صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱  ، 
شناسه خبر : ۳۳۴۲۲۲
شایعه‌سازان مجازی به دنبال چه می‌گردند؟
پایگاه بصیرت / حسین چخماقی

در شرایطی که نتایج نظرسنجی‌های مراکز افکارسنجی معتبر در کشور از سه ماه گذشته و با روی کار آمدن دولت جدید تا امروز، نشان‌دهنده افزایش امید مردم به اثربخشی اقدامات دولت، مجلس و قوه قضائیه و به طور کلی نهادهای حاکمیتی در حوزه حل مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه است، اما تصویر ترسیم شده از وضعیت حال و آینده کشور در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی معاند، نشان‌دهنده ناامیدی مطلق مردم از حل این مشکلات است.

«انتظارات و توقعات بحق مردم از مسئولان برای حل مشکلات» از یک سو و «بی‌تدبیری و اقدامات نابجای دولتمردان سابق» از سوی دیگر، شرایطی را برای معاندان و کینه‌توزان نظام جمهوری اسلامی و پیاده‌ نظام رسانه‌ای داخلی و خارجی آنها مهیا کرده که با استفاده از این دوگانه، آرامش روانی جامعه را مختل کنند.

از «دلار 284 هزار تومانی و بنزین لیتری 10 هزار تومانی» تا «جیره‌بندی آب، گاز و برق در تمام طول سال و 3 برابر شدن قیمت لوازم خانگی» و حتی «مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی، توقیف گسترده روزنامه‌ها و سایت‌های منتقد و ابطال مجوز پروانه‌های ساخت و نمایش فیلم‌های برخی فیلم‌سازان»، گوشه‌ای از شایعات مطرح در کانال‌ها و شبکه‌های مجازی طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته بوده است؛ شایعاتی که تنها با لمس انگشت بر روی صفحه تلفن همراه در عرض چند دقیقه می‌توانند برای چند میلیون نفر به نمایش در بیایند.

 

اهداف هجمه‌سازان

ترسیم آینده‌ای مبهم و ترسناک برای ایرانیان، فشار مردم به دولت و‌ ناچار کردن حکومت به سازش بی‌چون و چرا با آمریکا و غرب، تشویق و ترغیب مردم به ویژه جوانان به مهاجرت از کشور و البته به فراموشی سپردن ‌و سرپوش گذاشتن بر اقدامات خسارت‌بار و‌ خطاهای دولت‌ سابق، عمده اهداف شایعه‌سازان و تخریب‌گران فضای مجازی را تشکیل می‌دهند.

 

خبرهایی که نباید دیده‌ شوند

اجرای راهبرد ترسیم فضای مبهم از آینده کشور، مستلزم نادیده‌ انگاشتن و عدم پوشش خبری اقدامات انجام‌شده از سوی دولتمردان و سایر مسئولان است. انجام هفت سفر استانی رئیس‌جمهور و ده‌ها سفر استانی وزرای دولت در ۸۰ روز سپری‌ شده از آغاز به‌ کار دولت سیزدهم، واردات ۱۰۰ میلیون دُز واکسن کرونا در ماه‌های گذشته و هدف‌گذاری برای واردات ۵۰ میلیون دُز واکسن دیگر تا دهم آبان‌‌ماه امسال، برگزاری هشت جلسه سران قوای مجریه، مقننه و قضائیه به‌منظور تسریع در حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و همچنین دیپلماسی فعال دولت سیزدهم در حوزه منطقه‌ای و ارتباط با کشورهای همسایه، از جمله مواردی هستند که دشمن سعی می‌کند تا جایی که در توان دارد از رسانه‌ای شدن آن خودداری کند؛ چرا که می‌داند انتشار این اخبار در رسانه و فضای مجازی با افزایش امید و اعتماد مردم رابطه مستقیم دارد.

 

هوشیاری مردم

در همین زمینه «عفت شریعتی» عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با صبح‌صادق با اشاره به تعامل و هماهنگی حداکثری قوای سه‌گانه برای حل مشکلات کشور گفت: «در حالی که طی هفته‌های گذشته شاهد بیشترین تعامل، هم‌افزایی، هماهنگی و همکاری قوای مجریه، مقننه و قضائیه برای حل و فصل سریع مشکلات بوده‌ایم؛ اما می‌بینیم که دشمنان سعی دارند با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای که در اختیار دارند، شرایط کشور را به گونه‌ای القا کنند که گویی شکاف در درون حاکمیت به اوج خود رسیده و زمام امور از‌ دست مسئولان خارج شده است.»

وی افزود: «در شرایطی که کشور و مردم ما از یک سو درگیر ویروس منحوس کرونا و از سوی دیگر درگیر مشکلات اقتصادی ناشی از بی‌تدبیری‌ها هستند و فشار زیادی را متحمل می‌شوند، توپخانه رسانه‌ای دشمن سعی دارد با سوءاستفاده از این وضعیت، مسیر را به ‌گونه‌ای برای نظام جمهوری اسلامی طراحی کند که ما چاره‌ای جز تن دادن به خواسته‌های دشمنان خود نداشته باشیم.»

شریعتی با بیان اینکه سیاستی که شایعه‌سازان در اتاق عملیات خود در پیش گرفته‌اند، سیاست دروغ‌سازی و غوغاسازی است، عنوان کرد: «برخی از این دروغ‌ها، شایعات و تهمت‌ها آنقدر واضح و مبرهن هستند که با یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی می‌توان متوجه تهی بودن آنها شد.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: «این شایعات حتی ذره‌ای هم به برنامه‌ها، اقدامات و رویکردهای اعلامی از سوی دولت، مجلس و سایر نهادهای حاکمیتی مستقر در کشور نزدیک نیستند.»

وی‌ با بیان اینکه امید مردم به آینده کشور طی چند ماه گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، گفت: «تمامی رسانه‌های داخلی به ویژه رسانه ملی، باید با پوشش گسترده و انعکاس اخبار و اقدامات انجام‌شده، شایعات و هجمه‌سازی‌های دشمنان را خنثی کنند.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه طی بیش از چهار دهه سپری شده از انقلاب اسلامی هیچ گاه شاهد این حجم انبوه از شایعات، تخریب‌ها و هجمه‌ها علیه نظام و مسئولان نبوده‌ایم، گفت: «سکوت و موضع انفعالی رسانه‌های داخلی در برابر شایعات و‌ تخریب‌هایی که در فضای مجازی متوجه نظام می‌شود، معاندان و منافقان را گستاخ‌تر از قبل کرده است.»

شریعتی بر ضرورت هوشیار و‌ مقاوم بودن مردم در برابر توپخانه تبلیغاتی دشمن تأکید کرد و گفت: «مردم ما می‌دانند رسانه‌هایی که حامی شدت بخشیدن تحریم‌ها علیه ایران هستند و روزی نیست که برای تحقق این هدف‌شان تلاش نکنند، هیچ‌گاه دوست‌دار واقعی آنها نخواهند بود.»

 

بدبینی مردم؛ هدف اصلی

«محمدحسن آصفری» عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نیز به صبح صادق گفت: «انقلاب اسلامی ایران از بدو پیروزی تا امروز همواره با شایعات و هجمه‌های دشمنان روبه‌رو بوده است.»

وی افزود: «تفاوت شایعه‌پراکنی‌ها، تخریب‌ها و هجمه‌های امروز علیه قوای سه‌گانه، مسئولان و سایر نهادهای حکومتی با اقداماتی که در گذشته صورت می‌گرفت، این است که دشمنان امروز با استفاده از ابزار رسانه و به‌خصوص فضای مجازی که در دسترس همه مردم دنیا قرار دارد، بسیار منسجم‌تر‌ از قبل عمل می‌کنند.»

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس بدبینی مردم نسبت به حاکمیت را هدف اصلی شایعه‌سازان و تهمت‌زنان در فضای مجازی دانست و در همین زمینه گفت: «مسئولان در شورای عالی فضای مجازی و سایر نهادهای فرهنگی و سیاسی باید راهبرد مشخصی برای مقابله با این توطئه‌های دشمنان طراحی و اجرا کنند.»

و کلام پایانی آنکه این روزها رسانه و فضای مجازی به مهم‌ترین ابزار دشمن در جنگ اقتصادی و معیشتی علیه مردم ایران تبدیل شده است؛ ابزاری که اگر برای مدیریت و نظارت بر آن راهبرد نداشته باشیم و با اطلاع‌رسانی دقیق و متقن در صدد خنثی کردن مطالب منتشر شده در آن بر نیاییم، دچار خسران زیادی شده‌ایم.

نام:
ایمیل:
نظر: