صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۱۶۰۶۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 26 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): انگلیس خبیث دزدی دریایی می‌کند و کِشتی ما را می‌دزدد؛ جنایت می‌کنند و شکل قانونی به آن می‌دهند. جمهوری اسلامی و عناصر مؤمن نظام، این خباثت‌ها را بی‌جواب نمی‌گذارند.(1398/4/25)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

نگهبان جمهوريت و اسلاميت

مسئله ضروت نظارت بر قوانین و تطبیق آن با شریعت اسلامی دغدغه‌ای است که از زمان شکل‌گیری مجلس مشروطه نزد ایرانیان به وجود آمد. هرچند عملاً این مهم در دوران قاجار و پهلوی به ثمر ننشست، اما با شکل‌گیری جمهوری اسلامی این ضرورت در قانون اساسی دیده شد و از 26 تيرماه سال 1359 به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.
شوراي نگهبان از چنان جایگاهی در قانون اساسي برخوردار است كه نبودن آن در كنار مجلس قانون‌گذاري، موجب بی‌اعتباری مجلس مي‏شود. شوراي نگهبان وظيفه دارد همه مصوباتِ مجلس را از نظر مغايرت نداشتن با موازين اسلامي و قانون اساسي بررسي کند. افزون ‏بر اين مأموريت نظارت بر انتخابات را داشته و مرجع رسمي تفسير قانون اساسي نيز به شمار مي‏آيد. به واقع، شورای نگهبان را می‌توان حافظ جمهوریت و اسلامیت نظام دانست، چرا که از یک‌سو ضامن تطبیق قوانین با شرع و قانون اساسی است و از دیگر سو صیانت از رأی ملت در انتخابات را برعهده دارد.
اين نهاد خطير در طول چهار دهه اخير همواره مورد هجمه مخالفان و معاندان قرار داشته و نظارت اين شورا بر ادوار انتخابات به مذاق بسياري خوش نيامده است! از این رو در هر انتخاباتي سيلي از هجمه‌ها و انتقادات براي تحت فشار قرار دادن شوراي نگهبان سرازير شده است؛ اما اين شورا به برکت ساختار و اعضايش در برابر اين هجمه‌ها، محکم به وظايف قانوني خود عمل کرده است. اين ايستادگي و ثابت‌قدمي در انجام وظيفه موجب شده است بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران نه تنها تأکيد ‌کنند که «با شوراي نگهبان صد‌در‌صد موافقم»، بلکه اعضاي آن را «حافظ مصالح اسلام و مسلمين» دانسته و نسبت به کساني که بي‌پروا به فقهاي شورا مي‌تازند، مي‌فرمايند: «من به اين آقايان هشدار مي‏‌دهم که تضعيف و توهين به فقهاي شوراي نگهبان امري خطرناک براي کشور و اسلام است.»
امسال نيز که سال انتخابات است، بدون شک شوراي نگهبان با هجمه‌هاي فراواني مواجه خواهد بود که موج اول آن از سوی برخي جريان‌هاي سياسي از مدت‌ها قبل آغاز شده است. سناريوي «مشارکت مشروط» در انتخابات به واقع همان بازی سیاسی است که قصد دارد با تحت فشار قرار دادن شورای نگهبان، این مجموعه را از انجام وظیفه قانونی خود باز دارد، که افکار عمومی باید در قبال این تحرکات هوشیار باشد.

 

▼ گزارش روز

مایک گوبلز!

خلاف روند افزایشی و تصاعدی تحریم‌های اقتصادی، کاهش نرخ‌ ارز در کشور هر روز شیب تندتری به‌خود می‌گیرد، خلاف نظر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها که خیال می‌کردند ایران عهد‌شکنی‌های برجامی آنها را بی‌جواب می‌گذارد، جمهوری اسلامی به صبر استراتژیک خود پایان داد و روند توقف و کاهش تعهدات برجامی را آغاز کرد و این مسیر را با قدرت ادامه خواهد داد، اقتصاد ایران به‌ عکس انتظار دشمنان ایران اسلامی در مسیر ثبات قرار گرفته و کشورمان در حال عبور از فشار تحریم‌های اقتصادی و به حداقل رساندن تأثیر تحریم‌هایی است که سران کاخ سفید از آن به عنوان فشار حداکثری یاد می‌کنند. نتایج جنگ‌روانی و سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها روی گزینه جنگ برای عقب راندن ملت ایران، سران کاخ سفید را سرخورده کرده است! سرخوردگی‌ای که در هفته‌های اخیر با سرنگون شدن پهپاد متجاوز «گلوبال‌ هاوک» به دست مرزبانان ایران اسلامی، آبروریزی و بی‌حیثیتی پنتاگون نیز به آن اضافه شد! امنیت و ثبات حاکم در کشورمان با وجود هزینه‌های هنگفت برای ایجاد آشوب و نا‌امنی در ایران، برای ترامپ و دوستانش باورناپذیر است! به همه اینها، نفوذ روزافزون انقلاب اسلامی در منطقه با وجود سعایت‌های دار و دسته ترامپی‌ها در منطقه را نیز اضافه کنید تا بتوانید علت دروغ بزرگی را که مایک پمپئو، شب گذشته بر زبان آورده و اعلام کرده «ایران حاضر شده تا درباره برنامه موشکی خود مذاکره کند» درک کنید! وزیر خارجه آمریکا که همه تاکتیک‌ها و تکنیک‌های دولت ترامپ در تقابل با ایران را به بن‌بست رسیده می‌بیند، چاره‌ای جز روی آوردن به شیوه‌های تبلیغی آلمان هیتلری ندارد! پمپئوی دولت ترامپ، همان «پاول یوزف گوبلز» دولت نازی است که سعی می‌کرد با دروغ‌های بزرگ افکار عمومی را فریب دهد و به اهداف خود دست یابد، غافل از اینکه، این شیوه نیز به کار آنها نخواهد آمد و سرنوشتی، متفاوت از دیگر ایده‌ها و طرح‌های ضد‌ایرانی آمریکا نخواهد داشت.

 

▼ اخبار ویژه

«بن‌سلمان» باید تجدید نظر کند!

«مؤسسه بین‌المللی مطالعات ایران» وابسته به خاندان پادشاهی سعودی در گزارشی محرمانه تصریح کرد: تداوم مشی فعلی در سیاست خارجی سعودی می‌تواند این کشور را با چالش‌های جدی در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه کند. این اندیشکده با تشریح ناکامی‌های سعودی در یمن، عراق و سوریه نسبت به شکل‌گیری احساس سرخوردگی و تحقیر در درون جامعه سعودی به دلیل صرف هزینه‌های هنگفت و ناکامی در تأمین اهداف، احساس نگرانی کرده و اعتبار خاندان سلمان و مشروعیت حاکمیت سعودی را چه در داخل و چه در بین کشورهای اسلامی در معرض لطمات جدی عنوان کرده است. در بخشی از این گزارش پیشنهاد شده است، با توجه به پشتیبانی ناکافی آمریکا از سعودی در برابر ایران و مصلحت‌سنجی و احتیاط آمریکا در مقابل تهران، سعودی باید تلاش کند به ایران نزدیک شده و با راه‌های به ظاهر دوستانه مانع افزایش نفوذ منطقه‌ای ایران شود. همچنین «محمدصفر السلمی» رئیس این مؤسسه مطالعاتی که در پوشش سازمان غیر انتفاعی مستقل نسبت به جمع‌آوری اطلاعات درباره ایران اقدام می‌کند، تصریح کرده است، «محمدبن‌سلمان» باید در رویکردهای خود نسبت به ایران تجدیدنظر کند.

«کنت آبراموویتز» میلیاردر آمریکایی‌ـ صهیونیستی و رئیس لابی صهیونیستی «دوستان آمریکایی لیکود» گفته است، اسرائیل باید برای نابودی ایران تلاش کند. او جهان را درگیر «جنگ جهانی سوم» می‌خواند و می‌گوید: تمدن غربی، باید ایران، اخوان‌المسلمین و جریان‌های سیاسی چپ‌گرا را نابود کند و تا زمانی که ایران و اخوان‌المسلمین نابود نشده‌اند، هیچ طرح صلحی در خاورمیانه وجود نخواهد داشت!

 

▼ اخبار

1ـ عملیاتی که از همه جهات موفق بوده است

سردار «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه در مراسم اهدای حکم خادمی حضرت رضا(ع) از سوی تولیت آستان قدس رضوی به نیروهای نظامی که موجب سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی شدند، با بیان اینکه این عملیات ابعاد گوناگونی داشت که با گذشت زمان روشن خواهد شد، اظهار داشت: عملیات سرنگونی پهپاد آمریکا در آسمان ایران به تعبیر رهبر معظم انقلاب از همه جهات موفق بوده است، این عملیات هیمنه استکبار جهانی را شکست و اسکلت پوسیده و ترک‌خورده استکبار را برای همه روشن کرد. وی این پیروزی را حاصل توسل به امام رضا(ع) خواند و افزود: حدود یک ماه قبل از این عملیات به حرم مطهر رضوی مشرف شده بودیم، در آن تشرف از امام رضا(ع) خواستیم که شرایطی را فراهم آورند تا بتوانیم اقتدار نظام را به دشمن نشان دهیم، بنابراین این پیروزی را حاصل عنایت حضرت رضا(ع) می‌دانیم.

2ـ مذاکره با دشمن خیانت به کشور است

«صادق خرازی» از چهره‌های اصلاح‌طلب درباره چرایی طرح موضوع مذاکره از سوی برخی افراد گفت: «مطابق قانون اساسی، در باب امنیت ملی و سیاست خارجی، تشخیص هویت دفاع مشروع یا مذاکرات مشروط بر عهده رهبر انقلاب است. اگر کسی بر خلاف نظر رهبری و شورای عالی امنیت ملی در زمان جنگ و بحران امنیتی بخواهد اظهارنظری داشته باشد، از دو حالت خارج نیست یا اینکه ناآگاهانه زمزمه‌کننده منویات دشمن است یا به صورت مشخص و با آگاهی کامل دست به اقدام خیانت‌آمیز می‌زند. تعارف نداریم، ما امروز در دوران جنگ هستیم. چیزی به اسم مذاکره با دشمن عهدشکن، امروز در دکترین امنیتی ایران وجود ندارد.»

3ـ تحت تأثیر هیچ جریانی قرار نمی‌گیریم

آیت‌الله «احمد جنتی» با بیان اینکه به عنوان ناظر انتخابات باید خدا، قانون و اخلاق را در نظر بگیریم، گفت: «شورای نگهبان نهاد بی‌طرفی است و کار این نهاد در چارچوب قانون است و برای ما هیچ فرقی ندارد که فرد ثبت‌نام‌کننده مربوط به کدام جریان سیاسی است؛ لذا هرکس شروط مصرح در قانون را داشته باشد احراز صلاحیت می‌شود.» دبیر شورای نگهبان تأکید کرد: «شورای نگهبان وابسته به هیچ جریان سیاسی نیست و تحت تأثیر جریانات سیاسی و هیچ کسی قرار نمی‌گیرد و هیچ ضرر و نفعی هم از اینکه چه کسی وارد مجلس بشود یا نشود نمی‌برد بلکه بر اساس وظیفه‌ای که دارد کار خود را انجام می‌دهد.»

4ـ جمع‌آوری امضا برای فشار به دستگاه قضا درست نیست

«محمدصالح جوکار» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم درباره اقدام تعدادی از نمایندگان مجلس برای جمع‌آوری امضا با هدف فشار به قوه قضائیه به منظور لغو مجازات محمدرضا خاتمی، عضو جبهه منحله مشارکت گفت: «دستگاه قضا محلی برای رسیدگی به جرایم و تخلفات است و اگر قرار باشد هر کسی احکام آن را زیر سؤال ببرد، نظم و انضباط در جامعه به هم می‌خورد.» وی افزود: «اینکه عد‌ه‌ای بیایند با گرایش سیاسی خاص و وابستگی به یک جریان بخشی از احکام قوه قضائیه را زیر سؤال ببرند و بخش دیگری را دور بزنند، قابل قبول نیست.»

5ـ ایستگاه بعد از 4/5 درصد، 20 درصد است

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره میزان انباشت اورانیوم غنی‌سازی شده گفت: در حال حاضر میزان انباشت اورانیوم غنی‌سازی شده بیش از 300 کیلوگرم است و سرعت انباشت افزوده می‌شود؛ در حال حاضر سطح غنی‌سازی ایران 4/5 درصد است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران از سطح غنی‌سازی 4/5 درصد عبور نمی‌کند، اظهار داشت: قرار ما این نیست که از غنی‌سازی 4/5 درصد عبور کنیم، فعلاً در این سطح می‌مانیم اما غنی‌سازی همانند قطاری سریع‌السیر است که ایستگاه بعد از 4/5 درصد، 20 درصد است.

 

▼ اخبار کوتاه

«عمر الرزاز» نخست‌وزیر اردن با تأکید بر اینکه «امان» هرگز با سازش یا موافقت با طرحی که سبب تضییع حق فلسطینیان در زمینه پایان دادن به اشغالگری شود، همراهی نخواهد کرد، گفت: از قدس و قیمومیت بر اماکن مقدس چشم‌پوشی نخواهیم کرد. همچنین «طارق الخوری» نماینده پارلمان اردن در این باره گفته است: نبرد ازلی میان حکومت هاشمی اردن و آل‌سعود و حامیان آنها در خلیج‌فارس به ویژه امارات نسبت به قیمومیت بر مقدسات اسلامی در قدس وجود دارد.

«محمدجواد ظریف» در گفت‌وگو با شبکه «ان‌بی‌سی» آمریکا گفت: «آمریکایی‌ها قبل از آنکه درباره موشک‌های بالستیک صحبت کنند، باید درمورد تسلیحاتی توضیح دهند که توسط آمریکا و اروپایی‌ها در منطقه ما فروخته می‌شود. ایران با ۸۲ میلیون جمعیت سال گذشته تنها 16 میلیارد دلار در حوزه نظامی هزینه کرد، اما امارات با چند میلیون جمعیت 22 میلیارد دلار هزینه کرد و عربستان که جمعیتش از نصف جمعیت ما هم کمتر است، 67 میلیارد دلار!»

«ناصر بهزاد» رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت: سهم ایران در بین مقاصد صادراتی طی سه ماهه اول سال جاری ۲۱ درصد برآورد می‌شود که نسبت به دوره مشابه سال 97 افزایش ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد. وی افزود: میزان صادرات غیر نفتی ایران به عراق ۲۳۸۶ میلیون دلار بوده و در مقایسه با ارزش صادرات در همین مقطع سال قبل، یعنی ۱۷۶۳ میلیون دلار بیانگر رشد ۳۵ درصد در صادرات ایران به عراق است.

«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین با تأکید بر اینکه توافق هسته‌ای ایران جایگزین‌ناپذیر است، از مواضع دولت آمریکا در قبال این توافق انتقاد کرد و گفت: «اجرای کامل و مؤثر این توافق (توافق برجام)، تنها راه عملی و مؤثر فیصله دادن به موضوع هسته‌ای ایران و کاستن از تنش‌هاست. آمریکا باید به اعمال فشار بر ایران پایان داده و شرایط را برای حل سیاسی و دیپلماتیک تنش‌ها مهیا کند.»

«عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه این بانک مشکلی برای تأمین ارز کالاهای اساسی کشور ندارد گفت: بانک مرکزی فهرستی ۱۵۰ نفره از صادرکنندگانی که در مجموع حدود ۴ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات داشته‌اند و به کشور بازنگردانده‌اند، به قوه قضائیه ارسال کرده است.

«موسی ابومرزوق» مسئول دفتر روابط بین‌الملل جنبش حماس اعلام کرد: «روابط حماس با ایران روابطی مستحکم است و هیچ وقت و در هیچ مقطعی قطع نشده و اکنون در بهترین حالت خود قرار دارد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات