صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۴  ، 
شناسه خبر : ۱۲۳۷۴۵

بصیرت:واکنش های جهانی نسبت به اعطای جایزه صلح نوبل به باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا ادامه دارد.در این میان انتشار برخی اخبار در خصوص کمیته نروژی نوبل قابل تامل می باشد.یکی از این اخبار مربوط به مخالفت اکثریت اعضای این کمیته با انتخاب اوباما بوده است.بر این اساس سه تن از پنج عضو کمیته نوبل نرو ژ، با اعطای جایزه صلح به باراک اوباما مخالف بوده اند.به عبارت بهتر، تنها دو عضو کمیته نوبل نروژ از اعطای جایزه صلح نوبل به باراک اوباما حمایت کردند. اینگر ماری یترهورن، نماینده راست گرای این، کمیته خواستار بررسی در خصوص توانایی اوباما در انجام تعهداتش شده است. “کاسی کولمان فایو” نماینده حزب محافظه کار و دیگر نماینده چ‘ گرای سوسیال این کمیته اعتراضاتی را نسبت به اعطای جایزه صلح نوبل به اوباما داشتند اما در نهایت معادله به گونه ای بر هم ریخت که جایزه صلح نوبل به باراک اوباما تعلق گرفت.حتی روزنامه انگلیسی تایم به اخبار دیگری در خصوص کمیته صلح نوبل اشاره کرده است که مطابق آن، تصور می شد که بیل کلینتون رئیس جمهور اسبق آمریکا، موفق به دریافت جایزه صلح نوبل شود چرا که تلاش زیادی در زمینه برقراری صلح در ایرلند شمالی و دستیابی به توافقنامه صلح در خاورمیانه کرده است، اما به خاطر رابطه اش با مونیکا لوینسکی به این جایزه دست نیافته است. اکثر ناظران آمریکایی معتقدند که دادن جایزه صلح نوبل به اوباما یک اقدام غیر منتظره بوده چرا که وی مستحق دریافت چنین جایزه ای نبوده است. کمیته صلح نوبل از اعطای جایزه خود به باراک اوباما دفاع نموده است.با این وجود بسیاری از شهروندان آمریکایی با ارسال پیامهای الکترونیک به نشریات نروژی(محل استقرار کمیته نوبل)مخالفت خود را با اقدام این کیته ابراز نموده اند.مرکز اطلاع رسانی “norge posten”در اسلو چند نمونه از پیامهای ارسالی شهروندان آمریکایی را بر روی خروجی سایت خود قرار داده است.در یکی از این پیامها آمده است:“من پدرم در نرو ژ (محل اعطای جایزه صلح نوبل)به دنیا آمد و هنگامی که جوان بود به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد. هنگامی که خبر مربوط به برنده شدن اوباما از سوی کمیته نروژی نوبل را شنیدم برای نخستین بار در طول عمرم از اینکه اصالتی نروژی دارم احساس شرم کردم.این اقدام کمیته نوبل مایه شرمساری همه نروژیها بود. “همچنین انجمن صلح سوئد انتخاب باراک اوباما را به عنوان برنده جایزه صلح نوبل، انتخابی شرم آور خواند. اوربان آهلین سخنگوی سیاست خارجی حزب سوسیال دموکرات سوئد نیز اقرار کرده است که با شنیدن این خبر کاملا یکه خورده است.آهلین در این خصوص می گوید: “باید بگویم که بسیار تعجب کردم ;تلاشهایی که باراک اوباما تا به حال انجام داده است به هیچ عنوان برای دریافت این جایزه کافی نیست. با وجود اینکه اوباما استراتژی خروج از عراق را در برنامه دارد،هنوز آتش جنگ در عراق و افغانستان شعله ور است.
“ در هر صورت هیچ کس انتظار اعطای جایزه صلح نوبل به باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا را نداشته است.بی دلیل نیست که کمیته نوبل از سوی بسیاری از شهروندان آمریکایی و اروپایی نسبت به سیاسی کاری و زیر سوال بردن صلح و آرامش در جهان متهم گردیده است.این اتهام ناشی از عملکرد ناصحیح و غیر قابل توجیه این کمیته در خصوص اعطای جایزه صلح به باراک اوباما بود.

 

 

نام:
ایمیل:
نظر: