صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۲  ، 
شناسه خبر : ۱۰۵۵۰۹

بصیرت: باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به علت ناتوانی در حل و فصل بحران اقتصادی وال استریت با انتقادات گسترده ای روبه رو گردیده است.انتقاداتی که از سوی طرفداران هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه به وی وارد می شود.بسیاری از رای دهندگان آمریکایی پذیرای ناتوانی کاخ سفید در حل بحران مالی کشور خود نستند و عملا حمایت خود رااز اوباما پس گرفته اند.در میان انتقادات موجود علیه اوباما،برخی به وی نسبت سوسیالیست
می دهند.منتقدان اقتصادی کاخ سفید معتقدند که سوسیالیزه نمودن اقتصاد کاپیتالیستی توسط غرب با کمرنگ شدن نقش شرکتهای خصوصی و ورود مستقیم دولت در اقتصاد عینیتی تام یافته است.این “عینیت تام “مقدمه ای برای گذار از کاپیتالیسم محسوب می شود.از سوی دیگر،طرح “پاولسون” و رابین وزرای خزانه داری سابق ایالات متحده آمریکا در خصوص “تشکیل صندوق ملی”توسط ثروتمندان که برژینسکی نیزخودرابه عنوان مدافع آن معرفی نموده است صرفا یک آرمان سوسیالیستی ونه یک واقعیت کاپیتالیستی محسوب می شود.آیا در اقتصاد سرمایه داری جبر ی که بتوان “اجماع ثروتمندان”را حول آن متمرکز ساخت تعبیه شده است؟از سوی دیگر،در شرایط بحرانی “اقناع “نیزنمی تواند جایگزین “جبر”شود زیرا هیچ ثروتمندی در شرایط بحرانی ریسک نمی کند.اوباما در شرایط فعلی سعی دارد به منتقدان خود اثبات نماید که وی در راستای حل و فصل بحرانهای مزمن اقتصادی ایالات متحده از فرمولهای سوسیالیستی استفاده نمی کند.اما نحوه موضع گیری اوباما در خصوص لایحه خدمات درمانی بار دیگر از وی یک سوسیالیست ساخته است.!منتقدان لایحه تامین خدمات درمانی در آمریکا ، اوباما را به دولتی کردن نظارت و سلطه دولت بر خدمات درمانی متهم کرده و مدعی اند این لایحه از کارایی نظام خدمات درمانی درآمریکا خواهد کاست. اوباما تصویب لایحه تامین خدمات درمانی را به عنوان اولویت نخست دولت خود می داند و می کوشد هر چه سریع تر به وعده هایی که در مبارزات انتخاباتی خود داده است عمل کند و برای چهل و شش میلیون آمریکایی بدون پوشش بیمه درمانی ، تسهیلات درمانی فراهم کند ، اما در این خصوص منتقدان لایحه تامین خدمات درمانی هزار و هجده صفحه ای دولت اوباما معتقدند این لایحه در نهایت تلاشی برای دولتی کردن خدمات بیمه های درمانی در امریکا است. این همان تقابل مشی سوسیالیستی و مشی سرمایه داری است که بالاخره باید روزی خود را در آمریکانشان می داد.جالب توجه اینکه دموکراتهای همپیمان اوباما نیز هنوز نتوانسته اند پذیرای روشهای اقتصادی رئیس جمهور خود باشند. جریان مخالف اقدامات اقتصادی اوباما که اکنون نه تنها جمهوریخواهان بلکه دموکرات های هم حزبی اوباما را نیز در برگرفته است او را به داشتن گرایشات سوسیالیستی متهم کرده اند و در میانه روترین حالت او را به مخالفت با اصول سرمایه داری که اقتصاد آمریکا بر پایه ان شکل گرفته است متهم می کنند ، اصولی که آمریکا را به صورت قطب و پرچمدار کاپیتالیسم و سرمایه داری جهانی معرفی می کند. باید توجه داشت که انحصار حاکم بر شرکت های بیمه درمانی و کارخانجات داروسازی امریکا از ده سال پیش به تدریج از دامنه خدمات خود کاسته و قیمت ها را تقریبا دو برابر کرده اند. سود سال های گذشته این شرکت ها به گفته کارشناسان بیشتر از سود نظام اعتباری و بانکی آمریکا بوده است و اینک که این شرکت ها منافع خود را در خطر می بینند و
لابی های طرفدار انان بند بند لایحه تامین خدمات درمانی دولت اوباما را به چالش کشیده اند. آنها افکار عمومی را تحریک می کنند که بیمه درمانی در صورت دولتی شدن فاقد کارایی لازم است و قادر نخواهد بود خدمات درمانی را در سطح کنونی ارائه کند و امیدوارند با تکیه بر افکار عمومی و لابی پرقدرت خود در کنگره آمریکا کارتصویب لایحه را با مشکل روبرو و با حذف قسمت های مهم و سرنوشت ساز لایحه تامین خدمات درمانی، مانع از اجرای آن با شیوه درخواستی اوباما شوند.در هر صورت به نظرمی رسد پیوند رئیس جمهور ایالات متحده با سوسیالیسم ومشتقات آن همچنان ادامه داشته باشد و دستاویزی جهت انتقاد مخالفان کاخ سفیداز وی باشد.

نام:
ایمیل:
نظر: