صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۴  ، 
شناسه خبر : ۳۳۸۵۱۶
دکتر مجید ابهری در گفت‌وگو با صبح صادق مطرح کرد
«امنیت روانی» یکی از مهم‌ترین و در عین حال اساسی‌ترین موضوعات زندگی انسان‌هاست که تأمین و توجه به آن ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است[...]
پایگاه بصیرت / خانم زرین پور
«امنیت روانی» یکی از مهم‌ترین و در عین حال اساسی‌ترین موضوعات زندگی انسان‌هاست که تأمین و توجه به آن ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. شناخت مفهوم امنیت روانی، راهکارها و موانع آن، ازجمله مسائل مهم و درخور توجهی است که کارشناسان و آسیب‌شناسان اجتماعی روی آن تأکید دارند.رهبر معظم انقلاب  نیز در رهنمودهای خود به صراحت به آن اشاره کرده‌اند. امنیت روانی یکی از اصول حقوق عمومی‌در جامعه است که باید از سوی نظام و دولت مورد توجه ویژه قرار گرفته و راه‌های افزایش آن در جامعه و موانع آن بررسی شود. به گفته دکتر «مجید ابهری» آسیب‌شناس اجتماعی هدایت‌های روشنگرانه رهبر معظم انقلاب بهترین و والاترین چراغ راه در مسیر اتقای امنیت روانی جامعه است. صبح صادق با این آسیب‌شناس به گفت‌وگو نشسته است. این مصاحبه را پیش رو دارید.
 
* امنیت روانی در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی یک حقوق عمومی‌تعریف می‌شود، فکر می‌کنید راه‌های افزایش امنیت روانی باید در جامعه به چه شکل باشد؟
همانگونه که رهبر عالی‌قدر ما اعلام فرمودند، امنیت معادله‌ای چند وجهی است که ابعاد گوناگون آن به قوانین، مجریان و مردم بستگی دارد و دارای شعب و اشکال گوناگونی است که در هر یک از آنها مصداق عینی برای ابعاد مختلف تعریف می‌شود. امنیت اقتصادی، یعنی فکر راحت و تضمین حقوق بازرگانی افراد در جامعه برای داد و ستد و تأمین امنیت سرمایه‌گذاری و برگشت آن. امنیت اجتماعی، یعنی تأمین امنیت در جامعه برای همه افراد برای هر جنس و هر باور دینی، چرا که قرآن کریم حتی غیر مسلمانان را نیز در پناه دولت اسلامی‌قرار داده است. امنیت سیاسی در شرایطی است که در چارچوب قوانین موجود فعالیت‌های مجاز و منطبق با قانون اساسی جمهوری اسلامی ‌ایران انجام پذیرد. حق انتخاب، حق رأی و حق انتخاب شدن برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر و روستا و انتخاب برای ریاست‌جمهوری از مصادیق حقوق یادشده است. احترام متقابل به حقوق ملت از سوی دولتمردان موجب تمدید و دوام امنیت در تمام کلاس‌ها و طبقات جامعه می‌شود. بهانه‌تراشی برای اخلال در نظم و امنیت مانند آنچه در سال 1388 اتفاق افتاد، ترکیبی از دخالت بیگانگان و دانش ضعیف برخی از هموطنان است؛ اما در حال حاضر در دولت سیزدهم، رئیس‌جمهور محترم با پرچم فسادستیزی و حق‌طلبی به میدان آمده و برای تأمین امنیت روانی مردم از راه اجرای قوانین باید تبعیض‌ها و رانت‌طلبی‌ها و رانت‌خواری‌ها از میدان حذف شده و یکسان‌نگری به منزله اصلی‌ترین‌ شعار از سوی مدیران ارشد جامعه تحقق یابد. کسب اموال نامشروع از طریق تبعیض در بهره‌برداری از امتیازات اقتصادی، از اصلی‌ترین دلایل انباشت ثروت‌های نادرست بوده و در این مسیر افراد مطیع از قانون اساسی جمهوری اسلامی ‌و رهبری معظم انقلاب باید هرآنچه برای خویش و اقوام و اطرافیان خود می‌طلبند، برای دیگران نیز بخواهند.
 
* جهاد تبیین چگونه می‌تواند در مقابل جنگ روانی دشمن مؤثر باشد؟
در حال حاضر، یکی از رهنمودهای روشنگرانه رهبر فرزانه انقلاب بیان چارچوب‌های جهاد تبیین است؛ یعنی به زبان ساده بیان حق و تداوم حق‌طلبی بدون در نظر گرفتن انتفاع شخصی و گروهی. در جهاد تبیین نخبگان اعم از روحانیون و دانشگاهیان سربازان خط مقدم بوده و باید چارچوب‌های آموزشی و اجرایی این حرکت را به خوبی و در حد فهم عوام و افراد دیگر بیان و ترسیم کنند و اجازه ندهند ایادی بیگانگان با بزرگنمایی و سیاه‌نمایی نقاط ضعف و مشکلات، مردم را دچار وسوسه‌های فکری و سیاسی کنند.
 
* حمله به باورها و اعتقادات مردم، سیاه‌نمایی‌ها و دروغ‌پردازی‌ها به ویژه در فضای مجازی یکی از دلایل آسیب رسیدن به امنیت روانی در میان مردم جامعه است؛ برای مقابله با این آسیب چه باید کرد؟ 
برای مقابله با باورهای اصیل و انقلابی، دشمنان در جنگ نرم و تقابل فرهنگی پادگان‌های اصلی تشیع را مورد هجوم قرار داده‌اند. متأسفانه شبکه‌های ماهواره‌ای در 24 ساعت شبانه روز با بودجه‌های هنگفت صهیونیست‌ها از یک سو و منافقین از سوی دیگر با اخبار دروغین و شایعات رنگارنگ جنگ روانی خود را تداوم می‌بخشند. اخبار دروغین، سیاه‌نمایی، ایجاد وحشت و تقدس‌زدایی از طریق نشر تصاویر و نکات مغایر با مذهب از سوی دشمن تولید و اجرا می‌شود.برای مقابله با این امر، یعنی آسیب به امنیت روانی جامعه ایرانی از سوی دشمن، ضروری است در جبهه مقابل، با تئوریزه کردن رهنمودهای امام خامنه‌ای درباره فضای مجازی و روش‌های مقابله در جنگ نرم با قدرت در مقابل این هجوم‌های وحشیانه ایستادگی کرده و اجازه نداد امنیت روانی دچار خلل شود.
نام:
ایمیل:
نظر: