صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۶۱۲۴۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های روزانه - چهارشنبه 30 خرداد 1403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) برائت از رژیم صهیونیست و حامیانش بخصوص آمریکا، امسال باید فراتر از موسم و میقات حج، در کشورها و شهرهای مسلمان‌نشین، در همه جای جهان ادامه یابد و به آحاد مردم تسری یابد. مسئله برائت، امسال برجسته‌تر از گذشته است زیرا فجایع غزه جای هیچگونه ملاحظه و مماشات برای هر فرد و حزب و دولت و فرقه مسلمانان باقی نگذاشته است و این برائت باید در قول و عمل ملت‌ها و دولت‌ها خود را نشان دهد و عرصه را بر جلادان و حامیانشان تنگ کند.(۲۶/۳/۱۴۰۳) www.basirat.ir

دریافت فایل WORD

دریافت فایل PDF

▼ حرف روز    

     آزموده را آزمودن خطاست

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم در کنار «مسعود پزشکیان»، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز پیش در برنامه میزگرد سیاسی حضور پیدا کرد و ایده‌های دیپلماسی و سیاست خارجی مد نظر دولت جناب آقای پزشکیان را تشریح کرد. هرچند پزشکیان سعی داشت خود را مستقل از دولت آقای روحانی معرفی کند؛ اما با حضور ظریف در برنامه میزگرد سیاسی و همچنین ایده‌پردازی‌ها و نظرهای پزشکیان طی این چند وقت لاجرم اذهان به سمتی پیش رفته است که با پزشکیان، دولت سوم روحانی تکرار خواهد شد. دولتی که اولویت اصلی خود را در سیاست خارجی می‌داند و معتقد است با گزاره «آشتی با جهان» می‌توان از میان مسائل و مشکلات متعدد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی موجود در جامعه به سلامت عبور کرد. اما واقعیت آن است که ابتدا باید کارنامه عملکردی افراد و دیدگاه‌ها را دید و سپس به قضاوت درست و اصولی دست زد که اتفاقاً کارنامه دولت روحانی در این حوزه‌ها کاملاً مردود است.

روحانی نتوانست با جهان آشتی کند؛ زیرا در دوران او بود که تحریم‌های ویزا (تهدید بازرگانان سفرکننده به ایران)، سیسادا و آیسا اجرا شد، در بازه‌هایی دولت نتوانست حتی یک قطره نفت بفروشد، به دلیل تعهدات خودخواسته محدودیتی در حوزه هسته‌ای و فضایی اجرا شد، ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور و نماینده ایران در سازمان ملل با بی‌احترامی تمام از حضور در سازمان ملل منع شد، از سوخت‌رسانی به هواپیمای وزیر خارجه وقت ایران در آلمان جلوگیری شد و سایر مواردی که شأن و احترام ایران و ایرانی‌ها به هیچ وجه حفظ نشد. در این دوره بود که ترامپ بی‌شرمانه از توافق‌نامه برجام خارج شد و شهیدسپهبد قاسم سلیمانی با دستور ترامپ به شهادت رسید. اما جالب است که امروز در مغلطه‌ای بزرگ، از آن دوران سخت و تلخ و جانکاه به عنوان دوره‌ای پر از موفقیت یاد می‌شود. البته طبیعی است که پزشکیان و ظریف به دنبال منافع حزبی خود تلاش داشته باشند که تاریخ را وارونه روایت کنند یا از هیچ همه بسازند و در مقابل دیپلماسی عزتمندانه دولت سیزدهم را هم فی‌المثل بی‌ارزش جلوه بدهند؛ اما باید بدانند که آزموده را آزمودن خطاست...؛ مسیر و تفکری که یک بار آزموده شده و سودی نداشته است، بار دیگر مورد اقبال مردم قرار نخواهد گرفت. نکته آخر آنکه تجربه امروز ایرانی‌ها در حوزه سیاست سبب شده است تا با رسیدن به بلوغ سیاسی دیگر فریب بازی‌های سیاسی و شارلاتان‌بازی‌های رسانه‌ای و هوچی‌گری‌های بی‌اساس را نخورند و برعکس با عقل و منطق و انصاف به انتخابی آگاهانه دست بزنند. (رامین نصیری)

▼ گزارش روز

گامی بزرگ در افزایش حکمرانی ریال

با توسعه فاز آزمایشی خدمت جدید و عملیاتی شده «ریال دیجیتال» در جزیره کیش، مشتریان شبکه بانکی از تیرماه 1403 می‌توانند بدون استفاده از پول‌ کاغذی یا کارت‌ بانکی، به سادگی از طریق کیف پول ریال دیجیتال و تنها با اسکن بارکد تولید شده از طریق نرم‌افزارهای ارائه شده، با شیوه‌های نوین خرید کرده یا نسبت به انتقال وجه به کیف پول سایر مشتریان اقدام کنند. طبق اعلام بانک مرکزی، طراحی پروژه ریال دیجیتال از سال 1400 و پس از اخذ مجوزهای لازم از شورای پول و اعتبار در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و مرحله آزمایشی محدود این پروژه از خرداد ماه 1402 آغاز شد. با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، با مشارکت فعال شبکه بانکی و همکاری‌های لازم در شبکه پرداخت کشور، از تیرماه سال 1403 با مشارکت دو بانک ملت و تجارت پروژه یادشده وارد مرحله گسترده فاز آزمایشی با امکان بهره‌برداری عمومی خواهد شد.

در دنیای امروز، دو نوع ارز دیجیتال وجود دارد؛ نوع اول ارزهایی هستند که تحت کنترل بانک مرکزی کشورها نیستند و با روش‌های خاص خود تولید می‌شوند که مهم‌ترین نوع از این ارزهای دیجیتال، «بیت کوین» است. نوع دیگری از آنها، تحت کنترل بانک مرکزی کشورها هستند و به آنها CBDC‌ها گفته می‌شود. با توجه به مخاطرات ارزهای نوع اول در خارج کردن پول از مدیریت دولت‌ها و استفاده گسترده از آنها برای پولشویی، قاچاق و تجارت‌های غیرقانونی، به نظر می‌رسد در آینده کوتاه‌مدت پول‌های دیجیتال تحت مدیریت بانک مرکزی کشورها رشد بیشتری داشته باشند.

«ریال دیجیتال» نوعی رمز ارز ایرانی است که تحت مدیریت و پشتیبانی بانک مرکزی است. استفاده از ارزهای دیجیتال فارغ از اینکه کاربری آسان‌تری در مقایسه با پول کاغذی و کارت‌های بانکی دارد، مزیت‌های راهبردی در حکمرانی پول ملی و حفظ ارزش پول ملی هم دارد. در حقیقت، پول که برای مبادله کالا و خدمات استفاده می‌شود، چهار ویژگی مهم دارد که عبارتند از: محدود بودن، در دسترس عموم بودن، نقل و انتقال راحت و در نهایت جعل‌ناپذیری آن. ریال دیجیتال با ارتقای چهار ویژگی بالا سبب می‌شود حکمرانی ریال ارتقا یابد. این طرح که در بستر بلاکچین اجرا می‌شود، کاربردهای فراوانی در تبادل و جابه‌جایی مالی دارد که در عین حال می‌تواند در فرهنگ‌سازی و آشنایی عموم جامعه با این فناوری نیز تأثیرگذار باشد. استفاده از چنین امکاناتی در بحث مبارزه با پولشویی و کمک به نظارت بیشتر بانک مرکزی بر کنترل خلق پول نیز بسیار کارساز است. سیستم بلاک‌چین دسترسی و امنیت (جعلی نبودن) ریال را نیز بالا می‌برد.

بنابراین، دولت سیزدهم در حوزه ارتقای حکمرانی ریال که یکی از دغدغه‌های مهم مردم ایران و فعالان اقتصادی است، اقدامات زیرساختی بزرگی را آغاز کرده است که دولت چهاردهم باید آن را تکمیل کرده و توسعه دهد. (علی کارگر)

 

▼ خبر ویژه

اشغالگران در منگنه قرار گرفته‌اند

پایگاه «المیادین» روز سه‌شنبه فیلمی ۹ دقیقه‌ای را منتشر کرد که حاوی تصاویر ضبط‌شده حزب‌الله لبنان از برخی پایگاه‌های حساس رژیم صهیونیستی است. پایگاه صهیونیستی «آی‌۲۴» جزئیات بیشتری درباره این تصاویر ارائه کرده و نوشته است، پهپاد حزب‌الله با نفوذ به عمق اسرائیل تصاویر دقیقی از بندر حیفا و پایگاه‌های حساس اسرائیل، از جمله تأسیسات شیمیایی و نفتی‌اش ضبط کرده است. این رسانه نوشته است، نفوذ حزب‌الله به این منطقه و فیلمبرداری از آن نشان‌دهنده افزایش قابل توجه فعالیت‌ها و توانمندی‌های شناسایی حزب‌الله است. آی‌۲۴ همچنین نوشته است، انتشار این تصاویر نگرانی‌ها درباره احتمال حملات هدفمند به زیرساخت‌های حیاتی اسرائیل را افزایش داده است. گفتنی است، «توماس فریدمن» تحلیلگر مشهور سیاست خارجی و ستون‌نویس روزنامه‌های آمریکا وضعیت دشوار رژیم صهیونیستی را توصیف کرده و نوشته است: «اسرائیل مقابل یک ابرقدرت منطقه‌ای به نام ایران قرار گرفته که توانسته با استفاده از متحدان و نایبانش، یعنی حماس، حزب‌الله، حوثی‌ها و شبه‌نظامیان شیعه در عراق اسرائیل را در منگنه‌ای سخت قرار دهد.»

▼ اخبار

در اظهارات دقت کنید!

دفتر رهبر معظم انقلاب در اطلاعیه‌ای نقل قول‌های غیر مستند از رهبر معظم انقلاب و مسئولان دفتر ایشان که برخی نامزدهای انتخابات و طرفداران‌شان مطرح کرده‌اند، غیر قابل اعتبار خواند. متن اطلاعیه دفتر رهبر معظم انقلاب به این شرح است: «در روزهای اخیر مشاهده شده است که برخی از نامزدهای محترم انتخابات ریاست جمهوری و یا اعضای ستاد و افراد منتسب به آنها در اظهارنظرها و موضع‌گیری‌ها، نقل قول‌هایی ناقص و یا نادرست از رهبر انقلاب اسلامی و یا مسئولان دفتر معظم‌له بیان کرده‌اند. اعلام می‌دارد هرگونه نقل قولِ غیرمستند به اسناد موجود و مکتوب از بیانات و اظهار نظرهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و اکتفا به برداشت‌های شخصی و دریافت‌های شفاهی از بیانات ایشان و یا مسئولان دفتر معظم‌له فاقد اعتبار و استناد است. انتظار می‌رود همگان نسبت به این موضوع توجه لازم را داشته باشند و از تکرار آن پرهیز شود.»

چهره‌هایی که موجب شکست می‌شوند!

یک روزنامه اصلاح‌طلب از نبود انسجام و هماهنگی میان عناصر جبهه اصلاحات در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد. روزنامه «اعتماد» در این زمینه طی مطلبی نوشت: «جبهه اصلاحات آمادگی لازم را برای حضور منسجم در انتخابات نداشت و تا خود را پیدا کند به زمان نیاز دارد.» اعتماد همچنین با اشاره به تنوع افراد حاضر در ستاد پزشکیان و وجود کیش شخصیت در میان برخی چهره‌ها از این مسئله به عنوان یک تهدید یاد کرده و می‌نویسد: «بسیاری از اشخاص و احزاب اصلاح‌طلب که دارای کاندیدای دیگری غیر از آقای پزشکیان بوده‌اند هم به ستاد آقای پزشکیان پیوستند؛ اما در چنین شرایطی رقابت‌های درون جریانی می‌تواند سم مهلک باشد. به ویژه آنکه کیش شخصیت بعضی اشخاص مانع استفاده از همه ظرفیت‌ها شده و این افراد نقش ترمز را در حرکت جریان اصلاحات بازی می‌کنند.»

نماد نجابت، اخلاق، مهارت و اقتدار

«سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی» با حضور در منزل «شهید امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه فقید کشورمان، با خانواده وی دیدار و گفت‌‎وگو کرد. فرمانده کل سپاه با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی وزیر شهید «حسین امیرعبداللهیان» اظهار کرد: «ایشان شخصیت بسیار کاملی داشتند و نبوغ فکری، دانش سیاسی و مهارت دیپلماسی از ویژگی‌های این وزیر شهید بود.» وی با بیان اینکه دیپلماسی ترکیبی از هنر، مهارت، دانش و شخصیت است، افزود: «شهید امیرعبداللهیان همه ویژگی‌های متناسب در حوزه دیپلماسی را داشت.» سرلشکر سلامی اظهار کرد: «در حوزه دیپلماسی ترکیب کردن نجابت، اخلاق، مهارت و اقتدار بسیار مشکل است؛ چرا که عموماً دنیای سیاست بر خلاف دنیای نظامی، بسیار رمزآلود و پیچیده است. بنابراین در این عرصه باید قدرت بازی‌خوانی بالایی داشته باشید تا بتوانید دشمن و دوست خود را به خوبی بشناسید و از سوی دیگر با قدرت اقناع و چانه‌زنی بالا بتوانید منافع ملی را نیز حفظ کنید. شهید امیرعبداللهیان چنین بود.»

صبر راهبردی مقاومت صهیونیست‌ها را کلافه کرده است

«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی‌الیوم» و تحلیلگر برجسته فلسطینی در یادداشت جدید خود به دستاوردهای اخیر رزمندگان مقاومت در نبرد با دشمن صهیونیستی در محورهای گوناگون غزه اشاره کرد و نوشت: «وضعیت هرج‌ومرج و سردرگمی که رژیم اشغالگر صهیونیستی این روزها تجربه می‌کند و سرکشی فرماندهان نظامی این رژیم در برابر مقامات سیاسی آن چند مسئله اساسی را روشن می‌کند: پایداری مقاومت و تشدید عملیات‌های انفرادی و گذاشتن کمین برای نیروهای دشمن، تأثیری قابل‌توجه در فرسایش نیروی انسانی ارتش اسرائیل داشت و روحیه نظامیان صهیونیست را بیش از پیش تضعیف کرد. سیاست صبر طولانی و صبر راهبردی که رهبری و فرماندهی حکیمانه و هوشمندانه مقاومت دنبال کرده است، موجب شکست توطئه‌های آمریکا و هم‌پیمانان آن در تحمیل یک آتش‌بس موقت و فریبکارانه به مقاومت شد و دشمن را ناکام گذاشت.»

▼ اخبار کوتاه

«محمدجواد آذری جهرمی» وزیر سابق ارتباطات که ۲۶ خردادماه طی بیانیه‌ای رسماً به ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان پیوسته بود،‌ در اقدامی ناگهانی از این ستاد خداحافظی کرد و خارج شد. گفته می‌شود دلیل خروج آذری جهرمی از ستاد و کمپین انتخاباتی پزشکیان،‌اختلاف او با چهره‌های اصلاح‌طلب رادیکال بود که هم اکنون مدیریت ستاد پزشکیان را بر عهده دارند. جواد آذری جهرمی در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ابتدا به کمپین علی لاریجانی پیوسته بود.

«سردار سلمان امیری» اظهار داشت: «روز گذشته  یکی از اراذل و اوباش شرور، سابقه‌دار و مسلح  شهرستان نهاوند که سابقه چندین فقره شرارت، اخاذی و قدرت‌نمایی با سلاح را داشت، با تلاش مأموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی استان دستگیر شد.» وی افزود: «این فرد که از اراذل و اوباش شناسنامه‌دار شهرستان بود، با اقدامات فنی و اطلاعاتی مأموران پلیس امنیت عمومی در مخفیگاه خود در یکی از شهرهای  استان تهران دستگیر شد.»

نیروگاه اتمی بوشهر از ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح ۲۹ خرداد برق هسته‌ای را به شبکه سراسری تزریق کرد. نیروگاه بوشهر از ابتدای سال به دلیل تعمیرات سالانه و سوخت‌گذاری از مدار خارج شده و بنا بود که ۲۱ خرداد به شبکه متصل شود. مدیرعامل نیروگاه بوشهر «رضا بنازاده» می‌گوید که برنامه تعمیرات و سوخت‌گذاری مطابق برنامه تمام شده است. ارزش برق تولید شده نیروگاه بوشهر در ۱۰ سال گذشته دو برابر هزینه سرمایه‌گذاری برای ساخت این نیروگاه بوده است.

«گیورا ایلاند» رئیس سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی درباره توانمندی‌های جنبش حزب‌الله لبنان اعتراف کرد که حزب‌الله «یک ارتشِ پیشرفته و بی‌نظیر است». رسانه‌های صهیونیستی به نقل از ایلاند گزارش دادند، حزب‌الله حدود 70 تا 80 هزار نیروی جنگی سازمان‌یافته، آموزش‌دیده و بسیار مجهز دارد و در سال‌های اخیر نیز به سلاح‌های نقطه‌زن و پهپادهای زیادی دست یافته است. رئیس سابق شورای امنیت داخلی اسرائیل به سران این رژیم هشدار داد،  حتی اگر در خصوص حزب‌الله فقط حرف جنگ را به میان بیاورند، اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اند.

یک گروه هکری پایگاه داده بیش از یک هزار نفر از کارکنان نظامی اوکراینی، از جمله اپراتورهای هواپیماهای بدون سرنشین را که گفته می‌شود با حملات به اهداف غیرنظامی مرتبط هستند، فاش کرده است. اطلاعات فاش شده شامل تصاویر، تلفن‌های همراه، آدرس منزل، شماره‌ سریال مدارک شناسایی، آدرس ایمیل، لینک‌های صفحات شبکه‌های اجتماعی و دیگر انواع اطلاعات شخصی می‌شود. «سرگئی بوردنیوک» فرمانده هنگ اوکراینی که هم‌اکنون در روسیه تحت تعقیب است و حکم بازداشت وی صادر شده است، در بین افرادی است که اطلاعات وی از طریق هکرها فاش شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات