مذاکرات اواخرهفته گذشته تیم مذاکره کننده هسته ای ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی که با موفقیت همراه بود با تردیدافکنی های آمریکا روبه رو شد اما در عین حال مقامهای واشنگتن نتوانستند، برخی توافقهای مثبت ، در این نشست را پنهان کنند. به گزارش باشگاه خبرنگاران نمایندگان ایران و آژانس هسته ای روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته در پی ابتکار علی لاریجانی دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران، چند دور مذاکره درتهران را پشت سر گذاشتند. این مذاکرات بازتابهایی در رسانه های بین المللی داشت از جمله برخی رسانه های غربی نوشتند، آمریکا از توافق تازه تهران با آژانس بینالمللی انرژی اتمی برای دیدار بازرسان از راکتور آب سنگین ایران، باشک و تردید استقبال کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه ، تام کیسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت: براساس آنچه که من فهمیدهام، برای بحث در مورد بازرسی یک راکتور توافق شدهاست، درست مانند توافقی که برای بحث در مورد کاری که باید انجام داد تا ایران به همه سوالهای باقی مانده آژانس از سالها پیش، پاسخ دهد. کیسی در ادامه گفت: البته ما از هرگونه اقدام ایران برای رعایت تعهدات بینالمللیاش در پاسخ به سوالات آژانس که از چند سال پیش بدون جواب مانده و همچنین پیروی کردن این کشور از قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل متحد، استقبال میکنیم. وی در پایان گفت: در حال حاضر ما منتظر میمانیم ببینیم واقعا چه پیش میآید، نه آن که ایران چه میگوید. این در حالی است که آمریکا در هفته های اخیر، همواره با موضع گیری منفی نسبت به پرونده هسته ای ایران و مخالفت با نحوه عمل نهادهای بین المللی در این خصوص، نحوه نگرانی خود را از گزارشهای محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای ، که از آمریکا و غرب خواسته بود، تا برخی واقعیت های هسته ای تهران را بپذیرند، اعلام کرده و البرادعی را مورد حمله لفظی قرار داد. خبرگزاری فرانسه در پایان به توافق اخیر ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی و تاکید تهران بر غیر نظامی بودن برنامه اتمیاش اشاره کرده است.