صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۶۰۲۵۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): البته پیروزی، بدون مجاهدت، بدون حرکت، بدون خطرپذیری، امکان ندارد. خدای متعال وعده‌ پیروزی بدون حرکت به هیچکس نداده است. صرف مؤمن بودن هم کافی نیست؛ مجاهدت لازم است، صبر لازم است؛ «و لنصبرن علی ما ءاذیتمونا» ما ایستادگی می‌کنیم. پیغمبران ایستادگی کردند. امروز منطق پیغمبران با آن همه سرکوبی که علیه آنها انجام گرفته است، منطق همه‌گیر دنیاست. حرف پیغمبران پیش رفت، منطق فرعونیان پیش نرفت. این حرکت و این جهت‌گیری، روزبه‌روز هم بیشتر خواهد شد. صبر لازم است، ایستادگی لازم است. ملت ما این ایستادگی را از خود نشان داد.(۱۳۹۱/۳/۲۹)
 
 
▼ حرف روز
حرکت بدون توقف
۱۰ روز از سانحه بالگرد رئیس‌جمهور کشورمان و همراهانش می‌گذرد که حادثه‌ای ناگهانی، سخت و غم‌انگیز برای مردم و مسئولان کشور بود؛ اما در این ۱۰ روز در کنار پیگیری روند اجرایی کشور در حوزه‌های مختلف، که از همان شب سانحه مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بود: «ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید.» شاهد رویدادهای بزرگی در صحنه اداری و اجرایی و خدماتی در کشور بوده‌ایم.
دو روز پس از شهادت رئیس‌جمهور و شهدای خدمت، که هنوز مراسم تشییع شهدا در تهران و دیگر شهرها برگزار نشده بود، هشتمین دوره مجس خبرگان رهبری آغاز به کار کرد که برخلاف گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تأخیر و تعویق در برگزاری این مراسم به دلیل وضعیت حادث شده، با تأکید رهبر معظم انقلاب در موعد مقرر و بدون هیچ گونه تغییر و تأخیری برگزار شد. مجلسی که در همان روز اول و مطابق آیین‌نامه موفق به برگزاری انتخابات داخلی شد و رئیس و نواب رئیس خود را هم شناخت.
تنها هشت روز از این حادثه دردناک گذشته بود که مجلس دوازدهم هم با حضور منتخبان ملت طبق سنوات گذشته و با برگزاری آیین ویژه‌ای با صندلی خالی رئیس‌جمهور شهیدمان در صحن بهارستان آغاز به کار کرد. فردای آن روز انتخاب رئیس، نواب رئیس و هیئت رئیسه در فضای کاملاً آرام برگزار شد و با وجود فضای رقابتی بر سر کرسی ریاست مجلس، رئیس مجلس با رأی بالای منتخبان ملت انتخاب شد و مجلس دوازدهم رسماً و به طور عملی وارد گود خدمت شد.
به اینها اضافه کنید برنامه‌های اجرایی اعضای دولت شهید رئیسی را که در حدود یک هفته گذشته، همچون همیشه مشغول کار و تلاش و خدمت هستند که نشانه‌های آن را در بهره‌برداری از پروژه‌های بزرگ در شهرهای مختلف کشور در حوزه‌های گوناگون شاهد هستیم.
این برنامه‌ها را بگذارید در کنار برنامه‌ریزی فوری برای برگزاری انتخابات زودهنگام که طبق قانون و با دستور رهبر معظم انقلاب از همان روز اعلام شهادت شهدای خدمت کلید خورده است.
چنین رویدادی در هر کشور دیگری می‌توانست لااقل تا مدتی روند اجرایی و اداری آن کشور را مختل کند و حتی گاها موجب اختلافات و هرج و مرج‌هایی شود، اما به برکت وجود رهبری حکیم و با تدبیر و به مدد قوانین متقن و محکم در یکی از سخت‌ترین برهه‌های سوگواری ملت برای رئیس‌جمهور شهیدشان، همه چیز طبق روال پیش می‌رود و هیچ گونه خللی در امور کشور ایجاد نشده است. ان‌شاءالله با برگزاری انتخاباتی پرشور در هشتم تیرماه کشور از این مرحله مهم هم با عزت و سربلندی عبور خواهد کرد.
علی حیدری
 
 
▼ گزارش روز
پیام‌های گزارش اخیر بانک جهانی
بانک جهانی در گزارشی اعلام کرده است، اقتصاد ایران با وجود تداوم تحریم‌های اقتصادی و تشدید شرایط نامطمئن ژئوپلیتیک به رشدی پایدار طی چهار سال گذشته رسیده است. در این گزارش آمده است: «اگرچه بخشی از این رشد از محل فروش نفت بوده ولیکن بخش غیرنفتی به ویژه خدمات و صنعت، موتور اصلی رشد اقتصادی ایران بوده است. بخش تولید به سمت تأمین نیازهای داخلی سوق داده شده و این امر تاحدودی اثر تحریم‌های مالی و تجاری و محدودیت دسترسی به منابع ارزی را خنثی کرده است. بخش اشتغال نیز اخیراً به سطح قبل از بحران کرونا رسیده است. سیاست‌های مالی جدید به ویژه در زمینه تأمین اجتماعی و انتقال یارانه نقدی تاحدودی از اثرات شوک‌های خارجی بر سطح زندگی اقشار آسیب‌پذیر کاسته و به رشد پایدار اقتصاد کمک کرده است.» این گزارش از جنبه‌های اقتصادی و سیاسی بسیار مهم و امیدوارکننده است و پیام‌های زیادی دارد که در ادامه به برخی از این پیام‌ها اشاره می‌شود:
۱ـ مسیری که شهید رئیسی برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی برگزیده است، وابسته به دشمن نیست و دشمن نمی‌تواند آن را متوقف کند، هرچند در بسیاری از موارد آن را کند می‌کند. دولت سیزدهم با شعار خنثی‌سازی تحریم‌ها به عرصه مدیریت اقتصادی کشور پا گذاشت و گزارش اخیر نشان می‌دهد، این مسیر موفق بوده است. مواردی که در این گزارش به عنوان موفقیت ایران اشاره شده است، همان محورهایی است که تحریم‌ها به خاطر آن وضع شده‌اند؛ این یعنی بی اثر کردن تحریم‌ها.
۲ـ چند سال قبل رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) فرمودند، مقاومت هزینه دارد، ولی هزینه مقاومت به مراتب کمتر از هزینه سازش است. این گزارش به روشنی نشان می‌دهد، نتیجه اقدامات دولت سیزدهم که با راهبرد تسلیم نشدن و سازش نکردن با دشمن، مسیر خود را در پیش گرفته است، هزینه‌های بسیار کمتری در مقایسه با دولتی دارد که همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد برجام گذاشت.
۳ـ بر خلاف فضاسازی رسانه‌های معاند و تعدادی از رسانه‌های داخلی، برآیند اقتصادی کشور مثبت بوده است و کشور در مسیر حل مسئله قرار دارد؛ اما باید توجه داشت که هنوز تا حل کامل مسئله فاصله زیادی داریم، اگرچه تورم کاهشی بوده است، ولی همچنان تورم حدود ۴۰ درصد است که بسیار بالاست و نمی‌توان به کشوری که تورم ۴۰ درصدی دارد، گفت که اقتصاد این کشور بر ریل ثبات و پیشرفت قرار دارد، لذا باید درباره چگونگی سرعت بخشیدن به این روند اندیشید و طرح‌هایی را ارائه داد؛ البته نباید کلیات مسیر موفق دولت سیزدهم نقض شود. این موضوع پیام روشنی برای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش روست. همچنان که همین الان نیز در کار اداره کشور و تمشیت امور مسیری عقلانی و انقلابی در حال طی شدن است.   
علی کارگر
 
 
▼ خبر ویژه
استثنا‌های اصل ۱۱۵
قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان، درباره استثنا‌های اصل ۱۱۵ گفت: «اصل بر این است که تمام کسانی که می‌خواهند وارد صحنه شوند، باید تابع دستورالعمل شورای نگهبان باشند. ممکن است از نخبگان، نوادری پیدا شود که شرط سنی را نداشته باشد و یک سال کمتر یا بیشتر داشته باشد. در دستورالعمل پیش‌بینی شده که شورای نگهبان فردی را شامل اصل ۱۱۵ دانست، اما شرط سنی را نداشت، استثنا قائل شود.» علی فتاحی افزود: «ممکن است شرایط تحصیلات و سابقه شغلی هم مطرح باشد. مثلاً سابقه شغلی برای یک سری از سمت‌ها چهار سال است، اما یک نفر ممکن است ۳ سال و ۱۰ ماه وزیر بوده است.» او تأکید کرد: «شورای نگهبان خودش مرجع مصوب این آیین‌نامه است و مسئول فهم اصل ۱۱۵ هم هست و می‌تواند بر اساس فهم خود از این موضوع، استثنا قائل شود. تحلیل ما هم از این مسئله حقوقی است و مسائل سیاسی و اشخاص مدنظر نیستند.»
 
 
▼ اخبار 
امسال هم سفر اربعین، به اخذ روادید نیاز ندارد
وزیر کشور با بیان اینکه صدور گذرنامه اربعین همچون روال گذشته خواهد بود، تأکید کرد: «لغو روادید نیز امسال برای مراسم اربعین حسینی(ع) اعمال خواهد شد.‌ «احمد وحیدی» در نشست خبری مشترک با همتای عراقی خود افزود: «در این جلسه درباره موضوعات مختلف امنیتی و همکاری‌های لازم بین دو کشور گفت‌وگو شد. دو طرف در این نشست خواستار ارتقای سطح روابط هستیم.» وی ادامه داد: «در بحث اربعین گفت‌‌وگوهایی صورت گرفت، تجربه خوبی را در اربعین سال گذشته داشتیم که در این نشست خواهان استمرار و بهتر شدن آن بودیم. یکی از توافقنامه‌ها برای اربعین، ورود خودروهای حمل‌ونقل ایرانی به کشور عراق بود، اما درباره خودروهای شخصی به دلیل ترافیک موجود در عراق این موضوع امکان‌پذیر نبود.» وحیدی با اشاره به شعار امسال برای مراسم اربعین تصریح کرد: «با هماهنگی عراق و با توجه به مسئله فلسطین، هماهنگی‌های لازم صورت گرفته که شعار امسال را شعار «کربلا طریق‌الاقصی» نام‌گذاری شود.»
 
از نان شب واجب‌تر!
فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء با بیان اینکه ۴۰ درصد از میدان گازی آرش متعلق به جمهوری اسلامی ایران است، گفت: «ورود ایران به میدان آرش از نان شب واجب‌تر است.» «سردار عبدالرضا عابد» تأکید کرد: «کشورهای همسایه مانند کویت و عربستان شروع به برداشت از این میدان کردند. این در حالی است که این میدان بین تعدادی از کشورها از جمله ایران مشترک است.» وی درباره ادعاهایی مبنی بر اینکه ایران سهمی در میدان آرش ندارد، گفت: «خیر، این موضوع صحت ندارد، مگر می‌شود ایران سهمی در منابع میدان آرش نداشته باشد، ۴۰ درصد میدان آرش متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.» سردار عابد ادامه داد: «صندوق توسعه ملی برای تأمین مالی حضور قرارگاه خاتم‌‌الانبیاء در میدان آرش اعلام آمادگی کرده است و با سایر نهادها در حال مذاکره هستیم که نحوه اجرای کار چگونه باشد و شکل ورود قرارگاه در میدان آرش در قالب قرارداد epc خواهد بود.» 
 
چرا اصلاح‌طلبان بی‌سرو صدا تحریم انتخابات را فراموش کردند؟
«محمدعلی ابطحی» سیاستمدار اصلاح‌طلب و معاون «سیدمحمد خاتمی» در دوران ریاست‌جمهوری‌اش در اظهاراتی گفت: «درگذشت ناگهانی سیدابراهیم رئیسی و فرصت محدود برای چینش برگ‌های انتخاباتی باعث نشد اصلاح‌طلبان در این زمان کوتاه با هم تماس و مشورت درمورد انتخابات نداشته باشند.» این سیاستمدار که اکنون رئیس مؤسسه بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان است، در گفت‌وگو با «العربی الجدید» تأکید کرد: «جریان اصلاح‌طلب این بار تصمیم گرفته که برخلاف دوره‌های قبلی مشارکت فعالی در انتخابات پیش‌رو داشته باشد. اصلاح‌طلبان در وهله اول تصمیم گرفتند که در انتخابات پیش‌رو مشارکت کنند و با توجه به تجربه‌ای که در حمایت از حسن روحانی دارند، تصمیم گرفتند از نامزدهای غیر اصلاح‌طلب حمایت نکنند، زیرا او (روحانی) آسیب زیادی به جریان اصلاح‌طلب وارد کرد.»
 
با این وحشی‌ها می‌خواهید توافق کنید؟
دبیر کل حزب‌الله لبنان ضمن ابراز خشم شدید از کشتار روز گذشته در رفح به دست رژیم صهیونیستی، تلاش کشورهای عربی برای سازش با این رژیم را به سخره گرفت و تأکید کرد، صهیونیست‌ها وحشی‌هایی هستند که در تجاوزات خود هیچ حد و مرزی ندارند. «سیدحسن نصرالله» با بیان اینکه صهیونیست‌ها به آوارگان گفته بودند که به منطقه «المواصی» بروید تا در امنیت باشید، ولی آنان را هدف قرار دادند؛ گفت: «این جنایت، تمامی تلاش‌ها برای بزک کردن چهره اسرائیل را بر باد داد، باید به سازشکاران عرب گفت: با چه کسانی می‌خواهید روابط خود را عادی کنید؟ با این وحشی‌ها؟ اسرائیل کیست که شما به دنبال سازش با آن هستید؟» وی افزود: «کشتار رفح و تمامی حماقت‌هایی که اسرائیل نشان می‌دهد، باعث نابودی و فروپاشی این رژیم خواهد شد. ما برای این رژیم، هیچ آینده‌ای در منطقه خود متصور نیستیم.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
از اردوگاه اصلاح‌طلبان خبر می‌رسد، «محمد صدر» جدی‌ترین گزینه آنها برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ است. صدر اگرچه به دلیل وضعیت سنی در صورت انتخاب تنها می‌تواند برای یک دوره رئیس‌جمهور باشد، اما از حمایت برخی از چهره‌های سرشناس اصلاحات برخوردار است و درباره وی میان طیف عمل‌گرا و رادیکال جبهه اصلاحات تفاهم نسبی وجود دارد. محمد صدر معاون اسبق وزارت خارجه و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. پس از محمد صدر چهره‌هایی، چون طیب‌نیا و اردکانیان از اقبال برخوردارند و درباره نام‌نویسی آنها توافق وجود دارد.
 
اخبار منتشره نشان می‌دهد، تروئیکای اروپایی فضاسازی گسترده‌ای را علیه فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان آغاز کرده و در آستانه برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، صدور قطعنامه جدید ضدایرانی را در دستور کار قرار داده‌اند. رویکرد ضد ایرانی اروپاییان در حالی تبلور پیدا کرده که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از احیای تفاهم اسفندماه 1401 میان تهران و آژانس خبر داده و به‌صورت غیرمستقیم، آن را پیش‌شرط و گامی مؤثر جهت تنظیم مؤلفه‌های فرامتنی مذاکرات هسته‌ای قلمداد کرده است.
 
«علی آقازاده» معاون حزب اعتدال و توسعه گفت: «ستاد انتخابات حزب در چند روز آینده به صورت رسمی فعال می‌شود، اما الآن به صورت غیررسمی فعال است. شاید اولین اقدام ما هم صحبت با دکتر لاریجانی بود که هفته گذشته اتفاق افتاد. من به همراه آقای واعظی و نوبخت و جنتی، جلسه دو ساعته‌ای را با ایشان داشتیم. الآن نمی‌توان گفت که آقای لاریجانی تصمیم به حضور گرفته یا خیر، اما من فکر می‌کنم که آقای لاریجانی مایل است که ثبت‌نام کند.»
 
یکی از چهره‌های نزدیک به «محسن مهرعلیزاده» رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، از اعلام کاندیداتوری او برای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم خبر داد و نوشت: «پس از جلسه با تیم مشاوران حضور محسن مهرعلیزاده در انتخابات ریاست‌جمهوری قطعی و ثبت نام رسمی در روزهای آینده، پس از شروع زمان قانونی در ستاد انتخابات وزارت کشور انجام خواهد شد.»
 
روزنامه «اعتماد» در گزارشی با اشاره به اینکه در جریان اصلاحات برای این دوره از انتخابات سنبه طرفداران کنشگری فعال در انتخابات پرزورتر از مخالفان مشارکت در انتخابات است، از اضافه شدن اسحاق جهانگیری و بهزاد نبوی به جمع تصمیم‌گیران اصلاح‌طلبان خبر داد.
 
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه پیشین کشورمان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در انتخابات قصدی برای کاندیداتوری دارید، گمانه‌زنی‌ها درباره حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری را رد کرد و گفت: «خیر».
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات