صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۳۷۷۰۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۸ خرداد ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) برای رشد اقتصاد کشور و اصلاح امور اقتصادی کشور، به طور قاطع باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت بکنیم... «اقتصاد دانش‌بنیان» یعنی چه؟ یعنی اینکه دانش و فنّاوری پیشرفته نقش‌آفرینیِ فراوان و کاملی داشته باشد در همه عرصه‌های تولید. (۰۱/۰۱/۱۴۰۱) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز      

توسعه صنعتی و راهبردهای نامعلوم‌

یکی از مسائلی که در دیدار اخیر نمایندگان مجلس با رهبر معظم انقلاب مورد تأکید معظم له قرار گرفت، توجه به ظرفیت‌های مغفول مانده کشور در برنامه هفتم توسعه است: «برای مسائلی مانند کشاورزی، یا مسئله معدن که ظرفیت‌های کشور در آن دست نخورده یا با استحصال بدون ارزش‌افزوده است، و یا مسئله صنعت که راهبرد کشور در این بخش نامعلوم است، به صورت علمی و مسئله محور سند و برنامه نوشته شود. البته امکانات کشور و موضوع آمایش سرزمینی نیز در نظر گرفته شود.»

نکات تحلیلی: 1- تأکید بر افزایش بهره‌برداری و استحصال محصول از سوی رهبر انقلاب در حالی است که به طور مثال طبق گزارش وال‌استریت، گردش مالی بخش معدن در جهان حاکی است، از ۸ هزار میلیارد دلار گردش مالی بخش صنعت دنیا در سال، 2.2 هزار میلیارد دلار آن (حدود ۳۰ درصد) مربوط به بخش معدن است که سهم ایران از آن تنها چیزی در حدود 12 میلیارد دلار است. این در حالی است که ایران با حدود ۶۸ نوع ماده معدنی، ۳۷ بیلیون تن ذخایر کشف شده و ۵۷ بیلیون تن ذخایر بالقوه، در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان جای گرفته؛ اما فرآورده‌های معدنی کشور تنها 0.6 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد. این آمار مبین آن است که این ظرفیت کم‌نظیر اقتصادی برای توسعه کشور به کار گرفته نشده است. 2- نکته بسیار مهمی که در بخش توسعه صنعتی، به‌درستی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است، بحث آمایش سرزمین در فرآیند توسعه است. آمایش سرزمین به معنی توجه به حداقل چهار بعد «فضا»، «جمعیت»، «فعالیت» و «محیط‌زیست» به صورت هم‌زمان است. صنعتی شدن به عنوان یک کنش، اگر به‌درستی صورت نگیرد، واکنش و خشم طبیعت، کم‌آبی، آلودگی محیط‌زیست و ... را به همراه خواهد داشت و طبیعت را به اسارت نظام اقتصادی صنعتی در خواهد آورد. علاوه بر این تجربه گذشته نشان می‌دهد، صنعتی شدن تک‌سویه منجر به رانده شدن فرهنگ، هویت و معنویت جوامع شده و درنهایت آرامش روحی و روانی انسان‌ها را مورد تهدید قرار می‌دهد.

نکته پایانی: نابلدی، بی‌توجهی، ناکارایی و نامعلومی استراتژی توسعه، صنعت کشور را گرفتار دو مقوله کرده است؛ از یک طرف نتوانسته‌ایم آن‌طور که باید از ظرفیت‌های موجود بهره‌برداری کنیم و از طرف دیگر همان مقداری نیز که مورد بهره‌برداری قرار گرفته در بسیاری از موارد بحران‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و فرهنگی را در پی داشته است؛ امری که نیازمند توجه جدی است. (نویسنده: حسین حسینی نژاد)

▼گزارش روز                    

کمینگاه مجازی برج «متروپل»!

بخش‌هایی از برج نوساز «متروپل» آبادان، دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه ظهر فروریخت! آمار متوفیان در این حادثه تلخ تا دیشب به 29 تن رسیده است و حاشیه‌های به وجود آمده پس از حادثه آبادان، نشان از وخامت اوضاع فضای مجازی دارد و بار دیگر نشان داد ساماندهی این فضا در کشور از اوجب واجبات است.

گزاره‌های خبری: 1- تلویزیون سعودی الحدث ۵ خرداد در گزارشی از تظاهرات مردم آبادان در اعتراض به آنچه بی‌توجهی نظام اسلامی نسبت به فروریختن برج ده طبقه متروپل نامیده، مدعی شد، این اعتراضات منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از شهروندان شده است و اعلام کرد: «روزهای گذشته مردم شهر آبادان واقع در جنوب غربی ایران تظاهراتی گسترده را در اعتراض به عدم توجه مقامات به افراد تحت محاصره آوار یک برج ویران‌شده در این شهر برگزار کردند». 2- «مریم رجوی» سرکرده منافقین تاریخ مصرف گذشته آلبانی نشین نیز آماده است: «درود بر خرمشهر و زنان قهرمانش كه به حمایت از آبادان و مردم بپا خاسته‌اش قیام كرده است». 3- خبرگزاری انگلیسی رویترز در انعکاس این حادثه نوشت: «خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اجتماعی گفتند که معترضان ایرانی با سردادن شعارهای ضددولتی به خیابان‌های چند شهر ازجمله آبادان در جنوب غربی ایران سرازیر شدند».

گزاره‌های تحلیلی: سیاه‌نمایی بوق‌های رسانه‌ای بیگانه در ماجرای متروپل و ربط دادن این موضوع به تمامیت نظام در حالی است که اقدامات میدانی انجام‌گرفته در این حادثه از سوی نظام، بی‌سابقه و فراتر از حوادث مشابه دنیا بوده است؛ 1- پس از این حادثه، علاوه بر ۵۲ گروه عملیاتی که شامل ۲۲۱ امدادگر و نجاتگر هلال‌احمر در عملیات امدادی ساختمان متروپل فعال شدند، نیروهای امدادی ازجمله ۵۰ مأمور زبده آتش‌نشانی باتجربه در حادثه پلاسکوی تهران نیز به آبادان اعزام شدند. ۴۶ خودروی عملیاتی شامل ۳۸ دستگاه خودرو از خوزستان و ۸ دستگاه از استان‌های معین در این عملیات به‌کارگیری شده است. دادستان خوزستان از دقایق اولیه روی دادن حادثه، به‌عنوان مدعی‌العموم به موضوع ورود کرده و تاکنون ۱۳ نفر از مسببین و مرتبطین حادثه بازداشت شده‌اند. 3- از ابتدای وقوع حادثه، فارغ از حضور مداوم مسئولان ارشد استان، معاون اول و معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و وزیر کشور در صحنه حاضر شده و بر خدمات‌رسانی حداکثری به آسیب دیدگان و تسریع در آواربرداری، تأکید و نظارت میدانی داشته‌اند. هیئت 7 نفره قضایی به همراه بازپرس ویژه رسیدگی به تخلفات و کوتاهی‌های صورت گرفته در حادثه متروپل تعیین شده است و هیئت دولت نیز به احترام جان‌باختگان این حادثه و ابراز همدردی با خانواده‌های داغ‌دیده، امروز را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرده است.

بااین‌وجود، بررسی نحوه پوشش خبری این حادثه تلخ از سوی رسانه‌های معاند و مقایسه آن با بازتاب خبری حوادث مشابه، نتایج قابل‌توجهی را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد؛ به‌عنوان نمونه، ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ برج مسکونی «گرنفل» در غرب لندن دچار آتش‌سوزی وسیعی شد؛ طبق آمار بی‌بی‌سی، در این حادثه، ۷۲ تن در آتش سوختند. بااین‌حال بی‌بی‌سی از حادثه گرنفل صرفاً ۳۲ خبر کوتاه و ۷ عکس بعضاً تکراری و از نمای هوایی منتشر کرد که اغلب حالت خنثی داشتند؛ اما در ریزش متروپل، بی‌بی‌سی تاکنون ۷۳ خبر منتشر کرده است و تعداد عکس‌های منتشرشده هم سه برابر حادثه گرنفل بوده است. بدون تردید مأموریت اصلی این دست رسانه‌ها یک جمله است؛ تغییر تصویر مردم از پیرامونشان! این رسانه‌ها همواره در پی آن بوده‌اند که با وقوع هر حادثه‌ای – کوچک یا بزرگ- ایران را یک کشور بحرانی به تصویر بکشند و در مقابل، در حوادث مشابه وقوع یافته در کشورهای اروپایی، نحوه اطلاع‌رسانی‌ها به‌گونه‌ای است که آرامش، نظم و تدبیر تعریف شده از این کشورها در اذهان عمومی، خدشه‌دار نشود. (نويسنده: حسين عباسيان)

▼ اخبار

رسانه اصلاح‌طلب: کار سپاه درست بود، نقش گوسفند قربانی را بازی نکنیم

پایگاه خبری اصلاح‌طلب «عصر ایران» در دفاع از توقیف دو نفت‌کش یونانی توسط نیروی دریایی کشورمان در خلیج‌فارس نوشت: «متأسفانه در دنیای جنگل‌وار کنونی، سازوکار حقوقی و دارای ضمانت اجرایی برای احقاق حق وجود ندارد و هر کشوری باید خود را قدرتمند کند و الا هیچ تضمینی برای امنیتش وجود نخواهد داشت. نمونه بارزش که هم‌اکنون جلوی دیدگان جهانیان قرار دارد، ماجرای اوکراین است که به‌رغم تضمین‌های امنیتی روسیه و آمریکاست. توماس‌هابز، فیلسوف سیاسی قرن 16 میلادی جمله معروفی دارد که می‌گوید «انسان گرگ انسان است». اینک «کشورها گرگ همدیگر شده‌اند» و حتی نزدیک‌ترین متحدان نیز اگر بتوانند، در عین لبخندهای دیپلماتیک، از هیچ اقدامی علیه هم فروگذار نمی‌کنند. دنیا با کشورها بر اساس شخصیتی که از خود ترسیم می‌کنند، رفتار می‌کند؛ اگر به این نتیجه برسند کشوری توسری خور است، بر سرش می‌زنند و اگر کشوری را مقتدر بدانند، به این راحتی، آزارش نمی‌دهند. در دنیای امروز، نمی‌توان با توجیهاتی مانند این‌که اگر مقابله‌به‌مثل بکنیم، تنش بالا می‌رود، نقش گوسفند قربانی را بازی کرد. کسی به گوسفندی که آماده ذبح است، ترحم نخواهد کرد».

سرلشکر باقری: دشمن را خواب فرض نمی‌کنیم

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در بازدید از پایگاه سری پهپادی ارتش گفت: «ارتش با درک دقیق نیاز نبردهای آینده، با استفاده از روش‌ها و تجهیزات جدید وارد صحنه و عرصه متحول امروز و آینده شده است و خوشبختانه امروز در عرصه پهپادی این توانمندی را در ارتش دیدیم. آنچه در نبردهای سال‌های اخیر در قفقاز، اوکراین و جاهای دیگر می‌بینیم، بیانگر این است که جایگاه پهپاد، جایگاهی استثنایی و به‌شدت در حال رشد است. در کنار این‌ها، صنعت دفاعی هم پابه‌پا مشغول کار است و کمک‌ می‌کند. نه‌فقط پهپاد بلکه همه تجهیزات موردنیاز برای ساخت یک پهپاد و تسلیحات در کشور ما و در نیروها در حال ساخت است. ما هیچ‌وقت تهدید را کوچک نمی‌گیریم، دشمن را خواب فرض نمی‌کنیم، چشمانمان باز است و دائماً هوشیار و مراقب هستیم». در جریان بازدید رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از پایگاه پهپادی ۳۱۳ ارتش جمهوری اسلامی ایران، موشک کروز حیدر نیز رونمایی شد. این موشک ۲۰۰ کیلومتر برد دارد و در لحظه اصابت به هدف، ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد. موشک کروز حیدر اولین موشک کروز ایرانی است که قابلیت شلیک از پهپاد را دارد. این موشک قابل شلیک از پهپادهای فطرس و کمان ۲۲ ارتش است.

مسکو: انتشار آبله میمون کار آمریکاست

وزارت دفاع روسیه در واکنش به انتشار بیماری جدید با عنوان «آبله میمون» در دنیا، مدعی شد: «حداقل 4 آزمایشگاه بیولوژیک که واشنگتن بودجه آن را تأمین می‌کند در نیجریه‌ای وجود دارد که منشأ انتشار آبله میمون است. سازمان بهداشت جهانی باید تحقیقاتی را در مورد فعالیت آزمایشگاه‌های مورد حمایت واشنگتن در نیجریه آغاز کند. ده پروژه آمریکایی در اوکراین وجود دارد که دستور کار آن انتشار بیماری‌ها و ویروس‌های بسیار خطرناک است. بین آزمایشگاه‌های بیولوژیک اوکراین با پنتاگون برای اداره جهانی انتشار بیماری‌های واگیردار ارتباط وجود دارد». نماینده روسیه در شورای امنیت، پیشتر با ارائه مدارکی از سوی روسیه دال بر وجود آزمایشگاه‌های بیولوژیکی مرتبط با پنتاگون در اوکراین، گفته بود که این آزمایشگاه‌ها به شکل قابل‌توجه سلامت مردم را به خطر می‌اندازند.

نخست‌وزیر سابق عراق: صلح و حاکمیت عراق در گرو رهایی از دست اسرائیل است

«عادل عبدالمهدی» با نگارش یادداشتی، ضمن حمایت از تصویب قانون جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در پارلمان عراق، تأکید کرد که بدون رهایی از دست این رژیم، خبری از صلح و حاکمیت نخواهد بود. پارلمان عراق، روز پنجشنبه پیش (5 خردادماه)، پیش‌نویس قانون «ممنوعیت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی» را به رأی گذاشت و نمایندگان حاضر در این نشست به اتفاق آراء به این قانون تحت عنوان «قانون جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی» رأی دادند. قانونی که مهم‌ترین بندهای آن، جرم انگاری هرگونه همکاری سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فنی، فرهنگی، ورزشی و علمی با رژیم صهیونیستی تحت هر عنوانی است.

اخبار کوتاه

عمان: اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم/ وزیر خارجه عمان تأکید کرد، مسقط به توافق‌های سازش نخواهد پیوست و «ابتکاراتی را ترجیح می‌دهد که از ملت فلسطین حمایت می‌کند». «بدر البوسعیدی» در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی فیگارو،  وجود مکالمات محرمانه میان عمان، ایران و آمریکا را تأیید نکرد؛ اما اظهار کرد که توافقی جدید در راستای احیای توافق هسته‌ای که آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شده بود و تاکنون به مرحله اجرایی نرسیده است، به نفع خاورمیانه و جهان است.

لزوم حمایت توأمان از تولیدکننده و مصرف‌کننده/ وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها در دولت سیزدهم، تأکید کرد: «باید از تولیدکننده و مصرف‌کننده به شکل توأمان صیانت شود. در زمینه تولید مرغ، در هفته‌های اخیر بازار به‌گونه‌ای به تعادل رسیده که قیمت فروش مرغ اکنون در میادین و خرده‌فروشی‌ها بسیار کمتر از نرخ مصوّب است». ساداتی نژاد در خصوص اقدامات حمایتی دولت از تولیدکنندگان نیز گفت: «یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان، سرمایه در گردش است. ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت به این موضوع اختصاص یافته و صادرات تولید مازاد مرغ و تخم‌مرغ نیز برداشته شده است».

یک کلاغ چهل کلاغ آمار نوزادان رها شده/ معاون رفاه اجتماعی وزارت کار خبر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی در خصوص رها شدن ۵ هزار نوزاد در ۱۰ روز اخیر در کشور را رد کرد و افزود: «بر اساس این آمار، سهم زیادی از متولدین ما باید در کنار خیابان رها شوند که اصلاً این‌طور نیست». معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز در این زمینه گزارش داد: «۶۱ نوزاد سال گذشته توسط والدین خود در سطح شهر بالأخص در جوار شیرخوارگاه‌ها رها شده‌اند. در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار خانواده متقاضی در سامانه ملی فرزندخواندگی ثبت‌نام کرده‌اند که پرونده ۱۷ هزار خانواده تکمیل و منتظر پذیرش کودک هستند».

ساختمان‌هایی که بحرانی‌اند؛ اما اعلام نمی‌شوند!/ «عبدولی» معاون پیشگیری حریق سازمان آتش‌نشانی کشور اعلام کرد: «از زمان حادثه پلاسکو، 129 مورد ساختمان با وضعیت بحرانی از نظر ایمنی شناسایی شده است. قوانین حاضر، جامعیت و تأثیرگذاری لازم را برای ایمنی شهر ندارند که از مجلس می‌خواهیم در قوانین مربوط به ایمنی بازنگری داشته باشند. تعداد زیادی از مراکز درمانی جزو این دسته از ساختمان‌های پرخطر هستند که به دلایلی نمی‌توان از آن‌ها نام برد. مراجع قضایی هنوز اجازه انتشار اسامی ساختمان‌های با وضعیت بحرانی را به ما نداده است!».

نفت؛ درآمد عربستان چقدر است، درآمد ایران چقدر؟/ بر اساس آمارهای موجود، درآمد عربستان از فروش نفت در ماه مارس (اسفند و فروردین) به ۳۰ میلیارد دلار رسیده است؛ روزی تقریباً ۱ میلیارد دلار! رشد ۱۲۳ درصدی درآمدهای نفتی عربستان از نتایج جنگ اوکراین به‌حساب می‌آید. درآمد ماهیانه ایران با خوش‌بینی در لایحه 1401، چیزی حدود سه میلیارد دلار در ماه ‌است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات