صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰  ، 
شناسه خبر : ۳۴۶۱۸۳
هیچ ذهنی خطور نمی‌کرد که 40 سال بعد جهان درگیر یک پاندمی مرگبار و کشنده می‌شود و این سپاه پاسداران است که پس از کادر درمان در خط مقدم مقابله با این ویروس منحوس می‌ایستد. در سال‌هایی که کشور با کووید19 دست و پنجه نرم می‌کرد[...]
وقتی در دوم اردیبهشت سال ۱۳۵۸، از جانب حضرت امام خمینی(ره)، فرمان تأسیس «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» صادر و وظیفه حفظ و حراست از انقلاب بر عهده این نهاد گذاشته شد، کمتر کسی درک می کرد که سیطره این مسئولیت تا چه اندازه گسترده است. حتی به هیچ ذهنی خطور نمی‌کرد که 40 سال بعد جهان درگیر یک پاندمی مرگبار و کشنده می‌شود و این سپاه پاسداران است که پس از کادر درمان در خط مقدم مقابله با این ویروس منحوس می‌ایستد. در سال‌هایی که کشور با کووید19 دست و پنجه نرم می‌کرد و بیمارستان‌ها مملو از بیمار بود، سپاه پاسداران در آزمون بزرگ خدمت‌رسانی در مبارزه با بیماری کرونا و کمک مؤمنانه به مردم و آسیب‌دیدگان با سربلندی بیرون آمد و در کنار سایر نهادها، جلوه دیگری از مسئولیت‌پذیری در برهه‌های حساس را به نمایش گذاشت.
 
احداث هفت بیمارستان صحرایی
نیروی زمینی سپاه برای مقابله با کرونا اقدام به برپایی ۷ بیمارستان صحرایی در شهرهای تهران، قم، کاشان، گرگان، بابل، مهاباد و دیوان دره با ظرفیت ۱۰۵۶ تخت بستری و ۴۵ تخت آی‌سی‌یو کرد. همچنین، برپایی بزرگ‌ترین و مجهزترین بیمارستان سیار کشور در استان تهران با بیش از ۵۰۰ تخت بستری و ۳۰ تخت آی‌سی‌یو از دیگر اقدامات بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه برای مقابله با ویروس کرونا بوده است. همه بیمارستان‌های ثابت نیروی زمینی سپاه نیز به منظور خدمت‌رسانی در زمینه دفاع زیستی وارد عمل شدند و حدود یک‌هزار و ۷۰۰ تخت بیمارستانی و ۲۶۱ تخت آی‌سی‌یو در این زمینه بسیج شده است. از سوی دیگر، راه‌اندازی ۱۱ مرکز مراقبتی با ظرفیت دو هزار و ۵۰۰ تخت و ارتقای سطح، به‌کارگیری ۲۲۸ آمبولانس تاکتیکی برای مقابله با کرونا، استفاده از تست pcr برای تشخیص بیماران و اعزام سامانه‌های اکسیژن‌ساز به مناطق مورد نیاز برای کنترل بیماری کرونا از دیگر اقدامات نیروی زمینی سپاه برای مقابله با ویروس کرونا بود.
 
تولید انبوه ماسک 
در روزهای نخست شیوع کرونا، ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان، با کمبود ماسک و تجهیزات حفاظت فردی روبه‌رو شد؛ البته یک تفاوت اساسی بین کشور ما و سایر کشورهای جهان نیز وجود داشت و آن، تحریم‌های یکجانبه‌ای بود که در اوج شیوع کرونا از سوی ایالات متحده آمریکا و هم‌پیمانانش بر مردم روا داشته شد. با این همه، کشور ما توانست با اتکا به توانمندی جوانان ایرانی و بسیج اصناف، ماسک و لوازم حفاظت فردی تولید و اثر تحریم‌ها را خنثی کند. ورود بسیج به عرصه مقابله با بیماری کرونا در زمینه تولید و توزیع ماسک، منجر به راه‌اندازی بیش از 500 واحد صنفی در کشور شد و افزون بر رفع نیاز مردم، قیمت‌ ماسک که به دلیل کمبود در روزهای اول شیوع کرونا به طرز عجیبی بالا رفته بود، کاهش یافت.
 
طرح شهید سلیمانی چه بود؟
در آبان سال 1399 که همچنان به دلیل ناشناخته بودن این بیماری مردم به شدت مضطرب بودند، برای شکستن زنجیره انتقال بیماری، شناسایی زودهنگام بیماران و کاهش اضطراب ناشی از کرونا، بسیجیان زیر نظر وزارت بهداشت قدم در راه شکست کرونا گذاشتند. بسیج ملی مقابله با کرونا از همان روزهای ابتدایی شیوع بیماری در کشور کلید خورد و در مرحله اول تا پایان اردیبهشت ماه، حدود 78 میلیون نفر، در مرحله دوم از 15 خرداد تا پایان تیرماه، 42 میلیون نفر و در مرحله سوم از 20 مرداد تا 10 آبان ماه، حدود 59 میلیون نفر با تلاش نیروهای بسیجی و متخصصان بهداشت، غربالگری شدند تا زنجیره انتقال این ویروس منحوس شکسته شود.
در آبان ماه سال جاری، پس از افزایش چشمگیر متوفیان کرونا، پیرو تأکید رهبر معظم انقلاب بر شناسایی بهنگام بیماری کرونا، وزارت بهداشت و سازمان بسیج مستضعفین تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر اجرای طرحی برای افزایش بیماریابی منعقد کردند.
 
شکست پیش‌بینی‌های دشمن
این طرح که به نام سردار دل‌ها، شهید حاج قاسم سلیمانی مزین شده است؛ ابتدا به‌صورت پایلوت و سپس در سراسر کشور از اوایل آذرماه سال جاری به اجرا درآمد؛ طرحی که به‌گفته سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، اجرای همزمان آن با اعمال محدودیت‌های کرونایی، سبب شد پیش‌بینی‌های سازمان‌های جهانی مبنی بر وقوع روزانه مرگ‌های 1000 نفری در ایران، درست از آب درنیاید. اگرچه از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور، بیش از 300 هزار بسیجی در بسیج ملی مقابله با کرونا مشارکت فعالی داشتند و به یاری وزارت بهداشت آمدند، اما اجرای طرح شهید سلیمانی، برگ زرین جدیدی در تاریخ مقابله با کرونا در جمهوری اسلامی ایران رقم زد.
 
اگر سپاه نبود، امکان مقابله با کرونا نبود
در همان سال 1399 که روزهای سختی را پشت سر می‌گذاشتیم، به گفته معاون هماهنگ‌کننده سازمان بسیج مستضعفین، 545 هزار بسیجی در کشور در راستای مقابله با ویروس کرونا در وزارت بهداشت و حوزه‌های گوناگون نقش‌آفرینی کردند. سردار غلامی تأکید کرده بود، نقش بسیج یعنی نقش ملت ایران و ارزش‌های نظام و حاکمیت دینی و در حقیقت بسیج نشان‌دهنده کارکرد خود ملت است که در حوزه‌های گوناگون در مقابله و مبارزه با کرونا فعال هستند. این مجموعه بسیج اگر نبود، امکان مقابله با کرونا نبود؛ چراکه بیش از 660 هزار بسته حمایتی به دست مردم و جوانان بسیجی تهیه و بین نیازمندان توزیع شد. همچنین در غربالگری، تهیه و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی، گندزدایی، کنترل ورود و خروج شهرها، تهیه نیازمندی‌های سالمندان، اهدای خون، تأمین نیروی متخصص در مراکز بهداشتی و درمانی و مجموع عرصه‌های اجتماعی و درمانی بسیج نقش‌آفرینی کرده است.
 
نتیجه اینکه...
با وجود همه تحریم‌هایی که متوجه کشور است، متخصصان و دانشمندان ما موفق به تولید واکسن‌هایی برای مقابله با بیماری کرونا شدند. این در حالی است که رسانه‌های دشمن تلاش می‌کردند تا هیچ موفقیتی در کشورمان نمود پیدا نکند. همچنین، به واسطه گستردگی و امکاناتی که سپاه در سطح کشور دارد، کمک شد تا با بهره‌گیری از این بستر شرایط بهتری برای تزریق واکسن به مردم مهیا شود. از این ‌رو هرچند مسئولیت اصلی مقابله با این بیماری بر عهده دولت بود؛ اما با وجود این، طی مدت فراگیری کرونا در کشورمان، بسیجیان همچون گذشته برای مقابله با کرونا در میدان حضور یافتند. به جرئت می‌توان گفت، سپاه پاسداران پشتوانه‌ای محکم برای نظام به شمار می‌آید که با تشکیلاتی عظیم، پرافتخار و حماسه‌ساز در عرصه‌های گوناگون از ابتدای انقلاب تا کنون در خدمت نظام بوده و خدمات بسیاری را در این سال‌ها ارائه کرده است.
نام:
ایمیل:
نظر: