رقابت اقتصادی در بازارها روی میدهد که مکان ملاقات عرضهکنندگان و خریداران است. معمولا چندین فروشنده برای جذب پیشنهادهای مناسب از سوی خریداران احتمالی به رقابت با یکدیگر میپردازند. رقابت سه مشخصه دارد که عبارت است از: «شمار فروشندگان بالا، کالا و یا خدماتی که فروخته میشود مشابه هم هستند و فروشندگان اضافی میتوانند به آزادی وارد بازار شوند.» رقابت در علم اقتصاد بین فروشندگان در تلاش برای دستیابی به اهدافی چون سود فزاینده، سهم بازار، و حجم فروش از طریق تغییر دادن عناصر ترکیب بازاریابی انجام میگیرد: قیمت، کیفیت محصول، توزیع و تبلیغ.