صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صبح صادق >>  تاریخ >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲  ، 
شناسه خبر : ۳۵۱۵۱۳

«کریستف کلمب» اولین اروپایی در دنیای جدید بود که به سرزمین سرخ‌پوستان پا گذاشت. چهره‌ای پر ابهام که درباره هویت آن اختلاف نظر وجود دارد. در باب مذهب و تعلقات دینی کریستف کلمب حرف‌های بسیاری گفته شده است. هر چند در تاریخ مشهور و فیلم‌ها و کتاب‌های متعددی که درباره کریستف کلمب ساخته و نوشته شده است، او را یک میسیونر مسیحی و مبلغ دین مسیح معرفی کرده‌اند؛ ولی برخی از محققان او را از زمره «یهودیان مخفی» می‌دانند. «دیوید م. ایچورن» نویسنده یهودی در این باره می‌گوید: «نه نام حقیقی او کلمب و نه یک ایتالیایی متولد ژنو بوده؛ بلکه نام حقیقی او «جان کولن» بود که در نزدیکی‌های شهر «پانته ودرا» در اسپانیا به دنیا آمده بود و او در واقع یک یهودی اسپانیایی بوده است.»
بخش‌هایی از مقاله‌ای که در روزنامه «شالوم»، ارگان یهودیان ترکیه با عنوان «آیا کریستف کلمب حقیقتاً یک یهودی بود؟» و به قلم «دالیا سیاه» نوشته شده، بسیار قابل ملاحظه است: «نکته مهم این است که در گوشه سمت چپ بالای کلیه نامه‌هایی که کلمب برای خانواده خود ارسال می‌داشت، مونوگرامی به چشم می‌خورد که مفهوم آن پنجاه سال قبل توسط «موریس دیوید» کشف شد. این مونوگرام از دو حرف تشکیل شده است، که هر یهودیی آن را در بالای تمامی نوشته‌های خود می‌نوشت. این دو حرف عبارت بودند از دو کلمه Beth و ha که امروزه معلوم شده که بر عبارت «مقدس است خداوند یهود» دلالت دارد.»
دایره‌المعارف یهود، از اسحاق آبرابانل، لویی سانتانگل و گابریل سانچز به منزله سرمایه‌گذاران سفر کلمب نام می‌برد و می‌افزاید: «کلمب گزارش معروف سفر خود را خطاب به سانتانگل و سانچز نوشت که بلافاصله چاپ و در سراسر اروپا توزیع شد.» این امر نشان می‌دهد، این دو متولیان سفر او بودند. سفر او به کمک نقشه‌هایی صورت گرفت که این دو یهودی فراهم می‌کردند.
«ورنر سومبارت» آلمانی اقتصاددان برجسته قرن نوزدهم، «کلمب» را مدیری اجرایی در خدمت قوم یهود می‌داند. وی معتقد است، دست کم بودجه دو سفر اول کلمب از منابع یهودی تأمین شده است. ورنر همچنین تأکید دارد، در میان همراهان کلمب چندین یهودی حضور داشتند و اولین اروپایی که بر خاک آمریکا پا نهاد، یک یهودی به نام «لوییس دو تورس» بود. وی به اظهارات «دون سلسو گارسیا دو لا ریگا» محقق برجسته در گردهمایی جامعه جغرافی‌دانان مادرید اشاره می‌کند که در آنجا ریگا، با اسنادی اثبات می‌کند که کلمب، به خاندانی یهودی تعلق دارد.

نام:
ایمیل:
نظر: