صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲  ، 
شناسه خبر : ۳۲۴۷۲۶
گزارشی از پروژه آبرسانی به غیزانیه  در گفت‌وگوی صبح صادق با مدیرعامل هلدینگ نیروی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)
انقلاب اسلامی با تلاش و مبارزه جهادگونه مستضعفان در سال ۱۳۵۷ به پیروزی رسید و از درون آن نهادهایی به وجود آمدند که همواره افتخار خود را خدمت صادقانه و روحیه جهادی برای حل مشکلات مردم دانسته‎اند. قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از این مجموعه‌هاست که همواره در صحنه‌های سخت و دشوار، با افتخار برای حل مسائل و دغدغه‌های مردم و برای کمک به دولت ورود کرده است. نمونه‌های بارز خدمات قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) در سال‌های اخیر و در ایام تحریم‌های ظالمانه غرب علیه مردم مظلوم ایران در همه صحنه‌ها و در زندگی روزمره مردم به خوبی بروز و ظهور داشته است. به تازگی نیز در پی بیانات رهبر معظم انقلاب و ناراحتی ایشان از مشکلات مردم شریف خوزستان و به طور ویژه بخش غیزانیه، قرارگاه خاتم به صورت داوطلبانه و در راستای لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب در حل مشکلات مردم خوزستان، دست همکاری به سوی مسئولان این استان دراز کرده و به طور ویژه وارد صحنه حل مشکل آب غیزانیه شد. آنچه بیش از همه موجب دلخوری مردم شریف غیزانیه در سال‌های اخیر بوده، حق این عزیزان در بهره‌مندی از آب پایدار و سالم است. مطالبه برحقی که سال‌ها به بهانه نبود بودجه کافی و برخی بی‌توجهی‎های مسئولان نادیده گرفته شده بود؛ اما با همت مجموعه قرارگاه و یکدل شدن مسئولان دولتی و انقلابی ان‌شاءالله به زودی این مشکل غیزانیه که بزرگ‌ترین بخش در شهرستان اهواز است  با همت دو هفته‌ای مسئولان امر در پایان رساندن انتهای شبکه که دسترسی مردم را ممکن می‌کند، حل خواهد شد؛ البته نهایی شدن این ماجرا همت دو هفته‌ای مسئولان و بخش خصوصی را می‌طلبد. برای آگاهی بیشتر از آنچه در غیزانیه رخ داده و تلاش مجموعه قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) در حل این مشکل با «مهندس محمد رستمی» مدیرعامل محترم هلدینگ نیروی وابسته به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) به گفت‌وگو نشسته‌ایم. وی مسئولیت مستقیم عملیات اجرایی و عمرانی حل مشکل آب غیزانیه را برعهده دارد.
پایگاه بصیرت / علی‌اصغر رحمان‌نژاد

لطفاً ابتدا درباره غیزانیه و مشکل آب آن توضیحی ارائه بفرمایید تا ابعاد مشکل هر چه بیشتر روشن شود.

مشکل آب غیزانیه یک مشکل دائمی بوده و متأسفانه از سال‌های دور مردم شهیدپرور و انقلابی غیزانیه همواره با این مشکل مواجه بوده‌اند. مردم صبوری که سال‌ها برای تهیه آب، به تانکرهای آب نیاز داشتند و فقط ۱۲ روستا از 80 روستای این بخش به آب پایدار و مطمئن دسترسی داشته و از تانکر بی‌نیاز بوده‌اند! توجه بفرمایید که غیزانیه بزرگ‌ترین بخش شهرستان اهواز است و این بخش بزرگ در قسمت شرقی مسیرهای اهواز به ماهشهر، رامهرمز، رامشیر و هفتکل قرار دارد. این بخش دو دهستان دارد که در مجموع شامل بیش از ۸۰ روستا می‌شود. جمعیت این روستاها بالغ بر ۲۶۵۵۶ نفر است که شغل اصلی این عزیزان «کشاورزی» و «دامپروری» است و در حال خدمت به تولید در کشورمان هستند. تعداد دام‎های مردم زحمتکش بخش غیزانیه بالغ بر ۲۲۰ هزار رأس است. از آنجا که زندگی این مردم به دامپروری وابسته است، در صورت نبود آب سالم و پایدار، قطعاً چرخ زندگی آنها نخواهد چرخید. از این رو از سال 1390 اقداماتی برای آبرسانی پایدار و مطمئن به این بخش انجام شد. به طور خاص از سال 1395 خط لوله ویژه‌ای برای این منطقه تعریف شد که از تصفیه‌خانه شیبان (واقع در رودخانه کارون) آب را به طول ۸۳ کیلومتر تا غیزانیه انتقال دهد. این مسیر بیش از ۸۰ کیلومتری برای خط لوله انتقال آب با فراز و نشیب‌ها و پیچ‌وخم‌های بسیاری همراه است که تاکنون هم به نتیجه نرسیده است. این مدّت برای اجرای چنین طرحی تحت مدیریت آبفا، در مقایسه با طرح‌های بزرگ با مدیریت مجموعه قرارگاه خاتم‌الانبیاء، بسیار زیاد است و قطعاً اگر این پروژه از ابتدا در اختیار مجموعه قرارگاه بود، در کمتر از دو ماه به ثمر رسیده و مردم عزیز غیزانیه از برکاتش بهره‎مند می‌شدند.

مجموعه آبفا که مسئولیت این طرح را برعهده داشت، چه دلیلی را برای طولانی شدن این پروژه مطرح می‎کند؟

آبفا نیز دچار مشکلاتی است و مسائلی از قبیل نبود اعتبار و وجود معارض را مطرح می‌کند؛ اما به هر حال در همه پروژه‌های بزرگ کشور، مشکلات مشابه وجود دارد. هنر اصلی آن است که با وجود چنین مشکلاتی بتوان این پروژه‎ها را به ثمر رساند. لذت و حلاوت حقیقی، انجام به موقع و مناسب چنین طرح‌هایی است؛ چرا که ما باید مراقبت کنیم که مردم عزیز ما نسبت به عملکرد مجموعه دولت دچار بدبینی نشوند.

سرانجام چه مقدار از این طرح تحت مدیریت آبفا به ثمر رسید و از چه زمانی مجموعه قرارگاه برای حل مشکل مردم وارد این پروژه شد؟

همان طور که گفتم این خط لوله حدود۸۰ کیلومتری باید از مسیر پرپیچ‌وخم و مشکلی عبور داده می‎شد. بنابراین اجرای این خط لوله در سه مرحله از جانب مجموعه محترم آبفا و مسئولان مربوطه تعریف شد. مرحله اول کار از تصفیه‌خانه شیبان تا روستای ثفیره در مجموعه آبفا انجام شد. توجه کنید که در ابتدا و انتهای هر مرحله یک مخزن قرار دارد؛ یعنی آب به درون مخزن‌ها ریخته شده و از آنجا برای روستاها تقسیم می‌شود. متأسفانه، طولانی شدن اجرای مرحله یک و معطل ماندن قسمتی از مرحله دو سبب ناراحتی مردم شد که بارها قول‌های محقق نشده مسئولان مربوطه را شنیده بودند. مردم شریف و صبور این منطقه پیش از خرداد امسال نیز اعتراضاتی داشته‌اند. متأسفانه خرداد امسال مردم عصبانی برای رساندن صدای اعتراض خود به مسئولان برخی راه‌های مواسلاتی به اهواز را بستند و مسائلی پیش آمد که سبب دخالت نیروی انتظامی شد. در همان ایام، رهبر معظم انقلاب فرمودند صحنه‌هایی در خوزستان دیده می‌شود که دل انسان را می‌خراشد. مجموعه قرارگاه خون دل حضرت آقا و رنج مردم غیزانیه را برنتابید و در همان ایام داوطلبانه برای کمک در جهت رفع مشکل به مسئولان مربوطه استان مراجعه کرد. ما با استاندار محترم خوزستان و مسئولان آبفا صحبت کرده و مجموعه قرارگاه آمادگی خود را برای هر نوع کمکی بدون هیچ چشمداشت در جهت حل مشکل اعلام کرد.

در زمان ورود داوطلبانه قرارگاه به پروژه، وضعیت پیشرفت کار به چه صورت بود؟

عزیزان آبفا بر مرحله دو به طول ۱۸ کیلومتر متمرکز بودند و حدود ۱۱ کیلومتر از آن باقی مانده بود. ابتدا پیشنهاد آبفا تکمیل این مرحله به دست قرارگاه بود که قسمت زیادی از آن همچنان باقی مانده بود؛ اما در ادامه تصمیم عزیزان بر این شد که قرارگاه مرحله سه را به سرانجام برساند. این بخش سوم حدود ۳۰ کیلومتر بود که هیچ قسمتی از آن انجام نشده بود. برآورد اولیه ما انجام همه مرحله سوم در حدود ۷۰ روز بود که با حساسیت و دستور فرمانده محترم قرارگاه تصمیم بر انجام آن در ۵۰ روز گرفته شد. استاندار محترم خوزستان از قرارگاه درخواست اجرای ۳۰ روزه کار را داشتند و بنابراین هدف‌گذاری ما یک ماه قرار گرفت و خوشبختانه در ۲۵ روز کاری این مرحله به پایان رسید. این سرعت در کنار کیفیت بالا بوده و نشان‌دهنده وجود روحیه جهادی و تخصص به صورت توأمان در میان نیروهای انقلاب است.

آیا با پایان‌ کار قرارگاه در مرحله سوم، اکنون آب به منزل مردم رسیده و مشکل برای همه روستاها مرتفع شده است؟

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء تعهد خود را به درستی و زودتر از زمان‌بندی به انجام رسانید و حتی طبق درخواست جدید مسئولان محترم استان، ما ۸ کیلومتر لوله‌کشی اضافی برای انتقال آب به روستای عین‌الزمان را، که خارج بخش غیزانیه است نیز پذیرفتیم. ان‌شاءالله مجموعه آبفای استان و پیمانکار خصوصی آن نیز بتوانند تعهدشان را به موقع به سرانجام رسانده و طی ۱۰ تا ۱۴ روز هدف‌گذاری شده آب از طریق لوله‌ها به منزل مردم عزیز برسد و از تانکرها به طور کامل بی‌نیاز شوند. همچنین در اینجا لازم می‌دانم از ریاست محترم بنیاد مستضعفان برای کمکی که در تأمین لوله‌ها داشتند، تشکر کنم.

اگر برای صحبت پایانی نکته‌ای دارید، بفرمایید.

چهار دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی می‌گذرد و افتخار مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) حل مشکلات کشور است. در روزهای سخت تحریم که بسیاری از پیمانکاران خصوصی معتقدند اگر کاری انجام ندهند و گوشه گود بنشینند، سود بیشتری خواهند برد و تن به کار در میان انبوهی از مشکلات و هزینه‎های اضافی نمی‎دهند؛ این قرارگاه است که یار و یاور دولت در انجام پروژه‎ها و ابرپروژه‌هاست. امیدوارم در مسائلی چون مشکل آب مردم غیزانیه و مطالبه بر حق آنها، مسئولان با مدیریت بهتر و دلسوزانه‎تری در حل مشکل اقدام کنند تا مسئله به اعتراض و... منتهی نشود. همچنین مسئولان محترم بدانند در راه خدمت به مردم، همواره قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) و جوانان مؤمن و جهادگر آن را در کنار خود خواهند داشت.

نام:
ایمیل:
نظر: