صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۶۱۳۵۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): «این روزها متعلق به امام عسکری(سلام‌اللّه‌علیه) است، که می‌تواند الگوی همه‌ مؤمنان، بخصوص جوانان باشد. این امامی که موافقان و مخالفان، همه، اعتراف کردند به فضل او، به علم او، به تقوای او، به طهارت او، به عصمت او، به شجاعت او در مقابل دشمنان، به صبر و استقامت او در برابر سختی‌ها.»(۱۳۹۰/۱۲/۱۰) *میلاد باسعادت اسوه طهارت و پیشوای هدایت، حضرت علی‌بن محمد الهادی(علیه‌السلام) را تبریک می‌گوییم*
 
 
▼ حرف روز
مناظرات و واقعیات مسئله FATF
یکی از نکات مهمی که در فضای کلی مناظرات وجود دارد، این است که همه نامزدهای محترم از حیث راهبردی قائل به وجود راه حل برای مشکلات اقتصادی کشور هستند. هر چند در تاکتیک‌ها و چگونگی مرتفع شدن مشکلات اقتصادی شاهد اختلاف نظرهایی هستیم. یکی از این اختلاف نظرها برداشت‌های نادرست از مسئله‌ای فنی با نام FATF و تأثیر آن بر مناسبات تجاری کشور است. درباره این مسئله چند نکته مختصر وجود دارد:
کنکاش در رابطه ایران و کارگروه اقدام مالی مشخص می‌کند، رویکرد کارگروه نسبت به ایران کاملاً سیاسی است و نه فنی و تحت تأثیر تحولات توافق هسته‌ای و رویکردهای کاخ سفید قرار دارد؛ چرا که با وجود اجرای ۳۹ توصیه از ۴۱ توصیه، همچنان هیچ تغییری در وضعیت ایران شکل نگرفته است. گفتنی است، خود کارگروه در بیانیه‎های گوناگون ادعا کرده است، اجرای همه توصیه‌ها از ایران نیز نمی‌تواند تضمین‌دهنده خروج ایران از فهرست سیاه کارگروه باشد.
کارکرد اصلی کارگروه FATF در ایران، ایجاد شفافیت در مسیرهای دور زدن تحریم‌هاست. استدلال اصلی منتقدان نیز این است که چرا باید توصیه‌هایی را اجرا کنیم که با پذیرش تعهدات مضاعف، هم راه‌های دور زدن تحریم‌ها افشا شود، هم تضمینی برای بهبود روابط بانکی نباشد و هم به لحاظ ماهوی با آرمان‌ها و عدالت‌خواهی مردم ایران در تناقض باشد.
اگرچه حل‌ و فصل اختلافات با کارگروه اقدام مالی مهم بوده و باید برای بهبود روابط بانکی، راه حلی میانه با آن کارگروه پیدا کرد؛ اما تا زمانی که نگاه این کارگروه نسبت به ایران یک نگاه سیاسی است، نباید این موضوع در اولویت قرار گیرد. آنچه اولویت اصلی است و همه اقتصاددانان نیز بر آن تأکید دارند، «تولید» است و نه اجرای کنوانسیون‌های بین‌المللی. در واقع، بخش بزرگ‎تری از معضلات تولید، متأثر از چالش‌های داخلی اقتصاد است، نه استانداردهای جهانی. مگر همین اکنون، بدون FATF و برجام، فروش نفت ایران در بهترین شرایط قرار ندارد؟!
پذیرش استانداردهای کارگروه، لزوماً به افزایش سرمایه‎گذاری منجر نمی‌شود، هر چند تلطیف‎کننده ریسک سرمایه‎گذاری در ایران است. اساساً ترس شرکت‌های بین‎المللی برای سرمایه‎گذاری در ایران، متأثر از تحریم‌های آمریکاست، نه فهرست سیاه کارگروه. گواه این ادعا، ایجاد نشدن تغییرات معنادارِ نرخ سرمایه‎گذاری خارجی در ایران، در موعدی است (قبل از سال ۱۳۹۸) که کشورمان از لیست فهرست سیاه FATF تعلیق بود.
به هر حال، بدون رفع یا خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا، عادی شدن شرایط ایران در FATF تغییر محسوسی در اقتصاد ایران ایجاد نخواهد کرد. هر چند منظور این نیست که به دنبال راه حلی میانه با کارگروه اقدام مالی نباشیم.    
علی محمدی
 
 
▼ گزارش روز
از طمع آمریکا به نامزد جریان اصلاح‌طلبی در این روزها
به تازگی «روخانا» یکی از نمایندگان کنگره آمریکا در توئیتی این پرسش را مطرح کرده است که «آیا انتخاب مسعود پزشکیان می‌تواند پتانسیل امید به اصلاح و امکان دیپلماسی در این منطقه را ایجاد کند؟»
هرچند با انقلاب اسلامی دخالت اجنبی در امور داخلی ایران به حداقل رسیده است، اما این سؤال مطرح می‌شود که چرا نماینده کنگره آمریکا به این نتیجه رسیده است که پزشکیان، نماینده اصلاح‌طلبان ظرفیت رونق دیپلماسی‌ـ بخوانید احیای برجام و مذاکره دوباره با آمریکا و توقف نفوذ منطقه‌ای ایران‌ـ را دارد؟!
برای ریشه‌یابی این حمایت‌های غرب، به ویژه آمریکا از نامزد اصلاح‌طلبان به کتاب «فرصت را دریابیم» نوشته «ریچارد نیکسون» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا مراجعه می‌کنیم.
نیکسون در آخرین کتاب خود سه جریان فکری (بنیادگرایی، رادیکال و تجددطلب) را در کشورهای جهان اسلام برمی‌شمارد. او درباره ویژگی دسته بنیادگرایی می‌گوید: «بنیادگرایان نفرت شدید از غرب دارند و تصمیم به اعاده برتری تمدن اسلامی و حاکم کردن شریعت دارند.»
نیکسون رادیکال‌ها را حکومت‌های دیکتاتور مانند قذافی و صدام می‌داند، اما توصیف او از دسته تجددطلبان بسیار با فضای چند دهه اخیر در ایران سازگار است. او می‌گوید: «تساهل و مدارا دستمایه اصلی اسلام تجددطلب است که ملت‌های غرب را کافر نمی‌شمارد و محکوم نمی‌کند، بلکه از ایشان مثل سایر اهل کتاب با روی باز استقبال می‌کند.»
نیکسون در بخش دیگری از کتاب خود درباره رابطه آمریکا و تجددطلبان توصیه می‌کند: «ما باید تجددطلبان را در جهان اسلام پشتیبانی کنیم. این هم به سود ماست، هم به سود آنها. این گروه باید راه سومی به جز راه بنیادگرایی و رادیکال پیش پای ملت‌های خود بگذارند.»
بدیهی است که مواضع جناب پزشکیان در روزهای اخیر در سیاست خارجه، استفاده از دکتر ظریف به عنوان مشاور و احیاناً وزیر امور خارجه آینده، صحبت از لزوم احیای برجام، گره زدن راه حل مشکلات با مذاکره با آمریکا و... می‌تواند از جمله دلایل امیدواری روخانا، نماینده کنگره آمریکا برای اجرای برجام ۲ و ۳ در دولت احتمالی پزشکیان شده باشد.
بنابراین، به نظر می‌رسد چه از سر جهل باشد و چه از سر سیاست‌ورزی، امر خوش‌بینی افراطی و تجددطلبی برخی از جناح‌های سیاسی در طول این چهل و اندی سال سبب شده است طمع آمریکایی‌ها برای حضور و نفوذ در ایران اسلامی مشهود باشد و فرقی نکند که برای این طمع‌ورزی به هر نامی طعمه‌ای داشته باشند، بر ماست که کیدشناس باشیم و فریب ظواهر امر را نخوریم.         
سعید میرزایی
 
 
▼ خبر ویژه
مذاکرات به کجا رسیده است؟
منبعی که از آن به عنوان «یک منبع عالی‌رتبه در اتحادیه اروپا» نام برده شده است، گفت: «ایران و ایالات متحده الزامات تعیین شده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را برآورده نمی‌کنند، اما هنوز زود است که بخواهیم درباره پایان این توافق سخن بگوییم.» این مقام اتحادیه اروپا که نامی از وی برده نشده است، گفت: «اتحادیه اروپا هیچ جایگزینی برای برجام نمی‌بیند. برنامه راهبردی جامع اقدام مشترک یا به اختصار برجام توافقی بود که در پی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و پنج کشور شورای امنیت به علاوه آلمان در سال ۲۰۱۵ در وین اتریش به امضا رسید. با این حال دونالد ترامپ، پس از رسیدن به ریاست‌جمهوری آمریکا رسماً از این توافق خارج شد و تعهدات خود را نقض کرد.» پیش از این، اخباری از مذاکرات غیر مستقیم تهران و واشنگتن  در عمان منتشر شده بود و طرفین از ادامه رایزنی‌ها خبر داده بودند.
 
 
▼ اخبار 
خودکشی دسته‌جمعی
«اسحاق بریک» ژنرال بازنشسته و کارشناس نظامی صهیونیستی به سران این رژیم هشدار داد که اگر با حزب‌الله لبنان وارد جنگ شوند، باید منتظر «تکرار فاجعه هفت اکتبر (عملیات طوفان‌الاقصی) باشند.» بریک با بیان اینکه تصمیم بنیامین نتانیاهو نخست وزیر، یوآو گالانت وزیر جنگ و هرتزی هالوی رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی درباره حمله به حزب‌الله «خودکشی دسته‌جمعی» است، تأکید کرد: «این افراد، چیزی برای از دست دادن ندارند و اسرائیل را به سمت پرتگاه می‌کشانند.» خبرگزاری «سما» به نقل از این ژنرال صهیونیست گزارش داد: «این بار اگر هفت اکتبر دیگری رخ دهد، شکست خطرناک‌تری [در انتظار اسرائیل] خواهد بود؛ علت آن هم جنگ منطقه‌ای فراگیری است که علیه ما شکل خواهد گرفت و اسرائیل را نابود خواهد کرد.» وی با اشاره به اینکه هر گونه حمله به حزب‌الله به این جنگ منطقه‌ای در شش جبهه منجر خواهد شد، تصریح کرد: «[در این جنگ] روزانه هزاران موشک، گلوله و پهپاد به سمت جبهه داخلی اسرائیلی شلیک خواهد شد.»
 
هیچ دولتی در آمریکا نمی‌تواند مانع صادرات نفت ایران شود
«جواد اوجی» وزیر نفت دولت مردمی گفت: «در این سه سال به فضل الهی و با کار جهادی و کار شبانه‌روزی، تولید نفت خام کشور بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرد. عقد قرارداد سرمایه‌‌گذاری با توجه به پیمانکاران داخلی با جدیت دنبال شد. با وجود بیش از ۶۰۰ تحریم جدید در صادرات نفت و محصولات پتروشیمی امروز شاهد یک جهش در صادرات نفت و وصول مطالبات کشور هستیم. بنده به عنوان وزیر نفت اعلام می‌کنم که در حال رسیدن به وضعیت قبل از تحریم‌های ظالمانه بوده و به آن نزدیک شده‌ایم. مشکلی در وصول مطالبات خود نیز نداریم. میزان صادرات نفت ما نسبت به ابتدای دولت سه برابر شده و وصول درآمدهای ارزی نیز افزایش یافته است.» اوجی گفت: «باید اعلام کنم که هر دولتی که در آمریکا روی کار بیاید، نمی‌تواند مانع صادرات و تولید نفت جمهوری اسلامی ایران شود.»
 
دشمن می‌خواهد ولایت را از ما بگیرد
«حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی» گفت: «کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در بحث‌های انتخاباتی خود به درستی می‌گویند که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشور که عامل ایجاد معضلات اقتصادی است، ناشی از مسئله تحریم است؛ لذا باید براساس تجارب سال‌های اخیر برای مقابله و خنثی‌سازی توطئه تحریم و تهاجم گسترده اقتصادی دشمن هوشمندانه و خردمندانه عمل کرد.» نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: «عملکرد دشمن در مواجهه با مطالبه ملت ایران برای رفع تحریم‌ها عبرت‌آموز است و در این خصوص باید هوشیارانه و با درایت و بابصیرت عمل کنیم.» وی با بیان اینکه دشمنان با شما می‌جنگند تا حکمرانی دینی را از شما بگیرند، گفت: «البته نه اینکه نماز و روزه را از شما بگیرند، بلکه به دنبال این هستند تا نعمت ولایت را از شما بگیرند.»
 
سپاه با همه ظرفیت در خدمت آبادانی ایران
فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: «در کنار انجام شبانه‌روزی رسالت مهم و مأموریت بزرگ حفظ و پاسداری از امنیت کشور در لایه‌های گوناگون و جغرافیای وسیع کشور، روند مشارکت نیروی زمینی در پیشرفت و سازندگی کشور افزایش و گسترش پیدا کرده است.» «سردار پاکپور» افزود: «از بزرگ‌ترین جلوه‌های مبارزه با دشمن، خدمت به مردم است؛ چرا که دشمن برای سد کردن راه پیشرفت این ملت و در فشار و تنگنا قراردادن زندگی آنان به هر جنایت و اقدامی دست زده است، اما هر بار ننگ و ناکامی تازه‌ای برداشت کرده است.» وی گفت: «سپاه و نیروی زمینی آن برای خدمت به مردم و کمک به پیشرفت کشور از هر امکان و ظرفیتی در کنار اجرای سایر مأموریت‌های ذاتی دریغ نکرده است.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) شکایتی را علیه شرکت چینی تیک‌تاک و شرکت مادر آن، یعنی بایت‌دنس به دلیل نقض احتمالی حریم خصوصی کودکان به وزارت دادگستری آمریکا ارجاع داده است. این کمیسیون مدعی است در تحقیقات خود دلیلی برای این باور پیدا کرده است که این شرکت‌ها «قانون را نقض می‌کنند یا در شرف نقض قانون هستند.» سخنگوی تیک‌تاک در بیانیه‌ای به بی‌بی‌سی اعلام کرد، مقامات این شرکت از این تصمیم به شدت ابراز ناامیدی کرده‌اند.
 
«تامیر باردو» رئیس سابق سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) گفت: «نتانیاهو، هیچ راهبرد و دیدگاهی در هیچ موضوعی ندارد و اسرائیل را به هرج و مرج سوق می‌دهد.» وی افزود: «نتانیاهو گوش شنوایی ندارد و فقط به فکر خودش است، او به فکر اسرائیل نیست و ما را به سمت فاجعه سوق می دهد.» «موشه یعلون» وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی هم گفت: «از زمان تشکیل(رژیم نامشروع) اسرائیل، تا کنون با چنین بحرانی روبه‌رو نبودیم، ما در حقیقت، بدون رهبر هستیم.»
 
سرپرست وزارت خارجه در گفت‌وگو با «الجزیره» تصریح کرد: «صهیونیست‌ها باید بدانند که جنایات آنها دستاوردی برای‌شان به همراه نخواهد داشت، بلکه منجر به فعال شدن انرژی‌های جدید علیه آنها می‌شود.» «علی باقری» تأکید کرد: «افزایش تهدیدات رژیم صهیونیستی به فرو رفتن بیشتر آن در باتلاق جنایاتش منجر خواهد شد.» باقری ادامه داد: «واشنگتن اگر در خصوص برقراری آتش‌بس در غزه صادق است، نباید از طرفی حمایت کند که جنگ را آغاز کرده است.»
 
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به اقدام مخرب تروئیکای اروپایی در صدور قطعنامه علیه ایران عنوان کرد: «توافق هسته‌ای ایران در نقطه‌ای قرار گرفته که ممکن است به فروپاشی این توافق منجر شود.» وی در ادامه گفت: «با این حال منابع دیپلماتیک کاملاً خسته نشده‌اند. ما به طور مداوم بر تأثیرگذاری روی مخالفان‌مان ادامه می‌دهیم تا از نابودی نهایی قرارداد جلوگیری کنیم.»
 
«حسن سالاریه» رئیس سازمان فضایی ایران درباره اولین پرتاب ماهواره در سال ۱۴۰۳ گفت: «در سه سال گذشته در صنعت فضایی ۱۲ پرتاب صورت گرفت که ۱۰ پرتاب بومی و ۲ پرتاب بین‌المللی بود. تا پایان دولت سیزدهم پرتاب‌های متعددی خواهیم داشت و تا یک ماه آینده، دو پرتاب در دستور کار داریم.»
 
نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل درباره احتمال حمله رژیم صهیونیستی به لبنان اعلام کرد: «هرگونه تصمیم نابخردانه از سوی رژیم اشغالگر برای نجات خودش در منطقه، می‌تواند منطقه را وارد جنگ جدیدی کند که بازنده نهایی آن رژیم صهیونیستی خواهد بود.»
 
ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.
۵۰۰۰۲۴۵۲۴۲۴
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات