صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صبح صادق >>  بازار >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳  ، 
شناسه خبر : ۳۴۸۰۸۲
پایگاه بصیرت / فرهاد بیضایی
یکی از مهم‌ترین مطالبات امروز مردم از دولت تأمین مسکن است؛ موضوعی مهم که حتی قانون اساسی نیز به آن پرداخته است. هر چند نباید گمان کنیم دولت باید برای مردم خانه بسازد، ولی دولت باید با تأمین زیرساخت‌های اصلی، از جمله تأمین زمین و حمایت‌های مالی از اقشار ضعیف جامعه زمینه خانه‌دار شدن آنها را فراهم کند.
در سال‌های گذشته، راهکارهای فراوانی برای پاسخگویی به نیاز مسکن و تأمین آن برای اقشار گوناگون جامعه، به ویژه قشر متوسط و پایین جامعه از سوی مسئولان ذی‌ربط  پیشنهاد شده که بخشی از آنها در مقطع زمانی کارآمد بوده و توانسته است تا حدودی پاسخگوی بخشی از نیاز جامعه باشد؛ اما بعضی از راهکارها آنچنان که باید و شاید کارساز نیست، ضمن اینکه تقاضای انباشت شده طی سال‌های گذشته و افزایش تورم در همه بخش‌ها، به ویژه بخش مسکن راهکارهای ارائه داده شده برای خانه‌دار کردن مردم را تا حدودی بی‌اثر کرده است. عرضه مسکن متری پیشتر هم پیشنهاد شده بود. اکنون عرضه متری مسکن در بورس، مورد نظر برخی از کارشناسان و مسئولان‌ برای خانه‌دار کردن مردم است؛ در حالی که عرضه مسکن متری در بورس با چالش‌های متعددی روبه‌روست.
قطع به یقین آنگونه که در طرح‌هایی، مانند مسکن مهر یا مسکن ملی می‌توان خانه ساخت و با شرایط مشخص به درخواست‌کنندگان واگذار کرد، این موضوع در خصوص عرضه متری مسکن در بورس صدق نمی‌کند؛ چرا که مسکن کالای ناهمگنی است و نمی‌توان قیمت مشخصی روی آن گذاشت و در بورس عرضه کرد.
وقتی قیمت یک واحد مسکونی در یک ساختمان با واحد مسکونی دیگر به دلیل امتیازاتی، مانند شمالی و جنوبی یا داشتن سرویس‌های بهتر و گزینه‌هایی که ممکن است در واحد دیگری ارائه نشده باشد، تفاوت دارد، نمی‌توان گفت عرضه مسکن متری در بورس می‌تواند راهکاری باشد که مردم را به سرعت خانه‌دار کند.
راهکارهای متعددی برای خانه‌دار  کردن مردم وجود دارد؛ اما مسئله اصلی تأمین مالی است. در حالی که قیمت هر متر مسکن در شهرهای بزرگ و حتی شهرستان‌ها به قدری بالاست که تفاوت معناداری با درآمدهای مردم دارد، برخی گمان کرده‌اند اگر از عرضه مسکن به صورت متری نام ببرند که فشار کمتری روی مردم در خرید هر متر وارد شود، شاید با گذشت زمان از طریق این روش بتوانند عده‌ای از مردم را خانه‌دار  کنند؛ اما مسئله این است که با این روش نمی‌توانند روی حجم معاملات بورس تأثیر آنچنانی بگذارند.
قطع به یقین وجود ثبات اقتصادی و داشتن برنامه‌هایی برای کاهش میزان تورم در کنار آن زمینه‌سازی برای تأمین زیرساخت‌های اصلی ساخت‌وساز مسکن در حاشیه شهرها مهم‌ترین راهکار پاسخگویی به مطالبه مردم در امر صاحب خانه شدن است. با اعطای زمین رایگان در صورتی که تورم کاهش بیابد و قیمت مصالح و دستمزد هم معقول باشد، قطعاً راهی برای خانه‌دار  کردن مردم پیدا می‌شود.
نام:
ایمیل:
نظر: