مجلس نمایندگان آمریکا براى سومین بار در طول ماههاى اخیر قانون خروج نیروهاى این کشور از عراق را تصویب کرده است. مجلس نمایندگان که اکثریت آن را دموکراتها تشکیل مىدهند، با 223 راى موافق و 201 راى مخالف این طرح را تصویب کرده و آن را جهت طى مراحل بعدى به مجلس سنا فرستاده است. سومین تلاش دموکراتها در راستاى مخالفت با جنگ عراق را مىتوان به “پرده سوم یک نمایش تکراری” تشبیه کرد که با “وتوى رئیسجمهور” پایان مىیابد.”هیلارى کلینتون”، “باراک اوباما” و “جان ادواردز” که هر سه از نامزدهاى مطرح حزب دموکرات جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهورى سال 2008 محسوب مىشوند، جهت کسب پیروزى در انتخابات نیازمند حمایت دموکراتهاى مجلس نمایندگان و سنا هستند واین حمایت به جز “ابراز مخالفت صریح دموکراتها با سیاستهاى بوش در عراق” حاصل نمىشود. “نانسى پلوسی” و “هرى رید” به خوبى مىدانند که در صورت تصویب مجدد طرح اخیر در مجلس سنا،”جرج واکر بوش” ابایى از وتوى آن ندارد اما ادامه تقابل حزب مخالف کاخ سفید با نومحافظهکاران سبب افزایش محبوبیت دموکراتها خواهد شد.اما مسئله اینجا خاتمه پیدا نمىکند ! نسل جدید دموکراتها برنامهاى راهبردى جهت نحوه برخورد با بحران عراق ندارد. در جریان انتخابات ریاست جمهورى سال 2004 شاهد بودیم که تیم دو نفره جان کرى - ادواردز به سبب عدم ارائه راهبردى مشخص در خصوص جنگ عراق،شکست سختى را از تیم بوش- چنى حتى از سخنرانى انتخاباتى نامزدهاى احتمالى حزب دموکرات در انتخابات سال 2008 نیز نمىتوان “رویکرد مدونی” را در قبال عراق استنباط نمود. هر چند که هیلارى کلینتون از بازگشت نیروهاى آمریکایى سخن مىگوید، اما هرگز به تشریح این مسئله نمىپردازد. از این رو به صراحت مىتوان گفت که “دموکراتها” در جهت رسیدن به نقطهاى مشخص در عراق برنامهاى ندارند و تنها مشغول ایفاى نقش در نمایشى هستند که بینندگان آن راى دهندگان آمریکایى مىباشند. شکست جمهوریخواهان هدف اصلى دموکراتها در این برهه حساس محسوب مىشود و خروج از عراق تنها یک وسیله جهت دستیابى به این هدف به شمار مىآید.در طرف دیگر معادله جمهوریخواهان قرار دارند، حزبى که به دنبال تقابل دو طیف سنتى و افراطى خود در آستانه شکستى سخت قرار گرفته است. در گزارشى که نسخه کامل آن تا 15سپتامبر منتشر خواهد شد ،کاخ سفید نسبت به وجود وضعیت امنیتى ناگوار در عراق اعتراف کرده است. این گزارش نشان مىدهد که استراتژى بوش در خصوص افزایش نیروهاى آمریکایى اقدامى “پرهزینه” و “بىفایده” بوده است.آمریکا در وضعیت خاصى قرار دارد. جمهوریخواهان به عنوان نماد “استیصال” و دموکراتها به عنوان سمبل “خودنمایی” تقابل تازهاى را با یکدیگر آغاز کردهاند. تقابلى که ادامه آن به تضعیف موقعیت ژئواستراتژیک آمریکا طى سالهاى آتى خواهد انجامید.