صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۳۴۷۳۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۶ آذر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) من پیشنهاد می‌کنم یکی از مسائلی که مورد تکیه و توجّه و تعمیق واقع می‌شود، مسئله هوش مصنوعی باشد که در اداره آینده دنیا نقش خواهد داشت. باید کاری کنیم که ما در دنیا حداقل در [بین]ده کشور اوّل در مورد هوش مصنوعی قرار بگیریم که امروز نیستیم. (۲۶/۰۸/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز       

پایان کار کشاورزان، آغاز فعالیت براندازان!

در سه ماه گذشته جریان ضدانقلاب داخلی و خارجی در یک هجمه عظیم رسانه‌ای و با ترند سازی‌های توییتری از مرکز منافقین در آلبانی به دنبال خشونت‌آفرینی در آبان ماه بودند، اما چون موفق نشدند به صرافت افتادند که از اغتشاشات براندازانه آبان به سمت حمایت مشکوک از کشاورزان در اصفهان، خوزستان، چهارمحال و ... بروند. روز گذشته پس از پایان اعتراض‌های کشاورزان در بستر رودخانه زاینده‌رود، برخی از افراد مشکوک اقدام به اغتشاش کردند که مورد استقبال جریان ضدانقلاب قرار گرفت.

به دنبال چه هستند؟ 1- به دلیل خشک‌سالی‌های برخی از مناطق مرکزی کشور و انتقال آب برای غلبه بر کمبودها در این مناطق، همواره تجمعاتی در ۱۵ سال گذشته رخ داده است اما در هیچ‌کدام از این تجمعات شاهد درگیری کشاورزان و مردم معترض با مأموران نبوده‌ایم. 2- اما در شرایطی که کشاورزان تصمیم می‌گیرند که اعتراض‌ها پایان یابد و پیگیری خواسته‌ها در یک بستر مناسبی پیگیری شود، عده‌ای با درگیری با پلیس و آتش زدن چادرهای کشاورزان، اقداماتی را مرتکب می‌شوند تا جو آرام پیگیری مطالبات به تشنج و درگیری کشانده شود، نقشه شومی که موجب شد تا کشاورزان هوشیار فوراً از عاملین این نوع رفتارها اعلام برائت کنند. 3- در شرایطی که قدرت‌های غربی در مقابل دولت انقلابی و ایستادگی آن بر سر منافع ملت ایران در موضوع پرونده هسته‌ای و برجام قرار دارند، اکنون فعالیت منافقین داخلی و خارجی برای به دست گرفتن دست برتر در مذاکرات، شدت گرفته و می‌خواهند به بهانه کم‌آبی و یا موضوعاتی ازاین‌دست، سلسله اجتماعاتی را در داخل کشور و در آستانه شروع مذاکرات وین فعال کنند. 4- هدف برخی فراخوان‌های خارجی برای خرابکاری، کمک به کشاورزان نیست، بلکه ممانعت از حل مطالبات کشاورزان و ایجاد اختلافات قومی و استانی در راستای تداوم مشکلات مردم و تداوم نارضایتی و فراهم ماندن بستر سوءاستفاده است. 5- تخریب زیرساخت‌های آب‌رسانی به استان یزد توسط بولدوزر و قطعی چندساعته آب مردم شهرهای میبد و اردکان، نشان از عملیات جدید جریان‌های معاند برای درگیر کردن استان‌ها و شهرها با همدیگر است. 6- قطعاً کسانی که در سال‌های اخیر همواره آمریکا را تشویق به حمله نظامی به ایران و تشدید تحریم‌ها علیه مردم ایران (حتی بیماران) کرده‌اند، نمی‌توان آن‌ها را خیرخواه مردم دانست. آنان گرگ‌هایی در پوستین گوسفندند که براندازی را در قالب حمایت از کشاورزان دنبال می‌کنند. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼گزارش روز                   

سبک «متناقض» مدیرکل آژانس

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی در نخستین اظهارات خود پس از بازگشت از ایران بیان داشته گفت‌وگوهای او درباره مسائل باقی‌مانده پادمانی «بی‌نتیجه» بوده است. گروسی طی سخنانی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی مدعی شده است: «مذاکرات موفقیت‌آمیز نبود. من خواهان احیای ظرفیت نظارت و بازرسی‌‌های موردنیاز آژانس هستم. خواهان احیای دوربین‌های آژانس، سرویس و تعمیر تجهیزات آژانس و تمامی این چیزها هستم و مسئله دیگر این است که موضوعات باقیمانده‌ای در مسائل پادمانی داریم». این سخنان در حالی است که وی پیش‌ازاین چندین بار در تهران و در دیدار با مقامات ایرانی تأکید کرده هیچ انحرافی در برنامه‌های هسته‌ای ایران وجود ندارد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران طبق معاهدات و ضوابط در حال انجام است؛ اظهاراتی که او در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان هم تکرار کرده و گفته بود رویکرد آژانس در قبال برنامه اتمی ایران، فنی، حرفه‌ای و بی‌طرفانه است!

گزاره تحلیلی: مدیرکل آژانس در سفر قبلی خود هم بعد از بازگشت به وین، ایران را متهم کرد که همکاری خوبی با آژانش ندارد! اگر منظور از همکاری خوب، بازرسی از مجتمع تسا (که در تیرماه در آن اقدام خرابکارانه صورت گرفت) است، به نقل از رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان باید گفت، «در مجتمع تسا مواد هسته‌ای وجود ندارد و این کارگاه مشمول قوانین پادمانی نبوده و در آینده هم نخواهد شد. مجتمع تسا کرج مرکز تولید سانتریفیوژهای پیشرفته با ظرفیت بالاست و برای این کار هم نیازی نیست تا جمهوری اسلامی از نهادی اجازه بگیرد، چون طبق ماده چهار NPT این فعالیت‌ها حق ایران است». البته در کارگاه کرج دوربین‌هایی نصب شده است که هر ۱۰ ثانیه یک فریم‌ تصویر را ثبت و آرشیو می‌کنند و در صورت نیاز یا وجود اختلاف به این تصاویر رجوع می‌شود که این تصاویر هم بر اساس قانون اقدام راهبردی به آژانس داده نمی‌شود و هم‌اکنون نظارتی بر آن‌ها ندارند. برنامه هسته‌ای ایران از یک روند مسالمت‌آمیز و قانونی برخوردار بوده و طبق ضوابط آژانس بین‌المللی عمل می‌کند. این در حالی است که آقای گروسی که یک شخصیت تأثیرپذیر داشته و مورد اعتماد رژیم صهیونیستی، آمریکا و اروپایی‌هاست، علاقه عجیبی به سیاسی کردن برنامه هسته‌ای ایران دارد! ایشان یک سبک «متناقض» دارد؛ موقعی که در تهران است، برنامه اتمی ایران را حرفه‌ای، بی‌طرفانه، فنی، مسالمت‌آمیز و در کمال اطمینان و سلامت نامیده و مذاکراتش با مقامات ایرانی را بسیار سازنده توصیف می‌کند؛ اما زمانی که از ایران برمی‌گردد خلاف صحبت‌هایی که در تهران داشته است، لفاظی نموده و سعی در سیاسی کردن برنامه هسته‌ای ایران می‌کند! دو سفر اخیر او به ایران گویای این واقعیت است. (نویسنده: حمید خوش‌آیند)

▼خبر ویژه                

چرا ضدانقلاب در آستانه مذاکرات تشنه اغتشاش است؟

کشورهای غربی و امپراتوری‌های رسانه‌ای وابسته به آن‌ها به «آشوب» در داخل کشور نیاز دارند تا بتوانند در مذاکرات آن را به‌عنوان شاخصی از اثرگذاری تحریم‌ها معرفی کرده و سپس از آن به‌عنوان یک برگ چانه‌زنی برای تداوم جنگ اقتصادی علیه ملت ایران استفاده کنند. یک روال قابل‌بررسی در چنین تجمعاتی این بوده که گروه‌های آشوب‌طلب بلافاصله به آن‌ها ورود می‌کنند و با سردادن شعارهای ساختارشکنانه و توسل به روش‌های خشونت‌آمیز سعی می‌کنند خواسته‌های مردم را از مسیر اصلی خود منحرف کرده و آن را جریانی ضدنظام جلوه دهند؛ اما این اتفاقی است که علی‌رغم اجرای سیاست «فشار حداکثری»، رخ نداده و ایران به لطف مقاومت مردم، شدیدترین اثرات یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی را پشت سر گذاشته است.

▼ اخبار

نقشه راه دولت در موضوع برجام

درحالی‌که فقط دو روز تا شروع مجدد مذاکرات وین باقی مانده است، مسئولین پرونده هسته‌ای کشورمان آخرین مواضع کشورمان در خصوص روند مذاکرات آتی و انتظارات از طرف‌های برجامی را به‌صراحت اعلام کردند و هماهنگی در بیان مواضع نشان از قطعی شدن نقشه راه دولت در موضوع برجام می‌دهد. وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با «جوزپ بورل» گفت: «اگر طرف‌های مقابل آماده بازگشت به تعهدات کامل خود و رفع تحریم‌ها باشند، دستیابی به یک توافق خوب و حتی فوری امکان‌پذیر است. باید تضمین جدی و کافی وجود داشته باشد که آمریکایی دوباره از برجام خارج نخواهد شد و غرب باید با رویکرد جدید و سازنده به وین بیاید». معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز در مصاحبه با روزنامه «ایندیپندنت» اعلام کرد: «لغو تمام تحریم‌های مربوط به برجام ازجمله تحریم‌های اعمال‌شده ذیل چارچوب کمپین فشار حداکثری، شرط لازم برای موفقیت مذاکرات است. درخواست برای تضمین از طرف دیگر برای عدم خروج از توافق، عدم اعمال تحریم‌های جدید و عدم بازگرداندن یا اعمال مجدد تحریم‌های قبلی با این هدف دنبال می‌شود که این احتمال خنثی شود که هرج‌ومرج سیاسی در ایالات‌متحده بر رفتارهای بین‌المللی این کشور تأثیر بگذارد». خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه هم از روشن بودن مواضع ایران در مذاکرات آتی خبر داد و اضافه کرد: «تمام تحریم‌های آمریکا باید به‌صورت یکجا، مؤثر، قابل راستی‌آزمایی و همراه با تضمین‌های عینی برداشته شود». رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در مراسم سالگرد شهادت شهید فخری زاده افزود: «کشورهای 1+5 به تعهداتشان عمل نکرده‌اند و مذاکرات برای بازگشت آن‌ها به تعهداتشان انجام می‌شود. دیگر شیوه مذاکره قبلی را برنمی‌تابیم و باید اطمینان یابیم که طرف‌های مقابل نیز به تعهداتشان عمل می‌کنند».

حقایق بی‌آبی در مرکز ایران!

در خصوص اینکه چرا استان‌های واقع‌شده در فلات مرکزی ایران دچار مشکلات ناشی از کم‌آبی شده‌اند، سخنان بسیاری بیان شده است؛ اما جای خالی طرح آمایش سرزمین، بارگذاری عجیب روی زاینده‌رود، نبود الگوی کشت و کشاورزی بی‌قاعده، آگاهی پایین برخی از مردم از وضعیت فعلی طرح‌های آبی و جایگزین شدن نگاه قبیله‌ای به آب به‌جای نگاه ملی، ۵ چالش مهم بوده که کمتر موردتوجه قرار گرفته‌اند. به‌عنوان‌مثال، در دو هفته اخیر در حالی شاهد اعتراض کشاورزان اصفهانی به نداشتن آب برای کشت پاییزه بودیم که استاندار این استان اعلام می‌کند: «متأسفانه داده‌های آماری نشان می‌دهد آب پشت سد زاینده‌رود تنها کفاف حدود ۱۰۰ روز را می‌دهد. در حال حاضر میزان خروجی آب از ورودی پیشی گرفته و در صورت ادامه این روند، عملاً در بعد آب شرب با مشکل حاد برخورد می‌کنیم». این مقام مسئول تأکید کرده است: «اولویت آب شرب است در صورت وجود مازاد، می‌توان آن را برای مصارف کشاورزی رهاسازی کرد». به نظر می‌رسد با توجه به میزان آب موجود در مرکز کشور، اصلاح الگوی کشت و مدیریت صحیح منابع آبی مهم‌ترین راهکار برای کاهش مشکلات در این حوزه باشد.

بلندگوی داخلی سلطنت‌طلبان خارج‌نشین!

هفته گذشته اظهارنظر کاملاً جعلی از قول معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور درباره موضوع افزایش جمعیت و فرزندآوری در برخی اکانت‌های مجازی منتشر شد. سازندگان این مطلب جعلی برای القای مستند و رسمی بودن این اظهارنظر، به جعل لوگوی تسنیم و انتشار مطلب به نام این خبرگزاری روی آورده بودند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این نقل‌قول جعلی نخستین بار از خارج از کشور و توسط صفحات افرادی که خود را سلطنت‌طلب و برانداز می‌خوانند منتشرشده امّا در داخل کشور افرادی مانند «محمدعلی ابطحی» رئیس دفتر آقای خاتمی در دوران ریاست‌جمهوری‌اش و «عبدالرضا داوری» از مشاوران سابق احمدی‌نژاد به گسترش این مطلب جعلی کمک کرده‌اند. عبدالرضا داوری در ادامه به جعلی بودن این اظهارنظر اعتراف کرده اما محمدعلی ابطحی که سابقه گسترش این جعلیات را پیشتر هم داشته، حتی حاضر به چنین کاری نشده است.

‌اخبار کوتاه

جنگ ترکیبی دشمن علیه ایران!/ وزیر اطلاعات خبر داد: «دشمن با به میدان آوردن همه توان و ظرفیت‌های رسانه‌ای خود یک جنگ ترکیبی علیه کشور را در دستور کار قرار داده است و به دنبال بهره‌برداری از هر چالش و فرصتی برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی است. به گفته دوست و دشمن حضور رئیس‌جمهور در میان مردم باعث رضایت‌مندی آن‌ها در شرایط سخت معیشتی شده است. اگر مردم احساس کنند که مسئولان دغدغه‌های آن‌ها را دارند با آن‌ها همراهی می‌کنند».

تنها کشور مستقل در دریاهای آزاد!/ فرمانده نیروی دریایی ارتش، طی سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه دیروز (۵ آذر) تهران با بیان اینکه امروز مرزهای کشور را حداقل دو هزار کیلومتر دورتر برده‌ایم و پرچم ایران را در عمق اقیانوس‌ها به اهتزاز درآورده‌ایم، گفت: «هم‌اکنون ناوگروه 79 رزمی در دریای سرخ در عمق اقیانوس هند در حال اسکورت دریانوردان و شناورهایی است که در حوزه اقتصادی در حال فعالیت هستند». امیر شهرام ایرانی خاطرنشان کرد: «ایران تنها کشوری است که نیروی دریایی آن با استقلال و بدون اینکه از ناوگروهی استفاده کند، امنیت را برای خطوط کشتیرانی خود برقرار کرده است».

ابوترابی‌فرد: بدنه سنگین اجرایی کشور فسادزاست/ امام‌ جمعه موقت تهران دیروز در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: «رسالت رئیس‌جمهور محترم، وزرای صمت، آموزش عالی، بهداشت و دستگاه‌های کلیدی و مدیریتی این است که راه را برای فناوری‌های نو و جدید در عرصه مدیریتی کشور باز کنند. شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور با این مقوله‌ها بیگانه هستند. با عزل یک مدیر هیچ مسئله‌ای در صنایع دولتی و خودروسازی حل نمی‌شود. ما باید در مسیر یک تحول قرار بگیریم و به واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی بپردازیم و نظارت دقیق داشته باشیم. بدنه سنگین اجرایی و مدیریتی کشور، فسادزاست».

تحریمی مؤثرتر از تحریم‌های خارجی!/ «محسن رضایی» معاون اقتصادی رئیس‎جمهور در بازدید از بندر شهید رجایی گفت: «حدود ۹ هزار کانتینر با حجم ۱۰۰ هزار تن کالا در این بندر بلاتکلیف است. چرخه معیوب نظام اداری سبب شده که کالایی که می‌آید به‌جای حمل یکسره و رسیدن به دست مردم، ماه‎ها اینجا بماند. زنجیره معیشت مردم بیش از تحریم خارجی، تحت تحریم داخلی است».

اعتراف آمریکا به دقت بالای موشک‌های ایران/ فرمانده نیروهای تروریست سنتکام اعلام کرد: «موشک‌های ایران از توان اثبات‌شده‌ای برای حمله دقیق به اهداف برخوردار هستند. ایرانی‌ها پلتفرم بسیار قابلی از موشک‌های بالستیک ساخته‎اند. در حمله به عین‎الأسد هم ما شانس آوردیم چون در حال انجام تمرین نظامی بودیم، نیروها را خارج کردیم و کسی کشته نشد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات