فرمانده اسبق نیروی دریایی سپاه با اشاره به هجمه تبلیغاتی آمریکائیان علیه سپاه گفت: آمریکائیان درصددند قدرت و جسارت را از سپاه بگیرند در حالی که چنین اقداماتی فقط میتواند منجر به افزایش جسارت سپاه شود. سردار حسین علایی در گفتوگو با خبرنگار سیاستخارجی خبرگزاری فارس درخصوص هجمه تبلیغاتی آمریکا علیه سپاه پاسداران و تروریست نامیدن این نیروی نظامی اظهار داشت: معمولاً دولتمردان ایالات متحده زمانی که قرار است تصمیمی علیه ایران بگیرند، آن را در رسانههای این کشور مطرح مینمایند تا بتوانند واکنشهای مختلف را در افکار عمومی کشورمان، در افکار عمومی داخل آمریکا و افکار عمومی بینالمللی بسنجند و بعد چنانچه طرح مساله از طریق مطبوعات آمریکا توانست شرایطی را فراهم کند که افکار عمومی به نفع آمریکا رقم بخورد، آن وقت سیاستگذاران و مسئولین اجرایی آمریکا بنابر بازخورد رسانهای این تصمیم، در مورد اجرایی شدن یا نشدن آن تصمیمگیری میکنند. به گفته وی، هدف آمریکا از طرح اتهام تروریستی بودن سپاه در رسانهها این بود که ببیند آیا میتواند در داخل ایران فضایی به وجود بیاورد که مردم، اقشار عمومی و نخبگان جامعه ایران نسبت تروریست نامیدن سپاه بیتفاوت باشند، یا خیر؟ به نظر میرسد پس از طرح این مساله از سوی مطبوعات غربی، واکنش افکار عمومی ایران و به خصوص احزاب مختلف به این مساله، باعث ناکامی آمریکا در رسیدن به جوابی بود که از افکار عمومی ایران انتظار داشت. فرمانده اسبق نیروی دریایی سپاه تصریح کرد: در سطح بینالمللی نیز بسیاری از کشورها طرح چنین مسالهای را که آمریکا نیروی رسمی نظامی یک کشور را تروریست بخواند، به عنوان یک مساله خطرناک در سطح بینالمللی و مخالف با حاکمیت ملی کشورها تلقی میکنند. به همین خاطر مواضع کشورهای مختلف در برابر آن چه آمریکا در خصوص سپاه در رسانهها مطرح کرد، منفی است. این امر نشان میدهد که ایالات متحده نتوانسته از طرح مساله تروریست خواندن سپاه در رسانهها واکنش و پاسخ دلخواه خود را دریافت کند. علایی در پاسخ به این سوال که با توجه به ذکر نام سپاه در دو قطعنامه 1737 و 1747 شورای امنیت علیه فعالیتهای هستهای ایران، چه ارتباطی بین هجوم تبلیغاتی علیه سپاه با پرونده هستهای ایران وجود دارد، گفت: آمریکا تلاش میکند موضوع تلاش برای رسیدن به فناوری هستهای در ایران را از خواست ملی ایرانیان به خواست حکومت تقلیل دهد. ایالات متحده میکوشد شرایطی را فراهم کند که با طرح مساله سپاه به عنوان یک سازمان رسمی در درون جمهوری اسلامی، دستیابی به فناوری هستهای را نه خواست ملت ایران بلکه خواست سازمانهای حکومتی و مخصوصاً سپاه که ماهیت نظامی دارند عنوان نماید. به همین خاطر تلاش میکند با ذکر افراد یا بخشهایی از سپاه، خود را دشمن بخشهایی از حاکمیت ایران و نه مجموعه ملت ایران جلوه دهد. وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا با این هجمه تبلیغاتی درصدد است قدرت جسارت را از ایران بگیرد؟ تصریح کرد: با این اقدام، قدرت جسارت از سپاه گرفته نخواهد شد.آمریکائیان از قدرت و جسارت سپاه وحشت دارند. سپاه از اولین روزی که ایجاد شد با جسارت در برابر خواست قدرتهای سلطهگر به خصوص آمریکا ایستاد و از حاکمیت ملی و انقلاب اسلامی ایران دفاع کرد. چنین اقدامی از سوی آمریکا فقط میتواند منجر به افزایش جسارت سپاه شود. رئیس اسبق ستاد مشترک سپاه پاسداران در پاسخ به این سوال که آیا هجمه تبلیغاتی آمریکا به سپاه با هدف گسترش دایره تحریمهای اقتصادی صورت گرفته است؟ خاطرنشان کرد: آمریکا احساس میکند که سپاه پاسداران با بکارگیری توانمندیهای و قابلیتهای خود در دوران بعد از جنگ، شرایطی را فراهم کرده که نفوذ و محبوبیت آن در آحاد جامعه ایرانی افزایش پیدا نموده است. وی افزود: آمریکا تلاش میکند با گنجاندن نام سپاه در لیست تحریم، جنبه مردمی بودن سپاه و نفوذ مردمی این نیرو را کم کند اما خود آمریکاییها هم میدانند که توان و انگیزه عظیمی در نیروهای سپاه وجود دارد که در هر شرایطی باعث پیشرفت کشور میشوند. علایی با بیان اینکه امکان تحریم به لحاظ عملی نیز بر علیه ایران وجود ندارد، اظهار داشت: آمریکا از بیان تحریم، هدف ایجاد رعب و وحشت در داخل کشور را دنبال مینماید. فرمانده اسبق نیروی دریایی سپاه پاسداران در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا توان این را دارد که بعد از تروریست نامیدن سپاه، به صورت گزینشی مراکزی از آن را مورد هدف قرار دهد؟ اظهار داشت: به نظر میرسد یکی از اهداف آمریکا برای تروریست نامیدن سپاه این است که اگر در شرایطی ناچار شد به نقاطی از کشور که در آنها فعالیت هستهای انجام میشود حمله کند، زمینهای باشد که سپاه نیز به عنوان قدرت بازدارنده ایران همزمان مورد هدف قرار گیرد. این هجمه تبلیغاتی علیه سپاه با هدف فراهم کردن زمینه روانی چنین اقدامی شروع کرده است. وی با بیان اینکه آمریکا تحت دو فشار واقعی قرار دارد، اظهار داشت: یکی فشار روانی حاصل از دولتمردان،نمایندگان، احزاب و مردم آمریکا علیه جنگطلبیهای بوش است و دوم فشار فزاینده ناشی از شکست مفتضحانه بوش در عراق و افغانستان میباشد. در چنین شرایطی به نظر میرسد زمینههای لازم برای اتخاذ تصمیم حمله به نقاطی از ایران فراهم نیست. علایی ادامه داد: البته در ایران دولتمردان بر اساس روند گذشته آمریکا برنامهریزی میکنند و روند گذشته حاکی از این است که مولفه استفاده از بعد نظامی، به عنوان یک فاکتور مهم در جهت تحقق بخشیدن به اهداف ایالات متحده در خاورمیانه مطرح است.