«نفوذ گاهی اوقات با سر و صدا مثل سند ۲۰۳۰ است که سر و صدایش دنیا را گرفت که برای همه هم هست. این به معنای نفوذ فرهنگ و سبک زندگی غربی و اهداف غربی در همه کشورهای دنیاست. چرا؟ به چه دلیل؟ چرا باید یک کشوری مثل کشور ما با این فرهنگ ریشهدار و عمیق و فرهنگ الهی و ایمانی، فرهنگ برجسته درخشان ایرانی تحت تأثیر تعلیمات کسانی که تمدّنشان و فرهنگشان یک چیز جدید و مادّی و غلط و شکستخورده است [قرار بگیرد؟] امروز فلسفه اجتماعی غرب در خود غرب شکست خورده است؛ خب ببینید چه خبر است! در آمریکا از هالیوود تا پنتاگونـ یعنی فاصله هالیوود و پنتاگون را در نظر بگیریدـ همه جا فساد هست؛ چرا بایستی فرهنگ یک کشوری مثل کشور اسلامی ایران و یا کشورهای اسلامی و شاید بعضی کشورهای دیگر در دنیا تحت تأثیر یک سندی قرار بگیرد که آدمهای این تمدّنها، این کشورها، جوامع فاسد و غلط آن را تنظیم کردهاند؟ بنابراین به این توجّه داشته باشید که نفوذ آنها و اصرارشان بر نفوذ به خاطر تأثیر آموزش و پرورش است؛ به خاطر این است که اینها کارهایی را که به وسیله نظامی بهآسانی نمیتوانند انجام بدهند، به این وسیله میتوانند انجام بدهند؛ یک جایی و در یک مواردی با یک وسیله عمومی مثل همین سند ۲۰۳۰؛ که متأسّفانه در کشور ما هم به آن توجّه شد، الان هم شنیدهام گوشه و کنار بعضی از اجزای این سند همین طور به وسیله بعضی آدمهای ناباب یا غافل دارد اجرا میشود و دنبال میشودـ و این را خواهش میکنم آقای وزیر به طور جد دنبال کنندـ چه مثل نفوذ در آموزش و پرورشِ بعضی از کشورهای منطقه که ما خبر داریم بی سر و صدا و بدون هیاهو دارند کتابهای درسی را، وضع معلّمین را، آموزشها را [تغییر میدهند،] افرادی را جدا میکنند از بین مجموعه و میبرند در کشورهای خودشان یک چند صباح تربیت میکنند برمیگردانند. در آموزش و پرورش میخواهند نفوذ پیدا کنند. این به نظر من خیلی مهم است. لازم است که یک حسّاسیّتی در زمینه نفوذ دشمن همه پیدا کنند، همه [حسّاسیّت] داشته باشند و مراقب باشند. او اصرار دارد به نفوذ؛ شما باید بدانید او چرا اصرار دارد. او با این نفوذ میخواهد مقاصد خودش را، اهداف پلید خودش را عملیّاتی کند و آدمهایی درست کند که مثل او فکر کنند؛ بنابراین فرض کنید او که میخواهد یک کشوری را غارت کند، وقتی در داخل کشور کسانی بودند که با این غارت موافق بودند، با او همفکر بودند، این غارت بهراحتی و آسانی انجام میگیرد. به هرحال بایستی به این معنا توجّه کرد.» این جملات بخشهایی از بیانات حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای، رهبر معظم انقلاب در روز ۱۱ شهریور امسال در ارتباط تصویری با رؤسا و مدیران آموزش و پرورش بود.
چند ماه پیش نیز حجتالاسلام والمسلمین «جعفر منتظری» دادستان کل کشور ضمن هشدار به مسئولان حوزه آموزش و پرورش در زمینه اجرای بخشهایی از سند ۲۰۳۰ در کشور، گفته بود: «در این راستا به برخی مسئولان مختلف در عرصههای گوناگون هنری، علمی و ادبی هشدار داده و مکاتبات مختلفی داشتهایم. با مسئولان ذیربط جلسه گذاشته و هشدارهای جدی به آنها دادهایم و حتی با برخی افراد هم برخوردهای قضایی داشتهایم که آنها را علنی نکردهایم.» این موضوع بهانهای شد تا با آیتالله «علیاکبر رشاد» رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی به گفتوگو نشستهایم.
آیتالله رشاد میگوید: «رهبر معظم انقلاب طی سالیان اخیر بارها نسبت به توطئه و ترفندهای نفوذ بیگانگان در ساختار فرهنگی و اجتماعی جمهوری اسلامی، به ویژه در حوزه آموزش و پرورش ـ که بنیادیترین عرصه ساختاری کشور است ـ هشدار داده بودند؛ اما متأسفانه باید اذعان کنیم تاکنون مسئولان ذیربط این هشدارها و انذارها را جدی نگرفتهاند یا اینکه راهکارهای عملی مؤثری برای مقابله با این نفوذ به کارگیری نشده است.» وی میافزاید: «متأسفانه قبل از شیوع کرونا که مهدکودکها باز بود، گزارشهای گوناگونی داشتیم که میگفت در مهدکودکها بحث آموزش جنسی اجرا میشود.»
آیتالله رشاد با بیان اینکه آموزش و پرورش خطیرترین شأن یک کشور و ملت است و به همین دلیل پُر بازدهترین پروژه نفوذ بیگانگان، ورود در قلمرو آموزش و پرورش است، میگوید: «بیگانگان در مدت زمان بسیار کوتاهی از طریق آموزش و پرورش میتوانند نسل یک کشور را بر اساس آموزههای غربی تربیت کنند.»
این عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هیچ مسئولی حق ندارد استقلال اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ملت را تضعیف و تضییع کند، تأکید میکند: «بر اساس مسلمات فقهی و از جمله به استناد قاعده نفی سبیل، زیر یوغ بیگانه رفتن و قبول سلطه کفار حرام شرعی است.»
آیتالله رشاد با بیان اینکه ملت شریف ایران برای حفظ استقلال اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود و همچنین تحصیل اقتدار ملی، صدها هزار شهید را تقدیم اسلام و مکتب اهل بیت(ع) کرده است، میافزاید: «آمران و مباشران امضا و اجرای سند مشکوک، خفتبار و تحقیرآمیز ۲۰۳۰ باید از پیشگاه رهبری، ملت و خاصه خانوادههای شهدا و شاهدان انقلاب و دفاع مقدس عذرخواهی کنند.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشورمان ادامه میدهد: «در سند ۲۰۳۰ که فصل مهمى از آن به آموزش و پرورش اختصاص دارد، آمده است که نظام آموزشى باید به نحوی تنظیم شود که فلسفه، سبک زندگى و مفهوم حیات بر اساس مبانى غربى به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود.»
وی با بیان اینکه سندهایی نظیر سند ۲۰۳۰، در ذهن آدمی قراردادهای جهالتآمیز دوران قجری و معاهدههای خفتبار عهد پهلویها را تداعی میکند، تصریح میکند: «سند ۲۰۳۰ با مبانی دینی، منافع ملی و اسناد و قوانین جمهوری اسلامی تناقض آشکار دارد. این سند همچنین مخالف صریح نظرات ولیفقیه و رهبر معظم انقلاب در حوزه آموزش و پرورش است.»
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه بیگانگان سعی دارند با تحمیل سند ۲۰۳۰ به حوزه آموزش و پرورش کشور ما، سبک زندگی غربی را در ایران اسلامی ترویج دهند، اظهار میکند: «ما به برخی نهادهای تحت امر سازمان ملل همچون یونسکو که سند ۲۰۳۰ متعلق به آن است، به این دلیل بدبین هستیم که آنها نوچه و آتشبیار معرکه قدارهکشیهای قدرتهای مستکبر و جنایتکار هستند و این بدبینی ما هم مستند به دهها شاهد زنده و دههها تجربه رفتار استعماری و استکباری آنهاست. با اجرای مفاد مختلف سند ۲۰۳۰، علاوه بر تغییراتی که در نظام آموزشی کشور پدید میآید، این تعهد به وجود میآید که مهمترین آمارها و اطلاعات مربوط به نسل جوان و نوجوان کشور، به صورت مداوم به نهادهای بیگانه اعلام شود.» وی با بیان اینکه اصرار بر تغییر متون کتب درسی از دیگر مفاد ذلتبار سند ۲۰۳۰ است، میگوید: «در کشورهای ضعیف عربی طبق همین سندهای به اصطلاح بینالمللی، آیههای جهاد را از کتب درسی حذف کردند تا ملتشان را تسلیمپذیر بار بیاورند.»
آیتالله رشاد با بیان اینکه ما امروز دقیقترین و کاملترین سندهای علمی، آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش را در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کردهایم، اما این اسناد طی سالهای اخیر بارها و بارها مورد بیاعتنایی مسئولان اجرایی قرار گرفته است، میگوید: «متأسفانه امروز نه تنها مسئولان حوزه آموزش و پرورش کشور، اجرای سند «تحول بنیادین آموزش و پرورش» را که در شورایعالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و به تأیید رهبر معظم انقلاب هم رسیده است، دنبال نمیکنند؛ بلکه بارها و بارها از گوشه و کنار خبرهایی به گوش میرسد که پارامترهای سند ۲۰۳۰ در اماکن آموزشی کشور ما به اجرا در میآید.» وی با تأکید بر این نکته که افکار هزاران نخبه دانشگاهی و حوزوی در تولید سند «تحول بنیادین آموزش و پرورش» نقش داشتهاند، عنوان میکند: «در حالی که چندین سال از تصویب این سند مهم گذشته است؛ ولی شاهد هستیم دولتمردان هیچ اقدام محسوس و مقبولی را در اجرای این سند انجام ندادهاند.»
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی کشورمان با طرح این پرسش که چرا وقتی خودمان سند آموزشی داریم، باید از ابزار و برنامهای استفاده کنیم که دیگران طراحی کردهاند، میگوید: «اقدام تأسفآوری که چهار پنج سال پیشانجام شده بود، آن بود که بدون اطلاع مردم و همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی که مرجع تصویب معاهدهها هستند، سندی از سوی مسئولان امضا شد که در راستای بیمبالات کردن جامعه و سکولار کردن آموزش و پرورش و به نوعی لیبرالیسم در فضای آموزش و پرورش تدوین و برنامهریزی شده بود.» وی با بیان اینکه اجرای سند ۲۰۳۰ در کشور بسیار خطرناک است، عنوان میکند: «این مسئله میتواند هویت دینی و انقلابی را از فرزندانمان بگیرد و آنان را تسلیم محض ایدئولوژی غربی و صهیونیستی کند.»
آیتالله رشاد یادآور میشود: «ما باید از ماجرای سند ملی آموزش ۲۰۳۰ درس بگیریم و نباید سند توسعه پایدار را بهعنوان محوری برای تدوین چارچوب عمل کشور قرار دهیم، بلکه سند توسعه و دیگر تعهدات بینالمللی را باید شرایط مساعد یا بازدارنده برای اجرای برنامههایی ببینیم که بر مبنای ارزشها، سیاستها و اسناد بومی نوشته میشوند.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشورمان در پایان خاطرنشان میکند: «ما باید نگاه خود را به درون بیندازیم و ضمن استفاده از تجربیات موفق دیگر کشورها، مراقب باشیم که چارچوب متن و سند تحولی ما متأثر از بیگانگانی نباشد که با اهداف و آرمانهای انقلابی ما دشمنی دارند.»
ذرهبین
۱- آمران و مباشران امضا و اجرای سند مشکوک، خفتبار و تحقیرآمیز ۲۰۳۰ باید از پیشگاه رهبری، ملت و خاصه خانوادههای شهدا و شاهدان انقلاب و دفاع مقدس عذرخواهی کنند
۲- متأسفانه امروز نه تنها مسئولان حوزه آموزش و پرورش کشور، اجرای سند «تحول بنیادین آموزش و پرورش» را که در شورایعالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و به تأیید رهبر معظم انقلاب هم رسیده است، دنبال نمیکنند