آیتالله مکارم شیرازی بر افزایش وسایل نقلیه عمومی در قم تاکید کرد. به گزارش ایسنا، آیتالله العظمی مکارم شیرازی در دیدار شهردار قم و اعضای شورای اسلامی شهر قم، به جایگاه و ویژگیهای این شهر از گذشته تاکنون اشاره کرد و گفت: با توجه به ورود و خروج سالانه 14 میلیون زائر به این شهر نباید انتظار داشت که مشکلات آن تنها با بودجه اندک شهرداری حل شود. وی تصریح کرد: منطقی نیست که از میهمانان با بودجه مردم میزبان پذیرایی شود بلکه باید دولت جهت پذیرایی از زوار بودجهای اختصاص دهد. وی خواستار نگاه ویژه و فراملی به قم شد و به مساله سهمیهبندی بنزین اشاره کرد و گفت: اگر به دنبال نهادینه شدن این طرح بین مردم هستید باید وسایل نقلیه عمومی را افزایش دهید وگرنه تنها گفتن اینکه «اگر بنزین سهمیهبندی نشود در آینده پول نفت را باید تبدیل به بنزین کرد» منطقی نیست. مکارم شیرازی تصریح کرد: این کار دیر شروع شد اما الان باید با تدبیر پیش رفت و وسایل نقلیه عمومی را به میزان لازم در دسترس مردم قرار داد. وی تاکید کرد: باید افزایش وسایل نقلیه عمومی در اولویت کارهای شهرداری قرار گیرد. این مرجع تقلید به بروز برخی تخلفات در شهر اشاره کرد و گفت: به نظر میرسد شهرداریهای مناطق در این باره مسوولند باید مامورانی در این بخش گمارد تا جلوی تخلفات را بگیرند. وی اعتماد مردم را سرمایه اصلی نظام دانست و گفت: اگر مردم اینگونه برخورد را ببینند اعتماد آنها نسبت به نظام و شهرداری بیشتر میشود وگرنه پول زیاد اعتماد نمیآورد. مکارم شیرازی به نحوه برخورد با مسوولان رده بالای نظام پرداخت و افزود: باید در هنگام صحبت با آنان، طلبکارانه برخورد کرد. وی به ذکر مثالی در این مورد پرداخت و گفت: در دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی نامهای به وی نوشته و با بیان اینکه بسیاری از فعالیتها در شهر با بودجه شهر انجام میشود خواستار پرداخت بدهی دولت در این زمینه شدم. این مرجع تقلید بر ساماندهی 2 طرح بزرگ حرم تا حرم و اطراف حرم تاکید کرد و گفت: تا این طرحها سامان نیابد مشکلات این شهر حل نخواهد شد. در ابتدای این دیدار رییس شورای شهر قم گفت: اعضاء شورای سوم افرادی متدین، اصولگرا و خدمتگزار هستند و شبانهروز در جهت رفع مشکلات مردم تلاش میکنند. سید محمد آتشزر افزود: شورای سوم در این مدت کوتاه بیشترین جلسات را در جهت رفع مشکلات مردم داشته است که از جمله آن میتوان به طرحهای کوتاه مدت شهرداری، اجرای طرحهای جهادی و اصلاح شبکههای معابر و تقویت حمل و نقل عمومی اشاره کرد. وی افزود: شهردار به دنبال این است که علاوه بر بودجههای ملی که به شهرداری اختصاص مییابد، از سرمایهگذاری خارجی و داخلی نیز در جهت ایجاد تحول در شهر استفاده کند. شهردار قم نیز در این دیدار گفت: عدم ساخت پارکینگ و توجه به مسائل ایمنی و ترافیکی، مشکلاتی برای مردم شهر قم به وجود آورده است که توصیه مراجع و علماء میتواند در رفع این مشکلات گرهگشا باشد.