صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۴۴۱۶۷

اهداف سیاسی و اقتصادی سعودی از جذب سلبریتی‌های غربی

پس از آنکه باشگاه سلطنتی النصر ریاض با پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار کریستیانو رونالدو یکی از بهترین بازیکنان فوتبال جهان را به خدمت گرفت اکنون به نظر می‌رسد که دیگر باشگاه‌های سعودی خود را جذب بازیکنانی در این سطح آماده می‌کنند.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif پس از آنکه باشگاه سلطنتی النصر ریاض با پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار کریستیانو رونالدو یکی از بهترین بازیکنان فوتبال جهان را به خدمت گرفت اکنون به نظر می‌رسد که دیگر باشگاه‌های سعودی خود را جذب بازیکنانی در این سطح آماده می‌کنند. بر اساس مقررات لیگ سعودی هر تیم عربستانی می‌تواند در ترکیب خود از ۸ بازیکن خارجی استفاده کند و این دست آن‌ها را برای جذب بازیکنان بزرگ باز می‌کند.

* انمار الحائلی، رئیس باشگاه الاتحاد سعودی در واکنش به جذب رونالدو گفته، به شما بگویم که باشگاه ما به جذب ستاره‌های مثل مسی، دی‌ماریا و محمدصلاح فکر می‌کند و به کم‌تر از این بازیکنان راضی نخواهد شد!

* ما اکنون ۷ بازیکن خارجی داریم و برای فصل بعد می‌توانیم از ۸ بازیکن به صورت هم‌زمان استفاده کنیم. شاهد حضور کریستیانو رونالدو در النصر بودیم و این بازیکن توانسته است که تاثیری مثبت در تیم داشته باشد. با آمدن رونالدو دیگر مشکلی برای آوردن بازیکنان بزرگ به لیگ عربستان نداریم و باید این روند ادامه داشته باشد. باشگاه الهلال به عنوان سرشناس‌ترین و پرافتخارترین تیم عربستانی هم به جذب لیونل مسی ابراز علاقه نشان داد و در تلاش است تا این بازیکن بزرگ را جذب کند.

* بن‌سلمان با جذب این سلبریتی‌ها دو هدف سیاسی و اقتصادی را همزمان دنبال می‌کند. از نظر سیاسی با توجه به دنبال‌کنندگان میلیونی این بازیکنان تلاش می‌کند تصویری تعدیل‌شده و روایتی جدید و متفاوت از سعودی که مردم می‌شناسند را به دنیا عرضه می‌کند. چرا که رونالدو به تنهایی در پلتفرم اینستاگرام حدود ۵۲۸ میلیون فالوور، در توییتر حدود ۱۰۷ میلیون دنبال کننده و در فیس‌بوک ۱۵۹ میلیون دنبال‌کننده دارد.

* سعودی هرچند به صراحت به این موضوع اشاره نکرده، اما سران جدید این کشور در پنج سال گذشته و به خصوص پس از کاهش محدودیت‌های کرونایی بر روی گردشگری "غیر مذهبی" سرمایه‌گذاری هنگفتی کرده‌اند و از این رو برای تقویت صنعت گردشگری بر روی سلبریتی‌های خارجی حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

* سعودی براساس برنامه‌ریزی انجام شده در چشم‌انداز ۲۰۳۰ قصد دارد تعداد کل بازدیدگنندگان از این کشور را به ۱۰۰ میلیون گردشگر در سال رسانده و یک میلیون شغل جدید از بخش گردشگری در سال ۲۰۳۰ ایجاد کند. بخش گردشگری عربستان ۵.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی پادشاهی را در سال ۲۰۲۲ تشکیل داد و اکنون به دنبال افزایش سهم این بخش به ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی عربستان تا سال ۲۰۳۰ است.

* چندین سال پیش سعودی اصلاح برخی از قوانین محلی را برای جذب گردشگری تفریحی و فرهنگی، گردشگری ماجراجویی و نمایشگاه‌ها به عنوان بخشی از طرحی برای تنوع بخشیدن به منابع درآمد این پادشاهی به دور از نفت آغاز کرد.

* امروزه عربستان با میانگین تولید روزانه ۱۱ میلیون بشکه در شرایط عادی دومین تولیدکننده بزرگ نفت خام در جهان پس از آمریکا و بزرگترین صادرکننده نفت خام در جهان با متوسط نرخ روزانه ۷.۵ میلیون بشکه است و درآمد‌های نفت خام هنوز نزدیک به ۸۰ درصد از کل درآمد این کشور را تشکیل می‌دهد. سعودی از طریق جذب این سلبریتی‌ها قصد دارد این پیام را مخابره کند که خانواده‌های غربی می‌تواند آزادانه در این پادشاهی اقامت کند.

* سرمایه‌گذاری ورزشی از طریق خرید باشگاه‌ها در اروپا و آمریکای جنوبی به یکی از برجسته‌ترین ارکان کانال‌های سرمایه‌گذاری خلیج‌فارس به ویژه سعودی، قطر و امارات تبدیل شده است. به نظر می‌رسد که پادشاهی برای تبدیل شدن به یک مرکز منطقه‌ای گردشگری، در میان تلاش‌های موازی برای تبدیل شدن به یک مرکز جهانی تجارت و مالی، از طریق مجموعه‌ای از تسهیلات و مشوق‌ها برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی، به شدت وارد فضای رقابت با همسایه خود امارات شده است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات