صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۳۷۲۱۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۱۰ اردیبهشت ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) قدس شریف همه مسلمانان جهان را فرامی‌خواند. حقیقت آن است که تا رژیم غاصب و جنایتکار صهیونیست بر قدس مسلط است، همه روز‌های سال را باید روز قدس دانست. (۰۹/۰۲/۱۴۰۱) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز             

پُربرکت‌ترین پدیده‌ منطقه!

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی روز قدس به فلسفه این روز و دستاوردهای گفتمان مقاومت پرداختند. یکی از بیانات ایشان که نیازمند دقت بیشتر است، این بود که فرمودند: «شکل‌گیری مقاومت پُربرکت‌ترین پدیده‌ی این منطقه بوده است». برای بحث و بررسی تأثیر گفتمان مقاومت، باید نگاهی به پیش از شکل‌گیری این گفتمان و تغییرات پس از آن داشت.

اگر به مناطقی که امروز ذیل گفتمان مقاومت تعریف می‌شوند نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم که سرزمین فلسطین پس از شکست فضاحت‌بار دولت‌های عربی در دو جنگ شش‌روزه و یوم کیپور، کاملاً ذیل سلطه صهیونیست‌ها قرار گرفت. این پیروزی صهیونیست‌ها باعث شد که در سال 1982 به فکر اشغال لبنان بیفتند. علاوه بر این ددمنشی صهیونیست‌ها در فلسطین و لبنان، دیگر مناطق غرب آسیا هم همین حس را تجربه می‌کردند؛ چنانچه عراق ذیل سلطه بعث به یک بازیچه غرب تبدیل شده بود، یمن بعد از حکومت امامان زیدی، محلی برای دخالت قدرت‌های بزرگ شده و به گفته عصام العماد، در حال رفتن به زیر سلطه وهابیت بود. دیگر نواحی منطقه هم‌چنین شرایطی را تجربه می‌کرد.

پیروزي انقلاب اسلامی که میشل فوکو از آن به «انقلابی با دست‌های تهی» و رابین رایت از آن به‌عنوان «آخرین انقلاب بزرگ» یاد می‌کند، موجب بروز تحول عظیمی در نظام بین‌الملل شد، تأثیر امام راحل(ره) در منطقه را باید شکل‌گیری نگاه نو به غرب پس از روی کار آمدن اندیشه‌های واپس‌گرایی مانند سلفیت تکفیری و خودفروختگی حکام مرتجع، احیاء و تقویت هویت دینی ملل، به جوشش درآمدن نهضت‌های اسلامی، استقلال‌خواهی مردم منطقه و ... تعریف نمود. شکل‌گیری گفتمان مقاومت ملهم و متأثر از نهضت امام(ره)، طبق فرموده رهبر معظم انقلاب «لبنان را از لوث وجود صهیونیست‌ها پاک کرد، عراق را از حلقوم آمریکا بیرون کشید و از شر داعش نجات داد، به مدافعان سوری در برابر نقشه‌های آمریکا مدد رساند، به مردم مقاوم یمن در جنگی که به آن‌ها تحمیل شده است یاری می‌رساند، با پنجه افکندن به موجودیت غاصبان صهیونیست به توفیق الهی آن‌ها را به زانو درمی‌آورد».

نکته پایانی: گسترش روزبه‌روز مقاومت در حالی است که ما شاهد افول قدرت صهیونیسم در منطقه هستیم و رژیمی که در دهه 60 و 70 میلادی اعراب را به ستوه آورده بود، امروز از درافتادن با گروه‌های کوچک مقاومت عاجز است؛ موضوعی که نویدبخش آینده‌ای روشن برای منطقه است.

(نویسنده: یعقوب ربیعی)

▼گزارش روز                          

سپاه فقط حرف نمی‌زند!

حتماً شنیده‌اید که می‌گویند حرف مرد یکی است؛ این روزها درگیری پنجه در پنجه شیرمردان سپاه با نیروهای تروریست آمریکا ورژیم صهیونیستی در دفاع از منافع کشور به گونه‌ای است که مصداق‌های این ضرب‌المثل قدیمی خود را به مردم بیشتر نشان می‌دهد؛ هنگامی که سپاه می‌گوید پاسخ تهدیدات را با سرب داغ می‌دهد، منتظر دستکش مخملین مذاکره نمی‌ماند و اهداف انقلاب اسلامی را با قدرت و صلابت دنبال می‌کند و حتی مسیر دیپلماسی را قدرتمندتر می‌کند. سپاه از موفقیت‌های خود در عملیات علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی کمتر سخن به میان می‌آورد اما همان‌جا هم که سخن می‌گوید، معادلات منطقه را جابجا می‌کند؛ مانند ناامن کردن منطقه برای حضور جاسوس خانه‌های رژیم صهیونیستی در اطراف کشور که به‌زودی برچیده خواهند شد و یا ناامن شدن فضای تل‌آویو توسط دو پهپاد مقاومت و تعقیب و گریز ناموفق جنگنده‌های این رژیم و ده‌ها عملیات موفق دیگر که بیان آن‌ها بر زبان و کاغذ جاری نشده است.

گزاره‌های خبری: شاید برای وزیر خارجه سابق کشورمان هم قدرت سپاه آن‌چنان ملموس نبود که گفته بود: «آمريکا که با يک بمبش می‌تواند تمام سيستم‌های نظامی ما را از کار بيندازد، از سيستم نظامی ما نمی‌ترسد!»؛ اما اکنون وزیر خارجه آمریکا در برابر رسانه‌ها به سیلی‌های مکرری که از سپاه می‌خورده، زبان به اعتراف گشوده و می‌گوید: «برای مدت قابل‌توجهی حمله‌ای به نیروی‌های ما نشده بود، برای (سردار) سلیمانی اشک نمی‌ریزیم؛ اما از زمانی که از توافق خارج شدیم، او را کشتیم و برچسب تروریستی به سپاه زدیم، حملات به ما تا ۴۰۰ درصد افزایش داشته است». همچنین تد کروز، سناتور آمریکایی ضد ایرانی، از هزینه‌های گزافی که سپاه برای آمریکا ایجاد کرده، می‌گوید: «سپاه در تلاش است مقامات پیشین دولت ترامپ را ترور کند. وزارت خارجه آمریکا ماهیانه دو میلیون دلار برای حفاظت از مقامات پیشین خرج می‌کند. وقتی به ایرانی‌ها گفته می‌شود در ازای رفع تحریم سپاه، دست از پیگیری برای ترور مقامات پیشین بکشید، پاسخ می‌دهند، نه...».

گزاره تحلیلی: در روزهای اخیر مبحث رفع تحریم‌های سپاه به موضوعی چالشی بین ایران و آمریکا تبدیل شده است. آمریکا به این نتیجه رسیده که به خاطر گنجاندن اسم سپاه در لیست تحریم‌ها، وضعیت دشوارتری پیدا کرده است و نه‌تنها سپاه ضعیف‌تر نشده، بلکه جسور و قوی‌تر نیز شده است؛ بنابراین آمریکا با عملیات روانی و جنگ شناختی، به دنبال آن است که موضوع سپاه را به‌عنوان تنها عامل و مانع رفع تحریم‌ها معرفی کند؛ اما مردم بهتر می‌دانند که آمریکا از ابتدای برجام هم به دنبال لغو تحریم‌ها نبود و اگر الآن مشت پرزور سپاه نبود، از مذاکره و برگشت به برجام نه‌تنها سخنی به میان نمی‌آورد، بلکه اکنون سخن از زمان حمله نظامی به ایران در میان بود! (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼خبر ویژه               

موشک‌هایی که سپاه در روز قدس به نمایش گذاشت!

موشک بالستیک زلزال در مراسم راهپیمایی روز قدس به نمایش گذاشته شد. برد موشک بالستیک زلزال بارشی، حدود ۳۰۰ کیلومترمربع است و از سر جنگی بارانی با وزنی معادل ۹۰۰ کیلوگرم برخوردار است. این موشک شکارچی تجهیزات پنهان دشمن نظیر جنگنده‌های استقراریافته بر روی باندها، سنگرها، آشیانه جنگنده‌ها و به‌ویژه باند‌های فرودگاهی است. همچنین موشک خیبرشکن، جدیدترین موشک بالستیک کشورمان است که در راهپیمایی دیروز به نمایش عموم گذاشته شد. این موشک با برد ۱۴۵۰ کیلومتر، دوربردترین موشک بالستیک تاکتیکی جهان است. در حاشیه راهپیمایی روز قدس، برخی موشک‌های محور مقاومت نیز شامل؛ موشک قاسم جهاد اسلامی فلسطین، موشک عیاش ۲۵۰ حماس فلسطین، موشک فاتح ۱۱۰ حزب‌الله لبنان، موشک تشرین ارتش سوریه، موشک جمال ۶۹ نجباء عراق، موشک قدس۲، انصارالله یمن به نمایش گذاشته شدند.

▼ اخبار

سید حسن نصرالله: این ملت به پیروزی در آینده بیشتر امید دارد

دبیرکل حزب‌الله لبنان به مناسبت روز جهانی قدس گفت: «هنگامی که بخواهیم قدرت خود را به رژیم صهیونیستی نشان دهیم، در بالاترین سطح آمادگی این کار را خواهیم کرد. هر حرکت ابلهانه از سوی این رژیم با پاسخ مستقیم ما مواجه خواهد شد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در صحبت‌های امروزشان بر تعهد جدی به‌منظور پشتیبانی از فلسطین و جنبش‌های مقاومت تأکید داشتند. عملیات‌های یک‌جانبه، سطح شکننده و ضعیف امنیتی رژیم صهیونیستی و ناتوانی سرویس‌های امنیتی «اسرائیل» را در کشف مجاهدین، آشکار کرد. این عملیات‌ها اعتماد اسرائیلی‌ها به ارتش و دولتشان را به‌شدت متزلزل کرده است و این عواقب بسیار بزرگی دارد. باید با مسیر عادی‌سازی مقابله کرد و هرکسی که با دشمن روابط خود را عادی می‌کند، باید محکوم شود. کشورهای عربی که پشت فلسطین را خالی کردند، از رژیم صهیونیستی حمایت کردند و مسیر عادی‌سازی را پیگیری کردند هدفشان ناامید کردن فلسطین است. هرروز در فلسطین تظاهرات را مشاهده می‌کنیم. هرروز موشک و پهپاد به سمت دشمن شلیک می‌شود. این‌ها به جهانیان می‌گوید مسیر ناامیدی در فلسطین شکست خورده است. بلکه این ملت به پیروزی در آینده بیشتر امید دارد».

شاهکار دولت روحانی در صادرات بنزین!

نهایت انصاف و احترام به شعور مخاطب این است که سوء مدیریت دولت روحانی را تیتر کنند، اما طوری عنوان‌بندی و پردازش کنند که پای دولت فعلی نوشته شود! روزنامه شرق، تیتر اصلی خود را به "حراج سوخت" اختصاص داده و ذیل آن نوشت: «برخی فرآورده‌های نفتی ایران، با بهای ارزان‌تر از نفت خام صادر شده. معاون وزیر نفت تأیید می‌کند که در مقاطعی، قیمت صادرات بنزین فقط ۵۰۰ تومان بوده است»؛ اما اصل ماجرا که این روزنامه دوست ندارد درست بازگو کند، چیست؟ دولت روحانی و تیم زنگنه در وزارت نفت، خردادماه سال گذشته، بنزین را لیتری ۵۰۰ تومن صادر کردند؛ چون هرگونه ذخیره‌سازی و ساخت مخزن برای فرآورده‌های نفتی را ممنوع کرده بودند و از سال ۹۲، هیچ مخزن نفتی ساخته نشده است. همین تیم، به مدت چهار سال کارت سوخت و سهمیه‌بندی را حذف کردند که به قاچاق ۱۴۴ هزارمیلیاردی ختم شد. سپس با سه برابر کردن قیمت، آن شوک بزرگ و موج‌سواری دشمن را در آبان ۹۸ به کشور تحمیل کردند؛ اما همین دولت دو سال بعد، بنزین را ۲۵۰۰ تومان ارزان‌تر از قیمت داخل کشور به بیگانگان فروخت! (محمد ایمانی)

«نادر طالب‌زاده» که بود؟!

نادر طالب‌زاده در تاریخ ۴ دی ۱۳۳۲ در تهران متولد شد، دارای تحصیلات کارشناسی ادبیات انگلیسی از دانشگاه راندولف میکن و کارشناسی ارشد کارگردانی سینما از دانشگاه کلمبیا بود. طالب‌زاده ازجمله مجاهدانی بود که به‌واسطه فعالیت‌های فرهنگی و تلاش برای همراه سازی متفکران بین‌المللی در راستای مبارزه با استکبار جهانی، در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بود. او دبیر کنفرانس بین‌المللی افق نو، از افراد مؤثر در تأسیس شبکه افق سیما و عضو هیئت اندیشه‌ورز شبکه افق، دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار، مدرس در مرکز اسلامی آموزش فیلم‌سازی، مدیریت مرکز تحقیقات و مطالعات سینمایی در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز بر عهده داشته است. طالب‌زاده جانباز شیمیایی شده جزیره مجنون هم بود؛ کسی که قید زندگی در آمریکا و اموالش را زد تا در رکاب امام از انقلاب دفاع کند. هرچند فقط ۳۰ درصد از دریچه‌های قلبش کار می‌کرد، اما قلب تپنده حوزه فرهنگ و سیاست انقلاب اسلامی بود. ابراهیم حاتمی کیا، کارگردان مشهور سینما و تلویزیون کشورمان در وصف این جانباز وطن نوشت: «نادر طالب‌زاده، نادرترین شخصیتی بود که در حوزه هنر سینما می‌شناختم. بعید می‌دانم کسی بتواند جای خالی او را پر کند».

اخبار کوتاه

طائب: هیچ اقدامی علیه ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند/ رئیس سازمان اطلاعات سپاه گفت: «ما برای تهاجم اطلاعاتی علیه بدخواهان انقلاب اسلامی و شبکه صهیونیستی، قدرت‌سازی کرده‌ایم. بدانند هیچ اقدامی علیه امنیت جمهوری اسلامی و ملت عظیم ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند و ضربه متقابل را در سرزمین‌های خودشان دریافت می‌کنند. مسئولان سیاسی امنیتی صهیونیست نه‌فقط از ترس شمشیرهای برکشیده مقاومت که الآن از بیم فروپاشی داخلی، خواب راحت ندارند».

ترس از پهپادهای ایران به کنگره آمریکا رسید!/ مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را که خواستار مقابله با توان پهپادی ایران است به تصویب رساند. این طرح از رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد اشخاص و نهادهای دخیل در برنامه پهپادی ایران را در فهرست تحریم قرار دهد. این طرح، برای تبدیل شدن به قانون، نیازمند تصویب در مجلس سنا و سپس امضای رئیس‌جمهور آمریکا است.

پاسخ نقض سلامی به اظهارات گروسی!/ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران به تمامی پرسش‌های آژانس در خصوص ۴ مکان ادعایی پاسخ نداده است، گفت: «ما به تمامی سؤالات در خصوص مکان‌های ادعایی پاسخ داده‌ایم؛ دو مرتبه هم جلسه داشتیم و جلسه سوم هم به‌زودی در تهران تشکیل خواهد شد و مذاکرات در حال پیشرفت است».

انهدام گروهک تروریستی کومله ‌در کردستان/ اداره کل اطلاعات کردستان از بازداشت هسته تشکیلاتی گروهک تروریستی کومله توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) این استان خبر داد. اعضای این هسته که از خارج از کشور هدایت می‌شدند، قصد داشتند با امنیتی نمودن مناسبت‌ها، روز جهانی قدس و روز کارگر را تحت شعاع قرار دهند. جمع‌آوری اطلاعات از اصناف و مشکلات اقتصادی، تحریک به تجمع در مقابل فرمانداری‌ها، تلاش برای ایجاد درگیری و اغتشاش و مستندسازی تجمعات و خبرپراکنی دروغ از کشته شدن یا خودکشی زنان کُرد و توهین به مقدسات مذهبی از فعالیت‌های این هسته تشکیلاتی بوده است.

۵۰۰ سکه طلا برای هر وزیر، در دولت روحانی!/ «مالک شریعتی» نماینده مجلس در توئیتی نوشت: «در یکی از جلسات هیئت تحقیق و تفحص از حقوق‌های نجومی، بیان شد که در طول ۸ سال دولت قبل، هر وزیر به‌طور متوسط ۵۰۰ سکه طلا گرفته تا به تشخیص خود هزینه کند».

در اولین ماه سال، تراز تجاری کشور مثبت شد/ معاون گمرک کشور گفت: «با توجه به صادرات سه میلیارد و ۶۹۹ میلیون دلاری کشور و واردات دو میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلاری در فروردین ۱۴۰۱، تراز تجاری کشور، مثبت ۷۵۶ میلیون دلار را نشان می‌دهد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات