صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰  ، 
شناسه خبر : ۳۲۳۵۰۲
سردار امیرعلی حاجی‌زاده در یادداشت اختصاصی برای  صبح صادق

اخیرا درباره موضوع ورود نیروی هوافضای سپاه به صنعت خودروسازی بحث‎هایی شده است که در این زمینه لازم است نکاتی مدنظر قرار گیرد. امروز در موضوع بومی‎سازی و نگاه به توان و ظرفیت داخلی در کشور اجماع وجود دارد و پیمودن این مسیر و قطع وابستگی به خارج در حوزه‎های گوناگون، مستلزم ایستادگی و استمرار در تلاش است.

در این حوزه باید نقشه راه رسیدن به خودروسازی مطلوب بسیار تعیین‌کننده است. برای جبران عقب‌ماندگی در حوزه خودرو باید سیاست پلکانی در نظر گرفتن اولویت‌ها را دنبال کنیم تا در چندسال آینده بتوانیم به شرایط ایده‌آل برسیم. در واقع باید بومی‌سازی را به ۱۰۰ درصد برسانیم و از وابستگی به‌طور کامل رها شویم و این مهم، تحقق‌یافتنی است. هم‌زمان هم باید محصولات تولیدی را کیفیت‌ و ارزان کنیم.

اما درباره کمک سپاه و نیروی هوافضا برای این منظور، باید دانست فرماندهی و محور اصلی اداره و مدیریت حوزه خودرو برعهده وزارت صمت و خودروسازان است و با تقسیم کار درست و بهره‌گیری از توان شرکت‏های دانش‌بنیان و مجموعه‏های علمی می‏توان به نتایج و دستاوردهای ارزشمندی رسید که در این زمینه ما کمک‌کننده هستیم، نه تولیدکننده.

قدمت صنعت خودروسازی در کشور بیش از ۶۰ سال است؛ البته مشکلات زیادی در این حوزه وجود دارد که واکاوی آن فرصت دیگری را می‎طلبد. امروز می‌بینیم مدیران در صنعت خودروسازی کشور و وزارتخانه مصمم هستند وابستگی را قطع کنند. نکته مهم این است که نباید انتظار کار ویژه‌ای را در کوتاه‌مدت داشت، اما این ریل‎گذاری ما را به نقطه خوبی خواهد رساند.

در نیروهای مسلح، به ویژه نیروی هوافضای سپاه ورود ما به هیچ وجه در مسئله تولید خودرو نخواهد بود؛ ما تولیدکننده نیستیم؛ کار ساخت با خودروسازان است، ما به رفع کاستی‌هایی که عزیزان‌مان در صنعت خودرو دارند، کمک می‌کنیم. نیروی هوافضا با دست یافتن به فناوری‎هایی در لبه فناوری‌های روز دنیا، توانایی ساخت پیچیده‌ترین سامانه‏های پدافند هوایی را که خود مجموعه‎ای از دانش‎های مختلف است، دارد. در حوزه تولید موشک و پهپاد فناوری‎های روز دنیا در اختیار ماست و همگی هم نتیجه کار بومی خودمان بوده است. حال که در صنعت خودرو در بخشی از قطعات وابستگی وجود دارد، ما با این توان برای بومی‌سازی کمک خواهیم کرد. از سویی، آدرس صنعت‌گران و شرکت‌های دانش‌بنیان داخل را، ما بیشتر از دیگران می‌دانیم؛ چون برای دست یافتن به لبه فناوری‌های روز دنیا از همین عزیزان کمک گرفته‌ایم و در این زمینه در حال کمک به خودروسازان هستیم. هیچ قصدی برای ورود به خودروسازی نداریم، ما می‌خواهیم کمک کنیم.

تمام کشورهای دنیا قائل به این هستند که ماهواره و ماهواره‌بر لبه تکنولوژی است. این فناوری را ما به کمک آمریکا و اروپا به دست نیاوردیم، بلکه به کمک ظرفیت‌های داخلی به این فناوری رسیدیم. این موضوع را در کنار فناوری سامانه‌های پدافند هوایی، موشکی و پهپاد که در نظر بگیرید، می‌بینید اتکا به داخل و کمک گرفتن از صنعتگران و مجموعه‌های دانش‌بنیان برای تولید خودرو، بسیار سهل است.

امروز بعضی از آقایان معتقدند با مذاکره و تعامل مشکل تحریم و اقتصاد را می‌توان حل کرد؛ بنده هم همین اعتقاد را دارم؛ البته نه مذاکره با آمریکا و دشمنان ایران،‌ بلکه مذاکره و تعامل با دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و صاحبان ظرفیت. نیروی هوافضای سپاه؛ از همین‌رو در تعامل با خودروسازان، دانشگاه علم و صنعت و مجموعه‌های دانش‌بنیان وارد شده است تا این صنعت به نقطه مطلوب نزدیک‌تر شود.

نام:
ایمیل:
نظر: