صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۶۱۳۸۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه ۳ تیر ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): توصیه‌ من این است که هر چه بیشتر شرکت کنند، هر چه زودتر پای صندوق‌ها بیایند، معتقدم کار نیک را بایستی در اول وقت آن انجام داد؛ به تأخیر نباید انداخت.(۱۳۹۶/۲/۲۹)
 
 
▼ حرف روز
سپاه مقتدر
چهارشنبه ۳۰ خرداد وزیر امنیت عمومی کانادا با قرائت بیانیه‌ای اعلام کرد، دولت این کشور نام سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده و مقابله با افراد یا نهادهای وابسته به این سازمان ایرانی از این پس لازم‌الاجراست.
پایگاه رسمی دولت کانادا در بخش توضیح این حکم تحریمی، بانک‌ها و مؤسسات مالی کانادایی را ملزم کرده است اموال و دارایی‌های مرتبط با سپاه پاسداران را فوراً مسدود کنند. پس از اعلام رسمی این خبر، «ملانی جولی» وزیر خارجه کانادا از شهروندان این کشور خواست از سفر به ایران خودداری کنند.
سپاه در مقابله با سرویس‌های جاسوسی دنیا و به‌ویژه دولت‌های متخاصم، کارنامه‌ای درخشان دارد و از همین نگاه است که می‌توان علت تقلید دولت کانادا از دولت تروریست آمریکا در تحریم سپاه پاسداران و قرار دادن آن در فهرست گروه‌های به اصطلاح تروریستی را به خوبی فهمید.
سپاه پاسداران و نیروی قدس به عنوان شاخه برون‌مرزی سپاه، شناخته ‌شده‌ترین و مؤثرترین سازمان‌ در سطح دنیا در مقابله با تروریسم است. مقابله با گروه‌های تکفیری و خشکاندن ریشه‌های اصلی‌ داعش در منطقه، از جمله اقدامات انسانی‌ـ امنیتی سپاه بود که به نظر می‌رسد این موضوع موجب ناراحتی سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی حامی داعش در غرب شده است. در واقع، غرب با ایجاد بحران در منطقه تلاش می‌کرد رژیم صهیونیستی را از نابودی و سقوط نجات دهد که با اقدامات سپاه سنگ‌شان به تیر خورد.
سپاه پاسداران پاسدار منافع انقلاب اسلامی در همه جهان است و در هر نقطه از جهان و در هر جا در پهنه دریاها هم که باشد، محافظت می‌کند و این را در تقابل‌های متعدد با دزدان دریایی کشورهایی، نظیر آمریکا، انگلیس و فرانسه نشان داده است.
در داخل نیز سپاه پاسداران مهم‌ترین حافظ امنیت کشور در برابر توطئه‌های سرویس‌های اطلاعاتی خارجی است که در مقاطع گوناگون سعی کردند با استفاده از فضای سیاسی داخلی، نظیر انتخابات، زمینه‌ساز آشوب و اغتشاش در کشور شوند.
از این رو دشمنی غرب با سپاه نشان‌دهنده پیمودن مسیر درست سپاه در طول ۴۵ سال گذشته است که باید همین مسیر پیموده شده را با قدرت و توان بیشتری ادامه داد. این اقدام دولت تروریستی کانادا که با تأسی از دولت تروریستی آمریکا صورت می‌گیرد، با بیرون کردن نیروهای تروریستی آمریکا و غرب از منطقه، که راهبرد ایران پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی بوده است، بی پاسخ نخواهد ماند. دولت چهاردهم نیز که با رأی مردم در چند روز آینده مشخص خواهد شد، باید در مقابل اقدامات ضد انسانی و ضد بشری غرب ایستادگی کند و روند مقابله به مثل را در پیش بگیرد.      
اکبر معصومی
 
 
▼ گزارش روز
شکست تلخ و سنگین!
سرزمین‌های اشغالی بار دیگر شاهد برگزاری تظاهرات اعتراضی شهرک‌نشینان صهیونیست علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و کابینه وی است. شهرک‌نشینان معترض دیشب در «تل آویو»، «قدس اشغالی»، «حیفا»، «قیساریا» و «بئر السبع» به تظاهرات اعتراضی دست زده‌اند و خواستار سرنگونی نتانیاهو و بازگرداندن اسرای صهیونیست نزد مقاومت فلسطین در غزه شده‌اند. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» گزارش داد، تظاهرات دیشب شهرک‌نشینان علیه کابینه نتانیاهو، بزرگ‌ترین تظاهرات معترضان صهیونیست در این خصوص از هفتم اکتبر سال گذشته میلادی تاکنون بوده است.
شهرک‌نشینان و خانواده‌های اسرای صهیونیست به طور معمول روزانه برای آزادی اسرای خود در غزه تظاهرات می‌کنند و نارضایتی خود را از سیاست‌های نتانیاهو و کابینه وی درباره جنگ غزه و نحوه آزادی اسرا اعلام می‌کنند. خانواده‌های اسرای صهیونیست معتقدند، نتانیاهو به صورت کاملاً عمدی مانع رسیدن به توافق مبادله اسرا می‌شود. با ادامه جنگ علیه نوار غزه و بدون هیچ گونه دستاورد نظامی از سوی رژیم صهیونیستی، انتقادها در سرزمین‌های اشغالی علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم و کابینه وی شدت گرفته است. مخالفان نتانیاهو وی را به خریدن زمان برای باقی‌ماندن در قدرت به منظور فرار از محاکمه در پرونده‌های قضائی اقامه‌شده علیه او متهم می‌کنند. باید دانست، همه بهانه‌هایی که رژیم صهیونیستی برای اقدام علیه مردم غزه می‌آورد، مانند حق دفاع مشروع، براساس اسناد بین‌المللی و شرایط مردم در غزه باطل است. حق دفاع مشروع سه پیش‌شرط دارد: وجود ضرورت، پذیرش کشورهای دنیا مبنی بر اینکه این اقدام، دفاع مشروع به شمار می‌آید و در نهایت پیش‌شرط سوم اصل تفکیک است. به این معنا که باید بین نظامیان و غیرنظامیان، اماکن نظامی و غیرنظامی، مجموعه‌های امدادی و... تفکیک ایجاد شود. جنایات رژیم صهیونیستی در سکوت مدعیان حقوق بشر رخ می‌دهد و وضعیت نقض حقوق بشر در غزه به‌نحوی است که بیشترین آسیب را به زنان و کودکان وارد می‌کند.
نکته پایانی اینکه قدرت روزافزون مقاومت در سرزمین‌های اشغالی و اوج گرفتن آنها در کرانه باختری، شرایط را به گونه‌ای رقم زده که به نظر می‌رسد طوفان‌الاقصی جدیدی در کرانه باختری تشکیل خواهد شد. افزون بر این، حزب‌الله کاملاً قسمت‌های شمالی سرزمین‌های اشغالی را در کنترل دارد، در جنوب نیز در دریای سرخ، توانمندی نیروهای یمن و با هدف قرار دادن ناو هواپیمابر آمریکا نشان داد قدرت آنها شکست خورده و آنها هیچ کاری نتوانستند علیه یمن انجام دهند. در اروپا سه کشور اروپایی استقلال دولت فلسطین را به رسمیت شناختند و تعدادی دیگر از کشورها نیز اعلام کردند که استقلال فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت. بنابراین، تمام این اتفاقات و شکل‌گیری جریان قدرتمند برای محاکمه و برگزاری دادگاه بین‌المللی لاهه و صدور حکم مبنی بر جنایتکار جنگی شناخته شدن عوامل رژیم صهیونیستی و دستور توقف جنگ موجب شده است تا این مسئله شکست تلخ و سنگینی برای نتانیاهو و حامیان این رژیم جعلی به شمار آید.    
حسین عباسیان
 
 
▼ خبر ویژه
التماس‌های صهیونیست‌ها بی‌فایده بود
فرمانده هوافضای سپاه پاسداران با بیان اینکه رژیم صهیونیستی برای جبران شکست راهبردی خود به کنسولگری ایران حمله کرد، افزود: «رژیم صهیونیستی با بررسی‌های خود دریافت که در سرزمین فلسطین به بن‌بست خورده است؛ از این ‌رو قصد حمله به حزب‌الله را داشت، اما چون ریسک آن بالا بود، به کنسولگری ایران حمله کرد.» وی با تصریح اینکه صهیونیست‌ها در حمله به کنسولگری ایران دچار خطای محاسباتی بودند، افزود: «مسئولان ایرانی به دنبال جنگ نیستند؛ اما خطوط قرمزی دارند که اسرائیلی‌ها فکر آن را نکرده و تصور نمی‌کردند ایران پاسخ دهد.» «سردار حاجی‌زاده» ادامه داد: «پس از سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسرائیلی‌ها متوجه شدند پاسخ ایران قطعی است، از طریق واسطه‌ها شروع به تهدید کردند، اما پس از گذشت چند روز که متوجه شدند ایران به تهدیدها توجهی نمی‌کند و به‌دنبال پاسخ، آن هم نه از طریق نیروهای نیابتی بلکه از داخل سرزمین ایران است، به التماس افتادند و از طریق کشورهای همسایه خواهش کردند که به‌صورت خفیف پاسخ دهیم.»
 
 
▼ اخبار 
دشمن پشیمان خواهد شد
مقاومت اسلامی لبنان ویدئویی با عنوان «برای هر کسی که مهم است» منتشر کرد و در پاسخ به تهدیدات رژیم اشغالگر صهیونیستی از زبان سیدحسن نصرالله، گفت: «اگر جنگی بر ما تحمیل شود، دشمن پشیمان خواهد شد.» حزب‌الله در این ویدئو مختصات اماکن و مناطق راهبردی را به نمایش گذاشت و به طور تلویحی اشاره کرد به اینکه در صورت بروز درگیری گسترده، تمامی این مناطق در تیررس قرار دارند. ساختمان وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در تل‌آویو، پالایشگاه نفت حیفا و نقاط حیاتی در آن، فرودگاه بن گوریون، بندر «اشدود»، بندر حیفا، پایگاه‌های نظامی مختص ماهواره‌ها در منطقه «یهود» و پایگاه‌های نظامی در صحرای نقب و منطقه الجلیل، مناطقی هستند که مختصات آن در این ویدئو به نمایش در آمده است. در ابتدای این ویدئو نیز بخشی از سخنرانی اخیر سیدحسن نصرالله آمده است: «در یک جنگ همه‌جانبه نه سقفی وجود خواهد داشت، نه محدودیتی و نه ضابطه و قاعده‌ای، همه چیز مجاز و همه چیز زیر آتش حزب‌الله خواهد بود.»
 
عملیات مشترک علیه رژیم صهیونیستی
«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد، در دو عملیات مشترک با مقاومت اسلامی عراق، پنج کشتی در بندر حیفا و دریای مدیترانه هدف حملات پهپادی قرار گرفته‌اند. به گفته یحیی سریع، در عملیات اول چهار کشتی در بندر حیفا هدف حمله پهپادی قرار گرفتند که دو کشتی حامل سیمان و دو کشتی نیز از نوع کانتینری بودند؛ این کشتی‌ها هشدار نیروهای مسلح یمن مبنی بر ممنوعیت حرکت به سمت بنادر اسرائیل را نادیده گرفته بودند. در دومین عملیات نیز کشتی Shorthorn Express در دریای مدیترانه با تعدادی پهپاد هدف قرار گرفته شده است. در تمامی این حملات، پهپادها با دقت به هدف خود اصابت کرده‌اند. یحیی سریع گفت، عملیات‌های مشترک با مقاومت اسلامی عراق برای یاری و پشتیبانی از مردم فلسطین ادامه خواهد یافت. سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید کرد، این حملات تا زمانی که جنگ و محاصره در غزه ادامه دارد، پیوسته انجام خواهد شد.
 
مردم دیگر ارجاعی رأی نمی‌دهند
برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب با اشاره به حمایت‌های «محمدجواد ظریف» از «مسعود پزشکیان» اعتراف می‌کنند که دیگر مردم رأی ارجاعی نمی‌دهند. روزنامه «آرمان ملی» در این زمینه و طی یادداشتی می‌نویسد: «اما تلاش‌ها به این اندازه مؤثر نیست که بخواهد یک نفر را به جایگاهی برساند. مناسبات و ساختار قدرت در ایران به گونه دیگری است و افراد صرفاً می‌توانند بر نظر مردم تأثیر بگذارند و به آنها جهت‌دهی کنند.» این روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره تلویحی به عدم توانمندی پزشکیان تصریح می‌کند: «نباید اینگونه به مسئله بنگریم که چون صرفاً آقای ظریف بگویند من به فلان نامزد رأی می‌دهم، مردم هم به نامزد مدنظر رأی دهند. به عبارت دیگر مردم رأی ارجاعی نمی‌دهند و باید از شخص نامزد انتخاباتی نیز چیزهایی ببینند که اقناع شوند تا از او حمایت کنند.»
 
دارند به ریش ما می‌خندند
«شاهین نجفی» یکی از چهره‌های اپوزیسیون از آزادی حمید نوری از زندان‌های سوئد ابراز ناراحتی شدید کرده و گفته است: «آنها خیلی راحت چنین کاری را کردند، به هیچ احد الناسی هم جوابگو نیستند، چرا؟ آن کلمه مهم منافع ملی! پنبه را از گوش‌مان دربیاوریم، چهارتا دلقک‌بازی و سلفی‌گرفتن و این ور و آن ور رفتن؛ با این کارها نیست، بعد به این بدبختی بیفتیم کسی که حبس ابد گرفته را اینها توانستند از زندان‌های سوئد آزاد کنند و به ریش ما می‌خندند؛ جمهوری اسلامی دارد می‌خندد، حالا بیا تحویل بگیر! الان بیا برو در مجلس نوبل و جایزه و این مسخره بازی‌ها رقص بکن و شعر بخوان، نتیجه‌اش این است! جمهوری اسلامی با بوس و بغل نمی‌رود! جمهوری اسلامی با فمینیسم و حجاب و حرف‌های سانتی مانتال نمی‌رود.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
«محسن آرمین» با انتقاد از مطلق‌گرایی در جریان اصلاحات به تجربه انتخابات ۱۳۸۴ اشاره کرده و با بیان اینکه ما نباید فرصت انتخابات ۱۴۰۳ را از دست بدهیم، تصریح می‌کند: «نباید این فرصت‌ها را از دست بدهیم. ما در سال ۱۳۸۴ تمام تلاش خود را کردیم که مردم پای صندوق بیایند و تحلیل این بود که اگر نخبگان و دانشجویان پای صندوق بیایند، می‌توانند جامعه را قانع کنند که پای صندوق بیایند؛ اما نخبگان، دانشجویان و سلبریتی‌ها نیامدند و فکر می‌کردند که «مگر خاتمی چه کرد که بعدی بکند؟ خاتمی که گفت رئیس‌جمهوری تدارکاتچی است.» این مطلق‌گرایی باعث شد فرصت انتخابات از دست برود.»
 
«سعید جلیلی» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری به روند ۱۰ سال گذشته کشور اشاره کرد و گفت: «برخی افراد طی این سال‌ها از همه ظرفیت‌های مادی و معنوی استفاده کردند و برای هشت سال با چند توافق با دشمنان، امتیازات و امکانات کشور و حقوق ملت را دادند تا در ازای آن چیزی به دست بیاورند؛ ولی وقتی همه این موارد انجام شد، طرف مقابل نه تنها به آنها امتیازی نداد؛ بلکه حقوق اولیه مردم ایران را نیز نادیده گرفت. می‌خواستند سانتریفیوژ و هم اقتصاد را به دست آورند، ولی هر دو را از دست دادند، ۷۰۰ تحریم را به ۱۵۰۰ رساندند و هیچ نتیجه‌ای کسب نکردند.»
 
«مسعود پزشکیان» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در اهواز گفت: «بیکاری در خوزستان با داشتن طلای سیاه و این حجم از منابع قابل پذیرش نیست. اگر به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شوم، اولین برنامه من رسیدگی به مشکلات خوزستان خواهد بود.» وی با بیان اینکه بدون توجه به محیط زیست، توسعه بی‌معناست، اظهار کرد: «یکی از نامزدها در مناظره دیروز گفت اجازه نمی‌دهیم رئیس‌جمهور شوید، آنها خدا و مردم نیستند که جلوی ما بایستند.»
 
«محمدباقر قالیباف» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «برخی از آقایان گفتند به ما، اجازه کار کردن در زمان مسئولیت خود را نداشتند، حالا اصرار دارند برگردند! این کشور ظرفیت‌های خود را دارد و مشکل ما امکانات مادی نیست. مشکل اساسی آن است که فردی که این ظرفیت‌ها را در تصمیم‌سازی با نخبگان داشته باشد پیش نیامد.»
 
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه طی اظهاراتی اعلام کرد، در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از معاملات بین این کشور و ویتنام با استفاده از ارزهای ملی و با دور زدن دلار و یورو انجام می‌شود. پوتین تأکید کرد، این دو کشور توجه جدی به تقویت تجارت متقابل و ترویج سرمایه‌گذاری، به ویژه در روبل روسیه و دونگ ویتنام دارند.
 
ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.
۵۰۰۰۲۴۵۲۴۲۴
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات