مترجم: اسدشکورپور هنگامى که ۱۷ سال قبل گفته مى شد آمریکا بیش از نیم میلیون سرباز را براى آزادى کویت به جزیرة العرب گسیل نداشته است بلکه هدف از آن سیطره بر ذخایرنفتى است بسیارى این سخن را تأیید دیکتاتورى صدام در عراق قلمداد مى کردند. ۴سال قبل نیز آمریکا با صرف هزینه هاى هنگفت تبلیغاتى و استفاده از ایستگاه هاى تلویزیونى و مطبوعات به گمراه کردن افکار عمومى جهانیان و وارونه جلوه دادن حقایق پرداخت و شیطنت هاى نظام عراق نیز راه را براى شروع جنگ علیه عراق و اشغال این کشور هموارتر کرد. اخیراً وزیردفاع استرالیا اعتراف کرد دسترسى به نفت یکى از عوامل اصلى جنگ عراق و بقاى نظامیان استرالیایى در این کشور بوده است. نیلسون افزود: محافظت از امنیت منابع نفتى خاورمیانه جزو اولویت هاى نظامیان به شمار مى رود. جورج بوش رئیس جمهورى آمریکا، تونى بلر نخست وزیر سابق انگلیس و جان هوارد نخست وزیر استرالیا بارها در گذشته تأکید مى کردند که حمله به عراق به خاطر نفت نبوده بلکه هدف اصلى ازاین حمله نابودى سلاح هاى کشتارجمعى عراق، گسترش دموکراسى و حقوق بشر در منطقه است. پژوهشهاى جهانى درباره نفت حاکى از آن است که یک سوم نفت جهان در منطقه خلیج فارس واقع است و این منطقه در آینده یکى از مناطق اصلى انرژى جهان خواهدبود و هرکس که بتواند بر نفت خلیج فارس سلطه پیداکند مى تواند بر جهان و اقتصادجهانى حکومت کند. پیش بینى مى شود در سال ۲۰۲۰ مصرف روزانه جهانى نفت به ۱۲۰ میلیون بشکه در روز خواهدرسید. درحالى که اکنون مصرف روزانه نفت در جهان ۷۵ میلیون بشکه است. این افزایش مصرف نفت به منزله ایجاد یک بحران جهانى است و چه بسا به جنگ هایى نیز منجر خواهدشد زیرا تقاضا دوبرابر عرضه خواهدبود. درحال حاضر آمریکا ۱۹ درصد انرژى جهان را مصرف مى کند و انتظارمى رود که مصرف این کشور در ۱۰ سال آینده ۵۵درصد بیشتر خواهدشد. نکته قابل توجه این است که ۳قدرت بزرگ جهان یعنى چین، هند و اروپا در آینده با آمریکا رقابت خواهندکرد و وجه مشترک هرسه آنها این است که به نفت وارداتى تکیه زیادى دارند. کشور چین که میانگین توسعه صنعتى آن میان ۱۷ تا ۲۰ درصد در نوسان است مصرف انرژى آن سالانه ۷ درصد افزایش مى یابد و این درصد در هند ۵درصد است. پژوهشهاى انجام شده حاکى است که ذخایر جهانى نفت حدود ۱/۲ تریلیون بشکه است و انتظار مى رود که در دوره ۴۰ تا ۸۰ساله این ذخایر به شدت کاهش یابد. ۶۲درصد از این ذخایر نفتى در منطقه خاورمیانه واقع است و در سال۲۰۲۵ خاورمیانه به منبع اصلى انرژى در جهان مبدل خواهد شد. گفته مى شود ذخایر ثبت شده جهانى نفت عراق حدود ۱۲۰ میلیارد بشکه است و برخى برآوردها نشان مى دهد که رقم واقعى ذخایر نفت عراق ۲۲۰ میلیارد بشکه است زیرا مناطق وسیعى در عراق وجود دارد که به خاطر قید و بندهایى که نظام سابق بر آنها اعمال مى کرد شاهد هیچ گونه عملیات کاوشى نبوده است. اگر ما به بندهاى قانون جدید نفت عراق که اخیراً نورى المالکى آن را براى تأیید به پارلمان ارائه کرد دقت کنیم درمى یابیم که در آن به سلطه شرکت نفت عراق بر ۸۰ چاه نفت پایان داده شده است و مسئولیت آن فقط به ۱۸ حلقه چاه نفت محدود شده و ۶۲ چاه باقیمانده در میان چهار شرکت بزرگ آمریکایى و انگلیسى تقسیم شده است. مسأله خطرناک تر این است قانونى را که کارشناسان آمریکایى تهیه کرده اند به شرکت هاى بزرگ اجازه مى دهد تا به کاوش نفت در مناطق مختلف عراق بپردازند و اداره مناطق نفتى جدیدى را که کشف کردند بر عهده بگیرند بدون آن که شرکت نفت عراق در آنها نقش و سهمى داشته باشد. به این دلیل صدور فتوایى توسط هیأت علماى عراقى مبنى بر تحریم این قانون و عدم تأیید آن شگفت انگیز نیست. زیرا قانون فوق باعث نابودى ثروت ملى عراق و قرار گرفتن آن در زیر سلطه شرکت هاى نفتى بیگانه همانند زمان قبل از ملى شدن نفت مى شود. نیروهاى آمریکایى نظام صدام را به خاطر مردم عراق، بهبود زندگى آنها و حفظ حقوقشان سرنگون نکردند آنها عراق را به خاطر نفت این کشور اشغال کردند تا این که هیچ قدرت عربى و اسلامى نتواند نفوذ و سلطه آمریکایى ها بر خلیج فارس را تهدید کند. نفت عراق در روز روشن غارت مى شود و چاه هاى نفت این کشور در جهان تنها چاه هایى هستند که بر روى آنها دستگاه هایى براى ثبت مقدار استخراج و صادرات نصب نشده است. اشغالگران مردم عراق را در باتلاق جنگ مذهبى گرفتار کرده اند بسیارى از آنها به فکر فرار از این کشورند و برخى ها نیز ساعاتى طولانى را براى پر کردن باک خودرو در پمپ بنزین ها سپرى مى کنند و از قطعى برق و آب رنج مى برند و روزانه اخبارى مبنى بر از دست دادن عزیزانشان دریافت مى کنند.