بسیارى از کارشناسان مسائل آمریکا معتقدند که دوران قدرت جرج بوش و نومحافظه کاران را از اکنون باید پایان یافته توصیف کرد.قدرت باد آورده اى که به دنبال تقلب گسترده جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهورى سال 2000 آغاز شد و تا به امروز ادامه یافته است.صدور دموکراسى مطلوب کاخ سفید به خاورمیانه هزینه ها و تبعات جبران ناپذیرى براى واشنگتن به همراه داشته است.گرفتارى بوش در باتلاق عراق و ایجاد شکاف و چند دستگى میان اعضاى حزب جمهوریخواه سبب شده است تا آینده سیاست داخلى و خارجى آمریکا در هاله اى از ابهام قرار گیرد. هفتهنامه آمریکایى نیوزویک در گزارشى با تاکید بر شکست جرج بوش در سیاست خارجى این کشور نوشته است کاخ سفید مذبوحانه در تلاش است تا “میراث” بوش را حفظ کند، میراثى که جهان کمکم خود را آماده مىکند تا آن را پشت سر بگذارد. قاعدتا رئیسجمهورى که 18 ماه بیشتر از دورانش باقى نمانده است نباید چنین بى دست و پا باشد اما بوش اکنون از چند جبهه در بن بست قرار گرفته است اول خاورمیانه، دوم عراق، سوم لبنان و چهارم کسرى بودجه و ... )به نوشته این هفته نامه بوش حتى معاون قابلى ندارد که جانشین او شود و در بسیارى از کشورها و همینطور آمریکا ، مردم منتظر پایان دوران بوش هستند.» رئیس جمهور منفور ایالات متحده آمریکا پس از حضور در کاخ سفید به مولد اصلى تروریسم در ابتداى هزاره سوم تبدیل شده است.جرج بوش مجرى بى اراده تفکرات وهم آلود شوراى دوازده نفره نومحافظه کاران محسوب میشود.حادثه 11 سپتامبر 2001 با همکارى مستقیم سیا،پنتاگون،کاخ سفید و موساد صورت پذیرفت .حادثه اى خودساخته که مبناى لشگرکشى واشنگتن به خاورمیانه محسوب شد. هم اکنون محبوبیت بوش در میان ملت آمریکا بسیار کاهش یافته است.رئیس جمهور آمریکا به عنوان منفورترین رئیس جمهور تاریخ این کشور شناخته شده است.دموکراتها و جمهوریخواهان پس از سال 2008 باید تلاش طولانى مدت و بدون نقصى را در جهت بازگرداندن آمریکا به نقطه صفر(ابتداى سال 2000)انجام دهند.تلاشى که مسلما به صورتى موفقیت آمیز صورت نخواهد گرفت.بحران عراق نیز برخلاف آنچه در خلیج خوکها یا حتى ویتنام رخ داد،بحرانى محدود به زمان نخواهد بود و حتى در صورت خروج نیروهاى آمریکایى تاثیر مستقیمى بر آینده کاخ سفید خواهد گذاشت. جدیدترین نظرسنجى انجام شده از سوى هفته نامه نیوزویک در آمریکا نشان مى دهد 70 درصد مردم این کشور از عملکرد رئیس جمهور خود در مدیریت جنگ عراق رضایت ندارند. بر اساس این نظر سنجى 64 درصد از مردم آمریکا استراتژى افزایش شمار نیروها در عراق را یک اشتباه مى دانند و فقط 22 درصد مردم آمریکا این طرح را تایید مى کنند. در همین رابطه 31 درصد از اعضاى حزب جمهوریخواه آمریکا نیز استراتژى افزایش شمار نیروها در عراق را یک اشتباه مى دانند.بر اساس این نظرسنجی، میزان محبوبیت بوش در میان مردم آمریکا، تنها 29 درصد است که تفاوت چندانى با نظرسنجى هاى قبلى نکرده است! بر همین اساس، فقط 24 درصد از مردم آمریکا معتقدند که طرح خروج مرحله به مرحله نیروها از عراق که به تازگى در کنگره تصویب شده از سوى رئیس جمهور به اجرا گذاشته مى شود. درنهایت اینکه دوران بوش و نومحافظه کاران در ایالات متحده امریکا به پایان رسیده است و آنها در آینده اى نه چندان دور مجبور خواهند بود تا از معادلات سیاسى واشنگتن و نظام بینالملل کنار روند.این جنایتکاران جنگى پس از پایان دوران ریاست جمهورى بوش باید به علت آنچه در افغانستان و عراق انجام داده اند در مقابل افکار عمومى جهان پاسخگو باشند.