صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

صفحات داخلی

صبح صادق >>  بازار >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹  ، 
شناسه خبر : ۳۳۷۷۴۳
اینکه بتوانیم به یکباره وارد بازاری شده و بخشی از آن بازار را تصاحب کنیم، اگر چه ممکن است در حرف ساده باشد[...]

اینکه بتوانیم به یکباره وارد بازاری شده و بخشی از آن بازار را تصاحب کنیم، اگر چه ممکن است در حرف ساده باشد، اما در عمل کار بسیار سختی به شمار می‌رود. عموماً وقتی بازاری در اختیار کشوری قرار گرفت و کالایی توانست به بازار آن کشور راه پیدا کند، ورود کالاهای جدید به آن بازار کار بسیار سختی است؛ لذا اینکه شما بتوانید کالاهای کشور خودتان را به کشور مقصد معرفی و به اصطلاح بازار جدیدی را برای محصولات خود ایجاد کنید، نیازمند انجام یک سری عملیات ویژه و اقدامات خاص است. از جمله این اقدامات این است که باید کالاهای‌تان را در نمایشگاه‌های برگزار شده در این کشورها عرضه کنید، در گام بعدی باید بتوانید در دوره‌هایی که در این کشورها، نمایشگاه برگزار می‌شود از برندهایی که در آن کشورها مؤثر هستند، دعوت کنید تا در نمایشگاه‌های برگزار شده حضور پیدا کنند. امروز کیفیت و قیمت بسیاری از محصولات غذایی ما با برندها و محصولات اروپایی قابل رقابت است؛ اما مصرف‌کننده‌ای که در بازار ارمنستان یا کشورهای اوراسیا وجود دارد، شاید به سادگی این موضوع را نپذیرد؛ لذا باید بتوانیم محصول خودمان را به او معرفی و انگیزه‌های لازم را برای مصرف محصولات ایرانی در مصرف‌کننده ایجاد کنیم. در همین ماه‌های گذشته، تغییر رویه دولت جدید نسبت به گذشته منجر به افزایش میزان صادرات کالاهای ایرانی به ارمنستان شده است؛ به گونه‌ای که استفاده از کالاها و محصولات ایرانی برای آنها پررنگ‌تر شده و ایران با پیشی گرفتن از ترکیه از مقام چهارم به مقام سوم در تأمین کالاهای مورد نیاز این کشور رسیده است. امروز بیشترین واردات ارمنستان بعد از روسیه و چین از ایران است. موضوعی که با ممارست‌های بازرگانی و حمایت‌های دولتی صورت گرفته است؛ به گونه‌ای که طی یک سال گذشته توانستیم میزان صادرات‌مان به ارمنستان را ۲۰ درصد افزایش دهیم؛ چنانچه در حال حاضر، صادرات ما به این کشور حدود نیم میلیارد دلار است. در اقتصاد قانون نانوشته‌ای وجود دارد که وقتی مصرف‌کننده به مصرف کالایی عادت کرده و به اصطلاح مشتری آن کالا می‌شود، تغییر سبد مصرف‌کننده این محصول خیلی سخت است. اینکه ما توانستیم در عرض یک سال، صادرات غیر نفتی‌مان به این کشور را ۲۰ درصد افزایش دهیم، به این معناست که کالاهای خودمان را جایگزین 20 درصد از کالاهای قبلی کرده‌ایم که این اتفاق به معنای موفقیتی بزرگ است؛ لذا اگر بتوانیم این روند را ادامه دهیم، قطعاً باید رکوردهای جدیدی را در میزان صادرات به ارمنستان کسب کنیم. حداقل صادرات ما به ارمنستان باید چیزی حدود یک میلیارد دلار باشد؛ چرا که ارزش بازار این کشور حدود پنج میلیارد دلار است که سهم ما از بازار 5 میلیارد دلاری این کشور حداقل باید 1 میلیارد دلار، یعنی ۲۰ درصد از مجموع بازار این کشور باشد. به هرحال اقتصاد دنیا از نظر برندسازی، رشد قابل توجهی داشته است. بنابراین، اگر ما بتوانیم شرکت‌های ایرانی را در قالب کنسرسیوم وارد کشور ارمنستان یا کشورهای حوزه اوراسیا کنیم، بدون شک موفق خواهیم بود.

نام:
ایمیل:
نظر: