صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۲  ، 
شناسه خبر : ۳۲۵۰۱۵
پایگاه بصیرت / مهدی نویدادهم

الزام به سندتحول

امروز همه سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های آموزش و پرورش بر اساس سند تحول بنیادین انجام می‌شود. سند تحول بنیادین یکی از دستاوردهای افتخارآمیز نظام در سال‌های اخیر است که پس از یک کار سنگین پژوهشی و با مشارکت بیش از 600 نفر از صاحب‌نظران و متخصصان آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و متخصصان تهیه شده و با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی، به تأیید رهبر معظم انقلاب رسیده است. این سند ذیل سند چشم‌انداز 1404 تهیه شده و سند 20 ساله کشور است که قرار است زمنیه‌ساز تحقق اهداف آن سند باشد. برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش، مبانی نظری و فلسفی آموزش و پرورش در این مجموعه بررسی شد و به تصویب رسید. ما پیش از انقلاب و پس از پیروزی انقلاب و قبل از سند تحول بنیادین، فلسفه آموزش و پرورش مدون و مصوب نداشتیم که یک همگرایی ذهنی و فکری بین مجموعه‎‌های سیاست‌گذار، تصمیم‌گیر و برنامه‌ریز و اجرایی به وجود بیاید، در حالی که خوشبختانه امروز این را داریم و ان‌شاءالله اگر شرایط فراهم شود، همه سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها ذیل آن باید اتفاق بیفتد.

این مبانی نظری، مبتنی بر مسائل تعلیم و تربیت اسلامی است و با استفاده از آیات، روایات، آخرین یافته‌های علمی‌ـ پژوهشی، تجربیات بشری و تاریخ افتخارآمیز تعلیم و تربیت تنظیم شده است و متناسب با شرایط امروز و فردای جهان است. امروز آموزش و پرورش مصمم است که آن را عملیاتی کند و با بودن این سند، آموزش و پرورش دیگر نیازی به اسنادی همچون سند 2030 ندارد و درصدد عملیاتی و اجرایی کردن آن هم نیست؛ بلکه همه هم و غم خود را مشروط به اجرای سند تحویل بنیادین کرده است. خوشبختانه، اقدامات خوبی هم برای سند تحول بنیادین انجام شده و گام‌های بلندی برای اجرای این سند برداشته شده، اما به دلیل اینکه نوع برنامه‌ها از نوع تحولات فرهنگی است، زمان‌بر و دیربازده است که باید ان‌شاءالله همه دستگاه‌ها به میدان بیایند و همه جامعه همراهی کنند تا این سند عملیاتی و اجرا شود.

این نکته قابل ذکر و تأمل است که اجرای سند 2030 در دستور کار آموزش و پرورش نیست و این را که می‌گویند این سند در آموزش و پرورش اجرا می‌شود، تأیید نمی‌کنم. در هر جایی هم که این سند انجام می‌شود، با آن مخالف کرده و از اجرای آن ممانعت می‌شود؛ اما این سخن را هم می‌پذیرم که ممکن است یک معلم یا یک مدرسه‌ای در جایی دانسته یا نادانسته این برنامه و مفاهیم سند 2030 را در برنامه خود داشته باشد که ما بارها اعلام کرده‌ایم اگر جایی این اتفاق بیفتد و کسی از آن اطلاع دارد، به ما گزارش دهد و وزارتخانه برخورد خواهد کرد. بخشی از این سند با برنامه‌هایی که در هر کشوری از جمله کشور ما انجام می‌شود، مشترک است و ما در آن موارد هیچ مشکلی نداریم و مشابه همان یا غنی‌تر از آن را در سند تحول بنیادین نیز داریم. آن بخشی از سند که مسئله‌آفرین شده، بخش آموزش‌های جنسی است که در آنجا مطرح شده و به دلیل حساسیتی که جامعه ما نسبت به این آموزش‌ها دارد، با آن سند مخالف هستیم.

نام:
ایمیل:
نظر: