صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱  ، 
شناسه خبر : ۳۴۴۶۰۸
پایگاه بصیرت / رضا صارمی
سه‌شنبه گذشته آقای رئیسی در رأس یک هیئت بلندپایه به دعوت رسمی رئیس‌جمهور چین به این کشور سفر کرد. این سفر آغاز فصل جدیدی از روابط ایران و چین است. با شروع فعالیت دولت سیزدهم در سیاست خارجی کشورمان دو نگاه شامل توسعه روابط با کشورهای همسایه و نگاه به شرق حاکم شد که در زمینه روابط با همسایگان اقدامات اساسی صورت گرفته و نمود آن را در سفرهای متعدد مسئولان این کشورها می‌توان دید. در کنار آن، جمهوری اسلامی سعی کرد حضور قوی و محکمی در سازمان‌ها و پیمان‌های منطقه‌ای داشته باشد که شاخص‌ترین آنها عضویت رسمی ایران در پیمان شانگهای و سازمان اقتصادی اوراسیاست. در زمینه نگاه به شرق، مهم‌ترین اقدام صورت‌گرفته تلاش برای عملیاتی کردن سند جامع مشارکت راهبردی ایران و چین بود، سندی که ابتدا چین به تهران پیشنهاد کرده است، اما در دولت پیشین و هیاهوی برجام  این موضوع محدود ماند، اما دولت سیزدهم از ابتدا به شدت این مسئله را  پیگیری کرده و گام های موثری دراین زمینه برداشته شده است. سفر رئیس‌جمهور چین به منطقه ظرف ماه‌های گذشته و سوءتفاهم‌های پیش آمده در جریان این سفر کمی در روند اجرایی شدن آن تأثیر گذاشته بود که دعوت رئیس‌جمهور چین از آقای رئیسی در راستای برطرف کردن این کدورت‌ها بود؛ به گونه‌ای که در جریان دیدار رئیس‌جمهور چین با آقای رئیسی، وی گفت: «چین قاطعانه معتقد به توسعه روابط با ایران است»  این ادبیات در سخنان دیگر مسئولان چینی هم مشاهده می‌شود؛ از جمله نخست‌وزیر چین که با اشاره به نقش مهم و تأثیرگذار جمهوری اسلامی در منطقه، بر ضرورت همکاری و هماهنگی میان دو کشور تأکید کرد.
یکی از ابعاد دیگر این سفر خنثی کردن تلاش‌های آمریکا برای افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی است. مسئولان آمریکایی ظرف روزهای گذشته اعلام کردند، تلاش‌هایی را آغاز کرده‌اند تا مسئولان چینی را راضی کنند که خریدهای نفتی خود را از ایران کاهش دهند و به دروغ گفتند، چینی‌ها در این زمینه به آنها قول‌هایی داده‌اند؛ ولی سخنان رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر چین در دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان که به بخش‌هایی از آن اشاره شد، به شدت آمریکایی‌ها را خشمگین و ناامید کرده است که می‌توان آن را در سخنان «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دید. وی در یک تلاش بیهوده می‌گوید، برنامه هسته‌ای ایران چالشی برای آمریکا و چین است و برای ایجاد ایران‌هراسی و چین‌هراسی می‌گوید: «هر کشوری باید ماهیت رابطه خود با چین را تعیین کند؛ ولی وقتی صحبت از ایران است، باید سایر کشورهای جهان اعلام کنند که از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و تلاش‌های این کشور برای صدور تروریسم و تأثیرگذاری در سراسر منطقه حمایت نمی‌کنند.» سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به این سخنان گفت: «توسعه روابط ایران و چین تهدیدی برای هیچ کشوری نیست و ما به ترویج راه حل سیاسی و دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران ادامه خواهیم داد.»
حال که عزم جدی در بین مسئولان تراز اول برای توسعه روابط با کشور چین وجود دارد، باید این وضعیت به بدنه کارشناسی دولت هم منتقل شود تا هرچه سریع‌تر در گام اول آیین‌نامه‌های اجرایی سند جامع مشارکت راهبردی ایران و چین نوشته شده و زمینه سرمایه‌گذاری خارجی گسترده در داخل کشور فراهم می‌شود.
نام:
ایمیل:
نظر: