صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۳۷۸۱۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۱۱ خرداد ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دو بعد اصلی در مکتب امام بزرگوار ما بعد معنویت و بعد عقلانیت است؛ امام صرفاً با تکیه بر عوامل مادی و ظواهر مادی راه خود را پی نمی‌گرفت، اهل ارتباط با خدا، اهل سلوک معنوی بود، به کمک الهی باور داشت، امید او به خدای متعال، امید پایان‌ناپذیری بود؛ و در بعد عقلانیت، به کار گرفتن خرد و تدبیر و فکر و محاسبات در مکتب امام مورد ملاحظه بوده است. (۱۴/۰۳/۱۳۹۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز        

امام محکمات یا امام متشابهات؟

براندازی نظام اسلامی هدف غایی نظام سلطه است؛ اما آنچه اهمیت دارد این است که با توجه به مستحکم شدن بنیه انقلاب اسلامی و غیرممکن بودن براندازی سخت، یکی از اهدافی که استکبار و ضدانقلاب پیگیری می‌کند، تغییر رفتار و محاسبات در جامعه و نیروهای انقلاب است. همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «تغییر رفتار با تغییر نظام هیچ تفاوتی ندارد»، چراکه به تعبیر ایشان «باقی ماندن نام جمهوری اسلامی و حتی حضور یک معمم در رأس آن مهم نیست، مهم آن است که ایران تأمین‌کننده اهداف آمریکا، صهیونیسم و شبکه قدرت جهانی باشد»، امری که برخی تئوریسین‌های جریان غرب‌گرا آن را به نرمالیزاسیون انقلاب تعبیر کرده‌اند.

درحالی‌که قطعاً مسیر آینده جمهوری اسلامی در گرو «قرائت معتبر امام» است؛ اما برخی در نظر دارند در عرض ریل معتبر و اصلی انقلاب و اصول امام، ریل‌گذاری جدیدی بر مبنای سلایق شخصی و منفعت فردی و جریانی ایجاد کنند تا بتوانند چهره‌ای بزک شده و یا کاریکاتوری از انقلاب و امام معرفی نمایند؛ انقلاب و امام طرفدار نظام سلطه، انقلاب و امام لیبرال، انقلاب و امام اشرافی نشین و تجمل‌پرست و ... .

آنچه در مسیر جلوگیری از این تحریف نیاز است، تمسک به «محکمات امام» و ارائه «قرائت معتبر» از ایشان است؛ اما اگر پرسیده شود که «محکمات امام» چیست؟ باید دید آن نقطه‌های اصلی که امام روی آن‌ها تکیه کرده چیست؟ ببینید چه چیزهایی کثیرالتکرار است، آن‌ها می‌شود «بیّنات امام». رهبر معظم انقلاب در بیست و ششمین سالگرد ارتحال امام، هفت اصل از محکمات و بینات اندیشه‌های امام را برشمردند: «اثبات اسلام ناب محمدی و نفی اسلام آمریکایی»، «اعتماد به وعده الهی و بی‌اعتمادی به قدرت‌های مستکبر و زورگوی جهانی»، «اعتقاد به اراده مردم و نیروی مردم و مخالفت با تمرکزهای دولتی»، «حمایت از محرومان و مستضعفان و مخالفت با خوی کاخ‌نشینی»، «مخالفت صریح با جبهه قلدران بین‌المللی و مستکبران»، «اعتقاد به استقلال ملی و رد سلطه‌پذیری» و «تکیه بر وحدت ملی».

نکته مهم در تداوم راه و اندیشه‌های امام و نیفتادن در دام آنان که با توسل به متشابهات و متشابه نمودن محکمات قصد انحراف و تحریف مکتب امام را دارند، دو چیز است: اول بازخوانی نصوص صریح و سیره ایشان و دوم تمسک به نائب و سکان‌داری که نشان داده به این راه اعتقاد عمیق داشته و دارد و نگذاشته این مسیر از اصل خود منحرف گردد. (نویسنده: یعقوب ربیعی)

▼گزارش روز                  

خیز پهپادی ایران در آسیای مرکزی

در شرایط متلاطم منطقه‌ای و بین‌المللی که تهدیدات نظامی و سخت‌افزاری هنوز به قوت خود باقی است و هرروز ابعاد جدید و پیچیده‌ای به خود می‌گیرد، برخورداری ایران از فناوری پیشرفته و کاربردی در زمینه طراحی، ساخت، تولید انبوه و صادرات پهپادها، یک مزیت استراتژیک به‌ویژه در دو عرصه نظامی و اقتصادی برای کشور محسوب می‌شود.

گزاره‌های خبری: 1- در هفته‌های اخیر با سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان به تاجیکستان، ایران برای نخستین بار و به‌صورت رسمی اقدام به افتتاح خط تولید پهپاد عملیاتی ابابیل-2 در تاجیکستان نمود. این پهپاد که در دسته پهپادهای سبک کشورمان قرار دارد، ابتدا با مأموریت مراقبت و شناسایی تولید شده بود، بعدها مأموریت انتحاری نیز برای آن تعریف شد و هم‌اکنون در قالب این مأموریت در اختیار نیروهای مسلح قرار دارد. این اقدام به فاصله کمتر از سه هفته از تصویب طرح «متوقف‌سازی پهپادهای ایران» توسط آمریکا انجام شد. 2- هم‌زمان با افتتاح خط تولید پهپاد در تاجیکستان، شبکه تلویزیونی آی 24 رژیم صهیونیستی با پخش گزارشی تأکید کرد: «ایران در پی بهبود روابط خود نه‌تنها با تاجیکستان، بلکه با همه آسیای میانه است. درواقع ایران بیش‌ازپیش در حال تمرکز روی شرق است. کل این بخشی از نگاه نوین رهبر عالی ایران به شرق است. تهران در حال تلاش برای گسترش همکاری نظامی و دفاعی خود با دیگر کشورهاست و چه جایی بهتر از یک کشور فارسی‌زبان دیگر. ایران علاوه بر صادر کردن توانمندی‌های خویش، در حال صادر کردن نفوذ خود به بخش بیشتری از شرق است». 3- اهمیت افتتاح کارخانه تولید پهپاد ایرانی در تاجیکستان به‌اندازه‌ای مهم است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در دیدار با رئیس‌جمهور تاجیکستان که به ایران سفر کرده بود، با اشاره به سفر اخیر سرلشکر باقری به تاجیکستان و افتتاح کارخانه تولید پهپاد، این‌گونه همکاری‌ها را بسیار مهم ارزیابی و خاطرنشان کردند: «پهپاد امروز عامل مهمی در امنیت کشورها است».

گزاره‌های تحلیلی: 1- افتتاح خط تولید پهپاد ایرانی در تاجیکستان نشان داد که جمهوری اسلامی حتی باوجود تحریم‌ها و بدون اینکه معطل رفع آن‌ها باشد، در جهت تأمین منافع اقتصادی و استراتژیکی، به‌صورت رسمی و جدی روند صادرات سلاح ازجمله پهپاد که یک محصول راهبردی دفاعی است را آغاز کرده است. 2- از نگاه اقتصادی، صادرات پهپاد منافع مهمی برای کشورمان دارد. از منظر اقتصادی، با توجه به روند رو به رشد و پرشتاب موارد استفاده از پهپادها در جهان که اکنون در حوزه‌هاي مختلف نظامی و غیرنظامی ازجمله کشاورزي، مديريت فجايع طبيعي و نظارت بر ترافيک کاربرد دارد، از یک‌سو و در اختیار داشتن فناوری‌های تولید آن در اختیار کشورهای محدود از سوی دیگر، بازار فروش اين نوع هواپيماها یک بازار منحصربه‌فرد است و از این نظر می‌توان بازار پرسودی در زمینه صادرات پهپاد در اختیار گرفت. به‌ویژه اینکه ایران برخلاف آمریکا، کشورهای اروپایی و حتی روسیه و چین، یک کشور قابل‌اعتماد است. 3- در نظام بین‌الملل هیچ نیازی به‌اندازه نیازها و ضرورت‌های امنیتی، یک کشور را محتاج، تابع و متحد کشورهای قدرتمندتر نمی‌کند. اینکه تاجیکستان نیاز امنیتی خود را در چهارچوب همکاری نظامی- امنیتی به ارتباط با جمهوری اسلامی ایران پیوند زده، ملازم پذیرش منافع بین‌المللی ایران به‌عنوان قدرتی فرامنطقه‌ای، در عرصه مهم آسیای مرکزی و درنتیجه تسهیل روند تأمین منافع ایران در این منطقه حساس است. براساس اصل «تسری» در نظام بین‌الملل، آغاز قدرت‌ورزی یک بازیگر در یک بخش و حوزه خاص به‌سرعت به سایر بخش‌ها و حوزه‌ها سرایت می‌یابد. مثلاً قابل‌تصور نیست که کشوری به دلایل حیاتی و امنیتی، خود را در زمینه تولید پهپاد نیازمند کشور توانمندتر بداند؛ اما از لوازم و احتیاجات تحقق آن در سایر بخش‌ها ازجمله حمل‌ونقل، انرژی، خدمات، روابط بانکی و ... سر باز بزند. (حمید خوش‌آیند)

▼ اخبار

چرا مردم به گرانی‌ها اعتراض نکردند؟

«عباس سلیمی‌نمین» مدیر موسسه مطالعات تاریخ ایران در گفت‌وگویی در تشریح ضرورت توجه حاکمیت به نظر مردم گفته است: «حاکمیت‌هایی که قدرتشان را از خارج دارند، نظر مردم برایشان مهم نیست. این امر درباره حکومت پهلوی صدق می‌کند؛ یعنی مردم در رسیدن به قدرت آن‌ها هیچ سهمی نداشتند و به‌هنگام بحران سرنگونی هم مورد حمایت افکار عمومی قرار نگرفتند؛ اما ازآنجایی‌که اساس و پایه‌گذاری جمهوری‌اسلامی بر پایه حضور و تأثیرگذاری مردم است، به نقش و نظر مردم اهمیت می‌دهد؛ اما متاًسفانه بنا به دلیل‌هایی، مدتی است درباره اهمیت دادن به مردم غفلت شده است؛ یعنی حجم مشکلات و مسائل موجب کم‌توجهی به مردم شده است که چنین حالتی حتماً تبعات ناگواری می‌تواند در پی داشته باشد. آقای روحانی که در دوره دوم مسئولیت، با اینکه قیمت بنزین را در حد معقول بالا برد، اما چون رابطه خوبی با مردم نداشت و اعتماد عموم مخدوش شده بود، این تصمیم با اینکه نمی‌شود گفت بَد بود، وقایع تلخ و آزاردهنده‌ای را به وجود آورد؛ چون پایگاه اجتماعی دولت بسیار تضعیف شده بود. حالا این روزها دولت رئیسی تصمیم‌هایی در حوزه اقتصاد گرفته تا تحرکی در زمینه معیشتی ایجاد کند. به‌واسطه سرمایه اجتماعی دولت و با وجود گرانی چند قلم کالا، مردم واکنش تندی نداشتند. اگر دولت‌ها نتوانند اعتماد عامه مردم را جلب کنند، هیچ اقدام اساسی‌ای را نمی‌توانند به سرانجام برسانند. البته سعی‌شان را بکنند تا فشارها فوق طاقت جامعه نباشد که به نظر من در این زمینه دولت آقای رئیسی باید بیشتر دقت کند».

پیام ولی‌فقیه به پاپ

«آیت‌الله اعرافی» مدیر حوزه‌های علمیه در دیدار با رهبر مسیحیان کاتولیک، پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب را به پاپ منتقل کرد. آیت‌الله اعرافی در این دیدار گفت: «پس‌ازاینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی از سفر بنده مطلع شدند به شما سلام رساندند و پیشینه شما و ارتباطتان با آمریکای لاتین را ستوده و برخی از مواضعی که در تلطیف روابط بین اسلام و مسیحیت و دفاع از مظلومان اتخاذ نموده‌اید را تحسین و تأکید کردند، ما انتظار داریم که شما همچنان در دفاع از مظلومان عالم و به‌ویژه فلسطین و یمن تلاش کنید و مواضع روشن و شفافی داشته باشید. رهبر معظم انقلاب انتظار دارند که در دفاع از مردم فلسطین اقدام شود و حل آن بر‌اساس آرای مردم و انتخابات میان همه مردم اصیل و فلسطینیان اعم از پیروان همه ادیان نظام حاکم بر فلسطین شکل بگیرد». پاپ نیز اظهار داشت: «سلام مرا به رهبر انقلاب اسلامی ایران و مراجع و بزرگان دینی ایران برسانید؛ ما هم مطالبی را که رهبر انقلاب اسلامی می‌گویند قبول داریم».

قدرتی که روزبه‌روز در غزه افزایش می‌یابد

محافل نظامی رژیم صهیونیستی مدعی شدند که از زمان آخرین جنگ غزه در سال ۲۰۲۱، حماس تلاش‌های زیادی برای تقویت و توسعه قابلیت‌های بیشتر برای نیروهای دریایی خود انجام داده است. طبق گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عربی ۲۱»، این تقویت و توسعه توانمندی‌های دریایی شامل تجهیز قایق‌های تندرو و جت‌اسکی‌هاست که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا حملاتی را از دریا به خشکی علیه شهرک‌های اشغالی نزدیکی مرزها انجام دهند. رژیم صهیونیستی مدعی شده است که جنبش حماس در تلاش برای بازگرداندن قدرت نظامی، بازسازی بخشی از تونل‌های تهاجمی و تدافعی مجهز به طیف وسیعی از تسلیحات ازجمله موشک‌های دوربردِ دقیق‌تر و مرگبارتر و همچنین تجهیز مداوم موشک‌های ضدپهپاد و هواپیماهای بدون سرنشین است. «ایال وینکو» ژنرال سابق ارتش رژیم صهیونیستی طی یادداشتی در مجله «دفاع اسرائیل» می‌نویسد: «جنبش [حماس] در حال بازسازی واحدهایی مثل نیروهای سایبری و دریایی خود برای مجهز شدن به قایق‌های سریع و جت‌اسکی‌هاست که به آن اجازه می‌دهد تا حملات زمین به زمین را در اسرائیل انجام دهد. حماس به دنبال هدف قرار دادن کشتی‌های نیروی دریایی و زیرساخت‌های حیاتی اسرائیل است که به آن توانایی می‌دهد تا دریا و سواحل را کنترل کند». این در حالی است که اخیراً رسانه‌های عبری‌زبان به فقدان قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی در برابر حماس اذعان کرده‌اند؛ روزنامه صهیونیستی «معاریو» طی گزارشی اعلام کرد که تل‌آویو در ۱۵ سال گذشته به‌صورت کامل، قدرت بازدارندگی خود را در برابر جنبش مقاومت حماس از دست داده است.

اخبار کوتاه

اقدامات منطقه‌ای دولت رئیسی در دوره رکود برجام/ سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری دیروز گفت: «در سفر آقای رئیسی به عمان حوزه‌ای از همکاری‌ها ورق خورد که سال‌ها معطل مانده بود. ۱۳ سند همکاری امضا شد. در حوزه مراودات اقتصادی بسیاری از پروژه‌ها به اسناد لازم‌الاجرا تبدیل شد. در سفر رئیس‌جمهور تاجیکستان نیز ۱۷ سند در حوزه‌های مختلف امضا شد. کانون توجهی که سیاست خارجی دولت بر منطقه قرار داده در این سفرها به منصه ظهور رسیده و اراده ایران بر ادامه این مسیر است. وزیر خارجه طی روزهای آتی چند دور سفر خواهد داشت که زمینه را برای سفرهای دیگر سران آماده کند».

ارسال غذا با موشک!/ ارتش یمن برای کمک به نیروها و ساکنان محاصره شده شهر الدریهمی در غرب یمن، اقدام به شلیک موشک به این شهر می‌کند ولی این موشک‌ها منفجر نمی‌شود، بلکه غذا و مایحتاج آن‌ها از آرد، گوشت تا لباس و غیره را به دست محاصره‌شدگان می‌رساند. ارتش یمن هر هفته دو روز اقدام به شلیک ۸ الی ۹ موشک و بعضاً ۱۰ موشک به این شهر می‌کند و تاکنون بیش از ۲۵۰۰ موشک شلیک کرده است. یمنی‌ها نام «موشک غذایی» را به این موشک‌ها گذاشته‌‌اند.

گاندو ۳ ساخته می‌َشود/ مدیرعامل موسسه اندیشه شهید آوینی گفت: «با توجه به استقبال خوب مخاطبان از گاندو، فصل سوم نیز ساخته می‌شود. فیلم‌نامه در حال نگارش و تولید امسال کلید خواهد خورد. برخلاف ادعای دولت قبل که می‌گفتند سریال جناحی است، در دولت جدید هم آن را می‌سازیم. با توجه به موانع در پیشبرد پروژه‌‌ها در فصل‌های قبلی، دولت کنونی همراه و رفع‌کننده موانع در روند تولید آثار است».

چرا دادسرا با آزادی نجفی موافق نیست؟/ وکیل مدافع محمدعلی نجفی دیروز اعلام کرد: «تاکنون سه مرتبه تقاضای آزادی مشروطه شهردار اسبق تهران را به دادسرا تقدیم کردیم که تاکنون با این درخواست موافقت نشده است. علت مخالفت دادسرا با آزادی مشروط امکان ارتکاب جرم از سوی نجفی است. نظر دادگاه بر این است که در صورت آزادی او امکان انجام جرم وجود دارد». نجفی سیاستمدار مشهور جریان اصلاح‌طلب است که در خرداد 1398 همسر دوم خود را در منزل با ضرب گلوله کشت و در دادگاه به قصاص نفس محکوم شد.

کشورهایی که در ساخت «عنکبوت مقدس» نقش داشتند/ حامی مالی فیلم عنکبوت مقدس، فردی به نام ساموئل حدیدا، مدیر یهودی کمپانی متر‌وپولیتن است. این فیلم، جنگ جهانی علیه مکتب تشیع و حرم علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام است؛ زیرا در تهیه آن کشورها و صنایع سینمایی متعددی شرکت داشته‌اند. این فیلم یارانه‌های تولید را به مبلغ 240 هزار یورو از آژانس تأمین مالی فیلم آلمان، 250 هزار یورو از مدین‌بورد برلین-براندنبورگ، 410 هزار یورو از یورایمجرز، 90 هزار یورو از صندوق تأمین مالی فیلم هامبورگ شلسویگ-هولشتاین و حدود 174 هزار یورو از صندوق فیلم آلمان دریافت کرد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات