صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۹۴۷۸۸

اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 2 شهریور 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مسجد فقط پایگاه مسائل اجتماعی نیست، بلکه پایگاهی است برای همه مسائل نیک مانند انسان‌سازی، خودسازی، مقابله با دشمن، تمدن‌سازی و بصیرت‌افزایی. (95/5/31)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
شبکه همکار داخلی

27 مرداد ماه بود که وزارت دفاع روسیه خبر داد، بمب‌افکن‌های توپولوف از نوع TU-22M3 و بمب‌افکن‌های سوخو از نوع SU34 از پایگاه نیروی هوایی ایران برای دومین بار از همدان برخاستند و مواضع تروریست‌ها را بمباران کردند. طبق توافق روسیه و ایران، استفاده از پایگاه نوژه به منظور عملیات در سوریه، ضمن کاهش زمان پرواز جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های این کشور، 60 درصد از هزینه‌ حملات ضد داعش را کاسته و بر دقت حملات افزوده است. بر اساس این، فاصله پروازی از فرودگاه نظامی «مُدزُک» در جنوب روسیه تا شهر «تدمر» در سوریه حدود 2150 کیلومتر است که این فاصله از پایگاه نوژه به 900 کیلومتر کاهش می‌یابد. از سویی، با توجه به اینکه بمب‌افکن‌های TU-22M3 یکی از بزرگ‌ترین هواپیماهای جنگی در نوع خودش است، پایگاه هوایی «حمیمیم» در «لاذقیه» برای فرود چنین بمب‌افکن‌هایی به منظور تجهیز و سوخت‌گیری نامناسب است. پس از حملات گسترده هوایی، حجم عظیم خبرپراکنی رسانه‌های غربی و سعودی درباره همکاری مشترک ایران و روسیه با هدف جنگ روانی به منظور پوشش دادن به شکست سنگین متحدان‌شان در مناطق تدمر، ادلب، حومه لاذقیه و ریف حلب آغاز شد و فراتر از این نگرانی مقامات آمریکا، صهیونیسم و شبکه همکار داخلی آمریکا در ایران (جریان نفوذ و غرب‌گرایان) را به دنبال داشت. شیفتگان غرب در داخل کشور با بهانه نقض قانون اساسی و پایگاه نظامی دادن به یک کشور خارجی به نوعی به کمک جنگ روانی دشمن رفتند. اگر چه بنا به مصالحی این عملیات‌ها از پایگاه نوژه از دیروز به حال تعلیق درآمد؛ اما روابط همه‌جانبه ایران و روسیه مبتنی بر تأمین منافع ملی و در قالب همکاری‌های راهبردی نه صرفاً در حوزه مبارزه با تروریسم، بلکه در ابعاد گسترده‌تری ادامه می‌یابد. با توجه به پیچیده و فراگیر بودن پدیده تروریسم و تهدیداتی که از این زاویه امنیت ملی کشورمان را مورد هدف قرار می‌دهد، به نظر می‌رسد که ایجاد بازدارندگی در قبال تهدیدات، به‌ویژه خطر تروریسم تکفیری باید با قدرت هر چه تمام‌تر ادامه یابد و از مجموعه ظرفیت‌های داخلی و خارجی برای تحقق این راهبرد تا ریشه‌کنی تروریست استفاده کرد.

▼ گزارش روز
دغدغه‌تراشی

برگزاری کنسرت‌ها همچنان تیتر یک رسانه‌های اصلاح‌طلب و دغدغه اصلی دولت یازدهم و شخص رئیس‌جمهور است! در حالی که فرجام برجام و محقق شدن منافع کشورمان از این سند تفاهم همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و عهدشکنی‌های طرف مقابل امتدادی بی‌پایان یافته است و مشخص نیست چه سرانجامی پیدا خواهد کرد، در روزهایی که اقتصاد کشور با وجود وعده‌های مختلف و پرطمطراق دولتمردان در سه سال گذشته، همچنان با رکودی سنگین روبه‌رو است و آمارهایی که خود مراکز دولتی اعلام می‌کنند، از رشد نرخ بیکاری در کشور خبر می‌دهند، اما کمتر سخنی در این زمینه می‌شنویم و در اظهاراتی سؤال‌برانگیز و نامفهوم گفته می‌شود که برجام به ما عزّت داد و مانع از جنگ شد! البته مشخص نمی‌کنند که جنگ کِی و چگونه قرار بود به ما تحمیل شود! یا اینکه عزّت به چه معناست؟!
به جای آن شاهد دوقطبی‌سازی‌های غیرضرور هستیم، مانند آنچه درباره موضوع فضای مجازی در هفته‌های گذشته روی داد و بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای بالاترین مقام دولت برای خلق یک دوقطبی تلاش کرد، حالا در این روزها لغو یک درصد از کنسرت‌ها در سراسر کشور یا موضوع برگزاری کنسرت در مشهد مقدس، موضوع اول مملکت شده است! مسئله‌ای که به نظر می‌رسد در شکست دولت در تحقق وعده‌هایش در زمینه‌های اقتصادی و روابط خارجی ریشه داشته باشد؛ وعده‌هایی که هنوز به سرانجام نرسیدند و دولتی که کمتر از یک سال دیگر به رأی مجدّد مردم نیاز خواهد داشت، چاره‌ای نمی‌بیند جز اینکه برای جامعه دغدغه‌هایی از جنس لغو کنسرت‌ها که سر و صدای زیادی به همراه دارد، بتراشد؛ اما آیا این فضاسازی‌ها به دولت تدبیر و امید کمک خواهد کرد و مردم ضعف‌ها و محقق نشدن وعده‌های دولت را فراموش خواهند کرد؟

▼ خبر ویژه
نجومی‌بگیری که به فیش‌های داخلی بسنده نکرد!

رسانه‌ها هفته گذشته خبری را از قول دادستان تهران در زمینه دستگیری و بازداشت یک متهم ایرانی دوتابعیتی مرتبط با سرویس جاسوسی انگلیس منتشر کرده بودند و جعفری دولت‌آبادی گفته بود که متهم در حوزه اقتصادی و مرتبط با ایران فعالیت می‌کرده است. با اعلام دستگیری او، رسانه‌ها از اتهام وی مبنی بر جاسوسی و مسئولیت بالای این متهم در هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای به ریاست عراقچی خبر دادند که این خبرها با واکنش عجولانه برخی در وزارت خارجه روبه‌رو شد؛ اما با وجود تکذیب خبر، گزارش‌ها حاکی است فرد دوتابعیتی بازداشت شده افزون بر فعالیت‌های اقتصادی دولتی و خصوصی، مسئول یکی از کمیته‌های مهم هیئت مذاکره‌کننده و نماینده یکی از نهادهای مالی در این تیم بوده است که هفته گذشته نیروهای امنیتی وی را بازداشت کرده‌اند. یکی از عناوین اتهامی وی دریافت حقوق از مؤسسات آمریکایی و انگلیسی در ازای ارائه اطلاعات مهم مالی و اقتصادی جمهوری اسلامی است. پیگیری‌ها مشخص کرده است، این فرد در حالی که تحت عنوان مشاوره و عضو هیئت‌مدیره برخی بانک‌ها جزء یکی از نجومی‌بگیران دولت بوده، در ازای ارائه اطلاعات مختلف داخلی (که به جهت حضور در سطوح عالی مدیریتی اطلاعات مهمی را در اختیار داشته)  به مؤسسات تأثیرگذار بر تحریم‌ها، ماهیانه مبلغی حدود 7500 پوند (حدود 30 میلیون تومان) دریافت می‌کرده است.
 
▼ اخبار
1- افشای فعالیت بهائیت در پایتخت یمن

«عبدالله عبدالمجید الزندانی» استاد و کارشناس یمنی در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: بهائی‌ها فعالیت خود را در پایتخت یمن افزایش داده‌اند؛ به نحوی که برخی شخصیت‌ها و سازما‌ن‌ها از آنها حمایت می‌کنند تا در مرحله بعد فعالیت‌شان را علنی کنند. وی افزود: این جریان از 14 نوامبر 2015 آغاز شد؛ زمانی که بهائی‌ها مراسمی را در صنعا برگزار کردند و الزندانی در صفحه فیس‌بوک خود به گروهی در صنعا به نام «سکولارهای حامی صلح» که با نظارت گروهی از بهائی‌ها و اسماعیلی‌ها اداره می‌شود، اشاره کرد و گفت: آنها به دنبال تأسیس حزبی در راستای اعتقادات خود هستند و قصد دارند بهائیت را به منزله دین آسمانی جدید و به دور از اسلام پر از خشونت، تروریسم و داعشی‌گری و درگیری دینی معرفی کنند.
2- مخالفت لاریجانی با تجزیه فراکسیون ولایت
یک عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی از مخالفت لاریجانی با تجزیه فراکسیون ولایت خبر داد و گفت: رئیس مجلس معتقد بود مستقلین باید زیرمجموعه فراکسیون ولایت فعالیت کنند. عبدالله رضیان اظهار داشت: آقای لاریجانی معتقد است با توجه به وجوه مشترک فراکسیون ولایت و مستقلین بهتر است این فراکسیون زیرمجموعه فراکسیون ولایت باشد تا فراکسیون ولایت تجزیه نشود و ساختار آن بر هم نخورد. نماینده مردم قائمشهر ادامه داد: اعضای فراکسیون مستقلین زیر بار این پیشنهاد نرفتند؛ زیرا معتقدند فراکسیون مستقلین باید جدای از دو فراکسیون امید و ولایت فعالیت کند.
3- انهدام گروهک وابسته به فرقان
فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه از انهدام باند تروریستی مرتبط با فرقان در سیستان و بلوچستان و دستگیری سرکرده آنها خبر داد. سردار محمد مارانی در حاشیه جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر در جمع خبرنگاران از متلاشی شدن چهار گروه تروریستی از ابتدای سال در سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: یکی از این گروه‌ها متعلق به امان‌الله رئیسی بود که اواخر ماه رمضان منهدم شد. وی افزود: در جریان درگیری با اعضای این گروهک که وابسته به فرقان بودند، چهار نفر در صحنه به هلاکت رسیدند و نُه نفر شامل خود امان‌الله رئیسی دستگیر شدند.
4- ستایش صهیونیست‌ها از وزیر خارجه مصر
وزیر خارجه مصر که به‌تازگی در سفر به سرزمین‌های اشغالی با مقامات صهیونیست دیدار کرده بود، با تبرئه این رژیم از تروریسم، مورد تمجید صهیونیست‌ها قرار گرفت. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» ضمن ستایش از سخنان وزیر خارجه مصر، نوشت: پاسخ سامح شکری که یکی از بارزترین شخصیت‌های مصری است، به پرسش دانش‌آموزان دبیرستانی درباره تروریستی بودن اقدامات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان، با این تعبیر که «ارتباطی بین اسرائیل و سازمان‌های تروریستی نیست»، نشان‌دهنده تغییر مواضع دولتمردان مصر در قبال تل‌آویو است.
5- مخالفت کمیسیون امنیت ملی با بخش نظامی برنامه ششم
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس از مخالفت این کمیسیون با بخش نظامی لایحه برنامه ششم توسعه به دلیل وجود نفوذ امنیتی خبر داد. حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری درباره اشکالات جدّی لایحه برنامه ششم، به‌ویژه در زمینه نفوذ امنیتی، اظهار داشت: لایحه برنامه ششم اشکالات محتوایی و ساختاری زیادی دارد که یکی از موارد بسیار مهم آن، بحث ماده 30 است. وی تأکید کرد: این ماده قطعاً امر مردودی است و کمیسیون امنیت ملی مخالفت خود را در این‌باره اعلام کرده است.

▼ اخبار کوتاه
محمد امین، رئیس مؤسسه شهدای جنبش اسلامی نیجریه در مصاحبه‌ای گفت: با شیخ زکزاکی تماس گرفتم و خبر همدلی و همدردی مردم ایران با شیعیان نیجریه و همچنین تلاش آنان برای آزادی وی را دادم. شیخ ‌زکزاکی از این مسئله خوشحال شد و گفت: «به عزیزان ما در ایران مخصوصاً در قم و به‌ویژه دو بزرگوار آیت‌الله اراکی و آیت‌الله اعرافی سلام برسانید. آیت‌الله اراکی درباره مظلومیت ما زحمت‌های فراوانی می‌کشند و آیت‌الله اعرافی در خطبه‌های نمازجمعه‎شان ما را یاد می‌کنند.»
یک وبگاه آمریکایی در مطلبی با اشاره به سخنان وزیر دفاع کشورمان در زمینه افزایش توان موشکی ایران، نوشت: «زرّادخانه موشکی ایران بزرگ و متنوع است و تهدید بسیار جدی علیه کشتی‌های آمریکا در منطقه به شمار می‌آید. «دیلی کالر» همچنین با اشاره به توان موشکی کشورمان در سطح دریا نوشت: «موشک‌های کروز از ناحیه‌ای دور قابل هدایت بوده و با برنامه‌ریزی به صورت افقی حرکت می‌کنند.»
منابع صهیونیستی خبر دادند که رژیم اشغالگر قدس سامانه گنبد آهنین را از بیم حملات مقاومت از غزه در جنوب فلسطین اشغالی مستقر کرده است. این سامانه در مناطق «بئر السبع» و «نتیفوت» مستقر شده و هدف از استقرار آن مقابله با پرتاب موشک‌های احتمالی از نوار غزه، در واکنش به حملات اخیر رژیم غاصب صهیونیستی به بیت حانون و بیت لاهیا است.
دادستان کل کشور گفت: ما شنیده‌ایم که چهار هزار کامیون و کانتینر هر روز از بندرعباس به داخل کشور وارد می‌شوند که تنها 150 مورد از آنها بررسی و بازبینی می‌شوند؛ این بدین معناست که سه هزار و 850 کانتینر و کامیون بدون بازرسی وارد کشور می‌شوند، این در حالی است که ممکن است محتوای آنها کالاهای مجاز، غیرمجاز یا مواد مخدر باشند.
دولت آلمان درصدد است از مردم این کشور بخواهد که همیشه مایحتاج اولیه خود را برای مدت 10 روز در خانه ذخیره کنند. هدف آن است که مردم آلمان در صورت وقوع حمله یا فاجعه، آب و مواد غذایی ضروری را برای خود تأمین کنند.
ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگویی اظهار داشت: در سال گذشته نتوانستیم به رشد اقتصادی مورد نظر برسیم. وی منابع مالی بانک‌ها اشاره کرد و در ادامه افزود: در حال حاضر، 45 درصد از قدرت تسهیلات بانکی متوقف است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات