صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰  ، 
شناسه خبر : ۳۲۵۸۵۱
بررسی نجلا سریالی کوتاه با مخاطبان فراوان
پایگاه بصیرت / نسیم اسدپور

سریالی با مضمونی عاشقانه که برخلاف برخی سریال‌های عاشقانه نه تنها موفق عمل کرد؛ بلکه توانست با سوژه جذاب و مناسبی که انتخاب کرده بود، در یادها ماندگار بماند. شبکه سوم سیما با سریال «نجلا» یکی از موفق‌ترین سریال‌‌های جدی سال‌های اخیر صدا و سیما را به نمایش گذاشت؛ سریالی که شاید اگر تعداد قسمت‌هایش بیش از این بود، می‌توانست در جذب مخاطب در میان سریال های ماه های اخیر پیشتاز شود. در شروع این سریال نقدهای فراوانی بر آن وارد شد تا حدی که «ایرنا» تیتر می زند: «نجلا صدای مردم آبادان را درآورد» اما واقعیت این نیست! و می توان گفت برخی رسانه‌ها به دنبال روایت های نادر رفتند، چنانکه «تقیانی‌پور» کارگردان این مجموعه می گوید: «با دیدن یک قسمت و دو قسمت نمی‌توان درباره سریالی اظهارنظر کرد، سریالی که جسارت این را داشته است که دوربینش را به جنوب کشور ببرد، میان مردمانی که غیرت‌ و دلاوری‌شان مثال‌زدنی است. ما هیچ‌وقت فرهنگِ آبادان را زیرسؤال نبردیم؛ بلکه آداب و رسوم زیبای‌شان را در دل ماجرای عاشقانه و معنوی سریال به نمایش درآوردیم.» واقعیت هم همین بود و رفته رفته که داستان جلو رفت، توانست ذهن مخاطب را بیش از پیش با خود همراه کند؛ داستانی جذاب که به نوعی به تاریخچه «پیاده‌روی اربعین» اشاره داشت. تقیانی‌پور در این باره هم می‌گوید، «ماجرای «نجلا» به اربعین سرخی برمی‌گردد که در سال 1358 می‌گذرد. زمانی که رژیم بعث برای اینکه جلوی جلسات مذهبی شیعیان را بگیرد، در یکی از همین اربعین‌ها (اربعین سرخ) بسیاری از زائران را قتل‌عام کرد. البته در این میان از ظرفیت عاشقانه‌های زمینی که به عشق آسمانی می‌پیوند می‌خورد نیز بهره بسیار خوبی برده شده است. ظرفیتی که همیشه جذابیت‌های خاص خودش را حفظ کرده، مانند آنچه در سریال ماندگاری مانند «شب دهم» شاهدش بوده‌ایم. تقیانی‌پور توانست از نظر کارگردانی خود را به مخاطب و جامعه هنری بیش از پیش اثبات کند و تصاویر زیبا و ریتم خوب فیلم را می‌توان از خصوصیات خوب سریال دانست. البته نویسندگان این اثر نیز بسیار خوب از پس خلق گره‌های داستان برای همراهی مخاطبان برآمدند. در بین 17 قسمت به ویژه قسمت‌های پایانی کمتر شبی بود که بیننده با خود بگوید امشب مانند دیشب قشنگ نبود، همواره کشش داستان در اوج بود، فراز و نشیب‌های داستان کاملا بجا و به موقع بود. هر چند گاهی از شلوغی و درهم برهمی برخی صحنه‌ها خسته می‌شدیم؛ اما هیچ جایی نبود که فراز و فرودی کم یا زیادی در کار باشد؛ در نهایت نیز «نجلا» توانست پایان خوب و شسته رفته‌ای را رقم بزند. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های موفقیت سریال را نیز می‌توان انتخاب خوب بازیگران دانست؛ گفتنی است، استفاده از بازیگران بومی نیز جذابیت کار را بیشتر کرده بود و آن را می‌توان نقطه قوتی در کار دانست. با وجود تمامی موفقیت‌های سریال «نجلا» که قابل تحسین است، شاید این رسم خوبی نباشد که بلافاصله به فکر ساخت سری دوم و سوم یک سریال بیفتیم. شاید بهتر باشد بگذاریم «نجلا» همچنان قابل تحسین و در اوج بماند، اما حالا که تقیانی‌پور خبر از ساخت فصل دوم سریال را داده است، امیدواریم که نجلا 2 نیز بتواند مانند فصل اول موفق و پربیننده باشد

نام:
ایمیل:
نظر: