صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

صفحات داخلی

صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰  ، 
شناسه خبر : ۳۳۳۵۹۹
نگاهی به بازتاب رفتارهای فرهنگی کاروان ورزشی سردار دل‌ها
پایگاه بصیرت / محمد صالح نادری

روحیه جوانمردی و ایثار در سرشت همه ایرانیان نهاده شده است، چه ورزشکار باشند و چه نباشند. از جوانمردی، گذشت و روحیه پهلوانی در تاریخ و فرهنگ این سرزمین بسیار مثال می‌توان آورد، از ایران باستان تا ایران معاصر مملو از ذولقرنین‌ها و همت‌هاست، اما در جدیدترین نمایش روحیه جوانمردی در ایرانیان، کاروان پارالمپیکی کشور که نام مبارک شهید حاج قاسم سلیمانی را بر روی خود گذاشته بودند، با ارائه نمایشی تحسین‌برانگیز هم در بعد ورزشی و هم در بعد اخلاقی، بار دیگر تاریخ و تمدن این سرزمین را به رخ جهانیان کشیدند.

جدا از کسب نتایج خوب و قرارگرفتن در رتبه‌های بالای جدول، کاروان سردار دل‌ها، شهید سلیمانی با رفتار و منشی که از خود نشان داد، در فضای مجازی هم مورد تشویق کاربران قرار گرفت. آنجایی که ورزشکار ایرانی کسب‌کننده مدال طلا در هنگام عکس یادگیری، زانوهای خود را خم می‌کند و سعی دارد خودش را هم قد و قواره دیگر ورزشکاران که دارای معلولیت‌های حادتر هستند، نشان دهد و تا اهدای مدال‌ها به شهید سلیمانی و امام خامنه‌ای از سوی ورزشکاران کسب‌کننده مدال، هیچ یک از دید کاربران تیزبین فضای مجازی پنهان باقی نمی‌ماند، تا جایی که یکی از کاربران فضای مجازی درباره ورزشکاران اخلاق‌مدار کاروان ایران می‌گوید: «ورزشکاران پارالمپیکی ما هم مدال‌ها را می‌برند و هم جام اخلاق را، که برای جامعه ما، داشتن ورزشکارانی جوانمرد خیلی با اهمیت‌تر از داشتن ورزشکارانی مدال‌‌گیر است.» این را که مدال طلا و نقره و برنز برای ورزش ما بسیار با اهمیت است، کسی انکار نمی‌کند، اما ورزشکاران دو بعد دارند؛ بعد ورزشی و اخلاقی، که به مراتب بعد اخلاقی به دلیل تأثیری که در جامعه به عنوان الگو می‌گذارند، بسیار مهم‌تر است؛ همانطور که امروزه تختی را به دلیل روحیه جوانمردی آن می‌شناسند و کمتر کسی مدال‌ها و مسابقاتی را که در آنها پیروز بوده است، به یاد می‌آورد.

اما کاروان  سردار دل‌ها  تنها به اخلاق و جوانمردی شناخته نشد، این کاروان پرچم‌دار عفاف هم بود. جایی که ساره جوانمردی، ورزشکار مدال‌آور ایران، در رژه اختتامیه این رقابت‌ها با حجاب کامل چادر حاضر شد و نشان داد، حجاب مانعی برای رشد و رسیدن به هدف انتخابی نیست. احتمالاً این حرکت او، بیش از آنکه در داخل کشور دیده شده باشد، تیر خلاصی بر پیکر مسیح علی‌نژادهایی بوده است که سال‌هاست تلاش می‌کنند بانوان ایران را سرخورده و عقب افتاده از جامعه جهانی نشان دهند و به خیال خود حجاب را مانع زنان معرفی کنند! اما بانوی طلایی ایران، علاوه بر مدال طلا که در این رقابت‌ها گرفته بود، با این حرکت خود مدال جواهر هم نصیبش شد و حجابش، جواهری است که او حتماً قدر و عظمتش را بیشتر از مدال طلا می‌داند. حجابی که به قول شهید محمدعلی صمدی، حتی برتر از خون شهیدان است و دشمنان بیش از آنکه از خون شهید هراس داشته باشند، از حجاب زنان این کشور هراس دارند.

اگرچه حرکت بانوی ورزشکار ایران در فضای مجازی کمتر دیده شد، اما هشتگ نام او #ساره‌ـ جوانمردی در فضای مجازی برای ساعتی داغ شد و کاربران فضای مجازی به این حرکت او واکنش نشان دادند. «بهت افتخار می‌کنیم بانو، سرت سلامت»، «الماس همیشه می‌درخشه، خدا قوت»، «حضرت زهرا نگه‌دارت باشه»، «خانم ساره جوانمردی شما با چادرتون به المپیک زیبایی دادید»، «ساره جوانمردی تو اختتامیه المپیک با حجابش مثل لودر از روی مصی‌پولینژاد و المهناز الافشار رد شد»، «وقتی کیلومترها دورتر از وطن به جای غرق شدن در مد و تقلید، فرهنگ و اصالت رو به رخ جهانیان می‌کشی» و... تنها بخشی از نظرات کاربران فضای مجازی بود.

رقابت‌های پارالمپیک 2020 توکیو به پایان رسید و کاروان سردار دل‌ها با کسب نتایج خوب و مدال‌های رنگارنگ کارنامه قابل قبولی از خود در این مسابقات ثبت کردند. یک کاروان ورزشی که به حق، فرهنگ و ورزش را توأمان با هم به نمایش گذاشتند و موجب شادی مردم شدند. هرچند در مقایسه با دیگر ورزشکاران، ورزشکاران معلول کشور کمتر مورد توجه مسئولان قرار می‌گیرند، اما این کاروان نشان داد با کمترین هزینه‌ها هم می‌شود بیشترین بازخورد مثبت و بهترین نتیجه را برجای گذاشت.

نام:
ایمیل:
نظر: