صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۶۰۱۴۹

شهید رئیسی و آرمان فلسطین

یکی از ویژگی های رییس جمهور فقید شهید سید ابراهیم رئیسی، اهتمام وافر و تلاش فراوان ایشان در دوران ریاست جمهوری نسبت به قضیه فلسطین بود
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ فرزان شهیدی

یکی از ویژگی های رییس جمهور فقید شهید سید ابراهیم رئیسی، اهتمام وافر و تلاش فراوان ایشان در دوران ریاست جمهوری نسبت به قضیه فلسطین بود. ابراهیم رئیسی، چند ساعت قبل از شهادتش در باره فلسطین، آرمان آن و حق آزادی و زندگی شایسته مردم غزه سخنرانی کرد و هیچ گاه مردم غزه و فجایع آنها را حتی در دیدار اخیر خود با رئیس جمهور آذربایجان برای افتتاح سد "قیز قلعه سی" فراموش نکرد.

رئیسی به هر شکل ممکن در کنار مردم فلسطین ایستاد و این بیانگر رویکرد انقلاب اسلامی ایران بود که حتی پیش از پیروزی انقلاب در سال 1357 وجود داشت؛ یک جهت گیری اصولی که تنها در سخنان و بیانیه های حمایت از فلسطین محدود نشد؛ بلکه به حوزه‌های دیپلماسی، رسانه‌ ای و نیز تسلیحاتی تسری پیدا کرد.

در احوالات رئیس جمهور شهید آمده که وی در اوایل جوانی در سن نوزده سالگی در خیابان های تهران به نفع فلسطین شعار می داد و از همان ابتدا نسبت به این مساله تعلق خاطر داشت. این در حالی بود که با رهنمود رهبر انقلاب اسلامی امام راحل نام خیابانی که در آن سفارت اسراییل قرار داشت از «کاخ» به «فلسطین» تغییر یافت و سفارت اسرائیل تبدیل به سفارت فلسطین شد و بدین ترتیب، جمهوری اسلامی ایران آغاز عصر جدیدی را در جهان اسلام اعلام کرد؛ عصری که ایران با محوریت قدس، یک جبهه مقاومت را در منطقه و جهان تشکیل داده و هدف آن حمایت از فلسطین و زمینه سازی برای فروپاشی اسرائیل است.

شهید رئیسی در بهمن ماه گذشته در جمع سران کشورهای اسلامی و عربی در ریاض تاکید کرد که «راه حل دائمی برای آنچه در منطقه اتفاق می افتد، ایجاد یک کشور فلسطینی از دریا تا رودخانه است»، بنابراین اعتقاد خود را به افول قریب الوقوع موجودیت رژیم غاصب بیان کرد.

شهید رئیسی در سطح روابط خارجی، به دنبال ایجاد روابط همکاری با همه کشورها خصوصا در سطح منطقه بود. او موفق شد روابط با پکن و مسکو را تا حد توسعه یافته‌تری ارتقا دهد. موضع منعطف او در قبال ایجاد پل با همه کشورها همان چیزی بود که دستیابی به توافقی برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک بین تهران و ریاض در سال 2023، تحت حمایت چین، پس از هفت سال قطع رابطه را تسهیل کرد. و البته هدف او از تنش زدایی منطقه ای توسعه و تحکیم جبهه حامی فلسطین بود.

حمايت ‌ها و اقداماتی راكه شهید رئیسی در دوره سه ساله ریاست جمهوری خود در قبال فلسطین انجام داد مي‌توان در موارد زير برشمرد:
1) روی کار آمدن شهید رئیسی با پیشینه سیاسی اصولگرایی، نشان‌دهنده یک شوک قوی در رابطه با برنامه کاری مقاومت در داخل و خارج فلسطین بود . رئیسی از همان ابتدا ضمن اعلام حمایت قاطع دولت از آرمان فلسطین، مخالفت خود با اشغالگری و توسعه طلبی اسرائیل اعلام کرد و دستگاه دیپلماسی کشور را در این جهت توجیه و فعال نمود.

2) رئیسی در زمانی آمد که روند عادی سازی بین تعدادی از پایتخت های خلیج فارس و تل آویو، در قالب توافقات ابراهیم، در حال شتاب گرفتن بود. از این رو، آرمان فلسطین به یک کانون اسلامی نیاز مبرمی داشت تا علیه روند عادی سازی بایستد. شهید رئیسی در مقام رئییس قوه مجریه جمهوری اسلامی ایران در آن شرایط چنین وظیفه ای را بر عهده گرفت.

3) ایران از دیرباز همه اشکال حمایت از مقاومت فلسطین را شامل حمایت سیاسی و رسانه ای و تأمین مالی و تسلیحاتی را  ارائه کرده بود؛ اما در دوران دولت شهید رئیسی این حمایت ها وارد مرحله تازه ای شد و این در حالی بود که کشورهای عربی و اسلامی تمایلی به تسلیح فلسطینی ها نداشته و حداکثر با فاجعه مردم فلسطین اعلام همدردی نموده و یا از مقاومت فلسطین حمایت رسانه ای و گاه مالی به عمل می آورند.

4)  شهید رییسی به جد راهبرد حمایت از مقاومت را در دستور کار واقعی سیاست خارجی خود قرار داد. وی در اردیبهشت ماه 1402 به همراه تعدادی از اعضای کابینه دولت سیزدهم به دمشق به عنوان اصلی ترین پایتخت حامی محور مقاومت بعد از جمهوری اسلامی ایران و کشوری که در همسایگی اراضی اشغالی قرار دارد سفر کرد. این در حالی بود که طی 13 سال پیش از آن،  هیچ مقامی از جمهوری اسلامی در این سطح چنین سفری انجام نداده بود. پیام این سفر این بود که مساله مقاومت و فلسطین اولویت اصلی دولت شهید رئیسی در سطح سیاست های منطقه ای می باشد.

5) اوج اهتمام و تلاش های شهید رئیسی مربوط به مرحله پس از عملیات طوفان الاقصی در 15 مهرماه 1402 بود. پیگیری های شخص شهید رئیسی در دیدارهای حضوری یا تماس های تلفنی با همتایان خود در کشورهای اسلامی، منطقه، کشورهای آسیایی، آفریقایی، آمریکای لاتین و اروپایی جهت پایان دادن به محاصره ضد بشری و نیز بمباران و کشتار مردم بی دفاع غزه و از همه مهم تر ارسال کمک های بشردوستانه به مردم این منطقه، در میان دولت های بعد از انقلاب بی نظیر بوده است.

6) جهان اسلام و بلکه آزادگان جهان مشتاق گفتمانی بودند که پس از عملیات طوفان الاقصی غالب گردد، در این میان، شهید رئیسی در میان همه رهبران عرب و مسلمان با حمایت صریح خود از عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر 2023 در تاریخ متمایز بود. وی در نشست سران اسلامی و عربی در ریاض با ارائه یک طرح 10 ماده ای به راهکارهایی چون ایجاد صندوق حمایت از مردم غزه و نیز حمایت تسلیحاتی از آنان اشاره نمود.  شهید رئیسی در جمع سران اسلامی و عربی و نیز در مناسبت های دیگر اعلام کرد که عملیات طوفان الاقصی در پاسخ به ظلمی است که مردم فلسطین در معرض آن قرار گرفته اند و این روند نهایتا به پایان رژیم صهیونیستی منجر می شود.

در مجموع باید گفت شهید رئیسی یک رئیس جمهور در تراز انقلاب اسلامی و آرمان های متعالی آن، به ویژه در عرصه حمایت از آرمان فلسطین بود و ضمن پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری، با سایر نهادهای ذی ربط از جمله سپاه پاسداران و نیروی قدس در پرونده فلسطین هماهنگی و همکاری تام داشت.
روحش شاد و راهش پررهرو باد

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات