صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲  ، 
شناسه خبر : ۳۳۵۲۷۴
گزارش صبح صادق از نگاه مردم درباره امنیت پرواز و فرودگاه‌ها
برای تهیه گزارشی از فعالیت‌های سپاه در حفاظت هواپیمایی با همراهی عزیزان روابط عمومی، در یکی دو تا از میدان‌های عملیاتی، یعنی فرودگاه حاضر شدیم و بر اساس مشاهدات میدانی و مصاحبه‌های مختلف از مردم و مسئولان، فعالیت‌های این مجموعه امنیتی مهم را بررسی کنیم.
یکی از ابعاد کار ما در این بازدیدها شنیدن نظرات و نکات مخاطبان اصلی فرودگاه، یعنی مسافران بود و چون موضوع اصلی هم بحث امنیت فرودگاه و پرواز بود، با مشورت دوستان، خروجی گیت بازرسی سپاه در یکی از ترمینال‌های فرودگاه مهرآباد را انتخاب کردیم تا مشاهدات میدانی از وضعیت مردم، بعد از بازرسی را داشته باشیم. زمانی که داشتیم برای داشتن قاب مناسب برای مصاحبه مستقر می‌شدیم، خانمی با دیدن عکاس و فیلمبردار همراهمان، در حالی‌که از گیت بازرسی زنان خارج می‌شد، به سمت ما آمد و پرسید از کدام رسانه هستید؟ بعد از توضیحاتی که دادیم با رفتاری که ظاهرا خیلی راحت بود، گفت می‎خواهم چیزی بگویم که حتماً باید پخش کنید، پذیرفتیم و وقتی از کم و کیف رفتار بچه‌های سپاه پرسیدیم، این‌گونه پاسخ داد: « نیروهای امنیتی و کارکنان خدماتی فرودگاه دو گروه جدا هستند. من که مسافرت خارجی زیاد داشتم و از هواپیما هم در مسافرت‎های داخلی استفاده می‎کنم از نظر امنیتی و از نظر برخورد نیروهای امنیتی و امنیت پروازها هیچ نکته منفی مشاهده نکردم، ولی متأسفانه با تجربه‌ای که در فرودگاه‌های خارجی دارم، کارکنان شرکت هوایی که قرار است با آن پرواز کنم خیلی رفتار بدی داشتند و چند بار این را در فرودگاه‌های دیگر هم مشاهده کرده‌ام، اما هیچ نکته منفی در خصوص امنیت سراغ ندارم. نیروهای امنیتی خیلی محترمانه و خوب با ما رفتار می‎کنند.»
در همان فضا آقایی که کودکی در آغوش داشت، از گیت خارج شد، دعوتم را قبول کرد تا دقایقی صحبت کنیم. از رفتار پرسنل امنیت فرودگاه و گیت سپاه پرسیدم که پاسخ داد: «من مشکل خاصی ندیدم، در این پروازهایی که داشتم خیلی خوب رفتار می‎کنند و از یک جهت هم انسان احساس امنیت می‎کند، مخصوصاً با من که فرزندم همراهم بود، خیلی ‌خوب رفتار کردند. احساس کردم می‎خواهند که من با بچه اذیت نشوم، ولی کارشان را کامل انجام دادند. خدا خیرشان بدهد.»
مخاطب دیگرما آقای محترم رسمی‌پوشی بود که در این باره هم‌صحبت شدیم، بعد از مطرح کردن سؤالم، اینگونه پاسخ داد: «شما خودتان چند پرواز از فرودگاه‎های خارجی داشتید؟د من پرواز خارجی زیاد می‎روم؛ ولی درست است که می‎گویند ناوگان حمل‌ونقل هوایی ایران قدیمی است و ممکن است خطرآفرین باشد، اما در زمانی که داعش تهدید جدی شده بود، به عینه می‎دیدم که در فرودگاه‎های خارجی احساس ترس و ناامنی وجود دارد، مسافران می‎ترسیدند که یک دفعه یک داعشی وسط جمع کاری انجام دهد، همان موقع من هم سفر خارجی داشتم و هم سفر داخلی، باورتان نمی‎شود با اینکه ممکن بود به خاطر مشکلات فنی و فرسودگی قطعات هواپیما مشکلی برای‌مان پیش بیاید؛ اما خیلی در پرواز داخلی راحت‎تر و آسوده‎تر بودم چون می‎دیدم نیروهای سپاه به خوبی حضور دارند و امنیت را برقرار کرده‎اند، مخصوصا وقتی محافظ سپاه را در هواپیما می‎دیدم، این احساس برایم خیلی خوب بود. البته الان دیگر این احساس کمرنگ شده است، چون تهدیدی مثل داعش نیست، ولی در پروازهای داخلی این احساس به ما دست می‌داد، نه فقط من بلکه همسرم هم همینطور است. کلاً برای من که آرامش‌بخش هست، البته شاید بعضی وقت‎ها اذیت‌کننده هم باشد که برای نمونه کمربند و ساعت و کفشم را در بیاروم؛ ولی باز راضی‎ام. بچه‎های سپاه همیشه خوش رفتار هستند، در فرودگاه‎های خارجی اصلا این حرف‎ها نیست، بعضی وقت‎ها خیلی بد رفتار می‎کنند و انگار دارند با مجرم برخورد می‎کنند. در کل از زحمات‌شان تشکر می‎کنم.»
کنار خروجی، آقایی نگران را دیدم که به سمت گیت می‎رود، داخل رفت و با یکی از پاسدارها صحبت کرد، بعد چیزی گرفت و خوشحال برگشت. سراغش رفتیم و جویای ماجرا شدیم. کارت پروازش را هنگام بازرسی گم کرده بود و هرجا را که گشته بود پیدا نکرده بود؛ در نهایت به سراغ گیت آمده و آنجا همکاران سپاه کارت پروازش را به او تحویل دادند. خیلی خوشحال بود و می‎گفت خدا خیرشان بدهد، داشتم سکته می‎کردم، گفتم از پرواز جا ماندم.
خانمی کنار خروجی گیت آقایان ایستاده و منتظر بود، از او هم درباره کم و کیف رفتار بازرسان سپاه پرسیدم، گفت:« خیلی راضی هستیم!» همزمان همسر و پسر این خانم هم رسیدند؛ از آنها هم خواستم نظرشان را بگویند که هر دو گفتند:« خیلی خوب بود.» پسر خانواده گفت:« من فکر می‎کردم اینها خیلی سختگیر و خشن باشند؛ چون مثل پلیس‎ها هستند، اما خیلی خوب بودند؛ شوخی می‏کردند و می‎خندیدند.»
با چند خانم و آقای دیگر هم صحبت کردیم که همه همین عقیده را داشتند. در نهایت با این جمع‌بندی که رفتار نیروهای سپاه در گیت راضی‌کننده و در خور شأن مسافرن است، آنجا را ترک کردیم.

 

نام:
ایمیل:
نظر: