صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۲۹۰۱۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهار‌شنبه، ۲۷ اسفند‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) پاسدارى، یک فرهنگ است، فرهنگ عزت و افتخار است. پاسدارى از دین و انقلاب - که امروز این معنا در سپاه پاسداران انقلاب اسلامى مجسم است - صرفاً یک حرکت نظامى نیست. (۱۷/۰۷/۱۳۸۱) *سالروز میلاد خجسته امام حسین (ع) و روز پاسدار مبارک باد* www.basirat.ir
 
شماره بعدی نشریه اخبار و تحلیل‌ها در ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ منتشر خواهد شد

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

 

 ▼حرف روز           

ستاد ساماندهی بازار شب عید

«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز (26 اسفند) در نطق پیش از دستور خود در مورد ساماندهی بازار شب عید گفت: «دولت موظف است در اسرع وقت بازار شب عید را سامان دهد و از هرگونه دلیل‌تراشی پرهیز کند، مردم انتظار دارند دولت لااقل در این 100 روز، بازار مرغ و مایحتاج ضروری را در سطح حداقلی مدیریت کند. اگر ارادۀ لازم وجود داشته باشد، بازار ظرف 48 ساعت قابل ساماندهی است و مسئولان اجرایی به این امر واقف هستند؛ انتظار می‌رود دولت تمام توان خود را برای بازگرداندن آرامش به بازار متمرکز کنند و با تشکیل ستاد ساماندهی فوری بازار شب عید، به مشکلات پایان دهند و گزارش اقدامات عاجل را در اسرع وقت به اطلاع مردم برسانند.»

نکات تحلیلی: 1- از وضعیت آشفته ‌بازار این‌گونه برداشت می‌شود که ناهماهنگی‌ها بین دستگاه‌های مرتبط با تنظیم بازار کاملاً مشهود است و نظارت بر بازار برای تأمین و توزیع کالاها بسیار شکننده شده و دراین‌بین متأسفانه متولیان امر، ضعف نظارتی و کارکردی خویش را به دلالان و تحریم‌ها نسبت می‌دهند.2- مردم به جهت گرانی‌های افسارگسیخته و بی‌ثباتی قیمت‌ها با مشکلات زیادی روبرو هستند و در این شرایط هیچ‌گاه کسی نبود وزارتخانه‌ای به نام وزارت بازرگانی را عامل مشکلات در این حوزه نمی‌داند، اما دولتی‌ها هر از چند گاهی به خاطر فرار از پاسخگویی، طوری تحلیل می‌کنند که نبود وزارتخانه مستقلی به نام بازرگانی عامل این نابسامانی‌ها است! اهمیت تشکیل وزارت بازرگانی برای دولت آن‌قدر مهم است که یک روز پس از رد لایحه دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی، به‌جای تقویت وزارت مجری وظایف بازرگانی (وزارت صمت)، وزیر این وزارتخانه برکنار می‌شود. 3- همگی باید به این نکته واقف باشیم، نگاه سیاسی به اقتصاد و پیوند غیرعقلانی مشکلات اقتصادی به موضوعات سیاسی یا علائق مدیریتی، می‌تواند تبعات سنگینی بر اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی بگذارد؛ پرهیز از این لطمات جبران‌ناپذیر که با گروگان‌گیری معیشت مردم در موضوعاتی مثل مذاکرات برجامی، fatf و دوگانه‌سازی‌های دروغین دیگر از سوی برخی مسئولین صورت می‌گیرد، ضرورت دارد.

جا دارد در ایام عید و روزهای پایانی سال از ظرفیت گسترده تمامی اقشار مردمی علی‌الخصوص بسیج اصناف و وزارتخانه‌ها در نظارت بر بازار استفاده شود. در کنار گشت‌های مشترک نظارتی با هوشمند سازی نظارت‌ها، چرخه معیوب توزیع اصلاح شود تا کالا به نحو مطلوب به دست مصرف‌کننده واقعی برسد. (نویسنده: علی قاسمی)

▼گزارش روز                     

مجوزی برای نظارت بیشتر بر فضای مجازی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه 1400، صداوسیما را موظف کردند در راستای حفظ ارزش‌های ایرانی- اسلامی و نظام خانواده، بر تمام مراحل تولید آثار حرفه‌ای در فضای مجازی نظارت کند؛ اقدامی مناسب که هرچند دیر بود ولی امید می‌رود در کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی مفید واقع شود.

گزاره‌های تحلیلی: 1- امروزه با توجه به گسترش روزافزون اینترنت و فضای مجازی، مدیریت هوشمند و استفاده صحیح از این ابزار شرطی اساسی در حفظ سرمایه‌های معنوی کشور و تقویت یکپارچگی ملی است. بسیاری از تغییرات در حوزه‌های مختلف مرتبط با زندگی را باید در این حوزه موردبررسی قرار داد؛ هرچند تأثیر فضای مجازی در این زمینه مستقیم نیست و بیشتر تابع نوع استفاده از آن و وابسته به متغیرهایی چون سن، جنس، تحصیلات و ... است، ولی وابسته شدن بخشی از زندگی روزمره جمع شماری از افراد به فضای مجازی بر کسی پوشیده نیست. 2- مقام معظم رهبری در سالیان اخیر در موارد متعددی به ایراد نظر درباره فضای مجازی پرداخته و بر اهمیت آن به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی تأکید کرده‌ و بارها بر مدیریت این فضا تأکید نموده‌اند. معظم له در بیانات تصویری اخیرشان به مناسبت روز مبعث، در خصوص اهمیت استفاده بهینه از فرصت‌های فضای مجازی و نقش آن در تأثیرپذیری افکار عمومی، فرمودند: «در این جنگ‌ نرم جوانان باید با استفاده از فرصت فضای مجازی، در جامعه امیدآفرینی و توصیه به ایستادگی و بصیرت کنند». 3- نظارت بر محتوای تولیدی در فضای مجازی، با توجه به گستردگی و شمولیت آن، قطعاً از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر نتوان مدیریت این پروسه را در دست گرفت یا لااقل در بخشی از مدیریت آن دخالت نمود، آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و ... آن گریبانگیر آحاد جامعه به‌ویژه نسل جوان و نوجوان خواهد شد و می‌تواند منشأ آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر نسل پیش رو باشد که از آن جمله می‌توان به شکاف نسلی اشاره نمود. (نویسنده: صادق احمدی)

خبر ویژه                          

حماسه‌آفرینان عرصه سلامت

«سرلشکر سلامی» فرمانده سپاه پاسداران دیروز (سه‌شنبه) در آئین تجلیل از نخبگان علمی و مدافعان سلامت دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله (عج) و رونمایی از کیت‌های تشخیص سریع کرونا، اظهار داشت: «مجاهدان فداکار عرصه سلامت در سپاه در یک درخشش استثنایی در دو سال اخیر، آفرینش‌گر حماسه‌های بزرگ برای نظام و سپاه بود». وی خطاب به مدافعان سلامت گفت: «سیمای جاودانه و پایداری از این امت به یادگار گذاشتید، مشعل‌های امید را در خانه‌های زیادی روشن کردید و قلب‌های افسرده زیادی را بهجت بخشیدید؛ این ایستادگی شما قوت قلب بود؛ چون ما در این یک سال و نیم اخیر که در فضای جنگ با دشمن به سر می‌بردیم، ثبات قدم شما قوت قلب به ما می‌بخشید؛ زیرا در شدید‌ترین بیماری عالم ایستادگی کردید؛ درحالی‌که عالم منتظر زانو زدن ما بود تا ما را به ناتوانی اداره جامعه متهم کند، اما در این شرایط، شما بیرق افتخار برپا کردید». در این برنامه، فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله نیز با بیان اینکه تعداد مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا در بیمارستان بقیة‌الله در مقایسه با سایر بیمارستان‌ها کمترین تعداد را داشته است، افزود: «زمانی که کرونا شیوع یافت، بنا به دستور فرمانده معظم کل قوا مبنی بر اینکه هیچ بیمار کرونایی نباید پشت درب‌های بیمارستان بماند، بیمارستان بقیة‌الله از سال گذشته تا ۲۴ اسفند امسال بیش از ۶۲ هزار بیمار کرونایی را پذیرش کرده است و این بیمارستان در جبهه مقابله با کرونا چهار شهید نیز تقدیم انقلاب کرده است».

▼ اخبار

پیشنهادی به روحانی!

«محمدجواد لاریجانی» مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و  سیاست‌مدار برجسته کشورمان طی یادداشتی انتقادی در خصوص سیاست‌های دولت در قبال آمریکا، نوشت: «روشن است که آمریکا و متحدان اروپایی او، آنچه تاکنون از برجام به دست آورده‌اند، توفیقی بدون هزینه بوده است. به تعبیر آقای بایدن: «ما می‌‌خواستیم توانمندی هسته‌‌ای ایران را تضعیف و آن را داخل جعبه‌‌ای محبوس کنیم که کردیم.»، حال درصدد آن هستند که این مهار -و به‌ عبارت درست‌‌تر پروسه تضعیف و انهدام توانمندی ملت را- دائمی نمایند و محورهای دیگر قدرت ملی ما را در مسیر این تضعیف و انهدام قرار دهند. عنوان نگرانی‌‌های تبلیغاتی آنان نظامی است، ولی اصل، مجموعه عظیمی از علوم و فنون است که ایران اسلامی را به قابلیت‌های چشمگیر در حوزه‌‌های متنوع زندگی می‌‌رساند. محور برجامیِ فعالیت‌‌های آمریکا و متحدان اروپائی‌اش در چنین مسیری است و معتقدند که با افزایش فشارها و استمرار آن و تقویت خط فکریِ استیصالِ داخلی، همان‌طور که موفق شدند توافق‌نامه سرتاپا خسارت، مملو از بی‌‌دقتی و خطاهای مهلک و فاحش را به مسئولان دولتی جمهوری اسلامی تحمیل کنند، دنباله آن را هم موفق می‌‌شوند. ‌با توجه به اینکه، هیچ قرینه‌ قابل‌اعتمادی مبنی بر تصمیم دولت آمریکا و متحدان غربی او برای «برداشتن» که هیچ، حتی تعلیقِ موقتِ تحریم‌های مصرح برجامی! علیه ایران در آینده نزدیک وجود ندارد، لذا انتظار طبیعی در ماه‌‌های پایانی عمر دولت محترم این است که برای تمهید مسیر جهت دولت جدید، تمام تعهدات برجامی را بدون اعلام خروج از آن، به‌‌طور موقت و در استقبال از دولت جدید در ایران معلق اعلام نماید تا دست دولت آینده در تعامل باز باشد. فراموش نکنیم که در اردوگاه دشمن، دولت ترامپ عملاً همین کار را برای دولت بایدن انجام داد».

ظرفیت‌های انهدام رژیم صهیونیستی فراهم شد

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به توان و جایگاه سپاه پاسداران در مقابله با تهدیدات ضد امنیت کشور افزود: «سپاه با تکیه بر قدرت لایزال الهی و به پشتوانه ملتی استوار، نشان داده است، هیچ قدرتی قادر به غلبه بر پاسداران عزیز نیست». سرلشکر باقری تصریح کرد: «ظرفیت‌های انهدام رژیم صهیونیستی و به فضل الهی حذف رژیم جعلی، کودک‌کش و منحوس از جغرافیای سیاسی منطقه فراهم شده است. ما امروز می‌توانیم در روز موعود در هر اندازه دلخواه، با هر مقیاسی و در هر شدتی بر کانون‌های تهدید و داشته‌های اردوگاه دشمنان هجوم ببریم».

بزرگ‌ترین شکست امنیتی رژیم صهیونیستی در برابر ایران

در آستانه برگزاری انتخابات در سرزمین‌های اشغالی، ایهود اولمرت، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در یک مقاله به نقد تند عملکرد دوران نخست‌وزیری نتانیاهو پرداخت و او را عامل بزرگ‌ترین شکست سیاسی و امنیتی تاریخ اسرائیل از بدو تأسیس معرفی کرد. اولمرت در این مقاله نوشت: «نتانیاهو پس از انتخابات ۲۰۰۹ تصمیم گرفت که جلوگیری از تبدیل ایران به یک قدرت هسته‌ای را در رأس لیست اولویت‌های دولت خود قرار دهد. نتانیاهو فکر می‌کرد که او تعیین‌کننده تمامی اهداف مبارزه‌جویانه اسرائیل و کل جامعه جهانی است؛ اما اقدامات وی منجر به شکستی کامل شد، بزرگ‌ترین و دردناک‌ترین شکست سیاسی امنیتی اسرائیل از بدو تأسیس تاکنون. ایران حتی شروع به تولید موشک‌هایی کرده است که به آن امکان می‌دهد نقاط دور، ازجمله تمام اهداف استراتژیک ممکن در اسرائیل را مورد هدف قرار دهد».

تأثیر تبلیغات رسانه‌ای بر ذهنیت‌سازی آمریکایی‌ها

نظرسنجی موسسه گالوپ نشان داد که حدود نیمی از آمریکایی‌ها بر این باورند که چین، بزرگ‌ترین دشمن این کشور است. این رقم نسبت به سال 2020 دو برابر شده است. 26 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی «روسیه» را بزرگ‌ترین دشمن خواندند. این رقم سال گذشته میلادی 23 درصد بود. 9 درصد نیز کره شمالی را بزرگ‌ترین تهدید لقب دادند درحالی‌که در سال 2020 این رقم 12 درصد بود. نیمی از آمریکایی‌ها همچنین چین را «بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی جهان» دانسته‌اند. آمریکا مدت‌هاست که در تلاش است با تبلیغات رسانه‌ای، چین را بزرگ‌ترین تهدید برای منافع خود در جهان نشان دهد.

اخبار کوتاه

می‌توانیم طی هشت سال یک کشور صنعتی شویم!/ «ابراهیم رزاقی» استاد برجسته علم اقتصاد با ابراز گلایه از سیاست‌های اقتصادی دولت و حرکت آن در مسیر اقتصاد لیبرالی که منجر به افزایش فشارها بر زندگی مردم شده است، افزود: «تردید ندارم که اگر از پس انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده دولتی جهادی و انقلابی روی کار بیاید، بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود و اصلاً دور از ذهن نیست که ظرف هشت سال ایران به کشوری صنعتی تبدیل شود».

چرا ترامپ خود را از «مکانیسم ماشه» محروم کرد؟/ «علی طیب‌نیا» وزیر اقتصاد دولت اول روحانی با مثبت ارزیابی کردن اقدامات بانک مرکزی در دوره تحریم‌های حداکثری آمریکا، گفت: «در دوره خروج آمریکا از برجام یک سؤال این بود که چرا با خروج از برجام خود را از امتیاز استفاده از مکانیسم ماشه محروم می‌کنند، بعدها معلوم شد که فکر می‌کردند تحریم‌ها خیلی زود اقتصاد ایران را درهم می‌شکند. انصافاً تلاش‌های بانک مرکزی جلوی این اتفاق را گرفت».

حکم «طبری» قطعی شد/ سخنگوی قوه‌قضاییه خبر داد: «در روزهای اخیر در دیوان عالی کشور، حکم نهایی قطعی در مورد اکبر طبری صادر شده و محکومیت او در ارتباط با سردستگی باند ارتشا، حکم ۳۱ سال حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی و همچنین استرداد اموال تأیید شد». طبری مدیرکل سابق امور مالی و معاون اجرایی سابق قوه قضائیه بود که هفت روز بعد از روی کار آمدن رئیسی در قوه قضائیه، به جرم سردستگی شبکه رشوه‌گیری و اخذ رشوه‌های متعدد دستگیر شد.

ورود مسافر از ۳۲ کشور به ایران ممنوع شد/ وزیر راه اعلام کرد: «ورود مسافر از ۳۲ کشور ازجمله انگلیس به ایران، چه به‌صورت مستقیم و چه به صورتی ارتباطی، ممنوع است و تمامی پروازها به این کشورها لغو شده‌اند. با توجه به شرایط جدید، در ستاد ملی مصوب شد ورود اتباع غیرایرانی از عراق به کشور به مدت دو هفته تعلیق شده و ورود ایرانی‌های بالای ۸ سال صرفاً با انجام تست مجدد PCR در فرودگاه انجام خواهد شد».

حقوق مجلسی‌ها در 1400/ سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس خبر داد: «حقوق نمایندگان همان میزان ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان با توجه به مؤلفه‌های مؤثر در حقوقشان است. همه نمایندگان ودیعه مسکن و هزینه خودرو را نگرفته‌اند و کسانی که به این ودیعه نیاز داشتند، در حد نیاز استفاده کرده‌اند. با توجه به اتفاقات اخیر درباره خودروها، این وسایل هم به‌صورت امانی در اختیار نمایندگان قرار گرفته است».

رکورد اشتغالزایی زندانیان/ برای اولین‎بار، سازمان زندان‎ها به رکورد ۵۴ درصدی اشتغال‎زایی زندانیان دست‎یافته که در تاریخ این سازمان بی‎سابقه بوده است. این زندانیان ضمن یاد گرفتن یک مهارت و سرگرم شدن در ایام زندان، مزد دریافت کرده و به اقتصاد خود و جامعه هم کمک می‎کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات