صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۹۷۲۳۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 22 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به آمریکایی‌ها اصلاً اعتماد نکنید. آمریکایی‌ها همواره با اقتدار کشورهای اسلامی مخالفند و هیچ‌گاه نباید فریب ظاهرسازی و لبخند آنها را خورد.(95/9/21)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf
▼ حرف روز    
 فصل همدلی و ولایت‌مداری

اقدام کنگره آمریکا در تمدید قانون تحریم‌های ده ساله موسوم به ایسا (ISA) علیه جمهوری اسلامی ایران، همچنان محملی برای تحلیل‌ها و بازتاب‌های مختلف است. در این بین سؤال درباره نحوه واکنش‌ها و چگونگی سازوکار مقابله‌ای ایران در صورت امضای نهایی اوباما از نوعی فراوانی توأم با نگرانی و دلواپسی برخوردار است.
با وجود اتفاق‌نظر و اجماع تمام مسئولان کشور و گروه‌های مختلف سیاسی درباره نقض آشکار برجام از سوی آمریکا که در جای خود امر مبارکی است و باید آن را به منزله عاملی برای وحدت در جامعه و زیربنای راه‌حل‌های احتمالی آینده در برخورد با ناقضان برجام قدر دانست، این روزها از سوی برخی نخبگان و مسئولان دولتی، مواضع و سخنانی ابراز می‌شود که با واقعیات میدان مذاکره و مستندات موضوع مغایرت دارد.
تکرار چندین باره اینکه رهبر معظم انقلاب در جریان تمام قضایای مذاکرات بوده‌اند، از جمله این موضوعات است که به نوعی این مطلب را تداعی می‌کند که برخی قصد دارند با فرافکنی از مسئولیت خود در زمان انعقاد برجام شانه خالی کنند.
ضمن اینکه بررسی فرایندها و روندهای مذاکره نشان می‌دهد، رهبر معظم انقلاب در کنار حمایت از تیم مذاکره‌کننده و دولت، هشدارهایی هم در زمان مقتضی و کژتابی و خدعه دشمنان داشته‌اند که متأسفانه گاهی مورد غفلت مسئولان قرار گرفته است. تذکرات متعدد مبنی‌‌‌‌بر اینکه آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند، با آگاهی از تمام جوانب و زوایای سیاسی و حقوقی مسئله و با شنیدن انتقادها و بدون تعجیل با آنها مذاکره کنید و تضمین‌های حقوقی محکم بگیرید، بخش‌هایی از این هشدارها و تحذیرهاست. نادیده گرفتن بندهای مهمی از راهبرد 9 ماده‌ای معظم‌له پس از تصویب برجام نمونه مهم دیگری است که اگر به آن توجه می‌شد، دست‌مان از برگ‌های برنده هسته‌ای خالی نمی‌شد، البته به فضل الهی و مدیریت رهبر معظم انقلاب و تجربه راه‌گشای ملت همچنان می‌توان با کاربست سازوکارهایی بخشی از توان گذشته خود را احیا کرد، به شرط آنکه با وحدت و انسجام داخلی و در مسیر انگشت اشاره امام امت حرکت کنیم.   

▼ گزارش روز                   
 اعتراف دیرهنگام

«دقت کم تئوریک دستگاه دیپلماسی با رهیافتی که نسبت به ایران طی دهه گذشته در آمریکا انباشته شده بود و سایه انداختن روش سازمان مللی (سخنرانی و تنظیم قطعنامه) بر فرآیند برجام باعث شد تا انتظارات غیر واقعی و تحلیل‌های احساس‌محور در ذهن بسیاری شکل گیرد و نمایش برجام مهم‌تر از محتوای آن شود. همان‌طور که از متن برجام قابل استناد است، حل‌وفصل موضوع هسته‌ای، فقط بعضی گشایش‌ها را تسهیل می‌کند؛ اما طیفی از اختلافات و تحریم‌ها باقی می‌ماند؛ چون آمریکا نمی‌تواند اهداف و افکار ایران را تغییر دهد. آمریکا فشار خود را بر ایران ادامه می‌دهد و اهرم آمریکا در این‌باره تحریم و حصار است. اگر خود این ابتکار عمل را به خرج ندهیم، با شرایط جدیدی که در آمریکا، اروپا و خاورمیانه در حال شکل‌گیری است، تحریم و حصار را تشدید خواهند کرد.» این جملات نه بخشی از سرمقاله روزنامه «کیهان» است و نه تیتر یک روزنامه «وطن امروز»، این عبارات نه در همایش منتقدان برجام که دولت و حامیانش تلاش می‌کنند آنها را کاسبان تحریم و ضد برجام بخوانند، مطرح شده است و نه قسمتی از سخنرانی منتقدانی است که از آنها به عنوان دلواپسان یاد می‌شود!
این اظهارات چند سطر از مقاله تازه منتشر شده محمود سریع‌القلم، یکی از نزدیکان و مشاوران رئیس دولت یازدهم است که همان موضوعاتی را مطرح می‌کند که منتقدان برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و کشورهای 5+1 در دوران مذاکرات، توافق و پسابرجام گوشزد کردند؛ اما در دولت به جای آنکه کسی صدای آنها را بشنود، تلاش شد تا با هیاهو آنها را به حاشیه برانند!
حال که این سر و صداها و هیاهوها رو به پایان است و واقعیت ماجرا در حال نمایان شدن است و حتی از زبان حامیان دولت هم شنیده می‌شود، باید دید این بار نیز دولت با فرافکنی از پذیرفتن آن سر باز می‌زند یا با پذیرش آن مسیر خود را در این روزهای پایانی حضور حسن روحانی در پاستور تغییر خواهد داد!

▼ خبر ویژه
رؤیاهای بر باد رفته

«نوام چامسکی» اندیشمند برجسته آمریکایی در مصاحبه با پایگاه خبری‌- تحلیلی «تروث آوت» به بررسی اوضاع اجتماعی این روزهای آمریکا پرداخته و میزان امید طبقات متوسط و فقیر این کشور را در سراشیبی تند کاهش توصیف کرده است. این اندیشمند آمریکایی پس از بررسی رؤیاها و آرزوهای جامعه آمریکا در گذشته و آمال نسل‌های اول آمریکا که تلاش می‌کردند بهترین شرایط زندگی را در قاره جدید به وجود آورند، از بر باد رفتن این رؤیاها در جامعه امروز آمریکا خبر داده و گفته است: «درآمدهای راکد، شرایط رو به وخامت زندگی، بدهی‌های سرسام‌آور دانشجویان و سخت و سخت‌تر شدن یافتن مشاغل با درآمد مناسب، حسی از ناامیدی را در میان بسیاری از آمریکایی‌ها ایجاد کرده و سبب شده است، مردم به تدریج، نگاهی نوستالوژیک به گذشته‌ها پیدا کنند.» وی همچنین  در انتهای  این مصاحبه تأکید کرده است، همین واقعیات موجب شده جامعه آمریکا به رأی دادن به کسی، مانند «دونالد ترامپ» و  «برنی سندرز» سوق پیدا کند و کسانی علیه آنچه امروز در ساختار سیاسی و اجتماعی آمریکا در حال رخ دادان است، شوریده و شعار تغییر این کشور را مطرح کنند.
 
▼ اخبار
1- افزایش غیرمنطقی بودجه برخی نهادهای خاص!

بر اساس برنامه بودجه تنظیم شده از سوی دولت یازدهم برای سال 96 که به تازگی رئیس‌جمهور به مجلس تقدیم کرد، برای نمونه بودجه مجمع تشخیص مصلحت نظام، نهاد ریاست‌جمهوری و مؤسسه نشر آثار امام خمینی(ره) رشد قابل‌توجه و غیرمنطقی داشته است، بودجه‌ سالیانه و اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی مؤسسه نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) با رشد 17 درصدی نسبت به سال گذشته، 77 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. این مؤسسه  در حالی یکی از بالاترین نرخ‌های رشد بودجه را در میان تمامی دستگاه‌های بودجه‌گیر کشور به خود اختصاص داده است که کل بودجه اختصاص داده شده برای آن طی 8 سال گذشته در مجموع 147 میلیارد تومان بوده است(تقریباً دو برابر بودجه تعیین شده برای سال آینده)! گفتنی است، بودجه اين مؤسسه از زمانی که دولت یازدهم بر سر کار آمده است، جهشی توجیه‌ناپذیر و غیر منطقی نسبت به گذشته داشته است، در حالی که در دولت گذشته میانگین بودجه این مؤسسه 12 میلیارد تومان در سال بوده است که این موضوع با انتقاد گسترده افکار عمومی و کاربران در شبکه‌های مجازی روبه‌رو شده است.

2- سردار غیب‌پرور: سران فتنه نجس سیاسی هستند
رئیس جدید سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به موضع‌گیری‌های رسانه‌های معاند و ضد انقلاب پس از انتصاب وی به ریاست سازمان بسیج مستضعفین تأکید کرد: من در صیانت از انقلاب به هیچ وجه اهل مماشات نیستم؛ رسانه‌ها و پایگاه‌های معاند و ضد انقلاب هم هر چه می‌خواهند بگویند و بنویسند. سردار غلامحسین غیب‌پرور در ادامه با تأکید بر اینکه موضع من در برابر فتنه و سران فتنه همان صحبت‌هایی است که قبلاً انجام داده‌ام و هیچ تغییری نکرده است، افزود: بنده قبلاً سران فتنه را نجس سیاسی خوانده‌ام. اکنون هم بر روی این موضع اصرار دارم که سران فتنه نجس سیاسی هستند و با آب زمزم هم تطهیر نمی‌شوند، مگر اینکه در ساحت ملت و رهبر معظم انقلاب توبه کنند. وی همچنین یادآور شد: یکی از افتخارات ما این است که در ماجرای فتنه شفاف عمل کردیم.

3- انتقال شیخ زکزاکی به مکانی نامعلوم
با وجود آنکه چندی پیش شعبه «دادگاه عالی فدرال نیجریه» در ابوجا طی حکمی اعلام کرد که شیخ زکزاکی، رهبر مسلمانان نیجریه و همسرش باید بدون هرگونه قید و شرطی آزاد شوند و ادامه بازداشت آنان غیر قانونی است، «پرس‌تی‌وی» بر اساس گزارش منابع آگاه از انتقال شیخ ابراهیم زکزاکی و همسر وی به بازداشتگاهی نامشخص در ابوجا، پایتخت نیجریه خبر داده است. گفتنی است، مقامات ایالت کادونا نیجریه در ادامه اقدامات سرکوبگرانه این ایالت علیه جامعه مسلمانان با غیر قانونی دانستن فعالیت جنبش اسلامی نیجریه که شیخ زکزاکی رهبری آن را به عهده دارد، بار دیگر هشدار دادند عضویت در این جنبش موجب حبس چندین ساله افراد خواهد شد.

4- حجم نقدینگی 1138 تریلیون تومان شد
گزارش متغیرهای پولی و بانکی بانک مرکزی که به تازگی منتشر شده است، نشان می‌دهد، در پایان مهرماه سال 95، حجم کل نقدینگی به 1138 تریلیون تومان رسیده که نسبت به مهرماه سال گذشته 28/3 درصد و در مقایسه با اسفندماه سال گذشته 11/9 درصد افزایش داشته است. بر اساس این، سهم شبه پول از کل نقدینگی حدود 993 هزار میلیارد تومان و سهم پول 145 هزار میلیارد تومان است. گفتنی است، رشد شبه پول در 12 ماه منتهی به مهرماه 28/7 درصد و رشد پول 28/9 درصد بوده است.

▼ اخبار کوتاه
وبگاه خبری‌ ـ تحلیلی «میدل‌ایست‌آی» مستقر در آمریکا در گزارشی به بررسی مسئله تحویل جنگنده‌های «اف-۳۵» ساخت آمریکا به ارتش رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: این تجهیزات جدید بیشتر با هدف مقابله با ایران تحویل اسرائیل [رژیم صهیونیستی] داده خواهد شد؛ چرا که با وجود آنها نیروی هوایی اسرائیل قادر خواهد بود با فریب سامانه‌های راداری و موشک‌های سطح به هوا پرواز کنند. گفتنی است، این گزارش در حالی منتشر شده است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند، این جنگنده‌ها نه تنها موجب افزایش توانایی رژیم صهیونیستی نشده، بلکه تل‌آویو را متحمل هزینه‌های سنگین خرید جنگنده‌هایی کرده است که برایش سودی نخواهد داشت.
◄  سلیمی، نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس اعلام کرد: مطابق قانون که اجازه می‌دهد هر ده سال یک بار بر اساس میزان جمعیت و... تعداد نمایندگان مجلس حداکثر ۲۰ نفر افزایش یابد و از آنجا که از سال ۷۸ تاکنون اقدامی در راستای اجرای این قانون صورت نگرفته، کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان به ۳۳۰ نفر در کمیسیون امور شوراهای مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.
آیت‌الله کعبی با اشاره به برخی شایعات درباره مراجع تقلید گفت: هیچ یک از مراجع با نظام اسلامی مخالف نیستند. بنده با حضرات آیات مؤمن، شب زنده‌دار و مقتدایی خدمت حضرت آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی رسیدیم که ایشان گفتند، امروز حفظ نظام از اوجب واجبات است و تضعیف آن جایز نیست همچنین تأکید کردند ما با وجود این سید (رهبری) خیال‌مان راحت است.
«رابرت جیمز وولسی» رئیس اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مصاحبه با «سی‌ان‌ان» در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی برخورد آمریکا با ایران گفت: «به نظر من آنها مشکل اصلی ما در آن بخش از جهان (خاورمیانه) هستند و فکر می‌کنم در آینده هم، مشکل باقی خواهد ماند. رویکرد ما باید در بلندمدت بر مبنای تضعیف ایران باشد.»
وزیر دادگستری از تعیین سقف 10 میلیون تومان برای حقوق و مزایای مقامات عالی در دولت خبر داد و گفت: ضروری است برخی از ضوابط و مقررات و قوانین در این حوزه اصلاح شود که این امر در صلاحیت مجلس شورای اسلامی است. پورمحمدی همچنین از رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما درخواست کرد، در مبارزه با فساد به کمک مسئولان کشور بیایند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات