صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۳۸۰۳۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۴ خرداد ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) باید جوان را به هویت ملی و باور‌های ملی خودش پایبند کرد؛ طوری که افتخار کند که ایرانی است و افتخار هم دارد. واقعاً افتخار دارد ایرانی بودن؛ آن‌هم ایرانی که امروز به خاطر مواضع سیاسی‌اش و مواضع بین‌المللی‌اش در دنیای اسلام عزیزترین است. (۱۳/۰۷/۱۳۸۵) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                    

فتنه عميق رنگي!

بيش از 13 سال از روزي که فرداي انتخابات رياست جمهوري، ادعاي «تقلب» به‌عنوان «رمز آشوب» کليد خورد و خيابان‌هاي پايتخت درگير اردوکشي خياباني شد، گذشته است. حاصل آن پروژه طراحي شده، حوادث تلخي بود که حکيم انقلاب از آن با عنوان «فتنه عميق» ياد کردند!

نکات تحلیلی: 1- انتخابات سال 88 به خاطر روند تبليغاتي اتخاذشده توسط اصلاح‌طلبان و کمپين‌هاي انتخاباتي شکل گرفته، از مسير عقلانيت و انتخاب عقلاني خارج شد و آن‌چنان رنگ و بوي احساسات و عواطف و تعصب گرفت که ديگر بيش از آنکه به انتخابات شبيه باشد، به ميداني براي لشکرکشي طرفين بدل شد که به چيزي جز بردن به هر نحو ممکن فکر نمي‌کردند و به‌هیچ‌وجه قادر به پذيرش شکست نبودند! حاصل آن، آشوب و بلوايي بود که جز «خسارت محض» براي کشور و ملت نداشت! همانند دربي‌هاي پرتنش پايتخت که هواداران ناکام، استاديوم را به ويرانه تبديل مي‌کردند! 2- تلاش براي اغواگري و فريب افکار عمومي بخشي از نيروهاي ارزشي با انتخاب عنوان «خط امام» در اين انتخابات به‌طور جد دنبال شد. اولين گام، انتخاب فردي به‌عنوان نامزد انتخابات بود که از او با عنوان «نخست‌وزیر امام» ياد مي‌کردند! موسوي در کلام انتخاباتي خود به‌طور مستمر از حضرت امام مايه گذاشت و تلاش نمود خود را منادي «خط امام» معرفي کند و کلامي نبود که در آن به نحوي از امام ياد نکرده باشد. هرچند در عمل مشخص شد که از اين نسبت تنها نامي براي رأس فتنه باقی مانده و او مدت‌ها است که از ارزش‌های گفتماني حضرت امام فاصله گرفته است. 3- مهم‌ترین راهبردي که در مواجهه با جريان فتنه مؤثر افتاد، راهبرد بصيرت بخشي و روشنگري بود؛ لذا تلاش شد تا صف سران و اصحاب فتنه از بدنه توده‌هاي ملت جدا گردد. روشنگري نسبت به نقشه دشمن، دروغ بودن ادعاي تقلب، خطر ادامه فتنه و هزينه‌هاي گزاف آن براي کشور، سوءاستفاده دشمنان از تداوم آشوب، بازخواني تجربه ادوار انتخابات در کشور، بررسي نشانه‌های سلامت در انتخابات، ازجمله محورهاي اساسي بود که در مسير تبيين و بصيرت بخشي بکار گرفته شد. 4- بهترين عنوان براي آنچه در خردادماه سال 88 رقم خورد، «کودتاي رنگين» است که توسط بيگانگان طرح‌ريزي و توسط ايادي فریب‌خورده آنان در کشور اجرايي شد. به تعبير حکيم انقلاب اسلامي: «اين کارهايي که در سال ۸۸ کردند، از ابتکارات آمريکايي‌ها بود... البتّه دوستان ما آن اوقاتي که اين قضايا اتّفاق افتاد، به بنده مرتّب توصيه کردند که اسم انقلاب رنگي را نياورم؛ من هم چون معتقد به مشورتم، اسم انقلاب رنگي نياوردم؛ امّا خب انقلاب رنگي بود؛ درواقع کودتاي رنگي، يک کودتاي رنگي ناموفق». (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز          

قانونی که هزینه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را بالا می‌برد

تصویب قانون جرم‌انگاری رابطه با رژیم صهیونیستی در عراق که اوایل خردادماه به تصویب نمایندگان پارلمان این کشور رسید، یکی از مهم‌ترین رخدادهای سیاسی پیرامون مسئله فلسطین است که به‌تدریج در سایر کشورهای عربی و اسلامی نیز موردتوجه قرار گرفته است که در صورت گسترش دامنه آن می‌تواند تل‌آویو را در شرایط سخت و دشوار قرار دهد.

گزاره‌های خبری: 1- براساس قانون جدیدی که پارلمان عراق تصویب کرده است، تلاش برای هرگونه همکاری سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فنی، فرهنگی، ورزشی و علمی با رژیم صهیونیستی با هر عنوانی، «جرم» محسوب شده و مجازات آن «اعدام» است. این ممنوعیت شامل حال تمامی عراقی‌های داخل و خارج آن ازجمله مسئولان و کارمندان دولت و کارکنان نظامی و غیرنظامی خدمات عمومی و اتباع خارجی مقیم عراق و تمامی نهادهای دولت و دولت‌های منطقه‌ای و پارلمان‌ها و ادارات آن‌ها و نیز رسانه‌های عراقی، شبکه‌های اجتماعی، نهادها و سازمان‌های جامعه مدنی و همچنین شرکت‌های خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی شاغل در عراق است. تخلف از هر یک از این فعالیت‌های ممنوعه ذکر شده در متن قانون، اتهام خیانت بزرگ برای فرد خاطی مطرح شده و مجازات آن اعدام است. 2- روزنامه عرب‌زبان العربی الجدید در گزارشی پیرامون طرح موضوع جرم انگاری رابطه با رژیم صهیونیستی در پارلمان عراق می‌نویسد: «رأی‌گیری درباره قانون منع عادی‌سازی روابط با اسرائیل در پارلمان عراق، راه را برای هر طرفی که به دنبال برقراری روابط با اسرائیل است، می‌بندد. این یک هدف مهم برای پارلمان کنونی است. اکثر نیروهای سیاسی به این قانون رأی دادند. درعین‌حال، قانون کسانی را که خواهان عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند، معرفی می‌کند. هرکس به قانون رأی نداد، به‌نوعی با رژیم صهیونیستی در ارتباط است». 3- به دنبال تصویب قانون منع عادی‌سازی در عراق، در روزهای گذشته علاوه بر تصویب قانون مشابهی در یمن، درخواست‌هایی برای تصویب قوانین مشابه و جرم‌انگاری رابطه با رژیم صهیونیستی در مراکز قانون‌گذاری کشورهای دیگری ازجمله تونس، چاد، لبنان، سوریه، الجزایر و فلسطین اشغالی در حال شکل گرفتن است.

گزاره تحلیلی: تصویب قانون جرم‌انگاری رابطه با رژیم صهیونیستی در برخی کشورهای عربی و اسلامی، موضوع کوچکی نیست و قطعاً پیامدهای مهمی برای رژیم صهیونیستی خواهد داشت. مهم‌ترین پیامد راهبردی موضوع مذکور این است که اگر قانون مذکور به‌طور مطلوب و مؤثر «اجرا» شود، باعث «تضعیف توافق ابراهیم» خواهد شد که رژیم صهیونیستی در اواخر دولت ترامپ در چهارچوب آن با چهار کشور عربی یعنی امارات، بحرین، سودان و مراکش، اقدام به برقراری روابط رسمی و دیپلماتیک نموده است. به شکست کشاندن نبرد سیاسی و دیپلماتیک رژیم صهیونیستی برای «کسب مشروعیت» سیاسی و حقوقی، پیامد مهم دیگری است که در این زمینه می‌توان برای قانون منع عادی‌سازی متصور شد؛ آن‌هم در شرایطی که به‌رغم ده‌ها سال اشغالگری و باوجود تمام اقدامات تطمیعی، تهدید روانی و غیره، کسب و حفظ مشروعیت نیم‌بند همچنان اولویت اساسی تل‌آویو در مناسبات خارجی است.

در شرایطی که رژیم صهیونیستی به‌شدت می‌کوشد تا از کوچک‌ترین فرصت‌ها در جهان اسلام برای کسب محبوبیت و حساسیت‌زدایی اجتماعی و سپس عادی‌سازی روابط با دولت‌ها بهره ببرد، طرح ممنوعیت و جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با این رژیم یا هرگونه رابطه با آن در کشورهای عربی و اسلامی، عملاً نبردی سیاسی و دیپلماتیک علیه رژیم اشغالگر قدس است و می‌تواند مشروعیت را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای این رژیم، با خدشه‌ای جدی روبرو سازد. (نویسنده: حمید خوش‌آیند)

▼ اخبار

اظهارات غیرسازنده وزیرخارجه عراق درباره ایران

وزیر خارجه عراق در اظهاراتی غیرسازنده مدعی شد که روابط این کشور با ایران از «مرحله سکوت» به «مرحله صراحت» رسیده است و تهران این روزها «زبان جدیدی» از بغداد می‌شنود که پیش از آن وجود نداشته است. «فؤاد حسین» درباره آنچه مداخله ایران و ترکیه در امور عراق خوانده شده، گفت: «ما شروع کردیم و با طرف ایرانی وارد گفت‌وگو و مذاکره شدیم، به‌گونه‌ای دیگر؛ زیرا سیاست خارجی امروز عراق تابع هیچ کشوری نیست». سخنان فؤاد حسین ناظر بر برخورد نظامی جمهوری اسلامی ایران با نفوذ و گسترش مداخله‌آمیز رژیم صهیونیستی در مرزهای کشورش است؛ موضوعی که ایران بارها این امر را به طرف عراقی متذکر شده و بر اساس قوانین بین‌المللی، حق برخورد مسلحانه با مداخلات فراسرزمینی ازاین‌دست را در خاک کشور همسایه برای خود محفوظ می‌داند. گذشته از این، طبق قوانین داخلی کشور عراق نیز همکاری با رژیم صهیونیستی، جرم تلقی شده است. بااین‌حال، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به این نوع اعلام نظر غیردوستانه از سوی وزیر امور خارجه عراق گفت: «دوستان در عراق را توصیه می‌کنیم که مراقب کنند مرزهای جغرافیایی و کشورشان مورد سوءاستفاده طرف‌های یاغی برای اقدامات ضد امنیتی بر علیه دوستانشان ایران و مردم ایران قرار نگیرد. بیش از آنچه بخواهند به آن‌ها اطلاعات داده شده است. از این تریبون بارها هشدار دادم و این (حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر موساد در اربیل) یک جراحی کوچک بود که به هدف هم اصابت کرد».

دستاورد نادیده انگاشته پلیس!

مشاور فرمانده کل انتظامی کشور در خصوص دستگیری سارقان صندوق امانات بانک ملی توسط پلیس، گفت: «بررسی پرونده‌های سرقت حکایتی تکراری از موقعیت‌های مناسبی است که توسط افراد برای سارقین ایجاد می‌شود. کارگاهان پلیس پایتخت با تکیه بر دانش و روش‌های نوین تکنیکال، نه بر اساس حدسیات و آثار نمایشی هالیوودی، با جدیت، سرعت و دقت، سارقان پرونده سرقت بانکی ملی را شناسایی و بازداشت کردند». سردار اشتری، فرمانده فراجا نیز دیروز با بالا توصیف کردن رقم پرونده سرقت بانک ملی و اموال مکشوفه، از نادیده گرفتن دستاورد پلیس در این پرونده توسط رسانه ملی گلایه کرد و گفت: «این‌ گلایه را به دوستان در رسانه ملی اعلام می‌کنم، در برنامه جمعه‌شب نیز دوستان به‌جای پرداخت به اصل موضوع به حاشیه پرداختند و می‌خواستند ضعفی پیدا کنند! به هر صورت امیدواریم این مباحث اصلاح شود؛ یک اتفاق مثبت افتاده و دشمن نمی‌خواهد آن بزرگ شود و خود‌ ما نیز حواسمان‌ نیست که به این‌ دستاورد بپردازیم». واقعیت آن است که سرقت به این مهمی، آن‌هم چند روز بعد از انجام گرفتن سرقت، مشخص شد و فرصت کافی برای خروج اموال مسروقه و سارقین از کشور فراهم بود، اقدامی شایسته و غرورانگیز از سوی پلیس بود. این توان امنیت ساز در کشور نباید نادیده انگاشته شود.

تغییرات کابینه جدی‌تر شد

سایت تابناک، نزدیک به معاون اقتصادی رئیس‌جمهور اعلام کرد: «تغییر برخی اعضای کابینه «قطعی» است. استیضاح وزرای تعاون و صمت دارای بیشترین امضا برای به جریان انداختن استیضاح آن‌ها بود؛ اما بر اساس رایزنی‌هایی که بین مجلس و دولت انجام شده بود، تصمیم بر این شد که کارگروه‌هایی جهت ارزیابی عملکرد برخی از وزرا تعیین‌شده و گزارش خود را به مراجع تصمیم گیر در دولت ارسال کنند. با توجه به اینکه برخی از حوزه‌های مورد انتقاد در دولت در این فرصت حدوداً یک‌ساله نتوانسته‌اند پاسخ مناسبی به گلایه‌های مردمی و انتقادات کارشناسان حوزه خود داشته باشند، لذا تغییر در این سمت‌ها به مرحله قطعیت رسیده و درباره انتصاب افراد جایگزین رایزنی‌هایی در حال انجام شدن است». دیروز رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز عنوان کرد: «از صبح امروز، موضوع مطرح درباره استعفای آقای عبدالملکی را پیگیری کرده و برابر با گفت‌وگوهایی که با مقامات ارشد دولت و وزارت کار داشته‌ام، اصل موضوع شایعه بوده است؛ اما برخی منابع آگاه، بر خبر استعفای ایشان در غروب دوشنبه صحه گذاشته‌اند».

اخبار کوتاه

اذعان کارشناس رسانه انگلیسی به قدرت نظامی ایران/ «علم صالح» استاد روابط بین‌الملل دانشگاه لنکستر انگلستان با حضور در برنامه‌ای که قرار بود علیه ایران روی آنتن بی‌بی‌سی برود، گفت: «مخصوصاً کشوری مثل ایران که در ۳۰۰ سال اخیر همیشه مورد هجوم قدرت‌های خارجی بوده، باید بمب اتم بسازد! برای اولین بار در طول تاریخ مدرن ایران، از سال 1979 (انقلاب 1357) تا الآن یک وجب از خاک ایران را از دست ندادیم! در جنگ جهانی دوم در زمان رضاشاه، او را بدون هیچ مقاومتی به آفریقا تبعید و ظرف چند روز ایران را از شمال و جنوب اشغال می‌کنند؛ اما در حال حاضر یک پهپاد فوق مدرن آمریکایی چند متر وارد مرزهای دریایی ایران می‌شود، با آن برخورد و ساقط می‌شود!».

پرداخت ۷۰ درصد هزینه ویزیت و آزمایش توسط بیمه‌ها/ مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: «برای اولین بار در کشور، بیمه پایه تا ۷۰ درصد تعرفه خصوصی را در بخش سرپایی پرداخت می‌کند. این طرح به‌صورت آزمایشی از شهر سراوان آغاز شده و پس از تصویب شورای عالی بیمه در سراسر کشور اجرا می‌شود. این پوشش شامل ویزیت، خدمات آزمایشگاهی و تصویربرداری در مرحله اول است که بودجه هزارمیلیاردی آن از راه صرفه‌جویی منابع تأمین می‌شود».

پنجمین سازنده نفت‌کش اقیانوس‌پیما!/ فقط پنج کشور در دنیا می‌توانند نفت‌کش اقیانوس‌پیما بسازند. ایران جزو این پنج کشور بوده و تنها کشور اسلامی است که می‌تواند نفت‌کش اقیانوس‌پیما بسازد. بااین‌حال بعضی رسانه‌های معلوم‌الحال داخلی در هماهنگی با رسانه‌های معاند، این دستاوردهای بزرگ نخبگان کشور را بیان نمی‌کنند تا به کشورمان افتخار نکنیم؛ چون ایرانی باید همیشه بدبخت نشان داده شود!

رشد سرمایه‌گذاری خارجی در ایران/ کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) اعلام کرد: «جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایران در سال ۲۰۲۱ با رشد ۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۱ میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار رسیده است».

شعار اربعین ۱۴۰۱/ با توافق مسئولان ایران و عراق، «أنا من حسین» که برگرفته از حدیث پیامبر و «ما ملت امام حسینیم» از سخنان شهید قاسم سلیمانی است، به‌عنوان شعار اربعین سال جاری انتخاب شد.

وضع پوشش کارکنان دولتی و اصناف سامان می‌یابد/ رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر کشور گفت: «ستاد با ارائه طرحی دولت را مکلف کرد تا وضعیت پوشش کارکنانش را سروسامان بدهد و در همین راستا چندین جلسه با وزرا برگزار و به رئیس‌جمهور نیز این طرح ارائه شد، وی پس از مطالعه، به دستگاه‌ها ابلاغ کردند که بر اساس آن تمامی دستگاه‌ها باید وضعیت عفاف و حجاب را اصلاح کنند». حجت‌الاسلام صدیقی افزود: «بعد از ادارات، ما به سراغ یکی دیگر از مهم‌ترین ارکان جامعه یعنی بازار و اصناف می‌آییم».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات