صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶  ، 
شناسه خبر : ۳۵۱۲۵۴
پایگاه بصیرت / علی حیدری

فرمانده معظم کل قوا چهارشنبه گذشته در دیدار با پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت بیانات مهمی داشتند. ایشان در بخشی از سخنان خود تأکید کردند: «این کارهای جاری‌ای که دارد انجام می‌گیرد خوب است، [ولی] اینها باید صد برابر بشود؛ ما توانش را داریم، آدمش را داریم، استعدادش را داریم. می‌توانیم کار هنری بکنیم، می‌توانیم فیلم‌های خوب بسازیم، می‌توانیم کتاب‌های خوب بنویسیم، می‌توانیم رمان‌های حاکی از حوادث بسازیم؛ می‌توانیم؛ [منتها] در این کارهای هنری هدف را فراموش نکنیم، هدف را گم نکنیم.»
سی‌وپنج سال از پایان جنگ تحمیلی علیه ملت ایران می‌گذرد. جنگی نابرابر که تنها با ایمان و اراده‌های پولادین مردان و زنان و جوانان ایرانی و با فرماندهی شخصیت بی‌نظیری، مانند امام خمینی(ره) می‌شد در برابرش ایستادگی و مقاومت کرد و با همه کاستی‌ها و کمبودهای مادی و تجهیزاتی، با ایثار و فداکاری پیروز میدان شد و راه دشمن را برای تجاوز و تصرف خاک کشور سد کرد. طی این سال‌ها، کارهای ارزشمندی برای ترویج فرهنگ غنی دفاع مقدس در ساحت‌های گوناگون فرهنگی و هنری صورت گرفته و تلاش‌های فراوانی شده است که برخی از آنها را می‌توان آثار ماندگار فرهنگی و هنری دانست؛ از فیلم و موسیقی گرفته تا کتاب و رمان و... .
با گذشت بیش از چهار دهه از آغاز جنگ و دفاع مقدس جانانه ملت بزرگ ایران که بدون شک فصل تاریخی و انکارناپذیری از عمر انقلاب بزرگ اسلامی است و هنوز هم تشییع پیکر یک شهید گمنام یا بزرگداشت یاد و خاطره شهیدان دفاع مقدس به کانون ابراز عشق و ارادت مردم به انقلاب و ارزش‌های آن تبدیل می‌شود و همچنان همانطور که پیر سفر کرده انقلاب فرمودند، تربت پاک شهیدان مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان است و نعمت داشتن مردمی که به اصول و ارزش‌های اسلام و انقلاب پایبند و به دشمن و دسیسه‌هایش بدبین هستند، اما چرا در تبدیل این گنج گرانبها به ذخیره و سرمایه اجتماعی آنطور که باید و شاید موفق نبوده‌ایم؟! چرا نتوانسته‌ایم از این گنج عظیم در ساحت فرهنگی جامعه و تقویت ایمان و اراده و انگیزه‌های الهی و انسانی آن استفاده کنیم؟! چرا در نمادسازی از این گستره بیکرانه با انبوهی از نشانه‌ها و نمادهای مقدس و معرفی چهره‌های ماندگار دفاع مقدس به نسل جدید موفق نبوده‌ایم؟! چرا با وجود داشتن چنین گنجینه‌های گرانسنگی که قابلیت عمومی‌سازی و الگوپردازی دارد، در نبرد رسانه‌ای با قدرت‌های سلطه‌گر و دست‌نشانده‌های‌شان که سلبریتی‌های فریب‌خورده و غفلت زده را اجیر می‌کند، دست برتر را پیدا نکرده‌ایم؟!
این چراها و ده‌ها سؤال دیگر علت تأکید چندباره رهبر حکیم انقلاب بر کار مستمر، فاخر و اثرگذار درباره دفاع مقدس است که ابعاد و زوایای آن را بیش از پیش روشن و نمایان می‌کند. در واقع، تأکید ایشان بر کار صد برابری در این حوزه نشان از اهمیت فوق‌العاده این موضوع دارد که بدون شک از امروز باید دغدغه و اولویت نهادهای فرهنگی و متولی فرهنگ دفاع مقدس و نویسندگان، کارگردانان، شاعران و در یک کلمه فعالان این عرصه قرار گیرد و حتی لحظه‌ای را هم نباید برای تقویت و تحکیم این کارزار فرهنگی از دست داد.

نام:
ایمیل:
نظر: