جبهه مشارکت در اقدامى شتابزده و توام با عصبانیت نسبت به پخش برنامه به نام دموکراسى واکنش نشان داد. این گروه سیاسى که با رانت دولت اصلاحات شکل گرفت و با شعار دموکراسی، جامعه مدنی، حق حاکمیت مردم، حقوق بشر، آزادى بیان و سایر شعارهاى اصلاحطلبانه توانست 8 سال دیکتاتورى و قیم مآبى حزبى را بر کشور و حتى جریان دوم خرداد هدایت نماید در حالى نسبت به افشاى توطئه و نقشههاى براندازانه دشمنان انقلاب واکنش نشان مىدهد که از سوى سایر همفکران خود در جریان دوم خرداد متهم به دیکتاتورى حزبى است . جبهه مشارکت در طول حیات پرهیاهوى خود بویژه در دوران تصدى بر دو قوه مجریه و مقننه با چماق دموکراسى جمهوریت نظام را در مسیر دیکتاتورى و استبداد حزبى قربانى نمود و حتى در درون جریان موسوم به اصلاحات نقش امپراتورى و حزب برتر براى خود متصور بود به گونهاى که در تلاش براى دستیابى به راس هرم قدرت و منفعت با به چالش کشیدن معیشت، فرهنگ و هنجارهاى ارزنده و پسندیده عموم مردم به تخاصم و درگیرى باهمفکران خود در جریان دوم خرداد مبادرت ورزید و به شیوههاى نوینى از انقلاب مخملین در ایران روى آورد. حمایت این جریان از متهمان و مجرمان اقدام علیه امنیت ملی، سست نمودن پایههاى اقتدار امنیتى و اطلاعاتى کشور با افشاى اطلاعات محرمانه در قالب مصاحبه و شنیدهها، پیگیرى براى آزادى بیان و عمل مخالفان و معارضان انقلاباسلامی، استفاده از ظرفیتهاى قانونى قواى مجریه و مقننه براى اجراى توطئههاى دشمنان که امروزه بسیارى از عوامل این جریانات به خارج از کشور گریختهاند(به یاد آورید غوغاسالارى و جنجالهاى جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین را در حمایت از اکبر گنجی، سازگارا، افشاری، حقیقت جو و ...) برپایى شوهاى سیاسى از قبیل استعفاهاى انفرادى و دستهجمعى با هدف کشاندن مردم به خیابانها، نطقهاى آتشین و پر حرارت و تنشزا، پیش از دستور جلسات علنى مجلس، اقدام براى تحقیق و تفحصهاى غیرضرور و حزبى براى فرسایش سیستم مدیریت کشور، هجوم به شوراى نگهبان و پیش رفتن تا تغییر قانون اساسی، وارد کردن دانشگاهها به بازىهاى بىحاصل سیاسی، به راه اندازى نشریات زنجیرهاى با استفاده از نویسندگان معلوم الحال و ... مواردى کوتاه از فعالیت سازمان مجاهدین و جبهه مشارکت مىباشد.جاى دارد این حزب مولود دولت دوم خرداد به این سوال پاسخ دهد اگر مجموعه اقدامات فوق شیوههایى مشابه اعترافات هاله اسفندیاری، کیان تاجبخش و رامین جهانبگلو نیست پس چه نامى مىتوان بر آن گذاشت. جالب آنجاست که جبهه مشارکت در واکنش عجولانه خود به طور تلویحى در حالى نظام را به دیکتاتورى متهم مىکند که هنوز به سوال دوستان خود که آنها را به دیکتاتورى حزبى متهم کردهاند پاسخ نداده است .