صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۳۰۷۷۱

انتخابات تراز نظام اسلامي

نظام اسلامي به تمامي انتخابات‌ها به عنوان فرصتي براي تقويت ارکان نظام مردم‌سالار ديني نگاه کرده و خواهان آن است که انتخابات به شايسته‌ترين حالت برگزار گردد. به واقع با برگزاري انتخابات مطلوب نظام اسلامي است که حيات مردم‌سالاري ديني قوت مي‌گيرد.

انتخابات شايسته البته داراي مولفه‌ها و شاخصه‌هايي است که رهبر فرزانه انقلاب اسلامي در طول سال‌هاي متمادي تلاش کرده‌اند تا ابعاد آن را شرح دهند و در هر انتخاباتي به تحقق آن شاخص‌ها تأکيد ورزيده‌اند. توجه به اين شاخص‌ها مي‌تواند جهت فعاليت دغدغه‌مندان نظام اسلامي را در انتخابات آتي نيز معين سازد. به واقع همه تلاش‌ها و برنامه‌ها بايد در جهت تحقق چنين انتخاباتي صورت گيرد. مهمترين شاخص‌هاي انتخابات مطلوب و تراز انقلاب اسلامي  به اين شرح است:

 

1- مشارکت حداکثري در انتخابات

شايد مهم‌ترين ملاحظه مورد توجه رهبر معظم انقلاب اسلامي در انتخابات‌ها، مسئله «مشارکت حداکثري» و حضور گسترده ملت در پاي صندوق‌هاي رأي باشد. معظم له از اين اصل به عنوان يک راهبرد اساسي چنين ياد مي‌کنند: «آنچه كه بايد به عنوان راهبرد اساسي مورد نظر همه باشد، عبارت است از حضور حد اكثري مردم. بايد شركت مردم در انتخابات رياست جمهوري آينده كه ان‌شاء اللّه جزو حماسه‏هاي ملي خواهد شد، شركتي باشد كه دشمن را از دست‏اندازي به ايران اسلامي و ملت سرافراز ايران مأيوس كند.» (24/8/1383)

مشارکت گسترده ملت در انتخابات آنقدر بااهميت است که معظم‌له در اجتماع بزرگ مردم جيرفت‏، با صراحت اعلام مي‌دارند: «من بارها گفته‏ام كه اصل حضور مردم در انتخابات، حتّي از انتخاب اصلح هم مهم‏تر است؛ اگرچه انتخاب اصلح هم بسيار اهميت دارد.» (17/2/1384)

اين تأکيد برخاسته از عمق باوري است که معظم‌له به جايگاه مردم در نظام اسلامي داشته، به نحوي که از تعبير «نظام مردم‌سالاري ديني»ش براي حکومت اسلامي ياد مي‌کنند. در نگاه ايشان چنين حضور گسترده‌اي رمز بقا و تداوم انقلاب اسلامي است چرا که جمهوري اسلامي متکي بر رأي و اعتماد به ملت شکل گرفته است. معظم‌له در آستانه انتخابات رياست جمهوري نهم در صحن جامع رضوي به اين حقيقت چنين اشاره مي‌کنند: «يكي اينكه حضور آگاهانه در انتخابات رياست جمهوري و انتخاب هوشمندانه از سوي آحاد مردم، يك مشاركت در سرنوشت كشور است. كشور ما متكي به آراء مردم است. علت اينكه دشمنان ملت و طمع‏ورزان به اين آب و خاك نتوانسته‏اند در طول بيست و شش سال گذشته گزندي وارد كنند، حضور و اراده و مشاركت مردم در صحنه‏هاي مختلف بوده است. راه‏پيمايي‏هاي شما در بيست و دوم بهمن يا در روز قدس و شركت شما در انتخابات‏هاي گوناگونِ سال‌هاي گذشته، اين كشور را بيمه كرده است. مشاركت در سرنوشت كشور علاوه بر اينكه در اداره و تعيين مديريت كشور نقش دارد، در خنثي كردن دشمني دشمنان هم بزرگ‌ترين نقش را ايفا مي‏كند.» (1/1/1384)

معظم له در ديدار با استادان و دانشجويان در دانشگاه علم و صنعت‏، در جمله معترضه‌اي مي فرمايند: «اعتماد به مردم، عقيده‏ واقعي به مشاركت مردم. بعضي‏ها اسم مردم را مي‏آورند؛ اما حقيقتاً اعتقادي به مشاركت مردم ندارند. بعضي اسم مردم را مي‏آورند؛ اما به مردم اعتماد ندارند. بناي جمهوري اسلامي بر اعتماد به مردم و اعتقاد به مشاركت مردم است. بناي جمهوري اسلامي بر اعتماد به مردم و اعتقاد به مشاركت مردم است.» (24/9/ 1387)

رهبر معظم انقلاب در قبل از انتخابات دهم رياست جمهوري با صراحت از تلاش مستمر و تمام عيار دشمنان انقلاب اسلامي براي ممانعت از برگزاري انتخابات و سرد و بي‌روح کردن آن سخن به ميان آورده و در سفر به کردستان مي‌فرمايند: «در درجه‏ اول، هدف‌شان تعطيل شدن انتخابات است كه انتخابات نباشد. در يك دوره‏اي سعي كردند انتخابات مجلس شوراي اسلامي را به انواع و اقسام حيله‏ها متوقف كنند. خداي متعال نخواست و اراده‏ مردان مؤمن نگذاشت؛ نتوانستند. از اين مأيوسند كه انتخابات را به كلي تعطيل كنند. در درجه‏ بعد، هدف‌شان اين است كه انتخابات سبك و سرد برگزار بشود. مي‌خواهند ملت ايران حضور فعالي در انتخابات نداشته باشد.»  (22/2/1388)

معظم‌له اصل مشارکت حداکثري مردم در انتخابات را راهبردي براي خنثي سازي سناريوي دشمن مي‌داند و به عنوان نمونه در خطبه‏هاي نماز جمعه تهران با صراحت در ضرورت مقابله با سناريوي دشمن مي‌فرمايند: «چرا دشمن اين قدر هزينه و اصرار مي‏كند كه انتخابات رياست جمهوري را خلوت كند؟ آيا از اين تلاش مذبوحانه‏ دشمن، نبايد فهميد كه حضور در سرِ صندوق‌هاي رأي و انتخابات، مشت محكمي به دهان آنهاست؟ آيا از اين ترفند محكوم به شكست، نبايد فهميد كه دشمن از حضور مردم در صحنه ناراضي است؟ اين خود، راه بسيار روشن و تعيين‏كننده‏اي است.» (14/3/1372)

ايشان از دانشجويان بسيجي چنين مطالبه دارند که: «تلاش شما بايد اين باشد كه مشاركت را به معناي حقيقي كلمه حداكثري كنيد.»(5/3/1384) و در مقام يک مرجع عاليقدر اعلام مي‌دارند که «هر كسي به استحكام اين نظام علاقه‏ مند است، هر كه به اسلام علاقه‏مند است، هر كه به ملت ايران علاقه‏ مند است، براي او عقلاً و شرعاً واجب است كه در اين انتخابات شركت كند.»(14/3/1388)

 

2- آرامش در انتخابات

حفظ آرامش انتخابات يکي از دغد‌غه‌هايي مهم رهبري در تمامي انتخابات بوده است که همواره با رهنمودهاي خود نسبت به حفظ آن تأکيد داشته‌اند. از منظر ايشان انتخابات همواره بايد مظهر وحدت و انسجام ملي باشد و لازمه و نشانه آن وجود آرامش درانتخابات است. تشنج، درگيري و ناامن سازي فضاي انتخاباتي، اقداماتي است که از تبديل فرصت انتخاباتي به تهديدي براي انسجام و امنيت ملي کشور حکايت دارد. اقدامي که معمولا با تحرکات و سناريوهاي طرح‌ريزي شده در بيرون از مرزها و حمايت ايادي داخلي دشمن و غفلت و سوء تدبير جناح‌هاي سياسي داخلي و گاه هواداران نامزدها به‌وجود مي‌آيد. در آستانه انتخابات مجلس ششم از وجود دست‌هايي براي ايجاد اختلاف و تشنج در انتخابات چنين سخن مي‌گويند: «احتمالاً دست‎هايي در كار است كه در آستانه‌ انتخابات، محيط كشور را محيط متشنّج كند؛ اگر نتواند تشنّج عملي هم به‌وجود آورد، محيط تشنّج فكري و ذهني و بحران‌سازي مصنوعي كند. اين دست‌ها، دست‌هاي خدومي نيستند؛ دست‌هاي خودي‌ها نيستند؛ دست‌هاي بيگانه و دست‌هاي خائنند. ملت ايران بايد هشيار باشد و بحمداللَّه هست.» (18/10/1378)

و مدتي بعد تأکيد مي‌ورزند: «انتخابات بايد در فضاي آرام و با صفا انجام گيرد و دور از تشنّج و درگيري و فضاي نفرت باشد. بديهي است كه در همه جا نامزدهاي گوناگوني با آراء و عقايد و سلايق مختلفي هستند و مردم هم نگاه مي‌كنند و ان‌شاءاللَّه با شناسايي و با تدبّر انتخاب مي‌كنند و رأي خواهند داد. اين كار بايد در فضاي آرام انجام گيرد.» (26/11/1378)

 

3- سلامت انتخابات

يکي از دغدغه‌هاي مهم رهبر معظم انقلاب اسلامي مسئله سلامت انتخابات است. در نگاه ايشان رأي ملت امانتي است که در اختيار مسئولان امر قرار دارد و ايشان موظفند با تمام توان در حفظ و سلامت آن بکوشند. سلامت انتخابات هم به مرحله پيش از انتخابات و هم حين انتخابات و هم پس از انتخابات توجه دارد. به واقع تمام فرآيند انتخابات از زمان آغاز فعاليت سياسي جناحً‌‌‌ها تا اعلام و تائيد نتايج نهايي انتخابات بايد موردتوجه قرار گيرد.

در نگاه معظم له مسئول حفظ سلامت انتخابات نيز تنها ستاد انتخابات کشور و شوراي نگهبان نيستند، بلکه همه جناح‌هاي سياسي، نامزدهاي انتخاباتي، رسانه‌ها، هواداران و توده‌هاي رأي دهنده در اين ميان نقش خواهند داشت. به عنوان نمونه در سال 1385 رهبر معظم انقلاب در ديدار مسئولان و كارگزاران نظام جمهوري اسلامي با صراحت از اهميت سلامت انتخابات سخن به ميان آورده و مي‌فرمايند: «اولًا سلامت اين انتخابات‌ها مهم است، كه خوشبختانه مسئولان كشور به اين توجه دارند، ما هم هميشه تأكيد كرده‏ايم و حالا هم هست. بايد از آراي مردم به طور كامل صيانت بشود. در همين اندازه از لحاظ اهميت، حفظ سلامت فضاي انتخابات، قبل از شروع انتخابات است- مثل همين حالا كه به‏تدريج نام‏نويسي‏ها شروع شده و مقدمات انتخابات فراهم شده است و تا زمان انتخابات، زمان زيادي نمانده- كه بايستي سلامت فضا را حفظ كنيد. بعضي فضاي انتخابات را خراب مي‏كنند؛ تخريب كردن، اهانت كردن و خُرد كردن شخصيت‌هاي گوناگون، همه برخلاف اقتضاي سلامت انتخابات است. هم مطبوعات، هم راديو و تلويزيون، هم كساني كه به ابزارهاي گوناگون ارتباط جمعي ديگري مجهز هستند- رايانه‏ها و شيوه‏هاي رايانه‏اي- هم كساني كه يك منبري براي سخن گفتن دارند؛ مثل خطباي جمعه و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي؛ همه توجه داشته باشند كه «تخريب، فضاي انتخابات را خراب مي‏كند». شما از آن كسي كه به او علاقه‏منديد، دفاع كنيد؛ هيچ مانعي ندارد؛ اما به آن كسي كه رقيب اوست، مطلقا حمله نكنيد؛ تخريب نكنيد. اين تخريب و اين حرف زدنها و اهانت كردنها، نه حجيت دارد براي مستمعان، و نه جايز است؛ به خاطر اينكه فضا را خراب مي‏كند. بنابراين مسئله‏ي حفظ سلامت خودِ انتخابات و حفظ سلامت فضاي انتخابات، خيلي مهم است.»(18/ 7/ 1385)

متأسفانه در طول سال‌هاي اخير سلامت انتخابات از سوي بخشي از جريان‌هاي سياسي کشور که نتوانسته‌اند پيروز انتخابات باشند، مورد ترديد قرار گرفته است. اين خط از انتخابات سال 1384 آغاز شد و در سال 1388 با کليدخوردن سناريو کودتاي مخملين از سوي ستاد انتخابات موسوي و کروبي به اوج خود رسيد. اين در حالي است که اين مدعيان که انتخابات را به آشوب کشاندند و هيچ گاه حاضر نشدند مسير قانوني را براي اثبات ادعاي «تقلب در انتخابات» در پيش گيرند. اين روند حکايت از آن داشت که اين ادعا دروغي بيش نبوده و تنها با هدف فريب هواداران و کشاندن آنها به کف خيابان طراحي شده بود.

 

4- قانون‌گرايي در انتخابات

يکي از ارکان برگزاري انتخابات تراز انقلاب اسلامي، قانون‌گرايي و پايبندي به ضوابط قانوني است. اين قانون‌گرايي نيز از اصولي است که همه فعالان صحنه انتخابات از مجريان و ناظران و نامزدها تا هواداران و انتخاب کنندگان بايد بدان پايبند باشند. اين مسئله بارها به زبان مختلف توسط رهبر معظم انقلاب اسلامي در آستانه انتخابات گوشزد شده است. به عنوان نمونه ايشان در آستانه انتخابات مجلس هشتم مي‌فرمايند: «من به مجريان انتخابات توصيه كرده‏ام، الان هم توصيه مي‌كنم: بايد به شدت قانون را رعايت كنند. حد و مرز، قانون است. همه بايد الزامات قانوني را بپذيرند و تسليم الزامات قانوني بشوند. قانون حد فاصل حق و باطل است در حركت و مشي ملت و مسئولين. قانون را نبايد دور زد. اين بايد رعايت بشود.»(19/11/1386)

معظم‌له اعضاي شوراي نگهبان را از هرگونه تأثيرپذيري از سلايق و مذاق‌ها برحذر داشته و خطاب به ايشان مي‌فرمايند: «همان‌طور كه هميشه گفته‌ايم، در امر نظارت بايد قانون و موازينْ ملاك و معيار باشد و نه مذاقها و سلايق شخصي. مطلقاً دنبال مذاق شخصي نرويد و اين‌طور نباشد كه يك وقت انسان خودش تشخيص دهد كه اگر اين فرد در مجلس نباشد، براي مجلس خسارتي است؛ اگر اين شخص باشد، براي مجلس فايده‌اي دارد؛ آن‌گاه برخلاف موازين و مقرّرات، اين مذاق اعمال شود. بايد كاري كنيد كه بتوانيد پيش خداي متعال و بندگان او جوابگو باشيد. اگر از شما سؤال شد كه به چه مناسبت اين شخص را رد كرديد، شما بگوييد: پروردگارا! من ملزم بودم طبق مقرّرات عمل كنم. مقرّرات چنين گفت، من هم اين شخص را رد كردم؛ يا مقرّرات چنين گفت، من اين شخص را تأييد كردم؛ اما اين‌كه من اين‌گونه تشخيص دادم، من اين‌گونه فهميدم، من اين آدم را مضر دانستم، من اين آدم را مفيد دانستم؛ اينها قابل قبول نيست. اينها را نه خداي متعال قبول خواهد كرد، نه بندگان خدا. بايد طبق موازين و مقرّرات عمل كنيد. هيچ‌گونه ملاحظه‌اي نبايد مانع از اعمال مقرّرات شود.»(14/11/1374)

 

5- رقابتي بودن انتخابات

يکي از شاخص‌هاي انتخابات شايسته نظام اسلامي رقابتي بودن انتخابات است. رقابتي بودن بدين معنا که با تکثر و تعدد نامزدهايي انتخاباتي حق انتخابات و گزينش براي رأي‌دهندگان وجود داشته باشد. اين مسئله خود يکي از عوامل مؤثر در جدي شدن انتخابات و پرشور شدن آن خواهد بود که موجب افزايش اشتياق شرکت کنندگان در انتخابات خواهد شد.

توجه رهبر معظم انقلاب اسلامي به مسئله اهميت رقابتي بودن را مي‌توان در اين بخش از پيام معظم‌له که بعد از انتخابات رياست جمهوري هفتم صادر فرموده‌اند، به خوبي مشاهده کرد: «... از ساير نامزدهاي محترم رياست جمهوري كه با آمادگي و حضور خود در ميدان اين آزمايش الهي، بزرگ‌ترين كمك را به ايجاد رقابت انتخاباتي و انگيزه بخشيدن به مردم كردند، صميمانه تشكر مي‌كنم. بي‌شك بدون حضور افكار و سليقه‌ها و منش‌هاي متنوع در صحنه نامزدي رياست جمهوري، اين موج عظيم حضور ملي پديدار نمي‌گشت و اين افتخار براي ملت ايران به ثبت نمي‌رسيد.» (3/3/1376)

مبتني بر اظهارات فوق به خوبي آشکار مي‌شود که معظم له يکي از شروط باشکوه برگزار شدن انتخابات را وجود تکثر و رقابتي بودن انتخابات مي‌دانند و با همين باور است که ايشان درخواست دارند: «آن كساني كه نظام، اسلام، قانون اساسي و امام را قبول دارند، بايد به ميدان رقابت بيايند؛ منتها رقابت سالم و نه رقابت لجوجانه و عنادآميز.»(18/10/1382)

البته هدف از اين رقابت است که مي‌تواند مثبت و منفي بودن آن را مشخص کند، چرا که مبتني بر تأکيدات معظم له «در اسلام براي قبضه كردن قدرت، رقابتي وجود ندارد. اين را از آن جهت مي‌گويم كه عده‌اي تنها براي كسب قدرت سياسي تلاش مي‌كنند و به رقابت مشغولند. بنابراين رقابت صحيح، مشروع و مقبول، رقابت در خدمت‌رساني به مردم است.»(1/1/1382)

نبايد فراموش کرد که يکي از خطوط اصلي دشمنان انقلاب اسلامي القاي صوري بودن انتخابات در ايران است که با هدف فشار به شوراي نگهبان و کاهش مشارکت سياسي دنبال مي‌شود. اين در حالي است که همواره انتخابات در جمهوري اسلامي با حضور گرايش‌هاي مختلف برگزار شده است.

 

6- فراگير بودن انتخابات

يکي ديگر از مؤلفه‌هاي موثر در رسيدن به انتخابات تراز جمهوري اسلامي، فراهم آوردن بستري براي حضور همه استعدادها و گرايش‌هايي است که به قانون اساسي و آرمان‌هاي ملت اعتقاد داشته و براي اداره کشور برنامه دارند. به واقع انتخابات شايسته و حقيقي به صرف تعدد نامزدها حاصل نخواهد شد، بلکه لازمه اين تعدد، تکثر و تنوع افراد و سليقه‌ها و گرايش‌ها خواهد بود که امکان انتخاب‌هاي مختلف را براي مردم فراهم خواهد آورد.

دغدغه‌ به‌کارگيري همه نيروها در مديريت کشور و فراهم آوردن حضور آنها در رقابت انتخاباتي و به نوعي برگزاري انتخاباتي فراگير با حضور همه گرايش‌هاي سياسي به رسميت شناخته شده در قانون را مي‌توان در اين توصيه حکيم فرزانه انقلاب اسلامي به اعضاي هيئت مركزي نظارت بر انتخابات چهارمين دوره‌ مجلس شوراي اسلامي مشاهده کرد که معظم له فرمودند: «هرچه افراد از جهات و جناح‌هاي مختلف بيشتر در انتخابات شركت كنند، اين براي نظام بهتر است؛ براي شوراي نگهبان هم بهتر است. ما بايد كاري كنيم كه اين امكان و وسيله براي ورود اشخاصِ بيشتر فراهم بشود. نبايد طوري باشد كه يك جريان، ولو در يك شهر خاص، احساس بكند كه در اين انتخابات وارد نيست؛ بايد طوري باشد كه در همه جا همه احساس كنند كه مي‌توانند آن فرد مورد نظر خودشان را واقعاً آزادانه انتخاب بكنند؛ يعني شوراي نگهبان و حركتي كه در اين مقطع انجام مي‌دهد، بايد مظهر و آينه‌ اعتماد عمومي باشد.» (4/12/1370) و بر همين اساس بود که ايشان در انتخابات رياست جمهوري نهم بعد از اينکه شوراي نگهبان آقايان مصطفي معين و محسن مهرعليزاده را رد صلاحيت کرد، با نگارش نامه‌اي به شوراي نگهبان دستور تجديد نظر در اين مسئله را صادر فرمودند.

البته اين تکثر و تنوع بايد داراي چارچوبي باشد که از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامي «اعتقاد به نظام اسلامي، اسلام، قانون اساسي و حضرت امام(ره)» شروط لازم براي آن است. به واقع اين دايره فراگيري تنها جريان‌ها و گروه‌هاي سياسي را در بر مي گيرد كه در نظر و عمل پايبندي خود را به انقلاب اسلامي و قانون اساسي و منافع ملي ثابت كرده باشند كه در قانون اساسي وظيفه تشخيص آن بر عهده شوراي نگهبان گذاشته شده است. جريان‌هاي سياسي كه مرزهاي خودي و غيرخودي را در نورديده و براي ضربه زدن به نظام اسلامي اردوگاه واحدي را با ضدانقلاب (هرچند موقت) تشكيل داده‌اند و كساني كه براي پيشبرد اهداف خود از تحصن و خانه نشيني براي فشار بر نظام اسلامي بهره برده‌اند، بايد براي بازگشت به دايره فراخ نيروهاي خود در مقابل رفتار سياسي خود به ملت و نظام اسلامي پاسخگو باشند.

 

7- اخلاقي بودن انتخابات

يکي ديگر از شاخص‌هاي مورد تأکيد رهبر معظم انقلاب توجه به سلامت رقابت‌هاي انتخاباتي است که تحقق آن در گرو رعايت اخلاق در ميدان رقابت‌هاست. توجه به مسائلي از قبيل پرهيز از دروغ، تهمت و افترا، تخريب، بزرگنمايي مشکلات، اسراف، هزينه‌کردهاي غيرشرعي، دادن وعده‌هاي غيرواقعي، خريد رأي و ... نمونه‌اي از دغدغه‌هايي است که توجه به آن مي‌تواند متضمن سلامت انتخابات باشد. اين اصول در سطوح مختلف رقابت انتخاباتي همچون تبليغات، مناظرات و گفت‌وگوها و مصاحبه‌ها با رسانه‌هاي مختلف، يادداشت‌ها و تحليل‌هاي مطبوعات وابسته به جريان‌هاي سياسي و همچنين رقابت نزد طرفداران و هواداران بايد مورد توجه قرار گيرد.

رهبر معظم انقلاب قبل از برگزاري انتخابات مجلس هشتم مي فرمايند: «در همين انتخابات اگر بد عمل بكنيم، به هم بد بگوييم، با هم كينه‏ورزي كنيم، به يكديگر تهمت بزنيم، برخلاف قوانين و مقررات رفتار كنيم، مي‌تواند وسيله‏ سقوط و ضعف و انحطاط باشد؛ دست خود ماست؛ امتحان الهي است.» (21/7/1386)

رهبري همه فعالان انتخابات را از تخريب رقبا منع کرده و تأکيد دارند: «نامزدهاي انتخاباتي به يکديگر اهانت نکنند؛ خب، جنابعالي نامزد هستيد، معتقديد که آدم صالحي هستيد، آدم برجسته‌اي هستيد؛ بسيار خوب، از خودتان هرچه مي‌خواهيد تعريف کنيد بکنيد امّا به رقيب‌تان اهانت نکنيد، به رقيب‌تان تهمت نزنيد، از رقيب‌تان غيبت هم نکنيد؛ تهمت و افترا يعني نسبتي بدهيد که واقعيت ندارد، [امّا] غيبت يعني نسبتي بدهيد که واقعيت دارد؛ غيبت هم نبايد بکنيد.» (30/10/1394)

معظم‌له در انتخابات دهم رياست جمهوري با تأکيدات بيشتري بر مسئله رعايت اخلاق و قانون از سوي نامزدهاي انتخاباتي تأکيد کردند و فرمودند: « نامزدهاي محترم توجه داشته باشند: اذهان عمومي را تخريب نكنند. اين همه نسبت خلاف دادن به اين و آن، تخريب كننده‏ اذهان مردم است؛ واقعيت هم ندارد؛ خلاف واقع هم هست.» (22/2/1388) همچنين خطاب به هواداران نامزدها مي‌فرمايند: «هر كدام از نامزدهاي محترم هم طرفداراني دارند. بعضي‏ها از اين طرفداران متعصب هم هستند، خيلي علاقه‏مند سرسختند به آن نامزد خودشان. خيلي خوب، باشند، حرفي نيست؛ اما مواظب باشيد، مراقب باشيد كه اين علاقه‏مندي‏ها به اصطكاك نينجامد؛ به اغتشاش نينجامد.»(14/3/1388)

 

8- اصلح‌گزيني در انتخابات

يکي از شاخص‌هاي انتخابات تراز انقلاب اسلامي آن است که فرآيند انتخابات به نحوي باشد که در نهايت شايستگان و اصلحان بر مسند قدرت تکيه زنند. اين مسئله رمز تعالي و ارتقاي نظام اسلامي است که در آموزه‎‌هاي ديني نيز فراوان بر آن تأکيد شده است. رهبر معظم انقلاب در تمامي انتخابات گذشته بر ضرورت انتخاب اصلح تأکيد داشته‌اند. ايشان با صراحت اعلام مي‌دارند كه «مردم بايد به فكر شناخت اصلح باشند؛ چون امر كوچكي نيست.»(11/2/1380)

رهبر معظم انقلاب معتقدند: «آنچه كه براي مردم در اين انتخابات و همه‏ گزينش‌هاي ملي و انتخابات‌ها مهم است، اين است كه سطح كارآمدي نظام روز به روز ارتقا پيدا كند؛ اين اساس مسئله است. اگر مردم دنبال رئيس‏جمهور يا دنبال نماينده‏ مجلس مي‏گردند يا دنبال ديگر كساني هستند كه مي‏خواهند آنها را با انتخاب تعيين كنند، در پي آن هستند كه انسان‌هاي كارآمدي را بر اريكه‏ مسئوليت بنشانند تا آنها بتوانند سطح كارآمدي نظام را افزايش بدهند و مشكلات مادي و معنوي مردم را حل كنند؛ اين خواست مردم است. حالا گروه‌ها و احزاب و عناصر سياسي هم هركدام نقطه‏نظرهايي دارند؛ آن نقطه‏نظرات براي خودشان است.»(24/ 8/ 1383) لذاست كه توجه و تأكيد بر انتخاب اصلح معنا مي‌يابد.

البته اين امر در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامي به مردم واگذار شده است نه به مسئولان و نخبگان! معظم‌له به اين وظيفه خطير مردم در نظام مردم‌سالاري ديني چنين چنين اشاره دارند: «البته هركس صلاحيتش در مراكز قانوني تأييد شود، صالح‏ است؛ اما بايد در بين صالح‏ها گشت و صالح‏تر را پيدا و او را انتخاب كرد. اين، هنر شما مردم است.» (17/2/1384)

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات