در حالى که گوردون براون،نخست وزیر انگلستان صراحتا از ادامه حضور نیروهاى انگلیسى در عراق سخن به میان آورده است،منابع آگاه زمان خروج نیروهاى انگلیسى از بصره و شدت گرفتن سرعت خروج همه جانبه نیروهاى بریتانیایى از عراق را نزدیک مى دانند.البته وجود افرادى مانند جک استراو در کابینه براون و دخالت پشت پرده وزیر امورخارجه اسبق انگلستان در سیاست خارجى لندن بر شائبه هاى موجود در خصوص مسئله عراق افزوده است.در صورت خروج نیروهاى انگلیسى از عراق موقعیت کنونى حزب کارگر تا حدودى بهبود خواهد یافت،اما در صورت ادامه روند فعلى از سوى دولت براون،شکست سختى براى حزب حاکم انگلستان رقم خواهد خورد.اخیرا دومین مقام بلندپایه ارتش انگلیس، سیاست هاى پس از جنگ آمریکا در عراق را به شدت مورد انتقاد قرار داده است. “سرهنگ تیم کراس” در مصاحبه با روزنامه ساندى میرور، از ابراز نگرانى هاى جدى درخصوص مشکلات سیاسى آمریکا در عراق که با رامسفلد وزیر دفاع آمریکا نیز مطرح شده است و توسط رامسفلد یا نادیده گرفته شده و یا رد شده است، سخن گفت. اخیرا موج شدیدى از انتقادهاى فرماندهان ارتش آمریکا به سوى سیاست هاى غلط آمریکا که از سال 2003 تاکنون اتخاذ شده ، شروع شده است. در مصاحبه سرمایک جکسون فرمانده ارشد انگلیسى با روزنامه دیلى تلگراف نیز گفته شده است که سیاستهاى آمریکا از لحاظ عقلانى شکست خورده و رامسفلد مسئول همه این اتفاقات در عراق است. این دو فرمانده خبره اظهار داشته اند که قصد دارند گزارشى شرم آور از اقدامات آمریکا در عراق را براى دولت انگلیس تهیه کنند و گزارش هاى آمریکا درعراق که به عدم ترک نیروهاى انگلیسى از بصره منجر مى شوند را رد نمایند. کراس و جکسون هردو با اظهارات خود سعى دارند تا براین امر تاکید کنند که نیروهاى ارتش انگلیس باید هرچه سریعتر عراق را ترک کنند. کراس، 59 ساله، معاون دفتر بازسازى و کمک هاى انسانى نیروهاى ائتلاف آمریکا در عراق است. نشریه ساندى تایمز به نکته اى فراتر از انتقادات نیروهاى بلندپایه ارتش انگلستان در خصوص جنگ عراق اشاره کرده است.بنا بر مطالب و اخبار منتشر شده در این نشریه ،با سپردن کنترل امنیت بصره به دست نیروهاى عراقی، نیروهاى انگلیسى از این استان خارج شده و امکان بیشترى براى خروج از عراق پیدا مى کنند و این امرى است که نیروهاى آمریکایى آن را بدین گونه توصیف مى کنند : نیروهاى انگلیسى آماده کاهش شمار نیروها و فرار از عراق هستند.بر اساس توافقاتى که پیش از این به عمل آمده، کنترل استان بصره تا پاییز سال جارى در دست نیروهاى انگلیسى خواهد بود و پس از آن کنترل این استان جنوبى عراق به نیروهاى این کشور سپرده مى شود و پیش بینى مى شود “گوردون براون” نخست وزیر انگلیس پس از پایان تعطیلات تابستانى نمایندگان مجلس عوام این کشور، خبر سپردن کنترل استان بصره به نیروهاى عراقى را به اطلاع آنها برساند.سپردن کنترل استان بصره به دست نیروهاى عراقى این امکان را براى پنج هزار و 500 نیروى انگلیسى حاضر در عراق فراهم مى کند تا از عراق خارج شوند و این در حالى است که خبرهایى درباره استقرار بخشى از نیروهاى انگلیسى در کویت به گوش مى رسد.در همین حال یکى از مقامهاى حاضر در وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) اعلام کرد که کاخ سفید با خروج نیروهاى انگلیسى از عراق موافقت کرده و این در حالى است که در هفته هاى گذشته مقامهاى و فرماندهان آمریکایی، انتقادهاى تندى را از دولت انگلیس به دلیل تصمیم براى خارج کردن نیروها از عراق، انجام داده بودند. اما نخست وزیر انگلستان سعى دارد واقعیات جارى در سیاست خارجى لندن را به گونه اى بالعکس تفسیر نماید.براون درحالى خروج نظامیان انگلیسى ازعراق را رد مى کند که پیشتر اعلام شده بود، انگلیس در ماه سپتامبر کنترل بصره را به نیروهاى عراقى واگذار کرده و بخشى از نیروهاى خود را از عراق خارج مى کند و درهمین رابطه با نزدیک شدن به ماه سپتامبر و ورود به آن، آمریکا تبلیغات گسترده اى را آغاز کرد تا به هرنحو ممکن، انگلیس را از خروج نیروهاى خود از عراق منصرف کند. در نهایت اینکه با خروج نیروهاى انگلیسى از عراق،تعادل به وجود آمده در مناسبات لندن-واشنگتن به سود نظام بین الملل در هم خواهد ریخت.این مسئله نشان مى دهد که نزدیکترین شرکاى آمریکا نیز حاضر به پرداخت هزینه هاى شکست کاخ سفید نخواهند بود.حقیقتى که افرادى مانند بوش سخت آن را باور مى کنند.