ابراز آگاهی المنار از دست یافتن به نقشه حریریشبکهی المنار ارگان رسانهای حزبالله ابراز داشت که به نقشهای که حریری در ذهن خود میپروارند از طریق منابعی که وابسته به جریان اکثریت هستند، دست یافته است. به گزارش پرس.تی.وی – بیروت، شبکه المنار از طریق منابع وابسته به اکثریت آگاه شد که برنامه و نقشه حریری بدین ترتیب است: اولا: وزراتخانههای زیر به اپوزیسیون واگذار خواهد شد:وزارت امور خارجه، وزارت اقتصاد، وزارت بهداشت، وزارت امور اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت کار، وزارت اصلاح اداری، وزارت صنایع، وزارت راه و وزیر دولت.سعد الحریری نخست وزیر منتخب برای سهم جریان آزاد ملی به ریاست میشل عون چهار وزارتخانهی آموزش و پرورش، کار، صنایع و وزیر دولت به وزارت جنبلاط باسیل را در نظر گرفته است.ثانیا: اگر اپوزیسیون این فرمول را رد کند، سعد الحری از تشکیل کابینه انصراف خواهد داد.ثالثا: میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان مشاورههای جدیدی را آغاز خواهد کرد.رابعا: سعد الحریری تشکیل مجدد کابینه را به شرط اسقاط فرمول 15-10-5 که پانزده وزیر برای اکثریت، ده وزیر برای اپوزیسیون و پنج وزیر برای ریاست جمهوری است، قبول خواهد کرد.در فرمول جدید حریری شش و یا هفت کرسی کابینه به اپوزیسیون خواهد رسید و دو تا سه کرسی نیز از آن رئیس جمهور خواهد شد و اکثریت پارلمانی دو سوم به اضافه یک پارلمان را مال خود خواه کرد. فرمول جدید بدین ترتیب خواهد بود: (21-3-6) یا (21-2-7) سید حسن نصرالله: ایران در تشکیل حکومت لبنان کارشکنی نمیکندسید حسن نصرالله دبیر کل حزبالله تاکید کرد که روشی که حریری برای اعلام حکومت برگزید، بحران سیاسی در کشور لبنان را حل نمیکند، بلکه تنها بر پیچیدگی این مشکل خواهد افزود.به گزارش پرس.تی.وی – بیروت، سید حسن نصرالله در مراسم افطار کمیته بانوان هیئت حمایت از مقاومت اسلامی و در غروب روز دوشنبه در مرکز حضرت خدیجه کبری (ع) گفت: «اپوزیسیون با این موضعگیری با اتحاد و انسجام کامل برخورد خواهد کرد». دبیر کل حزبالله فاش کرد که طرف آخر از ابتدای آغاز مذاکرات برای تقسیم وزارتخانهها و اعلام اسامی به هیچ عنوان ذرهای کوتاه نیامد. وی سپس این پرسش را مطرح کرد: «آیا شرط اکثریت برای عدم وزیر شدن افراد بازنده در انتخابات کارشکنی و به تعطیلی کشاندن تشکیل حکومت نیست؟». سید حسن نصرالله گفت: «این تنها اپوزیسیون نیست که به دنبال بعضی از کرسیهای وزارتی است و این مساله برای جریان اکثریت نیز صدق میکند». دبیر کل حزبالله گفت: «من این را به شما با تمام دقت میگویم که اپوزیسیون با اتحاد و انسجام کامل با این موضع و تدبیر جدید و نا مناسب برخورد خواهد کرد. قبل از رفتن نخست وزیر منتخب به قصر بیتالدین و تقدیم پرونده تشکیل حکومت به رئیس جمهوری بر اساس میل شخصی خود، اپوزیسیون متحد و منسجم بود و کماکان منسجم و متحد است و این گونه نیز باقی خواهد ماند و هیچ کس نمی تواند در این مساله بر روی اختلافات اپوزیسیون حساب باز کند. من فکر نمیکنم که فراکسیونی در جریان اپوزیسیون وجود داشته باشد که بپذیرد نخست وزیر وزرای خود را نام ببرد و پستهای آنها را مشخص کند. حداقل من فکر میکنم که این روشی که امروز از آن استفاده شد، لبنان را از بحران خارج نخواهد کرد و این مشکل و مساله تشکیل حکومت را پیچیدهتر خواهد ساخت. امور بدین ترتیب معالجه و حل و فصل نمیشود و نیازمند گفتوگوی بیشتر و آماده بودن برای واگذاری بیشتر دارد. درباره موضوع اسامی وزرا و تقسیم پستها و از زمان آغاز مذاکرات من با مسئولیت شخصی خود میگویم که طرف دیگر به هیچ عنوان ذرهای کوتاه نیامد. اکنون گفته میشود که میشل عون در تشکیل حکومت کارشکنی میکند و وزارت کشور را برای خود میخواهد. من میخواهم این سوال را مطرح کنم: در طول این سالها که حکومتها در لبنان تشکیل میشد، هیچ شرط و قانونی و عرفی وجود نداشت که بگوید بازندگان در انتخابات این حق را ندارند که وزیر شوند. آیا این مساله و شرط عدم وزیر شدن بازندهها در انتخابات خود کارشکنی و به تعطیلی کشاندن کار تشکیل حکومت نیست؟ ما این را میدانیم که در حکومت حالی که حکومت وحدت ملی است، افرادی وجود دارند که در انتخابات گذشته شکست خوردند و حتی نامزد جدی تصدی پست ریاست جمهوری بودند، ولی این منطق را ما اصلا نمیشنویدیم. اکنون ، وقتی که گفته میشود ما نمیتوانیم افراد بازنده در انتخابات را وزیر کنیم، این بدان معنا نیست که این شخص شایستگی و لیاقت ندارد. همهی ما میدانیم که انتخابات در لبنان چگونه صورت گرفت و همه میدانیم که رایها به مبلغهای دو هزار و سه هزار و حتی پنج هزار دلار هم خریده شد. آیا فقط اپوزیسیون خواهان برخی از کرسیهای کابینه است و اکثریت چنین خواستهای ندارد؟بفرمایید و تعدادی از کرسیهایی که مال خود کردید به ما بدهید-این غیر ممکن و خطر قرمز است».سید حسن نصرالله افزود: «اگر ما بخواهیم منصف باشیم باید بگوییم که اختلافاتی بر سر اسامی و پستها میان اکثریت و اپوزیسیون وجود دارد و آن که میخواهد بگوید که ایران تشکیل حکومت را به تعطیلی میکشاند کجاست؟ ایرانی در تشکیل حکومت در لبنان دخالت نمیکند و مشغول تشکیل کابینه خود و حل و فصل مشکلات بعد از انتخابات خود است. تصور کنید که رهبران ایران که در معرض هجوم جهانی قرار دارند و به آنها اتهام زده میشود و این کشور دچار بحران سیاسی شده، مشغول کار برای کابینه لبنان باشد. موضوع سوریه هم به همین ترتیب است. من میدانم که سوریها عجله دارند و تشکیل حکومت در لبنان به نفع آنهاست و زمانی که این حکومت تشکیل شود سوریه است که بهرهمند عربی، منطقهای و بینالمللی از تشکیل این کابینه است. در محوری که اپوزیسیون در آن متهم میشود باید بگویم که کارشکنی منطقهای و بینالمللی وجود ندارد، اما در محور دیگر که محور سعودی، مصری، آمریکایی و اروپایی است اگر کسی چیزی در اختیار دارد من از آن بیاطلاع هستم و قصد ندارم کسی را متهم کنم».سید حسن نصرالله درباره برشکستگی صلاح عزالدین ملیاردر شیعه لبنانی اشاره داشت که حزبالله و رهبران و سازمان این حزب به هیچ عنوان ارتباطی به این موضوع چه از دور و چه از نزدیک ندارد. وی تاکید کرد که رهبران حزبالله اموالی در دست این شخص ندارند و تمرکز بر این موضوع برای خراب کردن وجهه و ریختن آبروی پرسنل حزبالله است. سید نصرالله اشاره داشت که حزبالله در صدد صدور بیانیهای درباره این موضوع حساس که در ارتباط با اموال مردم است، میباشد. سعد حریری، ترکیب دولت خود را به رییسجمهور ارائه کردسعد حریری نخستوزیر منتخب لبنان عصر دوشنبه در اقدامی غافلگیرانه ترکیب دولت جدید لبنان را به میشل سلیمان رییسجمهور ارائه کرد که این امر با مخالفت شدید جریان آزاد ملی به رهبری میشل عون مواجه شد.به گزارش پرس.تی.وی ـ بیروت، سعد حریری عصر دوشنبه به منطقه بیتالدین، محل اقامت تابستان رییسجمهور رفته و ترکیب کابینه جدید لبنان را به او ارائه کرد. کابینه جدید لبنان با سی وزیر بر اساس فرمول 15ـ10ـ5 تشکیل شده به گونهای که 15 وزیر به جریان 14 مارس، 10 وزیر به 8 مارس و 5 وزیر به رییسجمهور تعلق دارد. حریری گفته است که این ترکیب، تمامی فراکسیونهای پارلمانی را در بر گرفته و هیچ گروهی نیست که در کابینه نماینده نداشته باشد. حریری افزود: «ترکیب جدید کابینه توازن را در کشور حفظ کرده و نتیجه انتخابات پارلمانی را محترم نگاه میدارد». حریری همچنین طرح جدیدی را عنوان کرد بدین گونه که کرسیهای وزارتی به تناوب بین افراد گروههای مختلف تقسیم شود تا بدین ترتیب انسجام کابینه حفظ شود. در همین حال میشل عون رهبر جریان آزاد ملی گفت: «سعد حریری قصد ندارد دولتی واقعی را تشکیل دهد و فقط مشغول بازی با اسامی بر اساس میل خود است». وی افزود: «نباید با تغییر اصول دموکراتیک لبنان موافقت کنیم. تقسیم پستهای وزارتی نباید با میل نخستوزیر باشد. انسجام داخل کابینه فقط از طریق احترام به قوانین حاصل میشود و مصادره حقوق ملت لبنان که از بیست سال قبل آغاز شده باید خاتمه یابد». عون در پایان گفت: «اپوزیسیون یکپارچه بوده و جلوی این کودتا علیه قانون اساسی را خواهد گرفت». منابع نزدیک به جریان المستقبل به پایگاه خبری النشره گفتند: «میشل سلیمان به سعد حریری گفته که اسامی مطرح شده از طرف او را مورد مطالعه قرار داده و با برخی موافقت کرده و ملاحظات خود در مورد برخی دیگر از نامزدها را به حریری اطلاع میدهد». این منبع نزدیک به جریان المستقبل گفت: «ما تعجب میکنیم از اینکه گفته میشود حریری با معرفی نابهنگام اعضای کابینه در واقع بمبی را در پیش پای رییسجمهور منفجر کرده است؛ زیرا اکنون هفتاد روز از تعیین حریری به عنوان نخستوزیر گذشته و مذاکرات بسیار زیادی انجام گرفته است. حریری نیازی به گرفتن موافقت تمامی گروهها از جمله اپوزیسیون ندارد و قانون اساسی لبنان حقوق نخستوزیر را به خوبی مشخص کرده است». پایگاه خبری النشره به نقل از یک منبع نزدیک به جریان آزاد ملی آورد که این جریان به حکمت و درایت میشل سلیمان رییسجمهور برای مخالفت با کابینه پیشنهادی حریری تکیه کرده است.این منبع آگاه افزود: «حریری باید مدت بیشتری را دست نگاه میداشت چرا که امور در کشور جاری بوده و مشکل خاصی وجود نداشت».السفیر: اعلام آمادگی جنبلاط برای تقدیم وزارت ارتباطات به میشل عونروزنامه لبنانی السفیر اعلام کرد که ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه آمادگی خود برای چشمپوشی از وزارت ارتباطات به نفع جریان آزاد ملی را ابراز داشته است.به گزارش پرس.تی.وی – بیروت، ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه به رهبران اپوزیسیون موضع جدیدی را اعلام کرد که در آن ابراز آمادگی کرد تا از وزارتخانه ارتباطات به نفع میشل عون و شخص جبران باسیل وزیر کنونی این وزارتخانه چشمپوشی کند. با این حال جنبلاط ابراز امیدواری کرد تا این موضع او علنی نشود تا این که وزارتخانه راه و ترابری به جای وزارت ارتباط به حزب سوسیالیست ترقیخواه برسد.از طرف دیگر منابع نزدیک به سعد الحریری نخست وزیر منتخب لبنان اعلام کردند که اگر میشل سلیمان رئیس جمهور این کشور لیست وزرای اعلامی توسط نخست وزیر را امضاء نکند، حریری از تشکیل کابینه انصراف خواهد داد و در این وقت است که امور مجددا برای انجام مشاورهها و معین کردن شخص جدیدی برای تصدی پست نخست وزیری پیش خواهد رفت. جمیل: ابداع راه حل برای خروج از این بحران ضروری استامین الجمیل رئیس حزب کتائب لبنانی در گفتوگو با روزنامه النهار اعلام کرد که هیچ چیز جدیدی درباره حکومت لبنان وجود ندارد، حکومتی که به بنبست رسیده و امور در آن به هم ریخته است.به گزارش پرس.تی.وی - بیروت، جمیل تاخیر در تشکیل حکومت را باعث زیاد شدن دشواریها خواند و این تاخیر را سبب آن دانست که اطراف مختلف سقف توقعات خود را بالا ببرند. جمیل با تمسک به موضع خود قبل از سفر به برزیل گفت: «نیاز است که نظام سیاسی در لبنان دچار تحول و پیشرفت شود، زیرا امور نیازمند آن است که از ریشه حل و فصل شود». رئیس حزب کتایب با تشدید بر حمایت این حزب از نخست وزیر منتخب در وظیفه خود برای تشکیل حکومت اعلام کرد که سعد الحریری اطلاعات و دادههای لازم داخلی و خارجی را در اختیار دارد و مرزهای حرکتی خود و چارچوب آن را به خوبی میشناسد. جمیل بر ضرورت پیدا کردن و ابداع راه حل برای خروج از این بحران تاکید کرد و از همه اطراف مختلف خواهان تقدیم پیشنهادات عملی برای سعد الحریری شد. رئیس حزب کتائب با حمله به میشل عون رئیس جریان آزاد ملی و رقیب سیاسی حزب مطبوعش در میان مسیحیان لبنان گفت: «نتایج انتخابات موضع مسیحیان لبنان را کاملا روشن کرد». وی از عون سوال کرد: «چرا زمانی که در دهه نود قدرت را در اختیار داشتی به حقوق مسیحیان اهمیت نمیدادی؟». عون: هدف حمله به ما، برنامهریزی برای اسکان دایم فلسطینیهاستمیشل عون رئیس جریان آزاد ملی لبنان در یادداشتی در پایگاه اینترنتی جریان آزاد ملی نوشت: «برای مدتی طولانی در برابر تهمتهایی که به ما زده شد صبر و سکوت را رعایت کردیم تا آرامش موجود در کشور حفظ شود و فرصت برای گفتوگو برای تشکیل دولت از دست نرود. به گزارش پرس.تی.وی - بیروت، میشل عون با اشاره به ورود به مرحله آرامش پس از مبارزه انتخاباتی برای ایجاد تفاهم، گفت: «این ایده در حد یک امید بود و یک تصور وهمی بود و حملات بر ضد ما حملاتی بدون اساس و ساختگی بود». عون افزود: «هنگامی که تصمیم گرفتیم به حملات و تهمتها پاسخ دهیم مدعیان اخلاق و سیاست شروع به نصیحت کرده و مانع شدند».رئیس جریان آزاد ملی گفت: «اگر خواهان جدایی قدرت نظارت از قدرت اجرایی شدیم برخی ما را متهم به حمله به طائفه سنی کردند و این که در صدد کاهش اختیارات رهبران آن هستیم، زیرا گفتیم که تنها در کشور یک رئیس وجود دارد و آن رییس جمهوری است و رییس مجلس و نخست وزیر تنها رییس نهاد هستند. البته ما منکر آن نیستیم که نخست وزیر و رئیس جمهوری حق تشکیل دولت را دارند و این حق را منکر نمیشویم».عون افزود: «عبارت محترمانه بگوییم کسی قادر به تشکیل کابینه بر اساس ذوق و سلیقه خود نیست بلکه باید معیارهای ضروزی را محترم بشمارد».رییس جریان آزاد ملی لبنان با اشاره به سخنان فواد سنیوره نخست وزیر انتقالی لبنان که گفته بود مقابله با اسکان دایم فلسطینیها دشوار است و سخنان رفیق حریری نخست وزیر اسبق در سال 2000 که راهی برای فرار در برابر موضوع اسکان دایمی فلسطینیها نیست و با قبول اسکان دایم فلسطینیها مشکل بدهی خارجی لبنان حل میشود، گفت: «لبنان دو راه پیش ندارد ورشگستگی و یا قبول اسکان دایم فلسطینیها». فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی : هرگونه حمله زمینی احتمالی اسرائیل به لبنان با تلفات و خسارتهای سنگینی همراه خواهد بودفرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی با اذعان به توانمندیهای نظامی بالای حزبالله لبنان تاکید کردند که هرگونه حمله زمینی احتمالی این رژیم به لبنان با تلفات و . به گزارش از روزنامه "الدستور "، فرماندهان ارشد نظامی رژیم صهیونیستی پس از گذشت سه سال از جنگ 33روزه علیه لبنان چهارشنبه گذشته نشستی را در پایگاه نظامی " یدلشارون " برگزار کردند. در این نشست موضوع انهدام تعدادی زیادی از تانکهای "میرکاوا "ی رژیم صهیونیستی توسط مبارزان حزبالله و کشته شدن تعداد زیادی از نظامیان صهیونیست بررسی شد. به نوشته الدستور، افسران بلندپایه رژیم صهیونیستی در این نشست درباره نحوه مدیریت جنگ احتمالی علیه لبنان اختلافنظر داشتند. درحالی که "اگای یحزقیل " فرمانده نیروهای زرهی این رژیم گفت که ارتش در جنگ احتمالی علیه لبنان باید از تمامی تجهیزات نظامی سنگین از جمله تانکهای خود در خاک لبنان استفاده کند، "یوسی بخار " فرمانده یگان چتربازان ارتش رژیم صهیونیستی ضمن مخالفت با این ایده تاکید کرد: در صورتی که ارتش اسرائیل تانکها و تجهیزات نظامی سنگین خود را وارد خاک لبنان کند، به شدت از سوی نیروهای حزبالله، خسارت خواهد دید. در همین حال، " آفی مزراحی " فرمانده نیروی زمینی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: در جنگ آتی علیه حزبالله استفاده از سلاحهای زرهی گریزناپذیر خواهد بود. در نشست مذکور بسیاری از افسران بلندپایه رژیم صهیونیستی با حمله زمینی به لبنان مخالفت کردند زیرا بر این باور بودند که ارتش این رژیم با توجه به توانمندیها و مهارتهای حزبالله لبنان با مشکلات عدیدهای مواجه خواهد شد و به شدت خسارت خواهد دید. مبارزان حزبالله لبنان در جنگ 33 روزه با هدف قرار دادن تجهیزات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی خسارتهای سنگینی به این رژیم وارد کردند و حتی تانکهای ارتقاء یافته مرکاوای 4رژیم صهیونیستی نیز از موشکهای پیشرفته حزبالله لبنان در امان نماند و بسیاری از آنها منهدم شدند