صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۶۰۲۳۰
احمد دستمالچیان سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در لبنان و اردن

حسن سلوک شهید رئیسی بهترین راه و رسم دیپلماسی خارجی را به ما آموخت

یکی از مواردی که در کارنامه دولت سیزدهم می‌درخشد را می‌توان به نوع نگاه و رویکرد رئیس دولت در مسائل مرتبط با منطقه و همسایگان ارتباط داد چرا که رئیس جمهور شهید به نزدیکی هر چه بیشتر و توسعه ارتباطات با کشور‌های منطقه و همسایگان بسیار بها می‌داد.
پایگاه بصیرت / گروه سياسي/ احمد دستمالچیان

بی تردید ماحصل این نوع نگاه مثبت به برقراری و توسعه ارتباطات با کشور‌های همسایه و منطقه در بعد دیپلماسی اقتصادی با رشد بسیار بالای فروش نفت در حین تحریم‌های سخت آثار خود را به نمایش می‌گذارد.
آمار فروش نفت ایران که دولت آمریکا آن را حداکثر روی فروش ۳۰۰ هزار بشکه نفت بسته بود و بسیاری از کشور‌ها را به این خاطر تحت فشار قرار داده که حق خرید نفت از ایران را ندارند نشان می‌دهد فروش بالای نفت و درآمدزایی که دردولت سیزدهم از این طریق ایجاد شد حاصل وجود دولتی کارآمد و هوشمند است که تعاملات با کشور‌های مختلف در حین تحریم‌ها را در دستور کار قرار داد.
براساس آمار‌های منتشر شده توسط نهاد‌های معتبر داخلی و خارجی، در دو سال و نیمی که از دولت سیزدهم گذشت عضویت در سازمان‌های اقتصادی مثل شانگ‌های و بریکس و حضور فعال تجاری در مجامع اوراسیا و سایر سازمان‌های بین‌المللی زمینه ساز رشد اقتصادی کشور شده است.
آمار‌های معتبر داخلی و خارجی موید این موضوع بسیار مهم است که دولت شهید رئیسی زنده و پویا درعرصه بین الملل حاضر شد و توانست بسیاری از حقوق ضایع شده ملت ایران را احیا کند.
بسیاری از کشور‌ها و ملت‌ها بعد از شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه ایشان اعلام عزای عمومی کردند. بیش از ۱۰ کشور دنیا که از جمله پرجمعیت‌ترین کشور‌های جهان به شمتار می‌روند باد مردم ایران عزای عمومی داشتند موضوعی کم سابقه درعرصه جهانی که کشور دیگری برای از دست رفتن رئیس جمهور کشور دیگری اعلام عزای عمومی کند، این‌ها همگی نشان دهنده دیپلماسی موفق رئیس جمهور شهید است که توانسته در بسیاری از کشور‌ها مثل ترکیه، هند، پاکستان، عراق، لبنان، سوریه و کشور‌های شرق آسیا راهبردی در پیش بگیرد که ملت‌ها و دولت‌های آن‌ها با مردم ایران ابراز همدلی کنند.
بی شک احساساتی که آقای محمد بن سلمان در تماس تلفی با آقای دکتر مخبر در از دست دادن آیت الله رئیسی به خرج داد و بیان کلمات بسیار احساسی در خصوص شهادت جناب رئیسی که نشان دهنده عمق نفوذ معنوی و اخلاقی و حسن سلوک آقای رئیسی است بدین معناست که دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی و توسعه ارتباطات با کشور‌های همسایه راه درستی را پیموده که تا این حد در بین سران کشور‌ها و ملت‌ها نفوذ کرده ایم که آقای محمد بن سلمان چنین جملات احساسی بیان کنند ومایل به سفر به ایران برای دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات