقت جویم. وقتی که رسول خدا(ص) تشریف آوردند، فرمودند: آیا او را نام‌گذاری کرده‌ای؟ عرض کرد: من در نام‌گذاری وی از شما پیشی نگرفتم! رسول خدا(ص) فرمود: من هم در نام‌گذاری وی بر خدا سبقت نمی‌جویم. در این وقت خدای تبارک و تعالی به جبرئیل وحی فرمود که برای محمد(ص) پسری متولد شده، به نزد وی برو و سلامش برسان و تبریک و تهنیت گوی و به وی بگو: به راستی که علی نزد تو به منزله هارون است به موسی، پس او را به نام پسر هارون نام بنه. جبرئیل از آسمان فرود آمد و از سوی خدای تعالی به وی تهنیت گفت، سپس اظهار داشت: خدای تبارک و تعالی تو را مأمور کرده که او را به نام پسر هارون نام بگذاری. رسول خدا(ص) پرسید: نام پسر هارون چیست؟ عرض کرد: شبر. فرمود: زبان من عربی است. عرض کرد: نامش را «حسن» بگذار. و رسول خدا(ص) او را حسن نامید.» (بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۲۳۸)

نام:
ایمیل:
نظر: