صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷  ، 
شناسه خبر : ۳۵۲۹۳۱
پایگاه بصیرت / علی حیدری/ گروه سیاسی

«هنری کیسینجر» زمانی گفته بود: «ارتش‌ها اگر پیروز نشوند، باخته‌اند؛ ولی چریک‌ها اگر نبازند، پیروز شده‌اند.» این سخن نظریه‌پرداز کهنه کار جنگ در آمریکا از آن نظر اهمیت دارد که در مقام مقایسه، یک ارتش کلاسیک مجهز و آموزش دیده و مسلط به علوم و فنون نظامی با یک گروه چریکی از نظر عِده و عُده تفاوت قابل توجهی دارد، بنابراین انتظارها از یک ارتش با یک گروه مبارز و پارتیزانی بسیار متفاوت است.
اما ملاک و معیار تعیین پیروز و بازنده یک جنگ چیست؟ چگونه می‌توان گفت یک طرف پیروز جنگ است و طرف دیگر شکست خورده است؟ سنجش هر یک از این گزینه‌ها، در نسبت آنها با هدف، وسیله، زمان، هزینه و دستاوردهای جنگ قابل محاسبه است. با توجه به این می‌توان گفت، پیروز میدان یا بازنده معرکه با توجه به معیارهای متفاوتی ارزیابی می‌شود. تنوع معیارها و چالش آنها با مفاهیم ذهنی بشر سبب می‌شود شناخت صحنه و واقعیت‌های موجود در آن با پیچیدگی‌ها و حساسیت‌هایی روبه‌رو شود و نتیجه‌گیری را سخت یا بعضاً به منطق، عقلانیت یا حتی هیجانات و احساسات بشر واگذارد. عملیات بزرگ «طوفان‌الاقصی» که با محوریت حماس شکل گرفت و در ساعات اولیه ضربات جبران‌ناپذیری به ارتش رژیم صهیونیستی و سامانه‌های دفاعی، نظامی و هشداردهنده آنها وارد کرد و مهم‌تر از همه اصول خدشه‌ناپذیر امنیت این رژیم را‌ـ که بن گوریون بنیان‌گذار و اولین نخست‌وزیر این رژیم بنا نهاده بود‌ـ شکست، در طول عمر این رژیم نامشروع بی‌سابقه و غیر منتظره بود؛ اما هدف مقاومت فلسطین از این عملیات وارد کردن ضربه کاری به صهیونیست‌ها و شکستن هیمنه پوشالی آنها بود که در همان روز نخست محقق شد و جهانیان آن را به چشم دیدند. تحولات روزهای نخست پس از این عملیات هم به وضوح نشان می‌داد، اگر دولتمردان آمریکا و اروپا سرآسیمه و با هواپیماهای باری و تجهیزاتی خود را به سرزمین‌های اشغالی نمی‌رساندند و تنفس مصنوعی به این رژیم مستاصل نمی‌دادند، شاید امروز دیگر از این دولت مصنوعی خبری نبود! اما هدف اعلامی صهیونیست‌ها در این رویارویی پاکسازی فلسطین و غزه از وجود نیروهای حماس بود که در راهبردهای خود آن را هدفگذاری و اعلام می‌کردند، به طور طبیعی میزان تحقق این هدف نشان‌دهنده پیروزی یا شکست صهیونیست‌هاست. امروز بیش از یک ماه از این جنگ نابرابر می‌گذرد و رژیم صهیونیستی وارد میدان مقابله با مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت شده‌ است، اما در نگاه کلان موفق نشده‌ ضربه‌ای بر پیکره جریان مقاومت وارد کند. در محاسبه و مقایسه تلفات نیروهای نظامی صهیونیستی و شهدای مقاومت حماس هم با وجود هجوم دیوانه‌وار صهیونیست‌ها و بمباران و کشتار مردان و زنان و کودکان بی‌پناه در خانه، بیمارستان، مسجد و مدرسه و نسل‌کشی بی‌سابقه، تلفات صهیونیست ها به مراتب بیشتر از شهدای مقاومت و حماس است.
با وجود اینکه شعله‌های جنگ هنوز خاموش نشده و هر روز شاهد جنایت‌های این رژیم کودک‌کش هستیم، اما از همان روز اول نشانه‌های شکست قطعی صهیونیست‌ها به وضوح نمایان بود و ایستادگی و صبر ملت مظلوم فلسطین با وجود جنایات ضد انسانی این رژیم جعلی و نامشروع، پیروزی بزرگ را نزدیک‌تر خواهد کرد. ان‌شاءالله.

نام:
ایمیل:
نظر: